Ga naar inhoud
DiDIER

Skoda annuleert bestelling !

Recommended Posts

coup de théâtre : net bericht gekregen van de dealer dat Skoda beslist heeft de auto Octavia Combi gTEC, besteld tijdens het autosalon in januari 2018 , niet meer te bouwen ... de bestelling wordt dus eenzijdig geannuleerd ... Wat nu? Iemand suggesties ? Wachten tot het nieuwe model 1.5 TSI GTEC in juni 2019 is geen optie ... Leuk is anders.

• Verward 1
  • Triest 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, DiDIER zei:

coup de théâtre : net bericht gekregen van de dealer dat Skoda beslist heeft de auto Octavia Combi gTEC, besteld tijdens het autosalon in januari 2018 , niet meer te bouwen ... de bestelling wordt dus eenzijdig geannuleerd ... Wat nu? Iemand suggesties ? Wachten tot het nieuwe model 1.5 TSI GTEC in juni 2019 is geen optie ... Leuk is anders.

Dat ze geen nieuwe bestellingen meer zouden opnemen en produceren wat in de wachtrij staat is 1 ding, maar dit? 🤨

Heeft uw dealer dan niets van andere oplossing aangeboden, zoals een stockwagen? Wat een schande zeg 🤬

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden, DiDIER zei:

Nu best niet langs dealer gaan want te kwaad. Ik ga morgen langs dealer.

Dat begrijp ik 😏 Uw dealer kan er natuurlijk niets aan doen als die beslissing van Skoda zelf komt.

Anderzijds is het wel belangrijk dat hij de klant helpt, mits bemiddeling of mits een andere oplossing.

Hou ons op de hoogte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Dat ze geen nieuwe bestellingen meer zouden opnemen en produceren wat in de wachtrij staat is 1 ding, maar dit? 🤨

Heeft uw dealer dan niets van andere oplossing aangeboden, zoals een stockwagen? Wat een schande zeg 🤬

Die denkpiste hebben we ook gevolgd, helaas waren alle Octavia Combi G-Tec als stockwagens reeds in maart uitverkocht. Enorm frustrerend, kan ik me zeer goed voorstellen. 

Dit vind ik iets wat een dealership zeker niet mag pikken, het lijkt mij ook alsof men zich wat te makkelijk ervan af probeert te maken. Men moet maar bereid zijn wat druk te zetten op de importeur en fabrikant.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De vraag die bij mij opkomt dan is: "kan dit zomaar"?

Als jij éénzijdig je contract zou verbreken moet je 15% schadevergoeding betalen, zou dit principe niet in beide richtingen (moeten) gelden?

En het inroepen van overmacht, neen het lijkt mij duidelijk een vrijwillige beslissing (van de fabrikant, niet de invoerder of de dealer natuurlijk).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uitloopmodellen hebben een deadline, een EOP datum (End Of Production). Van deze datum wordt "nooit" afgeweken.

Door de leveringsproblemen (wat ze dan ook al waren) zou het kunnen dat eerder bestelde wagens deze deadline niet meer halen.

Men doet er alles aan om alle bestelde wagens voor die deadline te produceren maar er zijn daar geen oneindige mogelijkheden (er zijn maar 24 u in een dag).

Het zou dus best kunnen dat men hierdoor een aantal wagens dient te annuleren. EOP opschuiven is echt geen optie.

Echter... "sorry gast uw wagen is geannuleerd" is wel nogal kort door de bocht.

Men moet op zijn minst een altenatief aanbieden en... als je akkoord zou zijn om het nieuwe model te aanvaarden, deze vooruitschuiven in de nieuwe produktie (dat kan als men wil) zodat je die als een van de eerste geleverd krijgt ipv te wachten tot juni 2019.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Lange_666 er zou inderdaad een alternatief moeten worden voorgesteld en dit is dan de 1.5 TSI met meer tanks.
De koper kan dan dit als alternatief aanvaarden of niet.

De bestelling zomaar annuleren vind ik not-done !

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Terug van dealer. Iets met WLTP (Europese) normen en homologatie van modellen deed Skoda blijkbaar de productie stoppen zodat het bedrijf tijdig de aanpassingen zou kunnen doen om de homologaties eind van het jaar te behalen. Zal eens zien op helderoveruitstoot.be . Hebben andere leveranciers ook die homologatieproblemen (Opel, Peugeot, ...)? Als ik het goed begrijp, kan je tot juni 2019 geen CNG Combi meer bestellen, en is zelfs die datum louter indicatief gezien de huidige prioriteiten en problemen ... 

Krijg een van de bestelling afwijkend alternatief aangeboden, wel CNG. Graag jullie advies over de combinatie CNG en de automaat DSG op de Octavia Combi. Iemand positieve of negatieve ervaringen hiermee ? 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, DiDIER zei:

Graag jullie advies over de combinatie CNG en de automaat DSG op de Octavia Combi. Iemand positieve of negatieve ervaringen hiermee ? 

Zalige combinatie !  Daar teken ik voor 😉

Toen ik een DSG wilde, was dit nog niet beschikbaar op de combi.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minuten geleden, DiDIER zei:

Krijg een van de bestelling afwijkend alternatief aangeboden, wel CNG. Graag jullie advies over de combinatie CNG en de automaat DSG op de Octavia Combi. Iemand positieve of negatieve ervaringen hiermee ? 

DSG? Zeker doen! Ik heb zowel de manuele als de DSG (wel een VW) testgereden. Eens je DSG hebt wil je niets anders meer 👌

Ik heb uiteindelijk wel de manuele genomen omdat ik anders slagen kreeg van mijn vrouw - zij zag dit niet zitten :ph34r:

Wijzigt er dan ook iets aan je prijs/voorwaarden of doen ze een commerciële tegemoetkoming?

En op welke termijn is die Octavia Combi DSG dan beschikbaar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
43 minuten geleden, DiDIER zei:

Graag jullie advies over de combinatie CNG en de automaat DSG op de Octavia Combi. Iemand positieve of negatieve ervaringen hiermee ? 

Ervaring met de combinatie niet maar net als Aardgasrijder kon ik geen DSG krijgen toen ik mijn Octavia bestelde, ander had die er wel onder gezeten.

Heb wel al met een DSG gereden en deze 130 km waren de reden dat ik er eigenlijk één wou (was voordien geen automaat fan, veel te loom maar DSG is totaal anders).

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf hebben wij onze skoda octavia combi g-tec (handgeschakeld) op 31/01/2018 besteld met als leveringsdatum 08/07/2018.

De auto is al eind april geproduceerd en we hebben deze afgelopen woensdag in ontvangst mogen nemen. (kleine maand vroeger dan gepland)

Echter onze dealer vertelde ook het verhaal van bestellingen die opgeschoven moeten worden naar januari 2019 of zelfs geannuleerd worden.

wij hebben blijkbaar geluk gehad.

In ieder geval veel succes met het netjes afhandelen! (en hopelijk in uw voordeel ;) )

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, DiDIER zei:

Graag jullie advies over de combinatie CNG en de automaat DSG op de Octavia Combi.

Gewoon doen :)

Ik kan daar geen advies over geven (geen Skoda - nooit DSG gereden - etc), maar wie met zo'n DSG heeft gereden / rijdt is daar altijd enthousiast over...

Ik vind het een mooie en aanvaardbare oplossing van de dealer.

1 uur terug, DiDIER zei:

Hebben andere leveranciers ook die homologatieproblemen (Opel, Peugeot, ...)?

Ja, zelfs Porsche en BMW !  :D

Dat uit zich dan dat bepaalde motorisaties van de ene op de andere dag niet meer verkrijgbaar zijn.

BMW levert door de WLTP perikelen de 7-serie tijdelijk alleen als stekkerhybride of met een dieselmotor. Dit betekent dat het vlaggenschip momenteel niet verkrijgbaar is als 740i, 750i of M760Li, maar alleen als 730d, 740d, 750d en 740e iPerformance.

BMW is gestopt met de productie van de stekkerhybride uitvoering van de 3-serie. De 330e iPerformance is alleen nog uit voorraad leverbaar. Reden voor de productiestop is de voor komend najaar geplande introductie van de nieuwe 3-serie. Het is daardoor niet meer de moeite om de 330e iPerformance nog te homologeren voor de WLTP cyclus.

Zo kan je de net geïntroduceerde GSi versie van de OPEL Insignia bestempelen. De sportieve topuitvoering is nog niet eens behoorlijk uit de startblokken gekomen en nu al niet meer leverbaar met benzinemotor. Boosdoener is de WLTP cyclus. Volgens de betreffende meetnorm komt de 260 pk sterke 2,0 liter turbo motor niet in aanmerking voor het ‘Euro 6d Temp’ predikaat. Dat betekent einde oefening voor deze Insignia GSi. Fans van de dikke Opel zijn aangewezen op de dubbel geblazen 2.0 dieseluitvoering met 210 pk.

VOLKSWAGEN sluit haar fabriek in Wolfsburg voor enkele dagen. Aanleiding is de nieuwe WLTP meetmethode, die automakers zwaarder op hun dak valt dan zij hadden voorzien. Volkswagen dochter PORSCHE levert daardoor alleen nog uit voorraad en het moederbedrijf moet de hoofdfabriek later dit jaar zelfs een paar dagen dicht doen. De nieuwe WLTP meetmethode wordt aanstaande september van kracht. Vanaf die maand mogen alleen maar auto’s worden verkocht die volgens de strengere (lees: reëlere) cyclus zijn getest. De nieuwe meetmethode is niet alleen strenger, maar ook tijdrovender dan de uitgaande NEDC cyclus. Dit zorgt voor wachttijden bij de testcentra. Alleen al bij Volkswagen staan er meer dan 200 modelvarianten klaar om de nieuwe certificatie te kunnen krijgen, maar het lijkt onmogelijk dat dit nog voor september gerealiseerd kan worden. Het is afwachten wanneer al het testwerk achter de rug is. Tot die tijd mogen de betreffende modellen niet verkocht worden. Om de voorraden niet te hoog op te laten lopen, zal Volkswagen (los van de zomervakantie) tot september enkele dagen de productie staken. Het personeel zal dan naar huis worden gestuurd. De vakbonden worden van die gedachte niet vrolijk en verwijten de concerndirectie terecht dat zij te laat geanticipeerd heeft op de WLTP cyclus: men had eerder testcapaciteit moeten reserveren in de betreffende centra. De voorgenomen fabriekssluiting had bij goed management dus voorkomen kunnen worden. Toch zijn er ook andere autoproducenten door de nieuwe meetmethode in de problemen gekomen, waaronder Renault. Die zullen allemaal rekening moeten houden met een aanzienlijke afzetdaling later dit jaar.

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen