Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 7 juni 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 7 juni 2018 Maarten Van HoudenhoveCommunication & PR Manager at DATS 24 - Colruyt Group Het voetbalseizoen heeft op 11/04/18 een knaller van jewelste meegemaakt met de 1-3 overwinning van Juventus op het veld van Real Madrid. Peter Vanden Bempt was l-y-r-i-s-c-h over die wedstrijd. Mijn ‘seizoen’ begint volgende week. Mijn ‘seizoen’, dat is het drukke CNG, e-mob en H2-seizoen. Op 17/04/2018 wordt de aftrap gegeven bij Colruyt Group Academy in Namen met de workshop ‘plus vert sur la route’, de week erna doen we de eerste ‘groener de baan op’. En net voor de start van dat seizoen, mag ik een week lang de SSangYong XLV testrijden. Op CNG. Perfecte timing dus, zoals Ronaldo met z'n omhaal in die heenmatch. Op CNG rijden, dat doe je met een af-fabriek wagen, niet met een ombouw-wagen Deze stelling onderschreef ik jaren. Om de eenvoudige reden dat een benzine-wagen ombouwen naar een CNG-wagen ten eerste een 3.000€ kost (die je wel snel terugverdient), omdat een ombouw geen ideale afstelling kent van motor en kleppen en omdat je bij een retrofit-wagen steeds op een mix van CNG met zo’n 5 à 10% bijmenging van benzine rijd. En tot slot omdat de fabrieksgarantie op die wagens doorgaans vervalt. Gezinsauto van het jaar 2016 maakt CNG-proof ombouw! Ik schrijf expliciet ‘onderschreef’. Want SsangYong maakt met de XLV – gezinsauto van het jaar 2016 in de categorie onder de 19.000€ – resoluut komaf met quasi alle negatieve aspecten van ombouw naar CNG. En brengt een meer dan OK wagen op CNG op de markt aan een prijs die werkelijk onklopbaar is. Hét grote voordeel: de motor van deze wagen rolt ‘CNG-proof’ van de band, af-fabriek dus. Enkel de gastanks en de leiding van tanks naar motorblok worden nageplaatst op de kaai in Antwerpen (letterlijk, op de kaai). En dat maakt een wereld van verschil: geen technische problemen tussen rijden op laag- of hoogcalorisch CNG, pas vanaf 3000 toeren zo’n 5% bijmenging van benzine én 5 jaar fabrieksgarantie. Best in class bij auto’s onder de 19.000€ Bovendien scoor je met deze XLV een grote, goed-rijdende en goed uitgeruste SUV die bovendien weinig verbruikt en binnen zijn categorie onklopbaar is qua rijgevoel, uitrusting en comfort. Had ik al gezegd dat je ook geen BIV noch verkeersbelasting betaalt bij deze wagen? Had je graag nóg een financieel voordeel? Wat dacht je van een verbruik van 4,37 kg CNG per 100 km. Dat betekent dus een brandstofkost van slechts 4,55€ per 100 km. Tips voor de verdeler Ik rij al 5 jaar met een VW Passat op CNG, een werkelijk gewéldige wagen: performant, uiterst comfortabel en stil, geweldig rijgevoel, betrouwbaar, zuinig en milieuvriendelijk. Het zou oneerlijk zijn om deze testwagen te beoordelen vanuit de ervaring met de wagen die ik gewend ben. Voor de prijs van die wagen heb je trouwens 2 SsangYong XLV. Toch zijn er een aantal zaken die beter kunnen bij deze Koreaan op CNG: het kofferruimteverlies moet beperkter kunnen. En de CNG-indicatie in het dashboard verdient ook een fancy upgrade. Graag ook een rubberen afsluitdop op de CNG-vulmond. Maar verder dan deze bemerkingen raak ik voorlopig niet. Conclusie: de eerste retrofit CNG-wagen die gaat doorbreken Ik geloof echt dat deze wagen kan en zal doorbreken. Want hij kent geen concurrent in z’n categorie, biedt véél wagen voor z’n kostprijs, ziet er goed uit, verbruikt weinig, is fiscaal voordelig en overstijgt de nadelen die je doorgaans kent bij ombouw-voertuigen. Wil je voor je nieuwe wagen onder de 20.000,00€ blijven en toch genieten van het beste huwelijk tussen economie en ecologie? Dan kies je voor deze SsangYong XLV. Op CNG! (uiteraard). 3 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 8 juni 2018 Delen Geplaatst: 8 juni 2018 Vanaf * " Deze stelling onderschreef ik jaren." is het een leuke tekst / review. De vergelijking met een Passat is eerlijk en doet geen afbraak aan een auto uit een totaal andere prijsklasse. Goed zo : sommige auto"journalisten" kunnen er nog wat van leren ? De prijs is niet duidelijk : 19.000 met of zonder CNG installatie ? 3.000€ vind ik nog altijd veel geld op zo'n som (dan is het 22.000 €). (onze huidige Ypsilon was 1.500 € duurder dan een een 99 % vergelijkbaar model). (de prijs van een VW met CNG is dezelfde als een puur benzine. Of is die actie gedaan ? Was die bijna 100 % hetzelfde ?)) De 3 opmerkingen kan ik niet beoordelen. Ontbreekt de dop ? Niet goed. Of is het een plastic dop met schroefdraad ? Valt mee te leven (de Fiat's hebben dat ook). * voetbal : OMG Vanden Bempt : OMG x 1000 (minstens x 1000) Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Golf Variant Geplaatst: 8 juni 2018 Delen Geplaatst: 8 juni 2018 22 minuten geleden, Koen C zei: ...