Jump to content

Opinie SSangYong XLV - Maarten Van Houdenhove

Recommended Posts

21 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Tegen 120 kilometer per uur draait de viercilinder aan meer dan 3.000 toeren. Op de snelweg is dat niet aangenaam. Bij lage toerentallen is de XLV met geen stokken vooruit te slaan.

Typische commentaar van een verstokte dieselrijder....

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

• 2 years later...

Beste Maarten, ben op zoek naar voertuig voor oudste dochter en heb volgende gevonden:

passat variant cng 2014 150000 km 2014 11000 euro

ssanyong tivoli 2019 5000 km 15000 euro ook cng

vraag passat vermits jij er zelf 1 hebt/had: kan deze wagen 250000 km halen zonder al te veel kosten? (Huidige wagen is een auris diesel met 200000+ km zorgeloos)

ssanyong, ondergewaardeerde wagen zonder veel feEdback op internet ivm betrouwbaarheid ed.

@Simpelsolutions : Maarten van Oudenhove heeft hier waarschijnlijk geen account ?  Het is een copie van een artikel dat hij geschreven heeft.

Ivm SsangYong, kan je al de artikels op dit forum lezen bij : https://www.aardgasrijder.be/forum/forum/45-ssangyong/

Wat ik weet, via andere artikels op het net, is dat de SsangYong niet zo ver komt met zijn CNG.  Dit ligt enerzijds aan de beperkte inhoud van zijn gastanks maar ook aan zijn verbruik dat toch redelijk hoog is.

Zeker in vergelijking met de (huidige) VAG auto's.

De Passat uit 2014 : geen idee welke motor, zuinigheid, enz.

Of een auto zonder veel kosten de 250.000 km haalt ?  Dat vind ik een moeilijke, zeker als je die 2e hands koopt (vorige eigenaar : onderhoud ? rijstijl ? meerdere chauffeurs ?).

Zelf heb ik een slechte ervaring met een VAG product gehad : op 155.000 km was de versnellingsbak aan gort....

Maar wel 3 verschillende chauffeurs, waarvan 1 heeft leren rijden met die wagen.  De auto was ook een caravantrekker (lichte, gestroomlijnde caravan) : heb ik iets teveel geëist van de auto ?  De auto (en ik) reed zeer vlot met de caravan :D .

Als het geen rol speelt welk merk je kiest (standing, "Duits"), dan zou ik voor de SsangYong gaan.

Ondanks hoger verbruik (en dus regelmatiger aan de CNG pomp), is die jonger en heeft veel minder kilometers.

Heb je al een CNG auto ?

Welk soort gas kan je dochter tanken in de buurt of onderweg ?  Met H-gas kom je verder (en dus minder aan de pomp) dan met L-gas.

Als ik me goed herinner, valt de afstand dat de SsangYong kan afleggen met H-gas nog redelijk mee (meer dan 250 km).

Is er op de SsangYong geen garantie meer (die overdraagbaar is) ?

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

sorry Koen, had niet door dat artikel niet was geschreven door verzender.

Passat cng van 2014 was toch enkel verkrijgbaar met 1,4 tgi motorisatie, dus weinig twijfel mogelijk daaromtrent dacht ik imho.

Gas genoeg in mijn omgeving en op het traject dat mijn dochter dagelijks rijdt: Brussel-Gent.

Ik heb inderdaad geen boodschap aan "prestige" maar robuustheid wel. Toyota heeft dat in mijn ogen bewezen, terwijl duitsers afglijden naar het franse niveau. Bouwen tegenwoordig autookes voor leasing, en dat zijn ook de veelrijders meestal: 100000km binnen 4 jaar, garagekosten op rekening vd leasingmij. , dus goede auto nietwaar, distributieriem is nog net ok, versnellingsbak net ook nog goed als het geen dsg was....

1 uur terug, Simpelsolutions zei:

dagelijks rijdt: Brussel-Gent.

Dat is zo'n 50 à 60 km : ongeveer de afstand die ik doe / deed naar mijn werk. Met de Ypsilon die zo'n 240 km op L-gas deed, kon ik 2 dagen op CNG rijden en dan tanken (had telkens nog wat gas over).

Dus die SsangYong zal daar op het trajest Brx - Gent ook na iedere 2 (of misschien pas na 2,5 à 3 dagen) moeten gaan tanken.

Enkele testverslagen van de Tivoli of de XLV (de lange versie met iets meer tankinhoud, dacht ik) :

https://www.vroom.be/nl/test/test-ssangyong-xlv-cng-economisch-exotisch-alternatief-21413

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-test/ssangyong-xlv-cng-alternatief

https://www.autowereld.be/autotests/korte-tests/ssangyong-xlv-cng-2019.html

En in het laatste artikel wordt het "mysterie" opgelost :) wie de ombouw doet : International Car Operators (kortweg ICO).  Met vestigingen in Zeebrugge en Antwerpen. 

http://www.icoterminals.com/nl

Edited by Koen C
  • Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

@Simpelsolutions bovenstaande info klopt wat betreft het artikel van Maarten.
Dit artikel is overgenomen van een website.

