Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Mara21

Verbod parkeren in ondergrondse parking

Recommended Posts

Ondertussen heb ik in meer dan 10 nieuwe ondergrondse parkeergarages gestaan in het hele land (ook Brussel).

Ik ben geen verbod tegengekomen voor CNG :D

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19-10-2017 om 12:04, Aardgasrijder zei:

Ik ben geen verbod tegengekomen voor CNG

tuurlijk niet, want het bestaat niet :P

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ik bekijk/zie het niet .Bij pv , vragen welk wetsartikkel je overtreed.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb altijd gehoord en gelezen dat CNG wagens mogen parkeren in ondergrondse parking. In de ondergrondse parking van de K in Kortrijk is er een verbod voor CNG voertuigen. Zijn er nog ondergrondse parkings met verbod ? Wat is de reden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@G-007 ik heb je reactie even aan dit bestaande onderwerp gekoppeld.

Voor Kortrijk is inderdaad in dit onderwerp ook al melding gemaakt van een verbod op CNG-wagens in de parkeergarages.

Zoals je kan lezen kan men volgens de geldende verkeersborden je niet weigeren je CNG-wagen in de parkeergarage te plaatsen.

Waarom kan een parkeergarage een verbod hebben op CNG? De parkeergarages dienen uitgerust te zijn met een gasdetectiesysteem, vaak wordt dit niet geïnstalleerd.

In geval er CNG/aardgas zou ontsnappen uit je voertuig, dan gaat dit in de lucht op en bestaat er geen ontploffingsgevaar. LPG blijft hangen bij de grond, omdat het zwaarder is dan lucht, CNG verdampt in de lucht, stijgt op.

Ik rij al 2.5 jaar rond en ben in tientallen garages geweest, nog nooit heb ik een verbodsbord gezien, behalve blijkbaar in Kortrijk. Ik stoor er me niet aan, ik overtreed geen Belgische wetgeving als ik me parkeer in zo'n garage.

Verder zou ik dan gewoon parkeren met de kont naar de muur, mocht je dan de CNG-sticker hebben plakken, dan zien ze hem niet als je in de rij geparkeerd staat 9_9

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verder zou ik dan gewoon parkeren met de kont naar de muur, mocht je dan de CNG-sticker hebben plakken, dan zien ze hem niet als je in de rij geparkeerd staat 

:D  slimme truk.

Voor Kortrijk is inderdaad in dit onderwerp ook al melding gemaakt van een verbod

Jullie fantastische, cumulerende burgemeester eens aanschrijven ?

Die man pretendeert toch dat hij alles weet en kan >:( 

(ik hou niet van die man, zoals je merkt).

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, G-007 zei:

Ik wil het nog eens terug hebben over de ondergrondse parking K in Kortrijk. Bij het binnenrijden van de parking staat er enkel verbod voor LPG.

Pas als je binnengereden zijt staat er dan een verbodsbord.  Als je er niet in mag dan moet dat aangegeven worden bij het inrijden en niet als je er al ingereden bent.  Als je een straat niet in mag rijden staat een verbodsbord aan het begin van de straat en niet op het einde.

Ik snap je punt maar als het in het reglement staat dat bijvoorbeeld CNG wagens niet zijn toegestaan, en er hangt geen bord dan maakt er in principe niet uit. Want bij het nemen van een ticket ga je akkoord met het reglement.

In de parking in Gent waar ik werk zijn bijvoorbeeld aanhangwagens niet toegelaten, maar er hangt geen bord voor. Het staat wel in het reglement en dus mag het niet.

Desalniettemin is het natuurlijk onzin om CNG wagens te verbieden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is op vandaag nog steeds verboden om CNG-wagens te parkeren in Kortrijk.
En dit ondanks het feit dat er in Kortrijk ook heel recente ondergrondse parkings zijn.

Er geldt overigens ook een verbod in Waregem.

Volgens sommigen is dit regionaal verbod gelinkt aan een standpunt van hulpverleningszone (brandweer) Fluvia.

Het standpunt van PARKO is op vandaag:

Het formeel toelaten om alternatief aangedreven wagens in gesloten ondergrondse parkings te laten parkeren, is een complexe aangelegenheid. 
Er dient immers een veilige oplossing geboden conform de wetgeving en welke tevens tegemoet komt aan een veiligheidsrisico-analyse in functie van o.a. bouwtechnische kenmerken per locatie, voor alle alternatieve aandrijvingen en dit alles rekening houdend met snel evoluerende  technieken.  De maatregelen opgelegd vanuit dit soort analyses zijn in dergelijke mate ingrijpend en onderscheiden zich per energie-bron, , dat een duurzame oplossing zo goed als onmogelijk is.  Hierbij houden we de studie- en implementatiekosten nog buiten beschouwing.   
Deze problematiek is binnen de parkeersector in binnen- en buitenland gekend.   Ik verwijs ook  bvb naar recente media-berichten, waarbij duidelijk werd geïllustreerd vanuit de veiligheidsdiensten, dat het blussen van een elektrische wagen zo goed als onmogelijk is.  Brand tgv batterij-problemen komt in toenemende mate voor.