(de prijs van een VW met CNG is dezelfde als een puur benzine. Of is die actie gedaan ? Was die bijna 100 % hetzelfde ?)) .... Dan zou je best toch nog eens kijken naar bepaalde VW's met CNG een Caddy bijvoorbeeld is toch een stuk duurder dan een benzine Caddy, een Golf die had dezelfde prijs maar die krijgt bepaalde kortingen niet (nu) enz... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 8 juni 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2018 19000 euro inclusief CNG-installatie. ? 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 8 juni 2018 Delen Geplaatst: 8 juni 2018 5 minuten geleden, Golf Variant zei: een Caddy bijvoorbeeld is toch een stuk duurder dan een benzine Caddy, een Golf die had dezelfde prijs maar die krijgt bepaalde kortingen niet (nu) enz... Dus die actie (met het Autosalon) is gedaan ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Golf Variant Geplaatst: 8 juni 2018 Delen Geplaatst: 8 juni 2018 @Koen CCaddy was op het salon in CNG ook duurder dan in benzine uitvoering hoor ? (bij de Golf kreeg je toen blijkbaar wel dezelfde korting als op een benzinewagen en dat voor dezelfde prijs maar dat heb ik maar van horen vertellen en van de Caddy heb ik het gezien op papier) 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 8 juni 2018 Delen Geplaatst: 8 juni 2018 Onze golf CNG was bij aanschaf ook duurder dan de benzineversie maar dat werd dan weer gecompenseerd met een hogere overnameprijs van onze oude diesel ? 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
boomke Geplaatst: 9 juni 2018 Delen Geplaatst: 9 juni 2018 Ook van de grote reden dat ik geen Skoda meer heb gekozen is omdat hun overname beneden de norm was. Voor mijn Skoda Fabia van 2014 gaven ze maar 4000€ ipv 6500 à 7000 bij andere merken. Ik ben altijd met de Fabia naar hun garage elke reparatie bij hun laten uitvoeren en dan zo een lage overnameprijs krijgen. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 9 juni 2018 Delen Geplaatst: 9 juni 2018 1 uur terug, boomke zei: Ook van de grote reden dat ik geen Skoda meer heb gekozen is omdat hun overname beneden de norm was. Voor mijn Skoda Fabia van 2014 gaven ze maar 4000€ ipv 6500 à 7000 bij andere merken. Ik ben altijd met de Fabia naar hun garage elke reparatie bij hun laten uitvoeren en dan zo een lage overnameprijs krijgen. Dat is zeer verschillend van Skoda-dealer tot Skoda-dealer. Want Skoda-garage Peusens in Hasselt geeft altijd een hoge overnameprijs voor je oude wagen wanneer je bij hem een nieuwe Skoda koopt. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 9 juni 2018 Delen Geplaatst: 9 juni 2018 Ik heb nog nooit een auto ingeruild bij aankoop van een nieuwe/andere: verkoop die altijd zelf. En altijd al meer gekregen dan bij een garage/handelaar. Eigenlijk zeer gemakkelijk verdiend geld, bij de verkoop van 't vrouwtje haar Dacia paar weken geleden nog gezegd: ik kan nog altijd autoverkoper worden, zo veel verdiend op zo'n korte tijd ... dat kan ik op de bank niet ? 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Golf Variant Geplaatst: 9 juni 2018 Delen Geplaatst: 9 juni 2018 @JoBé Natuurlijk (of beter geschreven hopelijk) krijg je meer dan wat een professionele verkoper jou als inruil kan bieden (die moet er wat op verdienen, die moet garantie geven enz...) anderzijds moet je je bij overname in een garage je geen zorgen maken en dat is voor sommige toch ook weer iets waard! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 10 juni 2018 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2018 Klopt en nu terug allemaal reageren op deze leuke SsangYong . 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht MaXX99 Geplaatst: 5 juli 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 5 juli 2018 Heh, ik heb eigenlijk nu pas door dat het Maarten was die ik had gespot met zijn XLV aan de DATS in Ninove enkele maanden terug. Hij was toen ook al enorm lyrisch over zijn wagen. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Op 5/7/2018 om 14:55, MaXX99 zei: Heh, ik heb eigenlijk nu pas door dat het Maarten was die ik had gespot met zijn XLV aan de DATS in Ninove enkele maanden terug. Hij was toen ook al enorm lyrisch over zijn wagen. Dacht dat die met een Audi rondtoerde? 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Vandaar het artikel overlaatst van xlv dat dit een betaalbaar alternatief was. Maarten is fervent CNG crosser. Heb hem al eens wat vragen gesteld bij DATS infosessie. Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Een artikel in GVA vandaag was veel minder lovend over die janjung : verouderde motor zonder kracht bij lage toeren , slordig afgewerkte kleinere koffer , boordcomputer niet aangepast aan CNG gebruik, dieselversie rijdt veel aangenamer, hoog verbruik.... Geef mij dan maar een Octavia Break als je veel ruimte wil. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
boomke Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Welk artikel kzou dat wel eens willen lezen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 (aangepast) Stond in weekendbijlage van Gazet van Antwerpen vandaag. Er stond ook in dat het design al beter was dan bij vorige modellen. De designer die die vroegere wangedrochten ontwierp zou ontslagen zijn en terug in Noord Korea zitten. 7 juli 2018 aangepast door Brembos Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
boomke Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Da's spijtig. Een collega van mij heeft een Tivoli benzine en was er toch tevreden van vond het een vinige wagen. We zullen zien als hem eindelijk geleverd wordt 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 7 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Artikel uit GVA/HBVL Autotest: SsangYong XLV CNG Als je op de centen let CNG wordt een steeds populairder alternatief voor benzine. Ook de SsangYong XLV is er nu met Compressed Natural Gas of aardgas, maar is CNG wel echt een alternatief?Guido Cloostermans Guido Cloostermans De verkoop van auto’s die rijden op CNG of Compressed Natural Gas is fors gestegen. Dat is niet verwonderlijk. Wie een CNG-auto koopt, betaalt namelijk tot het jaar 2020 geen inschrijvingstaks en geen jaarlijkse rijtaks. Bovendien is CNG goedkoop en goed voor het milieu en de luchtkwaliteit. Een CNG-auto stoot minder CO2 uit dan een conventionele auto, minder fijn stof en nagenoeg geen stikstofoxyde. Tot nu toe leidde de CNG-wagen een leven in de schaduw, maar daar komt nu dus verandering in. Er zijn steeds meer tankstations die aardgas aanbieden en er zijn steeds meer auto’s die rijden op aardgas. Zoals de SsangYong XLV. Modern Ze zullen het bij SsangYong beu zijn als kouwe pap, maar het merk uit Zuid-Korea is verantwoordelijk voor enkele van de lelijkste auto’s die er ooit hebben rondgereden. De designer die ons de Rodius en andere monumenten heeft geschonken, werd gelukkig verbannen naar een verlaten bergdorpje in de Andes. Tegenwoordig maakt het merk moderne auto’s voor een interessante prijs. Zoals de XLV, een gezinswagen die het midden houdt tussen een ruime break en een SUV. Dat betekent veel binnenruimte, een hoge zithouding en dus een gemakkelijke instap, veel bergvakken en alle noodzakelijke uitrusting zoals navigatie, airco en elektrische ruiten. Aardgas De XLV is verkrijgbaar met een 1.6 liter turbodiesel en met een 1.6 liter benzinemotor. Aangezien diesel steeds meer in vraag wordt gesteld, is de benzineversie ook verkrijgbaar als aardgaswagen. De CNG-installatie wordt niet in de fabriek gemonteerd en dat heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. De twee gastanks worden namelijk in de koffer gemonteerd, onder een geïmproviseerde koffervloer. Dat geeft geen nette indruk, maar het grootste nadeel is toch dat een aanzienlijk deel van de kofferruimte verdwijnt. Vermelden we ook nog dat de boordcomputer niet wordt aangepast aan de extra brandstof: hij is dus niet bruikbaar. Het voordeel is dan weer dat de originele benzinetank van de XLV intact blijft. Auto’s die in de fabriek naar CNG worden omgebouwd krijgen vaak immers een kleinere benzinetank. Goedkoop De XLV heeft een actieradius van ruim 850 kilometer. Met onze gasvoorraad raakten we zo’n 250 tot 300 kilometer ver, goed voor een verbruik van 5,5 tot 6 kilogram gas op 100 kilometer. De brandstofkosten zijn vergelijkbaar met een diesel of benzine die 3,5 à 4 liter op 100 kilometer verbruikt. Goedkoop dus. In principe rijden we met de XLV op aardgas. Omschakelen naar benzine kan, maar heeft weinig zin. Zodra de gastank leeg is, schakelt de XLV automatisch en onmerkbaar over op benzine. Een biepsignaal en een lampje op het dashboard brengen ons daarvan op de hoogte. Rijden op benzine doen we best zo weinig mogelijk. Het verbruik van de benzinemotor is namelijk aan de hoge kant: 8,2 liter op 100 kilometer tijdens onze test. De 1.6 liter benzinemotor is weinig modern. Hij is goed voor 128 pk, maar we hebben de indruk dat een deel van die paarden de pensioengerechtigde leeftijd benadert. Tegen 120 kilometer per uur draait de viercilinder aan meer dan 3.000 toeren. Op de snelweg is dat niet aangenaam. Bij lage toerentallen is de XLV met geen stokken vooruit te slaan. De XLV met dieselmotor rijdt veel aangenamer, maar voor gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare gezinswagen met lage gebruikskosten, is de XLV CNG een goede keuze. De wat verouderde motor moeten we er wel bij nemen. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen