Lage Emissie Zone Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 "Meer fijn stof sinds invoering lage-emissiezone Antwerpen" Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwaliteit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016. De luchtkwaliteit in en rond Antwerpen gevoelig verbeteren: dat is hét doel van de lage-emissiezone in Antwerpen. Sinds 1 februari mogen de meest vervuilende voertuigen de zone binnen de Antwerpse Ring en op Linkeroever niet meer binnen. Maar nu, meer dan zes maanden later, is er van die betere luchtkwaliteit nog niet veel te merken, integendeel. "In alle meetpunten zien we een stijging van het aantal dagen dat de norm voor fijn stof overschreden is", zegt Open VLD-parlementslid Willem-Frederik Schiltz die de cijfers opvroeg bij minister van Leefmilieu Schauvliege. "In vijf van de negen meetpunten is de norm nu al meer overschreden dan in 2016 en dat is toch wel opmerkelijk." Weer Harde verklaringen voor die toename van fijn stof, zelfs na de invoering van de lage-emissiezone, zijn er nog niet. "Minister Schauvliege maakt gewag van een mogelijke invloed van het weer", legt Schiltz uit. "Een andere reden die de minister aanhaalt is dat mensen bij de aankondiging van de lage-emissiezone nog snel een nieuwe auto gekocht hebben. Dat zijn dan wagens, van bijvoorbeeld de Euro 4-norm, die wel in de lage emissiezone mogen rijden, maar nog geen verbetering van de luchtkwaliteit met zich meebrengen. In elk geval moeten we de cijfers nauw in de gaten houden." Werkzaamheden Een andere mogelijke verklaring voor de stijging van de concentraties fijn stof zijn de vele wegwerkzaamheden in Antwerpen, zoals die op de Leien . Dat zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen: "Bij de werkzaamheden zelf kunnen er al meer stofdeeltje vrijkomen. Bovendien onstaat er een hele nieuwe verkeersstroom waardoor er op sommige plaatsen een hogere concentratie aan voertuigen kan zijn. Er is ook meer stilstaand verkeer, bestuurders moeten meer stoppen en opnieuw vertrekken en ook dat draagt bij aan hogere concentraties van fijn stof op sommige plaatsen." BRON: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/06/-meer-fijn-stof-sinds-invoering-lage-emissiezone-antwerpen-/ 2 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 27 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Sinds 27 juli 2018 zijn er nog steeds geen meetstations die de uitstoot van je voertuig meten. De luchtkwaliteit speelt dus geen rol in lage emissie zones, wat telt is dat je een nieuwe wagen aanschaft die een EURO6 document aan boord heeft. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 27 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2018 (aangepast) 27 juli 2018 De ‘ultralage-emissiezone’ komt eraan: geen enkele diesel- of benzinewagen nog toegelaten Om de luchtvervuiling door het verkeer aan te pakken, kunnen Vlaamse steden binnenkort ‘ultralage-emissiezones’ invoeren. Die zijn verboden terrein voor álle benzine- en dieselauto’s. Alleen groene wagens mogen er nog in. Het gaat om een beslissing uit de Vlaamse superministerraad van vorige week. De regering-Bourgeois beseft dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen nog veel moet verbeteren. Luchtvervuiling is immers de sluipmoordenaar van de moderne tijd en zorgt onder meer voor een hogere kans op kanker, hartinfarcten en diabetes. In Vlaanderen is het de belangrijkste milieugerelateerde oorzaak van vroegtijdige sterfte. De regering stemt er daarom mee in om de luchtkwaliteitsnormen in Vlaanderen tegen 2030 te verhogen, van de huidige Europese verplichtingen tot de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Voor de uitstoot van het verkeer liggen die waarden twee keer lager. “Als we onze luchtkwaliteit willen verbeteren, zijn er met name in mobiliteit nog forse ingrepen nodig”, zegt milieuminister Joke Schauvliege (CD&V). Ze maakt het daarom voor steden mogelijk om ultralage-emissiezones in te voeren. De VVSG, de koepelorganisatie voor Vlaamse steden en gemeenten, reageert voorzichtig positief. “Steeds meer mensen vinden het heel erg belangrijk dat de luchtvervuiling in hun stad wordt aangepakt”, zegt woordvoerder Nathalie De Bast. “Nu krijgen de lokale besturen een extra instrument om hieraan te werken. Zolang we de tijd krijgen om te experimenteren, is dit best interessant.” Boetes In Antwerpen is al een aantal jaar een lage-emissiezone in voege. Gent, Mechelen en Willebroek hebben daar plannen voor klaarliggen. In een lage-emissiezone zijn dieselauto’s van middelbare leeftijd niet meer welkom. Een ultralage-emissiezone gaat nog een stap verder. Die wordt verboden terrein voor álle voertuigen met een verbrandingsmotor - ook voor de modernste benzine- en dieselmodellen, dus. Wie de zone toch inrijdt, riskeert een boete. Alleen auto’s op elektriciteit of waterstof - of hybrides - mogen erin. Het kabinet-Schauvliege verduidelijkt dat lokale besturen misschien wel best kiezen voor de weg van de geleidelijkheid. Bijvoorbeeld door eerst een lage-emissiezone te installeren en daar de voorwaarden beetje bij beetje te verhogen. Om dan richting 2030 over te schakelen op een ultralage-emissiezone. Zo blijft de overgang behapbaar. Want hoewel het aantal inschrijvingen van groene auto’s toeneemt - vooral dankzij de boom van de hybrides - blijven ze een zeldzaamheid in het verkeer, met 4 procent van het totale aantal inschrijvingen in 2017. Gemakkelijk Mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent) gelooft niet in ultralage-emissiezones. “Het is een gemakkelijkheidsoplossing. De Vlaamse regering schuift haar verantwoordelijkheid door naar het lokale niveau. En daar zal er heel weinig veranderen, zeker niet op korte termijn. Want alleen de grootste steden hebben genoeg middelen en knowhow om zo’n ultralage-emissiezone in te voeren en ook te controleren.” De Mol pleit voor maatregelen die meteen over heel Vlaanderen van toepassing zijn. “Haal die oudste diesels van de weg door de Vlaamse algemene uitstootnormen te verstrengen. Vergroen de autofiscaliteit verder. Dat zijn ingrepen die echt een verschil maken.” AFP BRON; https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/de-ultralage-emissiezone-komt-eraan-geen-enkele-diesel-of-benzinewagen-nog-toegelaten~a649c082f/ 27 juli 2018 aangepast door Lage Emissie Zone 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht nonzerosumgame Geplaatst: 27 juli 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Alé, en aan elk rood licht een fijn stofwolk van al die Model S'en die hun 2 ton afremmen. ? En in Antwerpen zijn dat er veel. 3 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pinoamigo Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 1 uur geleden, nonzerosumgame zei: Alé, en aan elk rood licht een fijn stofwolk van al die Model S'en die hun 2 ton afremmen. ? En in Antwerpen zijn dat er veel. Dat valt heus mee. Een tesla van 2 ton maakt niet meer remstof dan een nissan micra. Het afremmen verloopt grotendeels op de elektromotoren die laadstroom voor de batterijen opwekken. Natuurlijk moet je hiervoor wel je rijstijl aanpassen. ik ben meer benieuwd naar de rol van aardgas... ze spreken van geen enkele verbrandingsmotor. Vreemd aangezien een waterstofmotor ook een verbrandingsmotor is. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Ze spreken wél over een hybride. Een cng wagen is een hybride. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 7 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwaliteit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de... Er is ook meer stilstaand verkeer, bestuurders moeten meer stoppen en opnieuw vertrekken en ook dat draagt bij aan hogere concentraties van fijn stof op sommige plaatsen." Dit is iets wat men volgens mij bewust in de hand werkt. Mijn grootste ergernis in het verkeer is de slechte afregeling bij opeenvolgende verkeerslichten. Men kan gerust spreken van een rode golf ipv een groene. Er is nog veel werk aan de winkel maar onze politiekers kijken maar naar 1 ding en dat is inkomsten. Draaiende, startende en optrekkende wagens brengen meer geld in het laadje dan auto's die zich continue (of op zijn minst langer continue) verplaatsen. Hieraan zie je dat het milieu van ondergeschikt belang is aan "inkomsten". 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pinoamigo Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 8 uren geleden, Lange_666 zei: Dit is iets wat men volgens mij bewust in de hand werkt. Mijn grootste ergernis in het verkeer is de slechte afregeling bij opeenvolgende verkeerslichten. Men kan gerust spreken van een rode golf ipv een groene. Er is nog veel werk aan de winkel maar onze politiekers kijken maar naar 1 ding en dat is inkomsten. Draaiende, startende en optrekkende wagens brengen meer geld in het laadje dan auto's die zich continue (of op zijn minst langer continue) verplaatsen. Hieraan zie je dat het milieu van ondergeschikt belang is aan "inkomsten". Dat zie je netjes aan het verbruik. Mijn wagens en moto’s verbruiken in België makkelijk 10% meer dan in het buitenland. Ook de keuze van asfalt doet veel aan je verbruik heb ik tijdens mijn afgelopen vakantie ondervonden. Wij doorkruisten Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina. Het Oostenrijkse asfalt was het stilste om op te rijden en bood het minst rolweerstand aan de verbruiksmeter te zien. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 6 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 6 augustus 2018 Wat jij zegt klopt, ik heb in ons land op de snelweg een stuk asfalt gevonden waar mijn boordcomputer een verbruik geeft van rond amper 2kg / 100 km. Het klonk wel erg optimistisch waarschijnlijk ligt dan het werkelijk verbruik rond de 3kg wat ook niet mis is. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 15 augustus 2018 Delen Geplaatst: 15 augustus 2018 (aangepast) Velen vervangen nu hun dieselwagen door een benzinewagen. Maar moderne benzinewagens maken gebruik van directe injectie wat voor heel wat fijn stof zorgt, vergelijk bijvoorbeeld maar eens de uitlaatpijp van een ietwat recente VW TDI tegen een VW TSI. Bij de TDI zie je gewoon het ijzer nog aan de binnenkant, terwijl die bij de TSI onder de roet zit. Daarom wordt het als ik me niet vergis binnenkort verplicht om benzinewagens ook met een roetfilter uit te rusten zoals dat bij dieselwagens reeds langer het geval was. Maar er zijn de afgelopen paar jaren (toen de verkoop van benzinewagens in de lift zat) al heel wat benzinewagens zonder roetfilter verkocht. Mijn part mogen ze die hele klucht van die LEZ's afschaffen, het wagenpark vergroent uit zichzelf omdat oudere wagens er vanzelf tussenuit vallen in de loop der jaren. Die Euro 3 diesels blijven geen járen en járen meer rond rijden (technisch wel mogelijk vermoedelijk, de 'kas' van de auto zal waarschijnlijk eerder versleten zijn dan de techniek). En degenen die blijven rondrijden zijn dan waarschijnlijk van liefhebbers die hun voertuigen wél degelijk onderhouden. 15 augustus 2018 aangepast door Mylan1999 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 16 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2018 (aangepast) Van mij mogen ze die LEZ ook afschaffen maar in het politiek agenda zijn ULEZ ( ultra lage emissie zones ) gepland. Geen enkel voertuig die op een primaire diesel of benzine brandstof rijden zijn dan toegelaten. IEDEREEN MOET EEN NIEUWE WAGEN KOPEN, je kan het maar beter NU doen of je wordt gestraft aan de pomp, super98 en diesel zijn bijna niet meer te betalen.. Koop aub geen diesel auto ( want GTL en blauwe diesel als brandstof wordt hier geband ) en ook geen benzine wagen. Ga voor AARDGAS ( CNG ) ! Elektrische wagens zijn goed voor enkele jaren en daarna goed voor het schroot want een nieuwe lithium batterij kost veel centjes. 16 augustus 2018 aangepast door Lage Emissie Zone 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 16 augustus 2018 Delen Geplaatst: 16 augustus 2018 (aangepast) 2 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Van mij mogen ze die LEZ ook afschaffen maar in het politiek agenda zijn ULEZ ( ultra lage emissie zones ) gepland. Geen enkel voertuig die op een primaire diesel of benzine brandstof rijden zijn dan toegelaten. IEDEREEN MOET EEN NIEUWE WAGEN KOPEN, je kan het maar beter NU doen of je wordt gestraft aan de pomp, super98 en diesel zijn bijna niet meer te betalen.. Koop aub geen diesel auto ( want GTL en blauwe diesel als brandstof wordt hier geband ) en ook geen benzine wagen. Ga voor AARDGAS ( CNG ) ! Elektrische wagens zijn goed voor enkele jaren en daarna goed voor het schroot want een nieuwe lithium batterij kost veel centjes. Ik heb nochtans vernomen dat Maes sterk aan het lobbyen is voor HVO (blauwe diesel). Ik hoop van harte dat ze het gaan verkopen, aangezien CNG niet voor alles en iedereen geschikt is. Degradatie van lithium batterijen valt overigens wel mee (zie dit filmpje: https://youtu.be/qNd3miNU85k?t=10m45s) , maar ik ben er vooralsnog geen grote fan van hoor (wat niet wil zeggen dat ik het niet kan worden). Als de dieselprijzen zo de pan blijven uitswingen koop je gewoon een goeie oude MB 190D, die motoren lusten maar al te graag koolzaadolie, zonnebloemolie en dergelijke, die oliën zijn inmiddels goedkoper dan diesel! Een LEZ mag je er niet mee in, maar dan ga je gewoon de laatste paar km met de bus als het echt niet anders kan voor die paar keer per jaar je effectief in een LEZ moet zijn. 16 augustus 2018 aangepast door Mylan1999 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 22 juli 2019 Delen Geplaatst: 22 juli 2019 Helft fijn stof veroorzaakt door... banden en remmen? 17 juli 2019 - Bron: GoCar Volgens het controle-orgaan Air Quality Expert Group wordt de helft van al het fijn stof in Europa veroorzaakt door autobanden en -remmen. De Britse regering roept daarom op om een nieuwe meetmethode met betrekking op uitstoot te ontwikkelen. Ook auto's die helemaal geen CO2 of andere gassen uitstoten, beschikken over banden en remmen en die onderdelen zijn uiteraard onderhevig aan slijtage. "Deze partikels komen in de lucht terecht en zijn slecht voor de gezondheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers", zo meldt het rapport. Volledig overschakelen op elektrische auto's, is dus geen ultieme oplossing om komaf te maken met luchtverontreiniging. De Britse ministers van milieu en transport pleiten nu voor nieuwe normen en een nieuwe internationale standaard. Verschillende experts menen dat de auto-industrie zich daar al in verdiept. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen