Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Totaal aantal CNG wagens


duivelmolen

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, G-007 zei:

Misschien marktaandeel verliezen in eigen land.

 

Totaal aantal verkochte voertuigen in Duitsland in 2017   3.810.408 stuks  (waarvan 3.441.261 passagiersvoertuigen).

http://www.acea.be/statistics/tag/category/by-country-registrations

 

12.000 auto's :  ik denk niet dat BMW en Mercedes daar (nu al) wakker van liggen ?

= 0.3 % van het totaal aantal voertuigen.

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Verkoop dieselwagens versneld bergaf in België

Gepubliceerd op 30 juli 2018 om 12:25
 
De eerste zes maanden van 2018 vormden een uitstekend semester voor de verkopers van nieuwe wagens in België. In vergelijking met de eerste helft van 2017 – dat voor hen al een prima jaar was – groeide het aantal inschrijvingen met bijna 3%, tot in totaal 331.369.
 

Sectorfederatie Febiac signaleert ook enkele trends in de voorkeuren van de Belgische consument. “De daling van het aantal nieuwe ingeschreven dieselauto’s begon al in 2012, maar is tijdens het eerste semester van dit jaar nog versneld. Waar de diesel eind 2011 nog goed was voor niet minder dan 75,3% van de markt voor nieuwe auto’s, heeft hij sindsdien voortdurend zijn marktaandeel zien slinken: eind 2017 bedroeg dat aandeel nog maar 46,3%. Van 1 januari tot 30 juni 2018 ging de verkoop van dieselmotoren nog verder achteruit, zodat die op het ogenblik nog maar 36,1% van de totale markt vertegenwoordigt,” zegt Febiac-directeur Joost Kaesemans. “Vooral de benzinemotor profiteert van die daling, met een marktaandeel dat steeg is van 48,2% eind december 2017 tot 58% op 30 juni 2018.”

Bij de particuliere automobilisten daalde het marktaandeel van de dieselmotor in heel België tot 18,6% en steeg dat van de benzinemotor tot meer dan 77%. Er zijn wel opmerkelijke verschillen tussen de gewesten. Het marktaandeel van diesel bij particuliere klanten ligt het hoogst in Wallonië, met 26,9% (19.114 auto’s). In Brussel bedraagt dit cijfer 14,1% (1.281 auto’s en in Vlaanderen 12,5% (11.057 auto’s).

Bij nieuwe wagens die op naam van een bedrijf ingeschreven worden, gaat de keuze echter nog altijd vooral naar de dieselmotor. “Dat is logisch, omdat die auto’s voor professioneel gebruik bestemd zijn en veel meer kilometers rijden. Toch kent ook daar het marktaandeel van de dieselbrandstof een duidelijke achteruitgang: tijdens het eerste semester waren diesels nog maar goed voor 56% van de inschrijvingen. Bovendien vertegenwoordigen de hybride, elektrische en aardgasmotoren 7,6% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s op naam van bedrijven, terwijl die alternatieve motoren bij ‘particuliere’ klanten een marktaandeel van slechts 4,1% hebben. Bedrijven vervullen dus hun rol als ‘drijvende kracht’ in de vergroening van het Belgische voertuigpark.”

Omdat een dieselmotor in verhouding minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzinemotor, impliceert de achteruitgang van het aantal ingeschreven dieselauto’s dat de gemiddelde daling van de CO2-emissies die de Belgische autosector tot nu toe elk jaar kon voorleggen, trager zal verlopen, onderstreept Febiac.

 

Publieksvoorkeur: SUV
 

Tijdens het eerste semester van 2018 veroverde het segment van de SUV’s de eerste plaats bij de modellen die de voorkeur van het Belgische publiek wegdragen. Hoofdzakelijk dankzij kleine en middelgrote SUV’s vertegenwoordigt dit segment nu bijna 36% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Op 31 december 2017 was dat nog iets minder dan 30%. Met 21,4% van de inschrijvingen tijdens het eerste semester neemt het segment van de middelgrote SUV overigens de leidersplaats in, net voor het segment van de kleine gezinsauto (21,2%).

Het model, ongeacht de categorie, dat tijdens het eerste semester in België het meest werd ingeschreven, is de Volkswagen Golf: 9.080 stuks. In de hiërarchie gaat de Golf de Renault Clio en de Fiat 500 vooraf.

De Volkswagen Golf was tijdens het eerste semester overigens ook in Vlaanderen en het Brusselse Gewest het model met het hoogste aantal inschrijvingen op zijn naam, ongeacht de categorie. In het Waalse Gewest echter telde de Citroën C3 de meeste aanhangers, ongeacht de categorie, en had de Dacia Sandero het meeste succes bij particulieren.

Toyota, Tesla en Volkswagen leiden hybride hernieuwbare markt

Per motortype bekeken voert de Fiat 500 de rangschikking van de benzinemotoren aan. Bij dieselauto’s is dit de BMW X1. Op het vlak van alternatieve energie neemt Toyota alle podiumplaatsen van ingeschreven hybridewagens in. Het Tesla Model S was op zijn beurt de elektrische auto met de meeste inschrijvingen, terwijl de Volkswagen-groep op de drie eerste plaatsen bij de aardgasauto’s beslag legde.

In heel België bleef het aandeel van hybride (4,40%) en elektrische (0,51%) wagens ter plaatse trappelen, maar verdubbelde dit van wagens op gecomprimeerd aardgas nagenoeg (0,86%). Brussel (4,68%) staat al verder met hybride wagens voor privé-gebruikers dan Vlaanderen (3,43%) en Wallonië (3,12%). Vlaanderen is wel afgetekend koplopers in volledig elektrische (0,22%) en aardgaswagens (1,25%), tegenover 0,17 en 0,33% voor Brussel en 0,16 en 0,85% voor Wallonië.

 

Bron: FluxEnergie.nl

CNG-nozzle.jpg

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het wat onterecht dat de diesel afgestraft wordt, aangezien de huidige diesels met Euro 6d TEMP schoner zijn dan de voorgaande Euro 5'en & 6'en, vermits ze nu ook in de praktijk getest worden op vlak van uitstoot en niet enkel op de rollenbank zoals in het verleden. Dit maakt sjoemelen wel érg moeilijk, en ik denk dat de constructeurs nu wel hun lesje geleerd hebben ivm sjoemelen. Bij vrachtwagens werd er altijd al in de praktijk getest, en niet op de rollen, en voor zover ik weet zijn er in deze sector nog geen sjoemelschandalen geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga akkoord met wat je zegt, maar ik snap niet waarom iedereen toch maar altijd terug naar de diesel wil, je moet om 'schoon' te rijden een reeks filters en technieken toepassen om de uitstoot naar beneden te halen. 

Als we nu kijken naar CNG, dan is het verhaal een pak simpeler, de verbranding zelf is al een stuk schoner, als je dan na verloop van tijd ook nog eens met filters zou werken zoals bij de de huidige diesels, dan krijg je de uitstoot helemaal goed. Maar nu blijf je in de hand werken van de olie(maatschappijen) en aardgas kan ook biogas worden, kan dus een duurzame bron worden, die dan ook nog eens minder vervuilt....

Waarom dan toch maar echt terug naar diesel willen gaan? Zelfs het transport van de brandstof voor dat jij het tankt is een pak schoner. Dus ik zie alleen maar milieuvoordelen.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Dr Nick zei:

Maar nu blijf je in de hand werken van de olie(maatschappijen) en aardgas kan ook biogas worden, kan dus een duurzame bron worden, die dan ook nog eens minder vervuilt....

Waarom dan toch maar echt terug naar diesel willen gaan?

Maar net zoals je "bio"aardgas kan maken, kan je ook die "blauwe" diesel maken.

Of "synthetisch" aardgas uit CO2.

 

Ik geloof dat @Lage Emissie Zone het 1 en ander daar al over gepost heeft.

 

Enkel onze politiekers (Vlaanderen, Europa) zijn niet echt op de hoogte van al die mogelijkheden.

Daar geldt enkel "elektrisch" !

Of "hybride" kennen ze ook van naam.

Maar wat bedoelen ze (de politiek) feitelijk met een "hybride" ?  Ik vrees dat hun kennis niet verder gaat dan "een Prius"....

 

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hybride voertuig, een voertuig aangedreven door minstens 2 verschillende krachtbronnen

 

Bron: wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride

 

Dieselvoertuigen kunnen tegenwoordig een schone verbranding hebben ( met weinig uitstoot ) via blauwe diesel en GTL.

Ik vind diesels ook een stuk vinniger rijden dan op aardgas.

Ook kan een dieselvoertuig niet ontploffen. 

Alle andere wagens kunnen theoretisch gezien ontploffen: LPG, CNG, benzine, waterstof, elektrisch, plugin hybride + benzine ( perslucht ook niet maar bestaat bij mijn weten niet op de automarkt).

