Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Lage Emissie Zone

Het verbruik van de boordcomputer bij een Caddy Maxi CNG

Recommended Posts

Beste leden,

Gisteren in Antwerpen in de waaslandtunnel ( beter bekend als de konijnenpijp ) ging ik mijn wagen testen via de real time verbruiksweergave bij het rijden.

Ik liet de wagen uitbollen in neutraal en wat blijkt: de boordcomputer geeft het verbruik weer op basis van de snelheid die de wagen uitbolt en niet op basis van in welke versnelling je geschakeld hebt!

Dus het verbruik opmeten via de boordcomputer mag je met een korreltje zout nemen.

Je kan het verbruik dus beter op de ouderwetse manier controleren.

• Triest 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone en wat geeft de BC weer als je uitbolt in versnelling? (dus niet in neutraal) 

Het is vreemd, als ik geen gas geef, dan is het verbruik bij uitlopen 0.

Bij stilstand is dit 0.7 of 0.8 kg / uur

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Uitbollen = nog in versnelling  staan maar geen gas geven: 0,0 kg/100 km

Wws bij mij mijn Golf ook al zo en waar ik nog altijd twijfels bij heb of dit effectief wel 0 is, toen en nu.

De remkracht van een CNG-motor in dit geval is wel peanuts in vergelijking met een diesel. Eens de snelheid te klein wordt (of de wagen in een te hoge versnelling staat) komt er bij uitbollen toch een verbruik op mijn BC.

In vrijloop (niet meer in versnelling of met ingeduwde koppeling) is het verbruik zoals Aardgasrijder aangeeft.

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Op 27-6-2018 om 22:23, Aardgasrijder zei:

@Lage Emissie Zone en wat geeft de BC weer als je uitbolt in versnelling? (dus niet in neutraal) 

Het is vreemd, als ik geen gas geef, dan is het verbruik bij uitlopen 0.

Bij stilstand is dit 0.7 of 0.8 kg / uur

In versnelling geeft het nul, in neutraal geeft het een verbruik weer dat daalt naargelang de snelheid toeneemt.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

26 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

in neutraal geeft het een verbruik weer dat daalt naargelang de snelheid toeneemt.

Aangezien er gemeten wordt in kg/100km klopt dit wel. Hoe sneller die 100km afgelegd hoe minder je verbruik over die afstand (in dit geval bergaf in neutraal anders kan de snelheid nooit oplopen).

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

10 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

In versnelling geeft het nul, in neutraal geeft het een verbruik weer dat daalt naargelang de snelheid toeneemt.

Uiteraard:

Zoals reeds gezegd, in vrijloop verbruikt de motor 0,7 à 0,8 kg/uur. Als je dus 100km/uur rijdt in vrijloop dan verbruik je 0,7kg/100km. Aan 10km/uur is dat 7kg/100km, aan 1km/uur zelfs 70kg/100km. Als je stilstaat in vrijloop dan wordt je verbruik per 100km oneindig groot want je maakt je tank leeg zonder een centimeter vooruit te komen... Daarom schakelt de boordcomputer op dat moment over op kg/uur i.p.v. kg/100km.

De boordcomputer doet dus precies wat ie moet doen. In welke versnelling de wagen staat (met ingedrukt koppelingspedaal) heeft daar verder niets mee te maken.

• Bedankt 1

Gebruiken jullie trouwens de optie " vrijloop" ? heb het vrij snel af gezet? voelt niet natuurlijk aan.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

3 uren geleden, pluxy zei:

Gebruiken jullie trouwens de optie " vrijloop" ? heb het vrij snel af gezet? voelt niet natuurlijk aan.

Ik vind het net zalig en rustig rijden op die manier en het verbruik zakt drastisch. Als je voldoende anticipeert kan ik op sommige plaatsen enkele kilometers enkel op vrijloop rijden. Om terug op motorrem te komen volstaat een klein tikje tegen het rempedaal.

Ik vind het zelfs heel jammer dat het me nog niet is gelukt om het op de golf ook in te schakelen.

4 uren geleden, Gastanker zei:

Uiteraard:

Zoals reeds gezegd, in vrijloop verbruikt de motor 0,7 à 0,8 kg/uur. Als je dus 100km/uur rijdt in vrijloop dan verbruik je 0,7kg/100km. Aan 10km/uur is dat 7kg/100km, aan 1km/uur zelfs 70kg/100km. Als je stilstaat in vrijloop dan wordt je verbruik per 100km oneindig groot want je maakt je tank leeg zonder een centimeter vooruit te komen... Daarom schakelt de boordcomputer op dat moment over op kg/uur i.p.v. kg/100km.

De boordcomputer doet dus precies wat ie moet doen. In welke versnelling de wagen staat (met ingedrukt koppelingspedaal) heeft daar verder niets mee te maken.

Wat ik bedoel: wanneer je wagen stationair draait in neutraal dan heb je een bepaald verbruik.

Wanneer de wagen in neutraal uitbolt dan ga je plots veel meer verbruiken ( volgens de boordcomputer ) dan dat hij geschakeld staat in bijvoorbeeld 6.

Als ik nu in neutraal uitbol tegen 30 of tegen 70 dan kan er toch geen meerverbruik zijn want de wagen rijd dan onbelast! ( dus niet geschakeld )

Een uitbollende wagen in stand 6 geeft nulverbruik weer en dat kan niet, aangezien de motor niet stil staat en effectief draait..

