Ga naar inhoud
Wendy

Onervaren zoeker

Recommended Posts

Hallo 

Ik ben op zoek naar een milieuvriendelijkere manier van autorijden. CNG leek mij een waardig alternatief. Ik had graag eens geïnformeerd naar jullie ervaringen? 

Heeft de wagen een ander gevoel in manier van rijden? 

Ik heb dichtbij een CNG pompstation van Imog. Verloopt het tanken op zich vlot? of duurt dit lang?

De wagen die ik voor ogen heb ik een VW Golf 1.4 TGI Bluemotion 81kW, nog iemand met een gelijkaardige motor? Hoeveel km kan je dan rijden op CNG?

Eens de CNG op is moet je overschakelen op benzine? Hoe verloopt dit? Gebeurd dit automatisch? 

Is er veel extra onderhoud/kosten aan de CNG tank? 

Mijn huidige garagist raad me geen CNG aan, hij zegt dat dit enkel voor mensen is die veel afstanden rijden. Anders krijg je problemen met de motor en tank.

Ik woon in Harelbeke en werk in Gentbrugge. Ik zou dus enkel dag +/- 86 km autostrade rijden. Mijn man heeft een firmawagen dus in het weekend zal de auto waarschijnlijk helemaal stilstaan of hooguit rond de kerktoren rijden. 

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoeveel KM rijden jullie?

Is de verzekering duurder bij een CNG wagen?

Zijn er andere bijkomende kosten? 

Kunnen er premies worden verkregen bij aankoop?

Ik heb gelezen dat je om de 4jaar de tank moet keuren, en dat dit bij een erkende verdeler moet gebeuren. Maar kan je voor uw gewoon onderhoud ook bij een lokale garagist terecht?

Want hier in de buurt is er niet echt een erkende verdeler.

Indien jullie andere tips of bemerkingen hebben, shoot!

Dank jullie voor jullie opmerkingen

• Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Wendy welkom op het forum, Muscles heeft al je vragen al beantwoord, ik kan er weinig aan toevoegen.

Waarom raadt je huidige garagist CNG niet aan? Is het omdat hij deze wagens niet verkoopt? Problemen met motor en tank is niet correct, ik rij dagelijks een woonwerkafstand van 9 km enkele rit, dit is dus in mijn ogen een korte afstand.
Lange trajecten zoals 1500 km naar Slovenië in de zomer was ook geen probleem :D

De enige extra kost die je zal hebben is de 4-jaarlijkse keuring, dit kost je +/- tussen 200 en 250 euro. Deze kost heb je om de 4 jaar.
Daarnaast steekt in een CNG-wagen praktisch hetzelfde als een gewone benzinewagen, met uitzondering van enkele gasleidingen, de CNG-tanks, de vulnippel en de gasdrukregelaar, dit zijn de enige onderdelen die je extra hebt en eventueel zouden kunnen stukgaan.

De VW Golf is uitgerust met een composiet CNG-tank, deze heeft een houdbaarheid van 20 jaar en is bestandt tegen roest.

De gasleiding is normaal gesproken ook onderhoudsvrij (dit zijn stalen starre leidingen)

De vulnippel is in principe ook onderhoudsvrij (bij Opel is er ooit een probleem geweest en werden deze preventief vervangen), verder geen gekende structurele problemen gevonden.

De gasdrukregelaar is voor mij het enige onderdeel dat echt defect zou kunnen geraken. In het verleden (jaren 2000-2009) heeft VW de GDR verder ontwikkeld, want in het begin waren hier veel problemen mee. De huidige GDR's kunnen makkelijk 200.000 km en meer aan, echter kan je altijd pech hebben en een probleem aan dit onderdeel krijgen na 100.000 km...

Ik rij ook met dezelfde 1.4 TGI motor, in mijn handtekening kan je mijn verbruik zien met een rustige tot  lichtsportieve rijstijl ;)

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je een nieuwe wagen wenst te kopen zal het moeilijk worden om nog een Golf 1.41 tgi te vinden (enkel nog de voertuigen die in stock zijn kun je kopen met die motor).

De 1.4 tgi wordt vervangen door een 1.5 tgi maar je zult moeten wachten tot volgend jaar (zelfs als je nu zou bestellen) want de productie van de nieuwe motor start maar in het 4de kwartaal van dit jaar.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoeveel km kan je dan rijden op CNG? 360 tot 400 km als je met hoogcalorisch CNG rijdt (ik heb nog nooit laagcalorisch CNG getankt want ik woon in Zuid-Limburg). 

Op L-gas tussen de 280 à 320 km. Maar aangezien je in West-Vlaanderen woont ga je normaal gezien H-gas hebben.

Om nog terug te komen op korte afstand dat dit slecht voor de motor is:
Dat je er enkel alleen voordeel uit haalt bij lange afstanden (dit zeiden ze ook in mijn garage) is totaal van de pot gerukt.
Ik rijd zelf op sommige werkdagen maar 12 km en op sommige 40 km. Dus geen grote afstanden. 
Ik kan alleen maar zeggen doen!
Op CNG rijden ga je enkel en alleen maar voordelen hebben tegenover benzine of diesel. En pech kan je bij eender welke auto op eender welke brandstof hebben.
  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb op L-gas al 382 km gehaald (uitzonderlijk) maar alles hangt af van de rijstijl, snelheid, verkeersdrukte enz...

Tankduur voor een volle tank: 3-4 min, afhankelijk van de pompdruk (vooral de laatste 2kg kunnen nogal traag verlopen).

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik voeg nog 2 leuke dingen toe aan alle antwoorden :

- geen BIV (inschrijvingstaks) voor een CNG-auto.

- geen wegentaks tot en met 2020.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden, Wendy zei:

Dank jullie wel voor de talrijke reacties!

Bestelbon wordt getekend!!!!!!!

Super nieuws.
Je gaat zeker geen spijt hebben van je beslissing ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎16‎/‎05‎/‎2018 om 21:36, Wendy zei:

Ik heb dichtbij een CNG pompstation van Imog.

Ik heb gezien dat de buren, 'DATS24' een vergunningsaanvraag hebben hangen (geel formulier), dus daar zullen we in de toekomst ook kunnen tanken (hoop ik), een beetje concurrentie naast elkaar kan geen kwaad...  en proficiat met je aankoop 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Wendy zei:

Dank jullie wel voor de talrijke reacties!

Bestelbon wordt getekend!!!!!!!

Proficiat met jullie keuze!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen