Ga naar inhoud

Verbod parkeren in ondergrondse parking

Recommended Posts

Op 8/3/2020 om 12:20, Taaner zei:

Daar staat in ieder geval nog steeds het verbod voor CNG :-(

Zie Kortrijkse gemeenteraad van 09/03/2020:

https://www.youtube.com/watch?v=wLpTQAqQFJA (3:13:28 tem 3:14:55)

De risico-analyse moet nog gebeuren... maar is gepland.
Men spreekt van deze of volgende maand.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 maanden later...
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

waar mogen de tesla's staan? aan het zwembad?

Update ondergronds parkeren in Kortrijk:   Ik verneem:   De risico-analyse voor parking Veemarkt voor toelaten CNG-voertuigen is eindelijk binnen vanuit het studiebureau.   Er wo

Overmorgen staat het quasi unieke Kortrijkse CNG-verbod in ondergrondse parkings nog eens op de agenda van de gemeenteraad.   https://www.kortrijk.be/sites/kortrijk/files/2020-01/20200113gr

Geplaatste afbeeldingen

Ik weet niet of er ondertussen een echte beslissing genomen is, maar de ondergrondse parking van de nieuwe Delhaize winkel die deze week in Kortrijk open gegaan is heeft in ieder geval enkel een LPG verbod!

image.png.9863439cab3c6a10235883f743c09608.png

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weken later...

Gemeenteraad Kortrijk 08/06/2020

https://www.youtube.com/watch?v=GWHH47WPzK4

3u50min50s: poëtische vraag van een raadslid (!!!)

3u52min28s: antwoord van de bevoegde schepen:
vorige week vrijdag (d.i. 05/06/2020) is er voor het eerst gescreend (d.i. opmaak van een risico-analyse), wellicht raakt dit dossier nog voor het zomerverlof afgerond.
Tot zolang geldt nog steeds een inrijverbod.

aangepast door KSB
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...

Update ondergronds parkeren in Kortrijk:

Ik verneem:

De risico-analyse voor parking Veemarkt voor toelaten CNG-voertuigen is eindelijk binnen vanuit het studiebureau.  

Er worden enkele concrete ventilatie-aanpassingen per verdieping voorgesteld. 
Deze voorstellen zijn sinds 2/7/2020 doorgestuurd naar HVZ Fluvia
(=brandweer) ter goedkeuring, waarna offerte voor uitvoering wordt opgevraagd.  

Na goedkeuring door Fluvia volgt eenzelfde studie voor onze andere parkings. 

Om onduidelijke redenen wordt dus parking per parking gewerkt (en in Kortrijk zijn er 4 ondergrondse parkings onder beheer van PARKO: http://www.parko.be/parkings ), merk op dat de private ondergrondse parking van een winkel in de Kortrijkse Loofstraat (cf. supra, post op 15/05/2020) geen probleem stelt voor CNG-wagens.

Ook hoogst eigenaardig dat men toch risico-analyses en zelfs aanpassingen moet doen, ondanks het rapport van FOD BiZa (Hoge Raad voor de beveiliging tegen brand en ontploffing - cf. post 19/11/2019) waaruit blijkt dat een CNG-wagen geen groter risico stelt dan een benzinewagen.

Hopelijk gaat ook HVZ Fluvia niet tegen dit rapport van de hogere overheid in.

Op vandaag is het dus nog steeds verboden om met een CNG-wagen ondergronds te parkeren in Kortrijk. Ondertussen is het zomerverlof (zoveelste deadline, dit keer op gemeenteraad van 08/06/2020) begonnen.

• Verward 1
  • Triest 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 maanden later...

Update ondergronds parkeren in Kortrijk: zie fragment Gemeenteraad Kortrijk 12/10/2020

Pro memorie: In Kortrijk is er een uniek inrijverbod voor CNG-wagens in publieke ondergrondse parkings. 

Misschien verdwijnt het inrijverbod nog in 2020...?
De verantwoordelijke schepen vindt ook dat het te traag gaat, maar het zou gestaag vooruit gaan...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weken later...

Update ondergronds parkeren in Kortrijk: zie fragment Gemeenteraad Kortrijk 09/11/2020 (vraag op 5u05m54s), antwoord volgt op 5u07m49s

Het ziet ernaar uit dat CNG-wagens nog dit jaar binnen zullen mogen in één van de vele ondergrondse parkings (P Veemarkt).
Als er zware investeringen nodig zouden zijn om ook de andere stedelijke ondergrondse parkings toegankelijk te maken, zullen die kosten echter niet gemaakt worden.
Het bestuur ziet CNG als een overgangstechnologie en merkt op dat elektrische wagens de toekomst zijn (qua brandrisico valt er hier wel wat te zeggen).

Dat is echter wel een stap vooruit. Al leid ik dus af dat het bij die ene parking zal blijven.

Het blijft eigenaardig dat Kortrijkse ondergrondse parkings nood hebben aan investeringen terwijl het advies van FOD Binnenlandse Zaken (zie eerder in dit thema) stelt dat er eigenlijk geen extra risico is:

"Op basis van de resultaten en de conclusies van deze studie en het voorstel van de werkgroep Parkings besluit de Hoge Raad tijdens haar vergadering van 20 maart 2014 dat in de huidige omstandigheden van het Belgische wagenpark, in de gesloten parkings de CNG-voertuigen even veilig zijn als de benzinevoertuigen. Het is dus niet nodig om in de gesloten parkings onmiddellijk bijkomende voorschriften te voorzien voor deze voertuigen."