 

 

aangepast door Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Koen C zei:

Maar net zoals je "bio"aardgas kan maken, kan je ook die "blauwe" diesel maken.

Of "synthetisch" aardgas uit CO2.

 

Ik geloof dat @Lage Emissie Zone het 1 en ander daar al over gepost heeft.

 

Enkel onze politiekers (Vlaanderen, Europa) zijn niet echt op de hoogte van al die mogelijkheden.

Daar geldt enkel "elektrisch" !

Of "hybride" kennen ze ook van naam.

Maar wat bedoelen ze (de politiek) feitelijk met een "hybride" ?  Ik vrees dat hun kennis niet verder gaat dan "een Prius"....

Klopt zeer zeker, maar zelfs dan nog, de verbranding van biogas of aardgas blijft zuiverder, en dan heb je nog het concept transport tot aan de pomp. Als je het gehele plaatje bekijkt blijft het bio/aardgas toch properder. 

Elektrisch begrijp ik het politieke standpunt, elektriciteit kunnen we zelf opwekken, en zijn dus niet meer afhankelijk van invoerproducten. Alleen, momenteel wordt die elektriciteit niet zo proper opgewekt. Als we politiekers met ballen aan hun lijf hadden, dan stonden er al lang nieuwe kerncentrales, er zijn zelfs technologieën ontwikkeld om het huidige kernafval te verwerken waardoor de stralingstijd (of hoe het ook heet, woord ontglipt me even) naar enkele jaren gaat ipv enkele duizenden jaren. Als we daar in investeren, dan zijn we pas proper bezig, dan ruimen we afval op, net hetzelfde als afvalverbranding omzetten in elektriciteit, of plastic uit de oceanen halen om te recycleren, …. Maar dan heb je ballen aan je lijf nodig en net dat missen we hier. Zo'n centrale zie ik eerder in Polen of Tsjechië of aan die kanten komen. 


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Dr Nick zei:

dan stonden er al lang nieuwe kerncentrales, er zijn zelfs technologieën ontwikkeld om het huidige kernafval te verwerken waardoor de stralingstijd (of hoe het ook heet, woord ontglipt me even) naar enkele jaren gaat ipv enkele duizenden jaren. Als we daar in investeren, dan zijn we pas proper bezig, dan ruimen we afval op,

Mmmh, niet akkoord met nieuwe kerncentrales.

Dan blijven we nog altijd afhankelijk van import : uranium uit Canada, VS, Rusland, Kazachstan, Australië, etc.

Die technologieën om kernafval te verwerken : Mox ?  Nee, zeer hartelijk bedankt.

Het kernafval dat we nu al "behandeld" hebben : daar kan je niks meer mee aanvangen.  Dat zit in beton en glas verpakt / gemengd.

Enkel nog stockeren of verbranden....

 

Het afval dat bij de ontginning achterblijft : trekken we ons niks van aan ?

 

Om 235U te winnen moeten grote hoeveelheden erts gedolven worden, want slechts 0,7% van al het uranium bestaat uit deze uraniumisotoop.

Bij de mijn blijven in veel gevallen grote hoeveelheden radioactief afval en verzuurde modder achter.

 

Als je van "well to wheel" bekijkt, bedraagt de CO2-uitstoot van een kerncentrale 1/3 van die van een moderne aardgascentrale.

M.a.w. : kernenergie is helemaal niet "klimaat-neutraal".


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dr Nick zei:

Waarom dan toch maar echt terug naar diesel willen gaan? Zelfs het transport van de brandstof voor dat jij het tankt is een pak schoner. Dus ik zie alleen maar milieuvoordelen

Omdat uit iedere barrel (179 liter) olie x-liter diesel gehaald wordt. Willen of niet, het is er. Dus moet je er ook iets mee doen. Affakkelen om dan te zeggen dat het opgelost is helpt niet, dan kun je het even goed in één of ander voertuig steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Lange_666 zei:

Omdat uit iedere barrel (179 liter) olie x-liter diesel gehaald wordt. Willen of niet, het is er. Dus moet je er ook iets mee doen. Affakkelen om dan te zeggen dat het opgelost is helpt niet, dan kun je het even goed in één of ander voertuig steken.

dat is het principe van de kip en het ei, als er geen vraag meer is naar olie, dan gaat de productie ook uiteindelijk stoppen.... Er is uiteindelijk eerst olie aangeboord om diesel te kunnen krijgen... niet andersom

  • Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Koen C zei:

Mmmh, niet akkoord met nieuwe kerncentrales.

