Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Opinie SSangYong XLV - Maarten Van Houdenhove


Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

Vanaf * " Deze stelling onderschreef ik jaren." is het een leuke tekst / review.

 

De vergelijking met een Passat is eerlijk en doet geen afbraak aan een auto uit een totaal andere prijsklasse. 

Goed zo : sommige auto"journalisten" kunnen er nog wat van leren ?

De prijs is niet duidelijk : 19.000 met of zonder CNG installatie ?

3.000€ vind ik nog altijd veel geld op zo'n som (dan is het 22.000 €).
(onze huidige Ypsilon was 1.500 € duurder dan een een 99 % vergelijkbaar model).

(de prijs van een VW met CNG is dezelfde als een puur benzine.  Of is die actie gedaan ? Was die bijna 100 % hetzelfde ?))

 

De 3 opmerkingen kan ik niet beoordelen. 

Ontbreekt de dop ?  Niet goed.

Of is het een plastic dop met schroefdraad ?  Valt mee te leven (de Fiat's hebben dat ook).

 

* voetbal : OMG    Vanden Bempt : OMG x 1000  (minstens x 1000)


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Koen C zei:

...(de prijs van een VW met CNG is dezelfde als een puur benzine.  Of is die actie gedaan ? Was die bijna 100 % hetzelfde ?))

....

Dan zou je best toch nog eens kijken naar bepaalde VW's met CNG een Caddy bijvoorbeeld is toch een stuk duurder dan een benzine Caddy, een Golf die had dezelfde prijs maar die krijgt bepaalde kortingen niet (nu) enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Golf Variant zei:

een Caddy bijvoorbeeld is toch een stuk duurder dan een benzine Caddy, een Golf die had dezelfde prijs maar die krijgt bepaalde kortingen niet (nu) enz...

 

Dus die actie (met het Autosalon)  is gedaan ?

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze golf CNG was bij aanschaf ook duurder dan de benzineversie maar dat werd dan weer gecompenseerd met een hogere overnameprijs van onze oude diesel ?

  • Vind ik leuk 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van de grote reden dat ik geen Skoda meer heb gekozen is omdat hun overname beneden de norm was. Voor mijn Skoda Fabia van 2014 gaven ze maar 4000€ ipv 6500 à 7000 bij andere merken. Ik ben altijd met de Fabia naar hun garage elke reparatie bij hun laten uitvoeren en dan zo een lage overnameprijs krijgen.

  • Triest 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, boomke zei:

Ook van de grote reden dat ik geen Skoda meer heb gekozen is omdat hun overname beneden de norm was. Voor mijn Skoda Fabia van 2014 gaven ze maar 4000€ ipv 6500 à 7000 bij andere merken. Ik ben altijd met de Fabia naar hun garage elke reparatie bij hun laten uitvoeren en dan zo een lage overnameprijs krijgen.

Dat is zeer verschillend van Skoda-dealer tot Skoda-dealer. Want Skoda-garage Peusens in Hasselt geeft altijd een hoge overnameprijs voor je oude wagen wanneer je bij hem een nieuwe Skoda koopt.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een auto ingeruild bij aankoop van een nieuwe/andere: verkoop die altijd zelf. En altijd al meer gekregen dan bij een garage/handelaar. Eigenlijk zeer gemakkelijk verdiend geld, bij de verkoop van 't vrouwtje haar Dacia paar weken geleden nog gezegd: ik kan nog altijd autoverkoper worden, zo veel verdiend op zo'n korte tijd ... dat kan ik op de bank niet ?


2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JoBé Natuurlijk (of beter geschreven hopelijk) krijg je meer dan wat een professionele verkoper jou als inruil kan bieden (die moet er wat op verdienen, die moet garantie geven enz...) anderzijds moet je je bij overname in een garage je geen zorgen maken en dat is voor sommige toch ook weer iets waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 5/7/2018 om 14:55, MaXX99 zei:

Heh, ik heb eigenlijk nu pas door dat het Maarten was die ik had gespot met zijn XLV aan de DATS in Ninove enkele maanden terug.

Hij was toen ook al enorm lyrisch over zijn wagen.

Dacht dat die met een Audi rondtoerde?


2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar het artikel overlaatst van xlv dat dit een betaalbaar alternatief was. Maarten is fervent CNG crosser. Heb hem al eens wat vragen gesteld bij DATS infosessie.


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een artikel in GVA vandaag was veel minder lovend over die janjung : verouderde motor zonder kracht bij lage toeren , slordig afgewerkte kleinere koffer , boordcomputer niet aangepast aan CNG gebruik, dieselversie rijdt veel aangenamer, hoog verbruik.... Geef mij dan maar een Octavia Break als je veel ruimte wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond in weekendbijlage van Gazet van Antwerpen vandaag. Er stond ook in dat het design al beter was dan bij vorige modellen. De designer die die  vroegere wangedrochten ontwierp zou ontslagen zijn en terug in Noord Korea zitten.

aangepast door Brembos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel uit GVA/HBVL

 

Autotest: SsangYong XLV CNG

 

Als je op de centen let

 
image-544bc658-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6-6761f9c4-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6.jpg
 
 

CNG wordt een steeds populairder alternatief voor benzine. Ook de SsangYong XLV is er nu met Compressed Natural Gas of aardgas, maar is CNG wel echt een alternatief?Guido Cloostermans

Guido Cloostermans

De verkoop van auto’s die rijden op CNG of Compressed Natural Gas is fors gestegen. Dat is niet verwonderlijk. Wie een CNG-auto koopt, betaalt namelijk tot het jaar 2020 geen inschrijvingstaks en geen jaarlijkse rijtaks. Bovendien is CNG goedkoop en goed voor het milieu en de luchtkwaliteit. Een CNG-auto stoot minder CO2 uit dan een conventionele auto, minder fijn stof en nagenoeg geen stikstofoxyde.

Tot nu toe leidde de CNG-wagen een leven in de schaduw, maar daar komt nu dus verandering in. Er zijn steeds meer tankstations die aardgas aanbieden en er zijn steeds meer auto’s die rijden op aardgas. Zoals de SsangYong XLV.

Modern

Ze zullen het bij SsangYong beu zijn als kouwe pap, maar het merk uit Zuid-Korea is verantwoordelijk voor enkele van de lelijkste auto’s die er ooit hebben rondgereden. De designer die ons de Rodius en andere monumenten heeft geschonken, werd gelukkig verbannen naar een verlaten bergdorpje in de Andes. Tegenwoordig maakt het merk moderne auto’s voor een interessante prijs.

Zoals de XLV, een gezinswagen die het midden houdt tussen een ruime break en een SUV. Dat betekent veel binnenruimte, een hoge zithouding en dus een gemakkelijke instap, veel bergvakken en alle noodzakelijke uitrusting zoals navigatie, airco en elektrische ruiten.

Aardgas

De XLV is verkrijgbaar met een 1.6 liter turbodiesel en met een 1.6 liter benzinemotor. Aangezien diesel steeds meer in vraag wordt gesteld, is de benzineversie ook verkrijgbaar als aardgaswagen.

De CNG-installatie wordt niet in de fabriek gemonteerd en dat heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. De twee gastanks worden namelijk in de koffer gemonteerd, onder een geïmproviseerde koffervloer. Dat geeft geen nette indruk, maar het grootste nadeel is toch dat een aanzienlijk deel van de kofferruimte verdwijnt.

Vermelden we ook nog dat de boordcomputer niet wordt aangepast aan de extra brandstof: hij is dus niet bruikbaar. Het voordeel is dan weer dat de originele benzinetank van de XLV intact blijft. Auto’s die in de fabriek naar CNG worden omgebouwd krijgen vaak immers een kleinere benzinetank.

Goedkoop

De XLV heeft een actieradius van ruim 850 kilometer. Met onze gasvoorraad raakten we zo’n 250 tot 300 kilometer ver, goed voor een verbruik van 5,5 tot 6 kilogram gas op 100 kilometer. De brandstofkosten zijn vergelijkbaar met een diesel of benzine die 3,5 à 4 liter op 100 kilometer verbruikt. Goedkoop dus.

In principe rijden we met de XLV op aardgas. Omschakelen naar benzine kan, maar heeft weinig zin. Zodra de gastank leeg is, schakelt de XLV automatisch en onmerkbaar over op benzine. Een biepsignaal en een lampje op het dashboard brengen ons daarvan op de hoogte. Rijden op benzine doen we best zo weinig mogelijk. Het verbruik van de benzinemotor is namelijk aan de hoge kant: 8,2 liter op 100 kilometer tijdens onze test.

De 1.6 liter benzinemotor is weinig modern. Hij is goed voor 128 pk, maar we hebben de indruk dat een deel van die paarden de pensioengerechtigde leeftijd benadert. Tegen 120 kilometer per uur draait de viercilinder aan meer dan 3.000 toeren. Op de snelweg is dat niet aangenaam. Bij lage toerentallen is de XLV met geen stokken vooruit te slaan.

De XLV met dieselmotor rijdt veel aangenamer, maar voor gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare gezinswagen met lage gebruikskosten, is de XLV CNG een goede keuze. De wat verouderde motor moeten we er wel bij nemen.

 

image-544bc658-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6-7268954e-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6.jpg

image-544bc658-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6-6109345c-7d25-11e8-8676-19fcd2eb25f6.jpg


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...