Edited by Lage Emissie Zone

11 uren geleden, MaXX99 zei:

Maar wel de energie haalt uit de inertie van de wagen. Dat is namelijk de motorrem. Bij het uitbollen wordt zelfs de brandstof toevoer afgesloten. Bij het uitbollen in versnelling verbruikt een wagen dus inderdaad 0.0

Interessante uitleg, maar waar wordt die rem energie dan opgeslagen? In de batterij? Wanneer werkelijk de brandstoftoevoer afgesloten wordt bij het uitbollen dan geeft dit een betere score op de rollenbanktest ( voor homologatie van het voertuig ) die de emissie registreert.

Edited by Lage Emissie Zone

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

Interessante uitleg, maar waar wordt die rem energie dan opgeslagen?

Nergens, die energie wordt omgezet in wrijvingswarmte in de motor en de transmissie en die wordt afgevoerd via het koelcircuit. En ja, als je batterij niet volgeladen is zal er die verder opladen met 'gratis' energie en ook de airco zal op dat moment verder werken op 'uitbolenergie'.

20 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Wat ik bedoel: wanneer je wagen stationair draait in neutraal dan heb je een bepaald verbruik.

Wanneer de wagen in neutraal uitbolt dan ga je plots veel meer verbruiken ( volgens de boordcomputer ) dan dat hij geschakeld staat in bijvoorbeeld 6.

Nog eens: bij stilstand wordt het verbruik aangegeven in kg/uur, zolang de wagen beweegt wordt het aangegeven in kg/100km je mag die twee niet verwarren en vergelijken. Als de boordcomputer altijd kg/uur zou aangeven dan zou je hetzelfde getal zien bij uitbollen in vrijloop als bij stilstaan. 

17 minuten geleden, Golf Variant zei:

Toch wel omdat de wielen de motor aandrijven en niet omgekeerd (en het is pas als er niet genoeg energie meer is om alles draaiende te houden dat er terug brandstof aan de motor zal gegevn worden om de motor draaiende te houden).

Die laatste zin is heel interessant; de wielen komen uiteindelijk tot stilstand door de zwaartekracht. 

Wanneer de wielen in een vacuum zouden draaien dan rijd je gratis.

Alleen: hier op aarde is dit onmogelijk.

• Hahaha 1

1 uur terug, Lage Emissie Zone zei:

Die laatste zin is heel interessant; de wielen komen uiteindelijk tot stilstand door de zwaartekracht. 

weerstand door lucht is maar een deel van het geheel dat de wagen tot stilstand brengt, weerstand motor is een ander gedeelte.

Dan heb je nog wrijving van de banden op het wegdek, lagers die weerstand geven, …… zo simpel is het allemaal niet als je wil voorstellen

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik denk niet dat zwaartekracht de grootste rem is op de wielen ? het is eerder zoals Dr Nick schrijft, luchtweerstand, wrijvingsweerstanden tussen de wielen en de baan, wrijvingsweerstanden binnen de motor, maar ook bijvoorbeeld de alternator zal wat weerstand geven enz... maar theoretisch heb je gelijk natuurlijk moest je een wiel kunnen maken dat groot genoeg is en dat zou blijven draaien zou je inderdaad gratis energie hebben... alleen het probleem is dat ze al eeuwen zoeken naar zo'n machine en dat ze die nog altijd niet gevonden hebben...

Met het start/stopsysteem wordt de motor uitgeschakeld als je stilstaat. Als je geen start/stopsysteem hebt, dan schakel je de motor maar zelf uit als je langer dan een halve minuut stilstaat. Lang stationair draaien is echt te vermijden en als je motor uitschakelt, dan is het verbruik per uur 0kg.

2 uren geleden, Golf Variant zei:

.. alleen het probleem is dat ze al eeuwen zoeken naar zo'n machine en dat ze die nog altijd niet gevonden hebben...

Ik durf wedden dat NASA met al die miljarden wel iets weten dat ze achterhouden. Om een dom voorbeeld te noemen: de aarde; hoe lang draait die al om haar as zonder stil te vallen.

Een uitdaging voor de politici die toch geld hebben van alle burgers: laat eens een windmolen draaien in een vacuum kamer, wat in de ruimte kan, moet ook in een kunstmatig vacuum kunnen.. of redeneer ik verkeerd?

Ik heb zeker niet het laatste woord als iemand mij kan corrigeren.

9 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik durf wedden dat NASA met al die miljarden wel iets weten dat ze achterhouden. Om een dom voorbeeld te noemen: de aarde; hoe lang draait die al om haar as zonder stil te vallen.

Een uitdaging voor de politici die toch geld hebben van alle burgers: laat eens een windmolen draaien in een vacuum kamer, wat in de ruimte kan, moet ook in een kunstmatig vacuum kunnen.. of redeneer ik verkeerd?

Ik heb zeker niet het laatste woord als iemand mij kan corrigeren.

Je vergelijking gaat niet helemaal op, ten eerste de aarde heeft een hele grote massa en beschikt dus over heel veel energie (kinetische energie = massa maal kwadraat van snelheid), en de aarde heeft bijna geen wrijvingsweerstand (maar de aarde draait ook al trager dan wat ze vroeger deed... ) In een systeem dat energie zou moeten leveren heb je dus veel grotere wrijvingen en gaat het verlies van energie veel vlugger...

• Vind ik leuk 1

Op 30/6/2018 om 10:24, pluxy zei:

Wat is de optie "vrijloop"?  Ken ik niet.
Ik bezit dan ook nog geen wagen (VW Caddy Maxi handgeschakeld in bestelling en levering verwacht in mei)

Verbruik Caddy Maxi Trendline 7-zitter 1.4 TGI :    1014074_5.png                     Verbruik Peugeot 5008 diesel (tem 15-5-19): 1014067_5.png