Dan blijven we nog altijd afhankelijk van import : uranium uit Canada, VS, Rusland, Kazachstan, Australië, etc.

Die technologieën om kernafval te verwerken : Mox ?  Nee, zeer hartelijk bedankt.

Het kernafval dat we nu al "behandeld" hebben : daar kan je niks meer mee aanvangen.  Dat zit in beton en glas verpakt / gemengd.

Enkel nog stockeren of verbranden....

 

Het afval dat bij de ontginning achterblijft : trekken we ons niks van aan ?

 

Om 235U te winnen moeten grote hoeveelheden erts gedolven worden, want slechts 0,7% van al het uranium bestaat uit deze uraniumisotoop.

Bij de mijn blijven in veel gevallen grote hoeveelheden radioactief afval en verzuurde modder achter.

 

Als je van "well to wheel" bekijkt, bedraagt de CO2-uitstoot van een kerncentrale 1/3 van die van een moderne aardgascentrale.

M.a.w. : kernenergie is helemaal niet "klimaat-neutraal".

 

 

http://nautil.us/issue/7/waste/our-nuclear-waste-is-a-goldmine

 

https://news.nationalgeographic.com/news/2010/08/100831-can-nuclear-waste-spark-an-energy-solution/

 

en dan heb je nog de batterij die gemaakt kan worden uit kernafval

 

https://www.sciencealert.com/scientists-are-turning-nuclear-waste-into-super-efficient-diamond-batteries

 

 

dus zeggen dat er niets mee gedaan kan worden is gewoon fout.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat onlangs in een discussie verwikkeld waarbij iemand CNG absoluut milieuONvriendelijk beschouwde omdat de compressoren aan de tankstations zoveel energie verbruiken.

Iemand daar een mening over?


Eigenlijk straf dat er geen enkele instantie een gedetailleerde studie maakt hierover.


----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Dr Nick zei:

dat is het principe van de kip en het ei, als er geen vraag meer is naar olie, dan gaat de productie ook uiteindelijk stoppen.... Er is uiteindelijk eerst olie aangeboord om diesel te kunnen krijgen... niet andersom

Dat klopt maar... zo simpel is het niet meer. Olie is niet enkel diesel.

Het is onze belangrijkste bron van zogenaamde koolstofverbindingen en in een raffinaderij wordt ruwe aardolie omgezet in een veelheid van verbindingen.

Deze verbindingen worden dan verder omgezet door weer andere chemische processen in bouwstenen voor antibiotica, pijnstillers, kankergeneesmiddelen, enz.

Eigenlijk bijna alle geneesmiddelen die we kennen zijn afgeleid uiteindelijk van aardolie.

Maar ook de bouwstenen om plastics te maken die gebruikt worden om plastic zakken, slakommen, speelgoed, telefoonomhulsels of die van computers, ballonnen, de buitenkant van auto's, vliegtuigen, meubels te maken.

 

enz...

 

Dus geen olie meer oppompen zorgt ervoor dat een groot aantal andere produkten buiten diesel eveneens niet meer beschikbaar zijn.

Wel olie oppompen levert dan ook weer zijn aandeel diesel af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lange_666 zei:

Dat klopt maar... zo simpel is het niet meer. Olie is niet enkel diesel.

Het is onze belangrijkste bron van zogenaamde koolstofverbindingen en in een raffinaderij wordt ruwe aardolie omgezet in een veelheid van verbindingen.

Deze verbindingen worden dan verder omgezet door weer andere chemische processen in bouwstenen voor antibiotica, pijnstillers, kankergeneesmiddelen, enz.

Eigenlijk bijna alle geneesmiddelen die we kennen zijn afgeleid uiteindelijk van aardolie.

Maar ook de bouwstenen om plastics te maken die gebruikt worden om plastic zakken, slakommen, speelgoed, telefoonomhulsels of die van computers, ballonnen, de buitenkant van auto's, vliegtuigen, meubels te maken.

 

enz...

 

Dus geen olie meer oppompen zorgt ervoor dat een groot aantal andere produkten buiten diesel eveneens niet meer beschikbaar zijn.

Wel olie oppompen levert dan ook weer zijn aandeel diesel af...

 

 

correct, maar ook daar zijn biooplossingen voor. Maar dat kost allemaal een pak meer en daardoor zal dat er voorlopig niet van komen.

Maar als we de vraag blijven verhogen gaan de productie ook blijven verhogen, dus diffentieren mag wel op zijn minst


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...