Fred 45 Posted June 22, 2018 Slechts nieuws bij Fiat : vanaf september 2018 blijft enkel de Panda met CNG rijden. Dit is wat de auto's betreft, voor de bestelwagens blijven de CNG-modellen wel overeind. Zie http://www.gaz-mobilite.fr/actus/voiture-gnv-contraint-norme-fiat-reduit-offre-gnc-1992.html (in het FR). Gelukkig blijft de VW-groep volop inzetten op CNG. Volgende CNG-wagen wordt een van de VW-stal. 2 1 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
DeNbEiRe_84 684 Posted June 22, 2018 Een rare zet van Fiat. Wetende dat in Italië de meeste CNG auto's rondrijden en de 500L toch een redelijk populair product is? Ze zullen wel hun redenen hebben zeker? De VW groep zet inderdaad nog volop in op CNG, wat ik ten zeerste toejuich ? 1 1 Quote Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018) Volkswagen Polo 1.0 (2017) Share this post Link to post Share on other sites
Koen C 1,143 Posted June 22, 2018 2 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei: Ze zullen wel hun redenen hebben zeker? 3 uren geleden, Fred zei: vanaf september 2018 blijft enkel de Panda met CNG rijden. 3 uren geleden, Fred zei: voor de bestelwagens blijven de CNG-modellen wel overeind. Het heeft te maken met de WLTP normen die vanaf september van kracht zijn. Net zoals andere fabrikanten (VW, Porsche, Skoda, Opel), heeft Fiat zich dus ook mispakt. Of veel te laat in gang geschoten om testruimte af te huren + verbeteringen aan te brengen aan de motoren. Maar ook : Fiat zal stoppen met de 2 cilinder twin-air van 900 cc. Die motor heeft niet gebracht wat ze er van dachten / hoopten... Dus waarom die nog aanbieden voor de WLTP test ? De lichte vracht modellen moeten blijkbaar (nog niet) voldoen aan de WLTP normen ? De nieuwe reeks motoren zijn 3 en 4 cilinders, ontwikkeld door Fiat Brazilië : de zogenaamde Firefly motoren. Ben benieuwd... Zolang pullover aan de macht blijft bij FCA, is niets zeker wat de toekomst zal zijn. Zijn nieuwste ideetje is nu mild-hybride / 48 Volt, elektrisch (in 2022 ofzo ?) en Alfa Romeo beperken tot grote en dure auto's. Lancia is al dood, Chrysler ook. A en B segment vindt hij maar niks : daar wordt niet op verdiend. In januari 2019 is hij weg ... Yeah !!!! De ouwe getrouwe 1.2 FIRE motor (ontwikkeld in de jaren '80 en blijvend doorontwikkeld) blijft wel nog in productie (in Italië ook met LPG te verkrijgen, in België enkel benzine). 3 Quote Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 5.7 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Share this post Link to post Share on other sites
DeNbEiRe_84 684 Posted June 22, 2018 Ambitieuze beleidsmakers, altijd spannend. Bij de FOD Justitie hebben we ook zo ne nonkel pater Ambitieus? Ja. Werkt het op termijn? Nee. 2 Quote Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018) Volkswagen Polo 1.0 (2017) Share this post Link to post Share on other sites
Koen C 1,143 Posted June 22, 2018 Blijkbaar zullen de nieuwe Firefly motoren ook met CNG en LPG verkrijgbaar worden .... in het najaar van 2019.... Goed bezig FCA ... FCA bouwt de toepassing van de nieuwe Firefly-motor steeds verder uit. Zo zou volgens de bron Passione Auto Italiane de Powertrain-divisie van de groep ook al zijn begonnen aan de testfase van de ‘GSE’ (Global Small Engine) die aangesloten kan worden op een gasinstallatie. ///......./// In het najaar van 2019 verwacht men het debuut van deze versies. https://www.autoedizione.nl/fca-biedt-over-een-jaar-ook-firefly-motoren-op-gas/#comment-26043 Quote Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 5.7 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Share this post Link to post Share on other sites
Sertitude 95 Posted June 22, 2018 (edited) fiat mercedes volvo opel niet fraai, we kunnen toch niet alleen op Volkswagen rekenen? Edited June 22, 2018 by Sertitude 1 Quote ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas Share this post Link to post Share on other sites
muscles 2,411 Posted June 22, 2018 3 uren geleden, Sertitude zei: fiat mercedes volvo opel niet fraai, we kunnen toch niet alleen op Volkswagen rekenen? Blijkbaar is het enkel en alleen de VAG-groep die CNG-auto's blijft produceren tenzij Fiat zijn productie hervat op het einde van volgend jaar. Quote Beheerder van CNG Tankstations in België Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Share this post Link to post Share on other sites
