Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

Recommended Posts

6 uren geleden, muscles zei:

De man op de bureau van Drive Systems heeft mij een auto aangeraden op LPG omdat ik zoveel kilometers rij. CNG achteraf plaatsen raadde hij af.

Hijzelf rijdt met een Toyota Prius met LPG.

Ik weet nog niet wat ik volgend jaar ga kopen. Misschien een Toyota RAV (met trekhaak) en die op LPG laten leggen.

LPG, betrouw jij dat? LPG lijkt me levensgevaarlijk in vergelijk met CNG via de filmpjes die ik tegenkom op Youtube.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

2 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Welke wagen raad jij aan ? Tot hiertoe ben ik wel tevreden met mijne Caddy waar nog geen 9000 km op staat.

Ik moet toch even nuanceren want het betreft hier bepaalde modellen, volgens mijne garagist.

De VW Polo had dit ook aan de hand.

Als je een auto wenst waar zo goed als niks aan komt, dan moet je een Japanse wagen kiezen, zegt mijn buurman. Hij kan het weten want hij heeft al zeer veel auto's gehad, en gerepareerd.

Ik ben vooral nog zeer geïnteresseerd in een Skoda Kodiaq (met trekhaak).

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

3 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

LPG, betrouw jij dat? LPG lijkt me levensgevaarlijk in vergelijk met CNG via de filmpjes die ik tegenkom op Youtube.

Er rijden veel LPG-auto's en jeeps rond die veilig zijn. Bij Drive Systems stond overigens een splinternieuwe VW Caddy Maxi met nummerplaat 1-WGH-... Hij stond met de snuit naar het gebouw toe. Ik had het eerst nog niet door. Het was toen ik wegreed dat ik de LPG-sticker op de achterkant zag.

Na de middag heeft mij nog een Volvo C70 met geopend dak (met LPG-sticker) gepasseerd op de heenweg naar de fitness. En op de terugweg naar huis een rode SsangYong Tivoli met LPG-sticker.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Ge zou toch aan de 300 000 km moeten komen hé @muscles, dan kunt ge u opgeven bij Klokje Rond van AutoWeek, denk dat daar nog niet eerder een CNG-wagen bij is geweest ?
Is een versnellingsbak van de sloop geen optie, indien goedkoper dan reviseren? Ge kunt altijd eens bij Wemar in Alken gaan zien, wel geen gewone kerels daar, politie moet er regelmatig komen bij uit de hand lopende discussies... Een gewaarschuwd man... ?

3 minuten geleden, Mylan1999 zei:

Is een versnellingsbak van de sloop geen optie, indien goedkoper dan reviseren? Ge kunt altijd eens bij Wemar in Alken gaan zien, wel geen gewone kerels daar, politie moet er regelmatig komen bij uit de hand lopende discussies... Een gewaarschuwd man... ?

Ik heb daar nochtans nog geen politiecamionette zien staan, en ik kom daar dagelijks voorbij met de fiets. Misschien dan wel op de andere momenten van de dag.

16 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Tot hiertoe ben ik wel tevreden met mijne Caddy waar nog geen 9000 km op staat.

Dan zou je nog geen technische problemen mogen hebben, mag ik hopen ... jouw auto is a.h.w. nog nieuw / pas ingereden ...  ;) 

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

5 uren geleden, Koen C zei:

Dan zou je nog geen technische problemen mogen hebben, mag ik hopen ... jouw auto is a.h.w. nog nieuw / pas ingereden ...  ;) 

Ik heb al een technisch probleem gerapporteerd, benieuwd of de garantieperiode gerespecteerd gaat worden ( verbrande geur over de gehele binnen architectuur na vertrekken in 2de omdat hij onmogelijk in eerste ging ).

Nooit dit probleem gehad met mijn oude 190D.

Ook mijn boordcomputer doet rare dingen.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone  Blijf het in het oog houden.