Van welke regio ben je? De kwaliteit van gas zal vooral het rijbereik bepalen.

Wat betreft kosten aan een wagen is het heel moeilijk in te schatten.

Ik heb een C4 Grand Picasso van 2014... op 109.000 km koppakking kapot (joint de caulasse), minuscuul haarlijntje waardoor mijn koelvloeistof uitlaatgassen bevatte en hierdoor mijn koelvloeistof uit het reservoir knalde tijdens het rijden. Op 120.000 km het dubbel vliegwiel aan de frut waardoor koppeling en drukgroep moesten vervangen worden samen met het vliegwiel.... Beide interventies samen kostte me in totaal 4200 euro... Tja...

Mijn ouders hebben altijd VW gereden en nooit echte problemen gekend, onze VW Golf 4 had 280.000 km op de teller en nooit iets voorgehad...

@Simpelsolutions wat zoek je juist in een wagen? De Passat en XLV zitten in een andere klasse. Misschien dat we je ook nog andere wagens kunnen aanraden :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Laat ombouwen aan de "echte" ombouwers en niet aan een terminal uitbater. Maar dat is een persoonlijke mening.

• Vind ik leuk 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

11 uren geleden, Simpelsolutions zei:

sorry Koen, had niet door dat artikel niet was geschreven door verzender.

Passat cng van 2014 was toch enkel verkrijgbaar met 1,4 tgi motorisatie, dus weinig twijfel mogelijk daaromtrent dacht ik imho.

Gas genoeg in mijn omgeving en op het traject dat mijn dochter dagelijks rijdt: Brussel-Gent.

Ik heb inderdaad geen boodschap aan "prestige" maar robuustheid wel. Toyota heeft dat in mijn ogen bewezen, terwijl duitsers afglijden naar het franse niveau. Bouwen tegenwoordig autookes voor leasing, en dat zijn ook de veelrijders meestal: 100000km binnen 4 jaar, garagekosten op rekening vd leasingmij. , dus goede auto nietwaar, distributieriem is nog net ok, versnellingsbak net ook nog goed als het geen dsg was....

Toyota robuust ?? Indertijd de Corolla met 2 liter diesel (Toyota motor) vervangen door psa 1.9 wat een ramp!

Nu verkopen ze ook busjes psa met Toyota embleem dit is niet een Toyota-trend maar ook andere doen dit. Als leek weet je niet meer welke motor en of versnellingsbak je in je wagen hebt.

Ja, de Toyota Proace City is inderdaad een kopie van de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en de Opel Combo. Dit is ook officieel want Toyota en de PSA-groep werken op dit gebied samen: zie deze Engelstalige Wikipedia-pagina.

Onderstaande, kleine foto's heb ik zelf gemaakt aan de Toyota-dealer in Hasselt op dinsdag 26 mei 2020.toyota-proace-cityvan-1-small.jpg.eceededc33816a04a1a4b7dbeb2d479e.jpgtoyota-proace-cityvan-2-small.jpg.be1770ea72c37c77a24342974550a440.jpgtoyota-proace-cityvan-4-small.jpg.05c14b12db3c0c1a847bde7a888fd5bb.jpgtoyota-proace-cityvan-3-small.jpg.ce2945134989264abfd40c5d4fbaf313.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

In feite staat er dus ook nog wel een toyota in competitie: een auris 1.4 d4d touring en wel die motorisatie ipv bmw 1.6 motor, juist omwille vh feit dat die 1.4 d echt een toyota is. Zoek wel een euro6. Ben er proefondervindelijk van overtuigd dat die motor goed is, geen sprinter, maar dat is geen belangrijke specificatie..... . 
De interesse voor cng is ingegeven door het feit dat de groene golf deze motorisatie duurzamer en tegelijk economischer maakt dan hybrides of electrische alternatieven die waardeloos worden als de batterij het begeeft. Die factor kapotte Of praktisch niet meer bruikbare batterij wordt eigenaardig genoeg nooit aangehaald in kostprijs electrisch rijden. ( leaf geleverd met 10 km verlengkabel😁😁😁😁)

• Vind ik leuk 1
12 uren geleden, Simpelsolutions zei:

Die factor kapotte Of praktisch niet meer bruikbare batterij wordt eigenaardig genoeg nooit aangehaald in kostprijs electrisch rijden.

Integendeel : tegenwoordig lees ik artikels / onderzoeken die beweren dat een batterij ruim 500.000 km meegaat zonder noemenswaardig verlies aan opslagcapaciteit.

Zo'n artikel / onderzoek schrijft wel dat de eerste jaren er een verlies is, maar dat dit stabiliseert na x-aanral kilometers / jaar op 80 % van de capaciteit

Artikel over het onderzoek van de TU Eindhoven in opdracht van Die Grünen uit Duitsland : https://www.autointernationaal.nl/2020/08/elektrische-autos-gaan-langer-mee-dan-gedacht/

Tja : wie betaalt, bepaalt ?

Lancia Y 1.2 LS 8v '01