Ga naar inhoud

Recommended Posts

1 uur geleden, Koen C zei:

Ik zou me gelukkig prijzen zonder al dat nieuwerwets gedoe.... :) 

Maar ja, ik ben ook al wat ouder...  :| en niet van de smartphone generatie :D .

(en tegenwoordig zou ik ook al de foute emoticons gebruiken (tenminste toch volgens de laatste mode 9_9 )

Dat vind ik wel ambetant.  Maar bestaan er, buiten die van jou O.o, ook Seat Ibiza's zonder binnenverlichting ?!?

Lijkt me straf o.O

Helaas is het wel degelijk zo.  De meeste zaken kunnen ze in naplaatsing oplossen en ze bieden ook nog een financiële compensatie. Maar ik maak me zorgen dat, als al die andere zaken zo kunnen fout lopen, er misschien ook iets fout is met de motor waardoor dat verbruik zo hoog ligt. Die wagen zou toch 10 jaar moeten dienen als 2e wagen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, white rabbit zei:

De meeste zaken kunnen ze in naplaatsing oplossen en ze bieden ook nog een financiële compensatie.

Dat is dan wel goed nieuws.

4 uren geleden, white rabbit zei:

verbruik zo hoog

Heb je de bandenspanning al nagekeken ?

Je kan er gerust 0.1 of 0.2 bar meer in doen dan voorgeschreven.

Heb je gewone banden erop staan ?  Indien je winter- of all seasons er onder hebt staan, verbruik je altijd wat meer.

En ja, mogelijk dat die wat zuiniger wordt na 10.000 km.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19/2/2021 om 20:03, white rabbit zei:

Nu heb ik bijgevolg een vraag voor de kenners hier: Zien jullie een mogelijke oorzaak voor het feit dat wij ons verbruik niet onder 5kg/100km krijgen? (Hoogcalorisch: 5kg, laagcalorisch 5,6kg) Mijn vriendin heeft echt een rustige rijstijl, trekt echt niet op, doet enkel banen van 70 en 50 km/u (wel korte ritten van ongeveer 15km) en volgt echt de schakelindicatie. En toch raken we amper aan een actieradius van 300km.

Voor korte ritten van 15 kilometer lijkt me dit verbruik nog niet overdreven hoog. Die 15 kilometer heb je nodig om de motor op temperatuur te krijgen en met het koude weer van de afgelopen tijd zal dat er zeker niet aan bijdragen.

Heb je al eens een langere rit gedaan en gekeken wat dat met het verbruik doet? Of de snelheidsregelaar aangezet op een langere weg en gekeken wat dat doet met het actuele verbruik in de boordcomputer?

Korte ritjes met koude motor zijn nu eenmaal nefast voor het verbruik. Los daarvan dat enkel en alleen korte ritjes maken ook niet erg bevorderlijk is voor de techniek.

aangepast door Josy
typfout
  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, white rabbit zei:

ze schrijven 450km voor en we halen met moeite 300km

Die 450 km worden ook niet gehaald met allemaal korte ritjes van 15 kilometer met een koude motor. Ikzelf rijd met een tankinhoud van 15 kg ongeveer 330 kilometer en tank dan nog op plaatsen waar er een goede vuldruk wordt gehaald (PitPoint Lommel of Q8 in Houthalen). Gezien de vuldruk bij de tankstations van Dats24 niet bijzonder hoog ligt zou ik me momenteel over het verbruik geen zorgen maken.

Zoals Muscles zegde: enkel het op dezelfde plaats tanken en over langere tijd het verbruik bijhouden zal een correcte waarde geven. Zelf zit ik op gemiddeld ongeveer 4,43 kg + 0,71 l benzine/100 kilometer en dat gemeten over 57.000 kilometer.

aangepast door Josy
Link naar bericht
Delen op andere sites

NB: we hebben een bijzonder koude periode gehad. ACC, verwarming... De wagen heeft min. 5-7 km nodig om op temparatuur te worden. Moeilijk om minder dan 4kg te gaan (Polo 2019).

In vergelijking, gisteren ben ik 55 km ver gegaan met een droog/10°C/zon weer op nationale weg : 3,3 kg/100 km.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit verbruik lijk inderdaad aan de hoge kant.
Ik haalde met mijn Octavia (zwaardere wagen) op H-gas doorgaans een gemiddeld verbruik van  rond de 4.2 kg / 100 km.
Dagelijks traject woonwerk was 10 km, wel geen verkeerslichten op mijn traject.

Ik raad je aan om enkele keren op dezelfde plaats te tanken (bij voorkeur H-gas) en je verbruik hier dan te melden.
Na 3-5 tankbeurten heb je voldoende cijfergegevens.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...