Ga naar inhoud

Recommended Posts

Maes zet in op milieuvriendelijke diesel

April 2018

 

Brandstoffenspecialist MAES volgt de ontwikkeling van nieuwe energievormen voor het wagenpark op de voet en speelt erop in zodra de technologie op punt staat. Zo heeft het bedrijf nu ook HVO-diesel of MAES CleanDiesel in zijn productgamma opgenomen. Hiervoor werkte Maes samen met Neste, de grootste producent van hernieuwbare diesel, geraffineerd uit afvalstromen van de landbouw en veeteelt. De nieuwe brandstof is een 100% biologische en hernieuwbare diesel die gewonnen wordt uit restafval uit de voedingsindustrie en dus veel minder milieubelastend is dan de klassieke diesel. Vooral de biologische afbreekbaarheid is de grootste troef van MAES CleanDiesel. Bovendien bevat deze brandstof heel wat minder schadelijke stoffen in vergelijking met gewone diesel: 33% minder fijn stof, 9% minder stikstofoxiden, 30% minder koolwaterstof en 24% minder koolstofmonoxide. Dit komt neer op 80 à 90% minder uitstoot van broeikasgassen, waardoor de impact op het milieu en het klimaat veel beperkter is. Voor de consument betekent de nieuwe brandstof geen extra kost: er moeten geen aanpassingen gebeuren aan de wagen en de diesel kan meteen in de brandstoftank. Het product kan gemengd worden met klassieke diesel, maar mag ook 100% zuiver gebruikt worden. De prestaties van de wagens zullen er niet onder lijden, integendeel: bij sommige wagens kan die zelfs iets verbeteren. Met hun hernieuwbare diesel wil Maes meewerken aan duurzame oplossingen voor de transportsector en voor onze planeet.

 

Bron: Service Station Magazine

maes-tanken.jpg

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Lucky zei:

Ja watte ?

t'is te laat nu ?

Ik heb een CNG gekocht, word eind deze maand geleverd ?

Dat is en blijft een goede keuze, CNG. Als voormalige dieselrijder wil ik zeker niet meer terug met een dieselwagen rijden.

Blijkbaar wil Maes Oil diversifiëren en daarmee bestaande dieselrijders verder helpen. Het volgt dus ook de redenering van de VAG-groep dat zwaardere auto's een dieselmotor nodig hebben evenals het idee van de VAG-groep dat klimaatdoelstellingen niet kunnen gehaald worden zonder het gebruik van biologische diesel.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bosch wil met nieuwe uitlaattechnologie dieselwagen van ondergang redden

25 april 2018 - Het Duitse technologieconcern Bosch wil met een nieuwe uitlaattechnologie de in onmin geraakte dieselwagen van de ondergang redden. 

Het systeem kan de emissie van stikstofoxiden ver onder de huidige en toekomstige limieten houden, zo heeft de toeleverancier bekendgemaakt. De nieuwe technologie vergt geen extra hardware of fors hogere kosten.

Bosch spreekt van een doorbraak op de weg naar een mogelijk emissievrije mobiliteit. De techniek is zo ver gevorderd dat ze onmiddellijk door de autobouwers in serieontwikkeling genomen kan worden.

Volgens Bosch is de dieseltechnologie te belangrijk om die zomaar af te schrijven. Bedrog zoals met de sjoemelsoftware bij Volkswagen wil Bosch verhinderen. “Het stikstofoxideprobleem in het straatverkeer valt technisch op te lossen”, zegt Bosch-voorzitter Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers.

De nieuwe technologie bestaat uit een combinatie van nieuw ontwikkelde injectietechnologie, temperatuurmanagement in de motor, luchtsysteem en het gebruik van artificiële intelligentie. Daarmee kan volgens Denner een einde komen aan de discussie over de toekomst van de dieselwagen. Hij pleit er ook voor om de milieuimpact van elektrische wagens kritisch en realistisch te bekijken. "Bij zo’n algemene overweging zal blijken dat het beter is met de juiste dieselwagen te rijden dan met de foute elektrische wagen."

Voor eigenaars van een dieselwagen biedt de nieuwe technologie geen oplossing, zij hebben een nieuwe auto nodig. Bestaande wagens kunnen er immers niet meer mee aangepast worden. Een andere kanttekening is dat, hoewel de technologie onmiddellijk beschikbaar is, autobouwers ze nog wel eerst in hun eigen motorenontwikkeling moeten integreren, en dat kan nog jaren duren.

