Ga naar inhoud
Aardgasrijder

Vuldruk en buitentemperatuur

Recommended Posts

Het is jullie misschien al opgevallen, door de zomerse temperaturen gaat er minder CNG in de tank.

Eergisteren ben ik gaan tanken in Bree, lekker in de middaguren en er kon plots 1.5-2 kg minder in mijn tank dan voorheen in de winterperiode.

Slechts 14,80 kg, maar ik weet dit van vorige zomers, dus geen probleem.
Als ik dan echter kijk naar mijn rijbereik dat de boordcomputer aangeeft, zou ik er net als bij lage temperaturen 380 km mee kunnen rijden.

Ik ben benieuwd, aangezien mijn airco de laatste 2 weken op volle toeren draait 🤗

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

bij dats maak het niet veel uit of het warm of koud is.

Gisteren bij dats Lier heb ik 14,7kg kunnen tanken bijna even veel als in de winter(14,9kgs), bij dats kontich het zelfde ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik elders op het forum reeds aangaf kreeg ik gisteren bij mijn eerste tankbeurt 14,55 kg in de tanks. In de brandende zon 😅

aangepast door DeNbEiRe_84
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naar mijn ervaring is het verschil tussen zomer en winter bij composiettanks sterker.

ook hangt het af van de dispenserregeling. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Groengas zei:

Naar mijn ervaring is het verschil tussen zomer en winter bij composiettanks sterker.

ook hangt het af van de dispenserregeling

Hallo

Ik kan bevestigen dat bij stijgende temperatuur er minder kg / CNG in de tank lijkt te gaan, en ja ik heb composiettanks,

Volgens de thermodynamica is bij stijgende temperatuur ook de druk van het gas voor eenzelfde volume hoger.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maandag 28 mei om 20u40 heb ik er bij Q8 in Houthalen slechts 14,30 kg ingekregen alhoewel mijn CNG-tanks volledig leeg waren.

En gisteren om 19u00 eveneens bij Q8 in Houthalen ging er nog minder in: 14,06 kg en mijn twee CNG-tanks waren toch helemaal leeg.

Maar je moet weten dat de temperatuur 's avonds nog altijd 27°C was.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na twee dagen moet ik opnieuw gaan tanken, en vanavond was het nog maar 17°C, ook in Tongeren. Ik heb dus eindelijk nog es 16,90 kg kunnen tanken 📉 ☁️ 🕘 (het was eerder 20u45 want om 21u15 was ik al terug thuis).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn maar weinig materialen die niet uitzetten bij opwarming, behalve ijs.

De druk in de tanks kan dan wel dezelfde zijn maar er kan minder KG gas in doordat het uitzet .

Ik heb normaal 25 kg bij een volledige tankbeurt maar nu wordt dit toch ook moeilijk.😣

In de industrie wordt daarom soms afkoeling van de tanks toegepast om er het max in te krijgen, tot het vloeibaar wordt en dan heb je LNG.😋

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Wil je meer CNG in je tanks? Ga dan 's nachts tanken.

En dat geldt ook voor de benzine : "hoe kouder, hoe beter"  :D  .

Best zo tegen de vroege morgen tanken : dan heeft alles 's nachts kunnen afkoelen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7/7/2018 om 17:09, Koen C zei:

En dat geldt ook voor de benzine : "hoe kouder, hoe beter"  :D

Klopt maar... het effect bij een vloeistof is héél wat kleiner en je hebt een veel grotere tank dus het effect op het rijbereik is miniem.

aangepast door Lange_666
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanavond om 20u30 heb ik nochtans 15,50 kg CNG kunnen tanken bij de Q8 in Houthalen. Ik heb niet speciaal op de display tussen de wijzerplaten gekeken om de buitentemperatuur te weten te komen, maar het zal toch gemakkelijk 27 tot 30°C geweest zijn. Maar ik heb onlangs daarover een bericht gestuurd naar Q8 zelf en blijkbaar hebben ze de installatie op een bepaalde manier kunnen afregelen zodat je ook bij warmere temperaturen evenveel kan tanken als bij koude temperaturen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, muscles zei:

Vanavond om 20u30 heb ik nochtans 15,50 kg CNG kunnen tanken bij de Q8 in Houthalen. Ik heb niet speciaal op de display tussen de wijzerplaten gekeken om de buitentemperatuur te weten te komen, maar het zal toch gemakkelijk 27 tot 30°C geweest zijn. Maar ik heb onlangs daarover een bericht gestuurd naar Q8 zelf en blijkbaar hebben ze de installatie op een bepaalde manier kunnen afregelen zodat je ook bij warmere temperaturen evenveel kan tanken als bij koude temperaturen.

Misschien zit er stikstof in het gasmengsel? Stikstof heeft een afkoelende eigenschap.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Misschien zit er stikstof in het gasmengsel? Stikstof heeft een afkoelende eigenschap.

Ik merk op dat ik een iets hoger verbruik heb dan normaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, muscles zei:

Ik merk op dat ik een iets hoger verbruik heb dan normaal.

Komt dit niet door het gebruik van de airco? Met dit weer is het normaal dat deze hard aan de bak gaat, en dat kost ook energie, dus brandstof.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, paulDS zei:

Komt dit niet door het gebruik van de airco? Met dit weer is het normaal dat deze hard aan de bak gaat, en dat kost ook energie, dus brandstof.

Ja, dat klopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen