Koen C Geplaatst: 22 augustus 2018 Delen Geplaatst: 22 augustus 2018 @Ivivke : en LPG ? De prijzen voor inbouw van LPG zijn goedkoper dan inbouw CNG. Het kantelpunt bereik je dan ook eerder (km's of jaren). LPG is evengoed / even slecht verkrijgbaar als CNG . Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 23 augustus 2018 Delen Geplaatst: 23 augustus 2018 Hoi dat is waar, rond die LPG, maar dan heb je er wel nog veel anderen nadelen bij zoals bv ondergrondse parkings ed ..... en LPG installaties zijn aan het afnemen ipv bijkomen zoals nu cng ... we denken er nog over na. ( en die lpg kan je ook later inbouwen, heeft toch minder invloed op de taks en biv ed ) Ik kijk nog even alles uit de boom, waarschijnlijk beslissen we met komend autosalon, maar als ik het nu bekijk dan is het cng verhaal bij ons ten einde aan het lopen. En dat is de schuld van de auto-industrie zelf die geen 'grote' (lees 7 zitters ed ) voertuigen 'standaard' mee wil uitrusten met CNG. ( tegen een beperktere meerprijs: geen 5000 a 6000 euro ! ) Tot nu toe was de politieke wil er en de installaties die toenamen een pluspunt. Maar de auto's zelf nemen af. ( En dat is niet alleen het verhaal van de nieuwe normen hoor. ) Ze willen het een niche markt houden, en dat begrijp ik ook deels. @Koen C Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 23 augustus 2018 Delen Geplaatst: 23 augustus 2018 @Ivivke het is inderdaad jammer dat de keuze zo beperkt is. Ik heb onze 7zit touran in NL gehaald als occasie. Helaas is de 7-zitter Caddy met trekhaak niet mogelijk. Anders was het deze geworden. Het is een nichemarkt en ik betreur dat er zo weinig merken op de kar springen. Dit heeft ook te maken met ieder Europees land dat een andere koers vaart. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 5 september 2018 Delen Geplaatst: 5 september 2018 Wilde nog even toevoegen dat 'Skoda' zijn volledige garantie annuleert bij een inbouw, zowel lpg als cng. Dus niets is nog van toepassing volgens de garage. Je kan bij de inbouw wel een 'motorgarantie' aankopen, maar dat is niet voldoende he .. zo is bv de aandrijving niet gedekt en of koppeling, veren etc etc ... . Meer slecht nieuws voor mensen die anders willen rijden .... tja ... . gr, Ive 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 6 september 2018 Delen Geplaatst: 6 september 2018 21 uren geleden, Ivivke zei: Wilde nog even toevoegen dat 'Skoda' zijn volledige garantie annuleert bij een inbouw, zowel lpg als cng. Dus niets is nog van toepassing volgens de garage. Je kan bij de inbouw wel een 'motorgarantie' aankopen, maar dat is niet voldoende he .. zo is bv de aandrijving niet gedekt en of koppeling, veren etc etc ... . Meer slecht nieuws voor mensen die anders willen rijden .... tja ... . gr, Ive Dat is niet wettelijk volgens Europa... echter vrees ik dat er weer weinig aan te doen valt. Sowieso zou ik pas LPG of CNG inbouwen na de garantieperiode of bij aankoop van een 2dehands wagen. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 6 september 2018 Delen Geplaatst: 6 september 2018 1 uur terug, Aardgasrijder zei: Dat is niet wettelijk volgens Europa... echter vrees ik dat er weer weinig aan te doen valt. Sowieso zou ik pas LPG of CNG inbouwen na de garantieperiode of bij aankoop van een 2dehands wagen. Dan moet de wetgeving in België en Europa aangepast worden. Dat zou dan nog een nuttige wet zijn. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MaxAGS Geplaatst: 10 oktober 2018 Delen Geplaatst: 10 oktober 2018 Het lastige aan de Kodiak is dat dit een TSI direct ingespoten motor is. Dit model is bij Prins enkel ontwikkeld met een LPG-installatie. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 10 oktober 2018 Delen Geplaatst: 10 oktober 2018 1 uur geleden, MaxAGS zei: Het lastige aan de Kodiak is dat dit een TSI direct ingespoten motor is Wil je daar mee zeggen dat elke direct ingespoten benzinemotor niet op CNG kan ? Of is dat te voorbarige conclusie van mij ? Fabrikanten gaan toch meer en meer over op zo'n direct ingespoten benzinemotor ? (dus ook fijn stof van de motor + ook een partikel filter die om de zoveel tijd moet schoon gebrand worden tijdens het rijden -> zelfde problemen in het vooruitzicht als de diesels die korte afstanden deden ?) Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 10 oktober 2018 Delen Geplaatst: 10 oktober 2018 2 uren geleden, MaxAGS zei: Het lastige aan de Kodiak is dat dit een TSI direct ingespoten motor is. Dit model is bij Prins enkel ontwikkeld met een LPG-installatie. MaxAGS ben jij werknemer of eigenaar AGS???? 1 Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 10 oktober 2018 Delen Geplaatst: 10 oktober 2018 (aangepast) 2 uren geleden, MaxAGS zei: Het lastige aan de Kodiak is dat dit een TSI direct ingespoten motor is. Dit model is bij Prins enkel ontwikkeld met een LPG-installatie. Is toch geen probleem? de cng wordt indirect toegevoerd bij de Ecofuel motoren van Volkswagen (de benzine met directe injectie) Als je een klein benzinetankje hebt dan beschouwd men CNG als hoofdbrandstof en is een bijkomende partikelfilter niet nodig 10 oktober 2018 aangepast door paulDS aanvulling Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wimdc Geplaatst: 10 oktober 2018 Delen Geplaatst: 10 oktober 2018 Op deze pagina vind je een link naar de beschikbare kits van Prins (LPG & CNG) voor direct ingespoten motoren. http://www.prinsautogas.com/articles/en-corporate-2008/vsi_di.html Hier de lijst van BRC: https://www.brc.it/pdf/lista_privati_en.pdf Weinig CNG kits te vinden. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht MaxAGS Geplaatst: 11 oktober 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 11 oktober 2018 Dat klopt, tegenwoordig worden alle wagens van de VAG groep gemaakt met direct ingespoten TSI motoren. Voor elke wagen is er een specifieke motorcode en aan de hand daarvan worden dedicated installaties ontwikkeld (in ons geval bij Prins). Deze installaties worden meestal in 1e instantie ontwikkeld voor LPG, dit omdat het een stuk goedkoper is om te ontwikkelen. Een wagen die gewoon als TSI motor van de garage komt zal een standaard benzine tank hebben en zal op het gelijkvormigheidsattest gewoon als benzinevoertuig terug te vinden zijn. Zelfs na verkleining benzinetank en bijplaatsen CNG installatie blijft er op het gelijkvormigheidsattest hetzelfde staan. Enkel op het inschrijvingsbewijs zal komen te staan benzine+CNG. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is een gelijkvormigheidsattest aan te laten passen. PS: Ik ben niet de eigenaar van AGS, enkel een werknemer 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 11 oktober 2018 Delen Geplaatst: 11 oktober 2018 18 uren geleden, wimdc zei: Op deze pagina vind je een link naar de beschikbare kits van Prins (LPG & CNG) voor direct ingespoten motoren. http://www.prinsautogas.com/articles/en-corporate-2008/vsi_di.html Hier dezelfde pagina in het Nederlands: http://www.prinsautogas.com/articles/nl/vsi_di.html Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MaxAGS Geplaatst: 11 oktober 2018 Delen Geplaatst: 11 oktober 2018 Die lijst is nog van het prille begin van de DI installaties. Die lijst is ondertussen al een heel stuk groter. Audi A1, A3, A4, A5, A6, A8, Q2, Q3, Q5, Q7 en TT zijn installaties voor. Dan heb ik de lijst van Seat, Volkswagen en Skoda nog niet genoemd. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 11 oktober 2018 Delen Geplaatst: 11 oktober 2018 Alvast dank voor je uitleg, ondertussen zien we de bomen in het bos niet meer door de diverse modellen die nauw aansluiten bij elkaar en elk hun voor- en nadelen hebben. Ook zien we ondertussen de kostprijs voor cng installaties stijgen en het feit dat je dan tanks moet leggen in de koffer en dit echt een nadeel vomt voor zulke hoge ombouwprijzen. Dan is lpg idd veel voordeliger maar dat heeft dan ook weer andere nadelen ... we hebben de indruk te snel te moeten omschakelen en er nog niet veel echt afgewerkt is qua alternatieve brandstof ... Dus voor een groot gezin dat maar 1 auto wil om milieuvriendelijk te zijn, moet men zich wenden tot een minder milieuvriendelijke oplossing .... Belgische kafka ... op europees niveau . gr, Ive ps: dank voor jullie mails in de zoektocht naar een installatie voor de opties die wij hebben op dit moment. Het autosalon nadert en we wilden goed geïnformeerd zijn . Kiezen is verliezen he ... . Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wimdc Geplaatst: 11 oktober 2018 Delen Geplaatst: 11 oktober 2018 8 uren geleden, MaxAGS zei: Die lijst is nog van het prille begin van de DI installaties. Die lijst is ondertussen al een heel stuk groter. Audi A1, A3, A4, A5, A6, A8, Q2, Q3, Q5, Q7 en TT zijn installaties voor. Dan heb ik de lijst van Seat, Volkswagen en Skoda nog niet genoemd. Waarschijnlijk heb jij niet op die link geklikt die zich op die pagina bevindt, om zodoende een volledige PDF te openen.... Die lijst werd op 9 september 2018 geüpdatet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MaxAGS Geplaatst: 15 oktober 2018 Delen Geplaatst: 15 oktober 2018 Op 11/10/2018 om 17:23, wimdc zei: Waarschijnlijk heb jij niet op die link geklikt die zich op die pagina bevindt, om zodoende een volledige PDF te openen.... Die lijst werd op 9 september 2018 geüpdatet. Neen, dit had ik even over het hoofd gezien. Alhoewel, ik weet niet in hoeverre dat die lijst toegankelijk wordt voor particulieren en gewone garages. Prins importeurs en dealers krijgen de nieuwe lijsten eerder te zien. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen