Ga naar inhoud

Recommended Posts

mooie test maar wel met een zware voet

is te zien aan het verbruik

 

Er is leven naast diesel

 
31.05.2018

Nicolas Joannes

Naast de gewone keuze tussen benzine of diesel, stelt Seat nog een alternatief voor in de Ibiza CNG: aardgas. Met de 1.0 driecilinder kan de Seat Ibiza CNG zowel op aardgas als op benzine rijden, dankzij twee tanks.

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGIDe vorige generatie Seat Ibiza stond nog volop in het teken van diesel, maar nu is het belang van benzinemotoren en alternatieve aandrijvingsbronnen belangrijker geworden. Bij die laatste hebben we natuurlijk de elektrische en de hybride auto’s, maar ook CNG hoort daarbij. Aardgas is een properder brandstof die doorgaans tot 85 procent minder NOx produceert bij de verbranding en 25 procent minder CO2. Seat probeert op dat vlak het voortouw te nemen binnen de VW-groep. Na de Mii en de Leon en in afwachting van de Arona, krijgt de Ibiza ook zijn eigen CNG-variant. Net als de Volkswagen Polo TGI, waarmee hi zijn MQB A0-onderstel deelt, komt de Seat Ibiza TGI met een 1.0 driecilinder turbo.

13 kilogram CNG in de koffer

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGIUiterlijk zie je geen enkel verschil tussen de Seat Ibiza op gas, en de diesels en de benzines. Alleen heeft hij een tweede vulopening om gas te tanken naast de benzineklep en is er op het dashboard een extra indicatie die het peil van de gastank weergeeft. De CNG-tank kan 13 kilogram gas aan en steekt in de koffer, waardoor het volume voor bagage wel verkleint. De koffer is nog 262 liter groot, tegenover 355 liter in een gewone Ibiza. Het is zelfs 30 liter minder dan de vorige generatie Ibiza, die op dat vlak al geen uitschieter was. Aan het rijgedrag van de Ibiza wijzigt niets, die toont zich net als tevoren erg op zijn gemak in zowel de stad als op snelwegen.

Iets gewijzigde motor

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGITen opzichte van de 1.0 TSI is de motor wat gewijzigd. Hij krijgt specifieke zuigers die met chroom en nikkel bekleed zijn, en de inlaatkleppen staan wat hoger om een goede gascirculatie naar de binnenkant van de verbrandingskamer te bekomen. De driecilinder beschikt over 90 pk bij 4.500 opm en over 160 Nm koppel bij 1.900 opm. Aardige cijfers, waarmee de Seat Ibiza CNG vlot uit de voeten kan. Maar ook niet veel meer dan dat. Wie wil inhalen, moet terugschakelen. Bij lage toerentallen voelt de motor hol aan.

Makkelijk rijden

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGIIn de praktijk voel je niet of je nu op benzine rijdt, dan wel op aardgas. Alleen een lichtje op het dashboard maakt duidelijk met welke brandstof je nu rijdt. De Seat Ibiza zal steeds CNG de voorkeur geven, behalve wanneer de temperatuur van het antivriesmiddel onder 10 graden duikt. Eens de tank van 13 kilogram leeg is, schakelt hij automatisch over op benzine. Hoe zit het met het rijbereik? Hoewel Seat officieel een gemiddeld verbruik van 3,3 kg CNG per 100 kilometer opgeeft, keken we tijdens onze test in stadsverkeer en op snelwegen aan tegen goed 6 kilogram per 100 kilometer. Dit geeft een rijbereik van goed 200 kilometer. Vervolgens begin je aan de benzinetank van 40 liter, wat evenveel is als die van andere Ibiza’s. Hierdoor stijgt het rijbereik naar een meer dan uitstekende 580 kilometer, voor een benzineverbruik van 6,9 l/100 km. Met dit rijbereik zijn lange ritten comfortabel haalbaar, in tegenstelling tot het rijbereik van veel elektrische motoren.

Goed voor de portemonnee

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGIEr zijn nog meer voordelen aan CNG: tanken verloopt snel (we zagen één minuut voor 10 kilogram) en CNG blijkt bovendien goedkoper dan benzine of diesel: 1 euro per kilogram. Natuurlijk, om volop van CNG te kunnen genieten moet je vlakbij huis of bij het werk over een CNG-tankstation beschikken. Op dit moment is dat nog steeds een teer punt, ook al komen er in Vlaanderen steeds bij. We spreken momenteel over een honderdtal CNG-tankstations.

Gallerij: Test Seat Ibiza 1.0 TGIWat de prijs van de auto betreft, moet je op goed 1.500 euro meer rekenen dan een gelijkaardige Seat Ibiza diesel. Maar dat compenseer je via de lagere prijs aan de pomp. In Wallonië is er nog tot 30 juni een premie van 500 euro bij de aankoop van een CNG-auto, terwijl in Vlaanderen de CNG-auto’s nog tot 2020 zijn vrijgesteld van rijtaks en BIV.

 

Seat Ibiza 1.0 TGI
Motor: driecilinder benzine, 999 cc
90 pk bij 4.500 opm
160 Nm bij 1.900 opm
0-100 km/u: 12,1 sec
Top: 180 km/u
Verbruik: 5 l/100 km en 3,3 kg/100 km
Testverbruik : 6,9l/100 km en 6 kg/100km
CO2 : 88 g/km
Prijs : 16.690 €

 

http://ww2.autoscout24.be/nl-be/info/magazine/test/seat-ibiza-10-tgi/er-is-leven-naast-diesel/4319/608196?magcid=mag-nl&utm_medium=email&utm_source=-magazine&utm_campaign=CW22-2018&utm_term=3

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een gemiddeld verbruik van 6 kg...

Euhmm... dat is dan L-gas én een heel zware voet. Dat kan bijna niet anders.
Met een 1.0 motor ga je geen racecircuit op. Een gemiddelde rijder zal zeker onder de 4kg CNG moeten zitten, in geval van H-gas.

Ik vergelijk de Ibiza even met een VW Up als referentie.

 

Was die tank ten eerste wel al volledig gevuld... is ook een vraag die ik me stel ?

Ik vind het maar vreemd.

Het benzineverbruik daarentegen is wel redelijk "normaal"...


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het verbruik lijkt mij ook zeer hoog voor die wagen (De Seat Ibiza zou ik eerder vergelijken met een VW Polo dan met een VW Up!. Een VW Up! is te vergelijken met de Seat Mii). Een verbruik van 6kg is meer dan wat de VW Caddy rijders verbruiken op CNG die ik ken (en die rijden dan een mix van stad, secundaire en snelwegen). De Caddy rijders verbruiken ongeveer een 5 tot 5,5 kg CNG per 100 km.

 

En die 1500 euro meerprijs is de meerprijs ten opzichte van een benzine niet de diesel variant. (Catalogus prijzen)

 

Seat Ibiza Style
1.0 TSI 95pk (70kW) MANUEEL 5v Start/Stop  € 17.090
1.0 TGI 90PK (66kW) MANUEEL 5v Start/Stop € 18.500
1.6 TDI 95pk (70kW) MANUEEL 5v Start/Stop € 19.280

Seat Ibiza Xcellence
1.0 TSI 95pk (70kW) MANUEEL 5v Start/Stop € 19.150
1.0 TGI 90PK (66kW) MANUEEL 5v Start/Stop € 20.560
1.6 TDI 95pk (70kW) MANUEEL 5v Start/Stop € 21.340

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Golf Variant je hebt gelijk, ik had me beter moeten verduidelijken.
Zowel de Ibiza als de Polo zijn heel nieuw en daar zijn heel weinig betrouwbare verbruikscijfers over te vinden, daarom dat ik wilde refereren naar de VW Up.

Maar het verbruik is gewoon absurd hoog, iemand die dit artikel leest, mag het met een kilo zout nemen dus.

  • Hahaha 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 jaar later...
Op 2/6/2018 om 17:07, Aardgasrijder zei:

@Golf Variant je hebt gelijk, ik had me beter moeten verduidelijken.
Zowel de Ibiza als de Polo zijn heel nieuw en daar zijn heel weinig betrouwbare verbruikscijfers over te vinden, daarom dat ik wilde refereren naar de VW Up.

Maar het verbruik is gewoon absurd hoog, iemand die dit artikel leest, mag het met een kilo zout nemen dus.

Ik rijd mijn nieuwe Polo TGI sinds vrijdag en ik kan al 4 kg/100 km of minder verbruiken zonder probleem (natuurlijk nog geen racing gedaan)

  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb mijn seat ibiza nu sinds juni, heb met bijna 17000 km op de teller een gemiddeld gebruik tussen 4 en 4.3 met H-gas en rond de 4.5/4.6 met L gas
Ik rij veel autostrade aan 120km/u. op wegen van 70/90 daalt verbruik naar een 3.8/3.9 kg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 maanden later...

sinds een kleine maand hebben wij ook een Ibiza tgi (2ehands, nog met de normale benzinetank) en het verbruik ligt bij 4.25kg/100km,gemeten over 500km, wel veel korte afstandjes(4km per rit) en af en toe een autostraderit(maar dan wel vlotjes op de gas...) tov de Aygo 1.0 benzine is de brandstofkost net 50% dus tevreden

  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Philken Welkom op het forum. Ik ben blij dat er weer een CNG-rijder bij gekomen is (of een gasrijder bijgekomen is). Veel geluk met je CNG-auto !

Van welk bouwjaar is je Ibiza TGI?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 maanden later...
Op 19/8/2020 om 21:09, muscles zei:

@Philken Welkom op het forum. Ik ben blij dat er weer een CNG-rijder bij gekomen is (of een gasrijder bijgekomen is). Veel geluk met je CNG-auto !

Van welk bouwjaar is je Ibiza TGI?

2018, was een 2ehandsje met 7700km

ondertussen bijna 4400km op gas gereden en het gemiddelde verbruik is 4.7kg/100km(altijd H-gas), komt door de korte afstandjes (4km s morgens en 4km s'avonds met koude motor)maximumverbruik is 5.33kg/100km & minimumverbruik was een ritje naar Nederland(350km h/t op 1 tank) en dan was het verbruik 3.55kg/100km

aangepast door Philken
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...

Hallo allemaal,

 

Wij zijn sinds december in het bezit van een nieuwe Ibiza tgi, maar helaas zijn er heel wat zaken fout gelopen in productie. We bestelden in januari vorig jaar, en na zowat 1jaar wachttijd bleken er verschillende zaken niet conform de bestelling. (Foute voor- en achterlichten, ontbreken van chromé details,  armsteun, opbergvak, foute radio, ...) Daarnaast heeft de garage ons foute info meegegeven omtrent tankinhoud van cng en benzine (13kg+40l beloofd vs. 14kg+9l realiteit). Kortom, een zeer valse start. De discussies met seat zijn nog steeds lopende.  (Zucht..)

Naast bovenstaande,  heeft de wagen ook al 2x een ratelend geluid geproduceerd waarvan we de oorsprong niet kennen.

Ik maak me zorgen dat er toch ook iets met de motor is (en de ervaring hierboven beschreven stimuleert mijn wantrouwen richting seat uiteraard).

 

Nu heb ik bijgevolg een vraag voor de kenners hier: Zien jullie een mogelijke oorzaak voor het feit dat wij ons verbruik niet onder 5kg/100km krijgen? (Hoogcalorisch: 5kg, laagcalorisch 5,6kg) Mijn vriendin heeft echt een rustige rijstijl, trekt echt niet op, doet enkel banen van 70 en 50 km/u (wel korte ritten van ongeveer 15km) en volgt echt de schakelindicatie. En toch raken we amper aan een actieradius van 300km.

 

Alvast bedankt voor de inputs. :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met laagcalorisch CNG ga je sowieso iets meer verbruiken en dus minder kilometers doen.

Om echt goed uit te testen zou je voor een langere periode eigenlijk alleen maar CNG in Diegem mogen tanken. Dan pas ken je het werkelijke verbruik.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, white rabbit zei:

Hallo allemaal,

 

Wij zijn sinds december in het bezit van een nieuwe Ibiza tgi, maar helaas zijn er heel wat zaken fout gelopen in productie. We bestelden in januari vorig jaar, en na zowat 1jaar wachttijd bleken er verschillende zaken niet conform de bestelling. (Foute voor- en achterlichten, ontbreken van chromé details,  armsteun, opbergvak, foute radio, ...) Daarnaast heeft de garage ons foute info meegegeven omtrent tankinhoud van cng en benzine (13kg+40l beloofd vs. 14kg+9l realiteit). Kortom, een zeer valse start. De discussies met seat zijn nog steeds lopende.  (Zucht..)

Naast bovenstaande,  heeft de wagen ook al 2x een ratelend geluid geproduceerd waarvan we de oorsprong niet kennen.

Ik maak me zorgen dat er toch ook iets met de motor is (en de ervaring hierboven beschreven stimuleert mijn wantrouwen richting seat uiteraard).

 

Nu heb ik bijgevolg een vraag voor de kenners hier: Zien jullie een mogelijke oorzaak voor het feit dat wij ons verbruik niet onder 5kg/100km krijgen? (Hoogcalorisch: 5kg, laagcalorisch 5,6kg) Mijn vriendin heeft echt een rustige rijstijl, trekt echt niet op, doet enkel banen van 70 en 50 km/u (wel korte ritten van ongeveer 15km) en volgt echt de schakelindicatie. En toch raken we amper aan een actieradius van 300km.

 

Alvast bedankt voor de inputs. :)

 

een foute radio: alleen schlagers?

foute lichten? wat moeten we ons daarbij voorstellen?

300 km met een 14 kg tank lijkt me weinig, maar kleine afstanden zijn niet ideaal natuurlijk, en de wagen is nog nieuw(wat altijd een wat hoger verbruik geeft)en die 9 liter tank is relatief nieuw en is te wijten aan al die sjoemelaars die het alleen maar deden om subsidies los te weken.

Alleen in Frankrijk is zo'n klein benzinetankje knap lastig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, grijpgraag zei:

een foute radio: alleen schlagers?

foute lichten? wat moeten we ons daarbij voorstellen?

300 km met een 14 kg tank lijkt me weinig, maar kleine afstanden zijn niet ideaal natuurlijk, en de wagen is nog nieuw(wat altijd een wat hoger verbruik geeft)en die 9 liter tank is relatief nieuw en is te wijten aan al die sjoemelaars die het alleen maar deden om subsidies los te weken.

Alleen in Frankrijk is zo'n klein benzinetankje knap lastig.

Foute radio in de zin van fysieke knoppen ipv touchscreen, geen led-verlichting maar halogeen, ook binnenverlichting ontbreekt bijvoorbeeld. 
 

Ik weet ook wel dat er verschil zit tussen wat ze voorschrijven en het reëel verbruik, maar ze schrijven 450km voor en we halen met moeite 300km. Dat verschil is toch frappant. 
We zullen de komende weken eens proberen om enkel hoogcalorische te tanken, in de hoop toch wat zuiniger te kunnen rijden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, white rabbit zei:

Foute radio in de zin van fysieke knoppen ipv touchscreen, geen led-verlichting maar halogeen,

 

Ik zou me gelukkig prijzen zonder al dat nieuwerwets gedoe.... :) 

Maar ja, ik ben ook al wat ouder...  :| en niet van de smartphone generatie :D .

(en tegenwoordig zou ik ook al de foute emoticons gebruiken (tenminste toch volgens de laatste mode 9_9 )

 

3 uren geleden, white rabbit zei:

ook binnenverlichting ontbreekt bijvoorbeeld. 

Dat vind ik wel ambetant.  Maar bestaan er, buiten die van jou O.o, ook Seat Ibiza's zonder binnenverlichting ?!?

Lijkt me straf o.O


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...