CNG-wagens zijn dan ook in elke andere stad (buiten de hulpverleningszone Fluvia) ondergronds overal welkom.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/11/2020 om 09:24, KSB zei:

CNG-wagens zijn dan ook in elke andere stad (buiten de hulpverleningszone Fluvia) ondergronds overal welkom.

In de tunnels onder het Operaplein, Antwerpen zijn twee parkings voorzien(volgens internet Indigo), maar bij de inrit staat duidelijk een verbodsbord van LPG/CNG.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Shortlease zei:

In de tunnels onder het Operaplein, Antwerpen zijn twee parkings voorzien(volgens internet Indigo), maar bij de inrit staat duidelijk een verbodsbord van LPG/CNG.

Mijn marktonderzoek dateert van midden vorig jaar, ik kreeg toen ook een antwoord van Indigo:

Van:....@group-indigo.com
Verzonden: donderdag 6 juni 2019 13:04
Onderwerp: RE: ondergronds parkeren met CNG-wagen

Beste,

De CNG-wagens zijn in al onze parkings toegelaten. Hier zijn geen verdere regels rond.

Indien er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

(...)

Assistent Zoneverantwoordelijke

– – – – – – –

.(..)@group-indigo.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 maanden later...

Maandag 22 februari 2021, 18:25 CET

Na het uitvoeren van een risicoanalyse en verschillende ventilatiemaatregelen zijn nu ook CNG-wagens welkom in de ondergrondse parking Veemarkt.

De vraag om de ondergrondse parking Veemarkt toegankelijk te maken voor CNG-wagens bestaat al een tijdje. Er was echter een positief advies nodig van o.a. hulpverleningszone Fluvia. Die risicoanalyse toonde aan dat er specifieke maatregelen vereist waren om de brandveiligheid te garanderen. Zo waren er verschillende ingrepen nodig om extra ventilatie te voorzien om bv. ophoping van brandbare gassen te vermijden.

De nodige investeringen werden voorzien en de vereiste ingrepen werden ondertussen uitgevoerd. Kortrijk kan nu de nodige attesten voorleggen om een positief advies te bekomen en dus het parkeren van CNG wagens toe te laten. Eigenaars van CNG wagens kunnen dan ook vanaf vandaag ondergronds parkeren in parking Veemarkt.

aangepast door KSB
  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Na 4 1/2 jaar....

Nu nog het bord aan de ingang van de parking onder het Operaplein in Antwerpen (zie foto's en mail van @Shortlease en @KSB ).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 22/2/2021 om 19:15, Koen C zei:

Nu nog het bord aan de ingang van de parking onder het Operaplein in Antwerpen (zie foto's en mail van @Shortlease

Van: ANTWERPEN - Off-Street group-indigo
Verzonden: donderdag 25 februari 2021 14:14
CC: mobiliteitenparkeren
Onderwerp: RE: CNG in Antwerpse ondergrondse parkings

Beste

CNG mag wel in onze parkings enkel LPG niet.

Indien u nog vragen heeft hoor ik het graag.

Zone Field Manager

– – – – – – –

Groenplaats 46a (ondergronds) – 2000 Antwerpen

be.parkindigo.com - be.streeteo.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, KSB zei:

Van: ANTWERPEN - Off-Street group-indigo
Verzonden: donderdag 25 februari 2021 14:14
CC: mobiliteitenparkeren
Onderwerp: RE: CNG in Antwerpse ondergrondse parkings

Beste

CNG mag wel in onze parkings enkel LPG niet.

Indien u nog vragen heeft hoor ik het graag.

Zone Field Manager

– – – – – – –

En ze zijn er zich van bewust dat de foute bordjes er hangen dan? -_-

• Hahaha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 26/2/2021 om 00:24, Shortlease zei:

En ze zijn er zich van bewust dat de foute bordjes er hangen dan? -_-

Ik heb me geïnformeerd... 

:(

Van:
 ANTWERPEN - Off-Street 
Verzonden: woensdag 3 maart 2021 10:09
CC: mobiliteitenparkeren
Onderwerp: RE: CNG in Antwerpse ondergrondse parkings

Beste

Mijn collega heeft net bevestigd dat CNG inderdaad niet mogelijk is in parking Opera.

Zone Field Manager

– – – – – – –

• Triest 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een persoon die eerst zegt dat CNG wel mag in de ondergrondse parking, en een week later niet, zo iemand noemen wij hier een halve gare of een zot.

Daar moet een schriftelijk reglement van bestaan. Maar als het een privébedrijf is dat die ondergrondse garages beheert, dan doen ze wat ze willen.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6/3/2021 om 21:49, muscles zei:

Een persoon die eerst zegt dat CNG wel mag in de ondergrondse parking, en een week later niet, zo iemand noemen wij hier een halve gare of een zot.

Daar moet een schriftelijk reglement van bestaan. Maar als het een privébedrijf is dat die ondergrondse garages beheert, dan doen ze wat ze willen.

Inderdaad.. Eigenlijk is de vraag stellen waarom, de twee verschillende antwoorden en al zeker waarom ze precies meer schrik hebben van CNG dan LPG, want dat plaatje hangt pas helemaal aan de inrit..

Als ze überhaupt al weten dat er een verschil is..

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...