Aardgasrijder 1,728 Posted June 22, 2018 De evolutie is mijnsinziens niet gunstig. Quote Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 170.000 km and counting Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas) 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen ) Share this post Link to post Share on other sites
muscles 2,411 Posted June 22, 2018 1 uur terug, Aardgasrijder zei: De evolutie is mijnsinziens niet gunstig. Binnenkort ga je de naam van deze site nog moeten veranderen in waterstofrijder. Quote Beheerder van CNG Tankstations in België Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Share this post Link to post Share on other sites
Aardgasrijder 1,728 Posted June 22, 2018 Zo'n wagen kan ik niet betalen En je kan het bijna nog nergens tanken. Dan zou het eerder een elektrische wagen worden. Maar nogmaals, ik vind het jammer dat Fiat modellen schrapt Quote Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 170.000 km and counting Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas) 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen ) Share this post Link to post Share on other sites
Mylan1999 128 Posted June 22, 2018 (edited) Voor de piepkleine turbomotortjes is de WLPT test een doodsteek, aangezien hun verbruik heel wat hoger uitvalt in deze test dan in de NEDC test als ik me niet vergis. Ik wist niet dat Opel ook met CNG gaat stoppen? De PSA groep heeft geen gunstige invloed op Opel in mijn ogen... Edited June 22, 2018 by Mylan1999 Quote Share this post Link to post Share on other sites
dirk 56 Posted June 23, 2018 De Astra is bij mijn weten nog altijd op aardgas verkrijgbaar De Zafira niet meer Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lage Emissie Zone 371 Posted June 23, 2018 Een wagen die kan rijden op magnetisme via de Noord / Zuid krachtlijnen van de aarde: gratis brandstof, 0 % uitstoot. Nu nog een uitvinder vinden die dit kan bouwen.. ( moeilijker te vinden dan het idee concept ). Quote VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Share this post Link to post Share on other sites
Koen C 1,143 Posted June 24, 2018 Op 23/6/2018 om 07:53, Lage Emissie Zone zei: Een wagen die kan rijden op magnetisme via de Noord / Zuid krachtlijnen van de aarde: Dan kan je enkel naar het noorden of het zuiden rijden.... ? Hoe geraak ik dan aan de zee ? Of in het verre Limburg ? 3 Quote Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 5.7 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Share this post Link to post Share on other sites
LucG 52 Posted June 24, 2018 Indien dit waar is zou dat zeer spijtig zijn! ? Ik ben zeer tevreden over mijn 500L en dacht er serieus over na om hem binnen een tweetal jaar te vervangen door een nieuwe. Dit bewijst nogmaals dat in zoveel zaken de winst primeert en in vele (auto)bedrijven ook geen lange termijn visie is of niet tijdig wordt geanticipeerd op beslissingen. Waarschijnlijk omdat ze hopen dat lobbywerk nog opbrengt en ze de dans kunnen ontspringen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Koen C 1,143 Posted June 24, 2018 (edited) 2 uren geleden, LucG zei: Ik ben zeer tevreden over mijn 500L en dacht er serieus over na om hem binnen een tweetal jaar te vervangen door een nieuwe. Binnen een tweetal jaar = juni 2020. Dan is de nieuwe 3 of 4 cilinder Firefly al volop verkrijgbaar met CNG (volgens de laatste berichten), ook in de 500L. Tegen dan een face-lift versie ? Dus niet panikeren FCA bouwt de toepassing van de nieuwe Firefly-motor steeds verder uit. Zo zou volgens de bron Passione Auto Italiane de Powertrain-divisie van de groep ook al zijn begonnen aan de testfase van de ‘GSE’ (Global Small Engine) die aangesloten kan worden op een gasinstallatie. ///......./// In het najaar van 2019 verwacht men het debuut van deze versies. https://www.autoedizione.nl/fca-biedt-over-een-jaar-ook-firefly-motoren-op-gas/#comment-26043 Ik vind het wel triest dat, volgens de Franse gas-mobilité site, er vanaf september enkel nog de Panda op CNG te verkrijgen is. Buiten wat er nog in stock staat bij de dealers / importeur ? Dit zou te maken hebben met de WLTP normen -> de 2-cilinder wil Fiat niet aanpassen / verbeteren voor die nieuwe normen. Maar wel vervangen door de Firefly motoren. De "Professional" versies zullen nog wel in CNG te verkrijgen zijn : die moeten in september nog niet voldoen aan de WLTP normen. Edited June 24, 2018 by Koen C 2 Quote Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 5.7 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Share this post Link to post Share on other sites
muscles 2,411 Posted July 2, 2018 Hyundai aast op FCA 2 juli 2018 Analisten wisten decennia terug al te zeggen dat er in autoland op termijn maar een handjevol grootmachten over zullen blijven. Een vooruitzicht dat stilaan realiteit lijkt te worden. Laatste gerucht in de wandelgangen? Dat de Hyundai Kia-groep aast op Fiat Chrysler Automobiles. Waardoor het meteen de grootste autogroep ter wereld kan worden. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ziet geen probleem in een overname, Hyundai met dochterbedrijf Kia zoekt al langer een groepje om over te nemen. Waardoor je eigenlijk naar een voldongen feit kijkt. Volgens insiders van de Zuid-Koreaanse groep houdt CEO Chung Mong-Koo de aandelenkoers van FCA goed in de gaten met de intentie van genoeg aandelen te kopen om zo het Fiat Chrysler-imperium over te kunnen nemen. Komt die aankoop er, dan zou dat zelfs zijn voor opperhoofd van FCA, Sergio Marchionne, op pensioen gaat volgend jaar. Gaat Hyundai daadwerkelijk over tot de overname, dan beschikt het plotsklaps over een gigantische portefeuille; Hyundai, Kia, Genesis, Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Chrysler, Maserati, Dodge, Jeep, Lancia en Ram. Genoeg merken om uit te groeien tot de grootste automacht in de industrie qua productie. Eentje om in het oog te houden dus. Bron: Autofans 1 Quote Beheerder van CNG Tankstations in België Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Share this post Link to post Share on other sites
muscles 2,411 Posted July 25, 2018 Fiat-topman Sergio Marchionne overleden De topman van Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, is op 66-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de Italiaanse krant La Repubblica en is bevestigd door de autobouwer. Marchionne werd wegens gezondheidsredenen afgelopen weekend vervangen aan het hoofd van de autoreus. Bij een operatie aan zijn schouder waren ernstige complicaties opgetreden. 25/07/2018 Marchionne nam in juni 2004 het stuur in handen bij Fiat en redde de Italiaanse autobouwer van het bankroet. Fiat fuseerde in 2014 met het Amerikaanse Chrysler en de multinational werd in oktober van dat jaar naar de beurs gebracht in New York. Van verlies naar winst De Canadese Italiaan was in 2004 al de vijfde topman bij Fiat in twee jaar tijd. De autobouwer maakte in 2003 nog een verlies van meer dan 6 miljard euro. Marchionne kreeg de onderneming weer op de rails en twee jaar later werd opnieuw winst geboekt. Waardevermeerdering De topman zette duizenden werknemers aan de deur, introduceerde nieuwe modellen en verkortte de tijd die nodig was om een nieuwe wagen in de markt te zetten van vier jaar naar 18 maanden. Tijdens het leiderschap van Marchionne vertienvoudigde de waarde van de onderneming. Ferrari In 2015 splitste Fiat Chrysler de Italiaanse sportwagenbouwer Ferrari af en bracht die naar de beurs. Marchionne nam enkele jaren geleden het roer over aan het hoofd van Ferrari. Vervroegd vertrek Sergio Marchionne had al aangekondigd dat hij van plan was om te vertrekken bij Fiat in 2019, maar omdat zijn gezondheid snel achteruitging, werd hij op 21 juli aan het hoofd van het autoconcern vervangen door de Brit Mike Manley, de man achter het succes van Jeep. Marchionne werd geboren op 17 juni 1952 in het Italiaanse Chieti, als zoon van een politieagent. Toen hij 14 jaar oud was verhuisde de familie naar Toronto. Bron: Vroom.be Foto: Wikipedia Commons Quote Beheerder van CNG Tankstations in België Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Share this post Link to post Share on other sites
Micrologus 3 Posted August 11, 2018 Ben je daar zeker van? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Koen C 1,143 Posted August 11, 2018 3 uren geleden, Micrologus zei: Ben je daar zeker van? Van wat ? 1 Quote Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 5.7 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Share this post Link to post Share on other sites