De doorbraak neemt ook niet weg dat Bosch miljarden blijft investeren in elektromobiliteit, aldus Denner. Bosch maakte woensdag ook bekend vorig jaar een omzet van 78,1 miljard euro en een operationele winst van 5,3 miljard euro geboekt te hebben, beide recordcijfers.

Bron: HLN

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden, Lange_666 zei:

Worden zij dan (conform de benaming bij Maes) "Uitlaatgasspecialist"...

Ja, dat klopt ?.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

De politiek zal doordrukken wat zij wil, of dit nu beter of slechter is voor het milieu is bijkomstig, als er wat mandaten aan die brandstof zitten, zit de biodiesel morgen in elke pomp.


Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het grote verschil tussen diesel en elektriciteit voor de politiek is: waar wordt het geproduceerd? Diesel zijn we nog altijd afhankelijk van olielanden, elektriciteit kunnen we op termijn volledig zelf voorzien en groen houden....op termijn.... momenteel is het aandeel groene elektriciteit zeker nog niet groot genoeg.

Als de politiek echt wou, dan zou ze investeren in een technologie die al onderzocht is, nl. het gebruiken van het huidige kernafval om daar van de 95% overgebleven energie nog eens een 80-90% uit te halen. Dan zouden ze meerdere problemen ineens oplossen. Maar ja.....wie gaat daar goedkeuring voor geven?


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
Quote

nl. het gebruiken van het huidige kernafval om daar van de 95% overgebleven energie nog eens een 80-90% uit te halen

Bedoel je Mox ? 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen C zei:

Bedoel je Mox ? 

nee, ik bedoel echt het huidige afval nemen, terug in een 'kern'centrale steken en er nog veel meer uithalen dan al ooit gebeurd is. Heb ooit een filmpje gezien waarin de onderzoekers dit voorstelden

 

https://gizmodo.com/5990383/the-future-of-nuclear-power-runs-on-the-waste-of-our-nuclear-past

  • Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tamoil gaat fossielvrij alternatief voor diesel verkopen

Gepubliceerd op 26-04-2018 om 09:57

Tamoil Nederland en Future Fuels gaan bij acht tankstations van de oliemaatschappij fossielvrije diesel aanbieden. De eerste locatie van Tamoil waar de Blauwe Diesel B100 getankt kan worden, staat in Drachten. De brandstof is een duurzaam en plantaardig alternatief voor diesel en wordt gemaakt van afval- en reststoffen. Ten opzichte van reguliere diesel levert dat een CO2-reductie op van 89 procent. Het dieselalternatief is bovendien volledig biologisch afbreekbaar.

 

Het eerste tankstation van Tamoil waar de brandstof verkrijgbaar is, werd woensdag geopend door wethouder Pieter van der Zwan (gemeente Smallingerland) en Tjeerd van Bekkum van LF2018. Naast het tankstation in Drachten is Blauwe Diesel ook beschikbaar in Leeuwarden, Marrum, Winsum en Suameer. Vanaf 1 juli volgen Tamoil-locaties in Akkrum, Kollum en Wolvega. Alle tankstations liggen in Friesland. "Tamoil bewijst met het aanbieden van Blauwe Diesel B100 op een aantal stations in Friesland dat zij continu duurzaam innoveert en inspeelt op de vraag vanuit de markt naar fossielvrije en CO2-neutrale brandstoffen", laat directeur Ronald Kempen van Tamoil weten.

Geen aanpassingen nodig

De fossielvrije Blauwe Diesel (ook wel bekend onder de naam Ssynfuel+) is een HVO, een hydrotreated vegetable oil, die geproduceerd wordt door Neste Rotterdam. Dit is een van grootste raffinaderijen voor hernieuwbare brandstoffen in Europa. De grondstoffen gaan niet ten koste van de voedselketen. Klanten kunnen de brandstof gewoon tanken in plaats van reguliere diesel. Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig. Dat is een groot voordeel ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen, zoals bijvoorbeeld LNG, dat in opkomst is voor vrachtverkeer. De brandstof (1,43 euro) is wel duurder dan normale diesel, het verschil bedraagt zo’n 20 cent per liter.

 

"Door onze samenwerking met Future Fuels en Tamoil wordt Blauwe Diesel voor iedereen in Friesland beschikbaar. Dit is weer een goede stap in de richting van een fossielvrije samenleving”, zegt Pieter Zonneveld, verkoopdirecteur bij Neste. Leuk om te weten is dat Blauwe Diesel ook werkelijk blauw van kleur is. “Blauwe Diesel is de eerste en enige duurzame diesel op synthetische basis die de wereld van milieu en techniek volkomen verenigt”, vult directeur Germ Wiersma van Future Fuels Wholesale aan.

Reductie

Blauwe Diesel B100 wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Gebruik ervan zorgt voor een forse reductie van CO2. Dat is niet alleen een voordeel ten opzichte van reguliere diesel, maar ook ten opzichte van een alternatief als GTL. In vergelijking met diesel valt de CO2-uitstoot 89 procent lager uit (well-to-wheel). Tank-to-wheel is de brandstof zelfs CO2-neutraal. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 9 procent lager, die van koolmonoxide (CO) 24 procent, koolwaterstoffen (HC) 30 procent en roet en fijnstof 33 procent. Bij oudere type motoren (tot EU4) valt de reductie van emissies nog hoger uit.

Future Fuels heeft ondertussen vijf dealers/distributeurs, die samen een landelijke dekking bieden. Het gaat om partijen die stuk voor stuk in een bepaald deel van Nederland actief zijn. Dit zijn Calpam SMD Olie (Gorinchem), De Pooter Olie (Terneuzen), Vissers Olie (Horst), Oliehandel Koper (Venhuizen) en Wiersma Olie & Techniek (Heerenveen).

Meer aanbieders

Future Fuels is overigens niet de enige partij die de duurzame diesel aanbiedt. Concurrent GoodFuels verkoopt de brandstof onder de naam GoodFuels20, onder meer op zeven tankstations van Sakko. "Brede beschikbaarheid van GoodFuels20 is een belangrijke stap richting onze uiteindelijke ambitie: een fossielvrije wereld”, liet Willem van Waes, manager retail GoodFuels Road & Rail, eerder weten. “Bedrijven, gemeenten en de consument die afhankelijk zijn van openbare tankstations kunnen nu heel eenvoudig hun ecologische voetafdruk verminderen. Ik ben ervan overtuigd dat velen hun weg naar ‘de blauwe slang’ zullen weten te vinden.” Ook het netwerk van openbare tankpunten met GoodFuels20 wordt komende tijd landelijk uitgebreid.

 

Bron: TankPro

 

Mijn eigen opmerking: ik vind dat de overheid met deze veranderingen rekening moet houden en de accijnzen en BTW op gewone diesel fors moet verhogen, en die op blauwe (fossielvrije) diesel verlagen.

Future-Fuels-Tamoil_2.jpg


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25-4-2018 om 00:20, muscles zei:

Maes zet in op milieuvriendelijke diesel

April 2018

 

Brandstoffenspecialist MAES volgt de ontwikkeling van nieuwe energievormen voor het wagenpark op de voet en speelt erop in zodra de technologie op punt staat. Zo heeft het bedrijf nu ook HVO-diesel of MAES CleanDiesel in zijn productgamma opgenomen. Hiervoor werkte Maes samen met Neste, de grootste producent van hernieuwbare diesel, geraffineerd uit afvalstromen van de landbouw en veeteelt. De nieuwe brandstof is een 100% biologische en hernieuwbare diesel die gewonnen wordt uit restafval uit de voedingsindustrie en dus veel minder milieubelastend is dan de klassieke diesel. Vooral de biologische afbreekbaarheid is de grootste troef van MAES CleanDiesel. Bovendien bevat deze brandstof heel wat minder schadelijke stoffen in vergelijking met gewone diesel: 33% minder fijn stof, 9% minder stikstofoxiden, 30% minder koolwaterstof en 24% minder koolstofmonoxide. Dit komt neer op 80 à 90% minder uitstoot van broeikasgassen, waardoor de impact op het milieu en het klimaat veel beperkter is. Voor de consument betekent de nieuwe brandstof geen extra kost: er moeten geen aanpassingen gebeuren aan de wagen en de diesel kan meteen in de brandstoftank. Het product kan gemengd worden met klassieke diesel, maar mag ook 100% zuiver gebruikt worden. De prestaties van de wagens zullen er niet onder lijden, integendeel: bij sommige wagens kan die zelfs iets verbeteren. Met hun hernieuwbare diesel wil Maes meewerken aan duurzame oplossingen voor de transportsector en voor onze planeet.

 

Bron: Service Station Magazine

maes-tanken.jpg

 

Nu kan je de vraag stellen welk verschil deze nieuwe brandstof geeft tov de GTL brandstof.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Lage Emissie Zone zei:

Nu kan je de vraag stellen welk verschil deze nieuwe brandstof geeft tov de GTL brandstof.

In het artikel over Tamoil hierboven staat onder "Reductie" enkel dit geschreven:

Blauwe Diesel B100 wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Gebruik ervan zorgt voor een forse reductie van CO2. Dat is niet alleen een voordeel ten opzichte van reguliere diesel, maar ook ten opzichte van een alternatief als GTL.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

De accijnzen op HVO zouden inderdaad moeten verlagen om 'Jan met de pet' ook te overtuigen om hiervoor te kiezen i.p.v gewone diesel. Anders krijg je weer een flop zoals bioethanol (E85) in Nederland zo'n 5 a 10 jaar geleden. Een litertje E85 kostte er ook even veel of meer dan een litertje 98 benzine, en je verbruikt daar dan nog eens (30 % ?) meer van omdat een liter E85 minder energie bevat dan een liter benzine. Gevolg: veel te duur en dus weinig vraag, waardoor de weinige pompstations het weer uit hun aanbod schrapten. In Duitsland, Zweden en Frankrijk daarentegen kost E85 heel wat minder, ik dacht in Duitsland rond 1 euro per liter? Met de goedkopere literprijs worden de extra benodigde liters gecompenseerd. In Frankrijk ligt de prijs voor E85 nog een heel stuk onder 1 euro per liter, afhankelijk van de regio, soms kan je zelfs E85 voor € 0,50 à € 0,60 per liter te vinden ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Mylan1999 zei:

De accijnzen op HVO zouden inderdaad moeten verlagen om 'Jan met de pet' ook te overtuigen om hiervoor te kiezen i.p.v gewone diesel. Anders krijg je weer een flop zoals bioethanol (E85) in Nederland zo'n 5 a 10 jaar geleden. Een litertje E85 kostte er ook even veel of meer dan een litertje 98 benzine, en je verbruikt daar dan nog eens (30 % ?) meer van omdat een liter E85 minder energie bevat dan een liter benzine. Gevolg: veel te duur en dus weinig vraag, waardoor de weinige pompstations het weer uit hun aanbod schrapten. In Duitsland, Zweden en Frankrijk daarentegen kost E85 heel wat minder, ik dacht in Duitsland rond 1 euro per liter? Met de goedkopere literprijs worden de extra benodigde liters gecompenseerd. In Frankrijk ligt de prijs voor E85 nog een heel stuk onder 1 euro per liter, afhankelijk van de regio, soms kan je zelfs E85 voor € 0,50 à € 0,60 per liter te vinden ?

Het is ook niet voor te zeggen dat er heel veel tankstations in Duitsland zijn die bioethanol verkopen. Ik heb zojuist op Clevertanken gezocht naar bioethanol voor de volgende Duitse steden met een straal van 25 km daarrond: Aachen, Köln, Dortmund, Siegen, München, Regensburg, Frankfurt Am Main leveren niks op. Enkel in Berlijn is er één tankstation dat bioethanol verkoopt: Sprint, Blankenburgerstr. 96-99. De prijs voor bioethanol is daar nu € 1,149.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, muscles zei:

Het is ook niet voor te zeggen dat er heel veel tankstations in Duitsland zijn die bioethanol verkopen. Ik heb zojuist op Clevertanken gezocht naar bioethanol voor de volgende Duitse steden met een straal van 25 km daarrond: Aachen, Köln, Dortmund, Siegen, München, Regensburg, Frankfurt Am Main leveren niks op. Enkel in Berlijn is er één tankstation dat bioethanol verkoopt: Sprint, Blankenburgerstr. 96-99. De prijs voor bioethanol is daar nu € 1,149.

Oeps, ik dacht dat er aan de grenzen wel meer E85 verkocht werd, maar kan me verkeerd geïnformeerd hebben (of oude info). Ofwel is E85 daar inmiddels ook geflopt en afgeschaft...

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Mylan1999 zei:

Oeps, ik dacht dat er aan de grenzen wel meer E85 verkocht werd, maar kan me verkeerd geïnformeerd hebben (of oude info). Ofwel is E85 daar inmiddels ook geflopt en afgeschaft...

Op de site tanken-t-online.de staat E85 of Bioethanol er zelfs niet meer bij (als het er al ooit bij gestaan heeft), maar Erdgas wel ?.

brandstofsoort_tanken-t-online-de.png


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...