In afwachting van een definitieve oplossing, worden momenteel voorstellen uitgetekend om parkeerfaciliteiten op straat voor alternatief aangedreven voertuigen verder uit te bouwen.

Vanuit onze rol als Parko wensen wij natuurlijk  alle voertuigen onze parkings te zien binnenrijden.  Echter, vermits we als exploitant op de hoogte zijn van de problemen die zich kunnen voordoen in deze ondergrondse gesloten parkings met dit soort voertuigen, is het ons onmogelijk om deze wagens toch officieel toegang te verlenen. 

Dit lijkt me vrij ondoordacht.

Ik vind op internet weinig gegevens over andere steden. 
In Gent is het echter duidelijk:
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/mobiliteit/parkeren/parkeergarages

Wat met LPG en CNG voertuigen?

• Wagens die rijden op benzine of diesel zijn uiteraard overal toegelaten.
  • Ook voertuigen die rijden met CNG (aardgas) zijn wel toegelaten in alle ondergrondse parkings.
  • Wagens op LPG zijn niet overal toegelaten in de ondergrondse parkings.
    • LPG-wagens mogen wél binnen in de parkings Ramen, Reep, Sint-Pietersplein en Tolhuis

•  

Ik ben me aan het informeren ivm Oostende en Brugge...

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat heeft me nog nooit tegengehouden om toch in de parkings van Parko te parkeren. Reeds meer dan drie jaar, minstens eenmaal per week. En ik heb de reglementaire, duidelijk zichtbare CNG sticker op mijn wagen.

Ik vraag me af wat ze zouden kunnen doen? Ik overtreed geen enkele wet. Een GAS (hoe toepasselijk 😄) boete zou een mogelijkheid zijn, maar dan zou het verbod moeten gepubliceerd zijn in het politiereglement. Dat is niet het geval (net nog even gecheckt). Het verbodsbordje dat ze gebruiken aan de ingang heeft geen enkele juridische waarde want het bestaat niet in het verkeersreglement. Sterker nog, zelfs het LPG verbod (dat overigens wel terecht is), is niet op de reglementaire manier aangeduid.

Overigens kunnen we het onderwerp bij deze sluiten:

De Gemeenteraad van Kortrijk beslist in zitting van 11 Maart 2019 om het verbod op parkeren met CNG wagens in ondergrondse parkings op te heffen met ingang van 1/04/2019.  👍

Bron: https://www.kortrijk.be/sites/kortrijk/files/2019-03/20190311gr aanvullende ontwerpbesluitenbundel.pdf 

Correctie: Zoals opgemerkt door KSB was dit slechts een voorstel waarover niet gestemd werd. Stad is blijkbaar vóór, maar brandweerzone Fluvia zou het niet toestaan. Straf, aangezien Fluvia CNG promoot en zelf met CNG wagens rijdt. 

aangepast door Gastanker
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
35 minuten geleden, Gastanker zei:

Dat heeft me nog nooit tegengehouden om toch in de parkings van Parko te parkeren. Reeds meer dan drie jaar, minstens eenmaal per week. En ik heb de reglementaire, duidelijk zichtbare CNG sticker op mijn wagen.

Ik vraag me af wat ze zouden kunnen doen? Ik overtreed geen enkele wet. Een GAS (hoe toepasselijk 😄) boete zou een mogelijkheid zijn, maar dan zou het verbod moeten gepubliceerd zijn in het politiereglement. Dat is niet het geval (net nog even gecheckt). Het verbodsbordje dat ze gebruiken aan de ingang heeft geen enkele juridische waarde want het bestaat niet in het verkeersreglement. Sterker nog, zelfs het LPG verbod (dat overigens wel terecht is), is niet op de reglementaire manier aangeduid.

Overigens kunnen we het onderwerp bij deze sluiten:

De Gemeenteraad van Kortrijk beslist in zitting van 11 Maart 2019 om het verbod op parkeren met CNG wagens in ondergrondse parkings op te heffen met ingang van 1/04/2019.  👍

Bron: https://www.kortrijk.be/sites/kortrijk/files/2019-03/20190311gr aanvullende ontwerpbesluitenbundel.pdf 

Dit is een voorstel van de oppositie op de Gemeenteraad van 11/03/2019.
Het is er NIET goedgekeurd.
De verbodsborden hangen er nog steeds en het standpunt van PARKO dat ik hierboven citeerde, is van deze week...
In principe zou er teruggekoppeld worden naar de gemeenteraad in juni 2019.

aangepast door KSB
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
36 minuten geleden, Gastanker zei:

Ik vraag me af wat ze zouden kunnen doen? Ik overtreed geen enkele wet. Een GAS (hoe toepasselijk 😄) boete zou een mogelijkheid zijn, maar dan zou het verbod moeten gepubliceerd zijn in het politiereglement. Dat is niet het geval (net nog even gecheckt). Het verbodsbordje dat ze gebruiken aan de ingang heeft geen enkele juridische waarde want het bestaat niet in het verkeersreglement.

Het betreft hier m.i. geen openbaar domein.
PARKO kan verbieden wie/wat ze willen, denk ik.

En mij lieten ze dan ook weten:

Echter, vermits we als exploitant op de hoogte zijn van de problemen die zich kunnen voordoen in deze ondergrondse gesloten parkings met dit soort voertuigen, is het ons onmogelijk om deze wagens toch officieel toegang te verlenen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, KSB zei:

PARKO kan verbieden wie/wat ze willen, denk ik.

Ja, ze kunnen zoveel verbieden als ze willen, maar wat kunnen ze doen als ik er toch parkeer? Wat is de sanctie?

5 minuten geleden, KSB zei:

is het ons onmogelijk om deze wagens toch officieel toegang te verlenen.  

Dit slaat helemaal nergens op, ze moeten CNG wagens geen toegang verlenen, er is immers niets wat de toegang verbied! Ik rijd met een blauwe wagen, als Parko geen officiële toegang verleent aan blauwe wagens mag ik er dan ook niet parkeren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10/4/2018 om 12:16, Koen C zei:

:D  slimme truk.

Jullie fantastische, cumulerende burgemeester eens aanschrijven ?

Die man pretendeert toch dat hij alles weet en kan >:( 

(ik hou niet van die man, zoals je merkt).

parkeren met de kont naar de muur doe ik ook; het is niet nodig, maar toch zijn er nog veel die niet weten dat CNG wel veilig is in een ondergrondse parking, en om problemen te besparen....en je rijd ook makkelijker weg uit de meestal nauwe plaatsen. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Gastanker zei:

maar wat kunnen ze doen als ik er toch parkeer? Wat is de sanctie?

Mogelijk verzekeringtechnisch?
Als er iets gebeurt in de garage (brand,...), zal men allicht kunnen zeggen dat ze de CNG-eigenaar niet vergoeden omdat die er eigenlijk niet mocht zijn (cf. het interne reglement)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Standpunt BRUGGE

CNG-wagens eveneens verboden in ondergrondse parkings:

Van: PS Brugge <brugge@parkeren.be>
Verzonden: zaterdag 25 mei 2019 9:10
Onderwerp: RE: CNG in ondergrondse parkings

Beste

Wij hebben hiervoor even contact opgenomen met Interparking en daar werd ons gemeld dat dit verboden is.

Indien u hieromtrent meer informatie wenst kunt u toch best contact opnemen met de diensten van interparking.

Brugge–Gent–Knokke–Ninove

Hoefijzerlaan 12

8000 Brugge

Tel: 050 / 33 90 30
Fax: 050 / 33 06 21
E-mail: cov@interparking.com

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet

OPC/Seris

Huis van de Bruggeling – Parkeerwinkel

Frank Van Ackerpromenade 2

8000 Brugge

E-mail: brugge@parkeren.be

Toch verwarrend allemaal...
Vanzelfsprekend is er een vraag weg naar cov@interparking.com

aangepast door KSB
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, KSB zei:

Mogelijk verzekeringtechnisch?
Als er iets gebeurt in de garage (brand,...), zal men allicht kunnen zeggen dat ze de CNG-eigenaar niet vergoeden omdat die er eigenlijk niet mocht zijn (cf. het interne reglement)?

Inderdaad daar zit het addertje onder het gras. Ik denk niet dat men sanctioneert voor wagens die er niet in mogen. Probleem begint echter als je wagen betrokken raakt bij een ongeval of als brand ontstaat en je wagen erbij betrokken is. De kans is klein dat het gebeurt maar als het gebeurt dan telt het reglement van Parko en is je wagen daar niet welkom. Betalen voor iets waar ik niet welkom ben doe ik NOOIT. Ik ga er gewoon nooit meer in en als het toch niet anders kan heb ik nog mijn oude Golf 1.9 TDI met heel veel fijn stof uitstoot om te gaan parkeren.

21 uren geleden, Gastanker zei:

Mooie aprilgrap van de heren en dames gemeenteraad

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een mogelijk kluifje voor onze volgende excellentie van mobiliteit. Eénmaal aangesteld deze persoon massaal aanschrijven om het probleem op te lossen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎24‎/‎05‎/‎2019 om 19:54, KSB zei:

Het standpunt van PARKO is op vandaag:

Het formeel toelaten om alternatief aangedreven wagens in gesloten ondergrondse parkings te laten parkeren, is een complexe aangelegenheid. 

...

Ik verwijs ook  bvb naar recente media-berichten, waarbij duidelijk werd geïllustreerd vanuit de veiligheidsdiensten, dat het blussen van een elektrische wagen zo goed als onmogelijk is.  Brand tgv batterij-problemen komt in toenemende mate voor.

Als ik het goed begrijp mogen elektrische wagens dus ook niet parkeren in de parkings van Parko. Hoe moeten de eigenaars van zo een wagen dat eigenlijk weten? Ik heb nog geen verbodsbordjes voor elektrische autos gezien. Ook op de website van Parko vind ik niets terug over elektrische voertuigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...