Kort op de bal spelen en je niet laten afschepen door de garage.

Zo'n dingen zouden niet mogen bij een auto met zo weinig kilometers en zo jong.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

9 uren geleden, Koen C zei:

Ja, dat is waar en ik ben er zeker van dat de VAG groep dit forum kent.

Ik hoop goede reclame te mogen maken in de toekomst ( of ik moet terugkeren naar Mercedes ).

Op 11/7/2019 om 10:17, Koen C zei:

Tja, tegenwoordig hangt je hulp vaak af van de garage waar je zit .. onze auto is na 4.5 jaar opgekocht door een handelaar als wrak: 104.000km en diens 3e koppelingsprobleem was er weer ( 1e keer op 30.000 km en onder garantie, nadien op 50.000 deels onder garantie en nu niets meer )  .... dus het spijt ons maar wij rijden nu geen cng meer. ( Het lag evenwel niet aan de cng hoor, eerder de keuze van de fabrikant om kleine motoren te gebruiken in hun auto's. Onze milde hybride komt er nu aan. Wij kozen een japanse auto wegens de inderdaad overwegende positieve commentaren en de lange garanties ed :).

gr,

Ive en Annemie

ps: en wij hebben net prijs gevraagd om er lpg in te leggen ;) ... dan hebben we onze koffer nog he :) ....

Edited by Ivivke
  • Vind ik leuk 2

Tja cng is en blijft een duur nakomerke  ( 6500 euro ) .. en veel plaats innemen ( we zouden onze koffer kwijt zijn .... )

Lpg kan in de oppervlakte van het reservewiel en kost slechts 1950 euro .... . Weet je hoe lang het duurt om dat prijsverschil van cng bij te benen ... langer dan de auto leven kan ... ;) .

Kostprijs vergelijk lpg cng hybride.docx

Edited by Ivivke
korte berekening toegevoegd
  • Vind ik leuk 1
  • Verward 1

5 uren geleden, Ivivke zei:

Tja cng is en blijft een duur nakomerke  ( 6500 euro ) .. en veel plaats innemen ( we zouden onze koffer kwijt zijn .... )

Lpg kan in de oppervlakte van het reservewiel en kost slechts 1950 euro .... . Weet je hoe lang het duurt om dat prijsverschil bij te benen ... langer dan de auto leven kan ... ;) .

cng heeft inderdaad zijn beperkingen, niet veel merken gaan echt voor cng, modellen blijven beperkt; en zoals je zegt, kleine motoren die hard moeten werken.

gemiste kansen voor cng? volgens mij wordt het potentieel van cng helemaal niet tenvolle benut.

vlgs mij, een 2ltr motor op cng af fabriek, vind je enkel in de audi a4 avant g-tron en audi a5 sportback g-tron; daar levert de motor 170pk en koppel 270Nm, daar kom je al flink mee uit de voeten

tegenvallers de dure prijs en toch beperkt bereik (zeker als je flink het gaspedaal induwt)

toch vind ik rijden op cng een zeer interessante en ecologische optie (mijn passat tsi cng vind ik nog altijd top)

maar dan moet je wel je "goesting" vinden in het beperkt aanbod van cng wagens af fabriek, en een "garage vertrouwd met cng" die niet te ver van huis ligt.

Edited by Jan Robert
vervolledigen
  • Vind ik leuk 2

Wij hebben ook een LPG wagen: Fiat 500L 1.4 / 120 Pk. Er zit een systeem voor kleppenbescherming op (Flashlube). LPG is in de regio Sint-Truiden zeer goedkoop dankzij de Bruno's tankstations (vorige week 33 cent). Verbruik is ongeveer 10l op 100km waar je op benzine 8l zou verwachten. De wagen heeft nu meer dan 100.000 km op lpg gereden zonder enig probleem. Hij wordt wel volgens schema onderhouden, zowel bij de garage als voor de gas installatie (om de 20k kilometer).

• Bedankt 2