Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Ondertussen zitten er al een 800-tal leden op het forum en de redenen voor de keuze van een CNG-wagen zijn daardoor ook divers.

Vraag van de maand:

Waarom heb jij voor een CNG-wagen gekozen?

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

3 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Waarom heb jij voor een CNG-wagen gekozen?

Ik heb niet gekozen voor CNG... maar mijn vrouw ?

Mijn vrouw is sinds eind juni 2014 eigenaar van een Lancia Ypsilon op CNG.

Zij wil iedere 4 à 5 jaar een nieuwe auto.  Ter vervanging van de te groot geworden gezinswagen, die ook een kleine caravan kon trekken, wou ze nu een milieuvriendelijke wagen.  Die niet noodzakelijk als trekauto zou dienen, maar vooral voor woon-werk verkeer zou dienen (+/- 60 km x 2 per dag).

Twee elektrische wagens getest (Renault Zoë en Nissan Leaf), maar die voldeden (toen) niet aan de nodige actieradius.  We hebben er geen goesting in om in de Craeybeckxtunnel zonder elektriciteit te vallen…  ?

Beide auto’s rijden heel leuk, met een voorkeur voor de Zoë omwille van zijn licht en frivool interieur (niet deprimerend zwart…).

Dan maar op zoek naar de beste 2e keus : een auto op CNG.

Een oplijsting gemaakt van de merken die een CNG auto aanboden (maart 2014 !) en die passend zijn in het te willen besteden budget (15.000 € tot eventueel iets over de 20.000 € indien noodzakelijk / passend / rationeel).

De hele VW groep viel af omdat we net een slechte ervaring hadden gehad met de volledig kapotte versnellingsbak (155.000 km) van de oude auto (Skoda Roomster 1.6 benzine). 

De enigst mogelijke oplossing (volgens de garage) : nieuwe versnellingsbak à +/- 3.000 €…. ☹️

Wat bleef over : Opel Zafira (te groot) en de Fiat groep. 

Vermits ik een liefhebber ben van kleine Lancia’s, was de keuze snel gemaakt ?  : het zou zeer vermoedelijk een Lancia Ypsilon op CNG worden.

Een testrit van bijna een halve dag (o.a. even van Lier naar Tilburg en terug), 3 garages bezocht (Buga Berchem, Buga Westerlo en Van Brempt Lier), offertes laten maken en nog wat gratis accessoires erbij en de aankoop was getekend in Lier. 

Exact 1.500 € duurder dan de volledig vergelijkbare versie op enkel benzine.  Geen premie van de aardgasfederatie omdat we de bestelling pas in april hebben gedaan.

Ondertussen staat er ruim 86.000 km op de teller.  We tanken bijna altijd L-gas in Lier (Dats24) : dat ligt op weg naar het werk.  Wel 2 keer per week tanken, 3 indien we in het weekend er ook mee willen rijden. Tegenwoordig ook af en toe tanken bij Pitpoint in Zoersel.

Enkele ruwe gemiddeldes : 10.93 kg aardgas per beurt getankt, 237 km gereden per tank, verbruik 4.64 kg L-gas per 100 km. 

Binnenkort gaat die voor zijn 90.000 km beurt naar de garage. 

Daarna naar AGS voor de keuring van de CNG tanks en aansluitend naar de Technische Keuring…

Spannend ?

Hopelijk een groene kaart van de eerste keer.

Wanneer mevrouw weer een nieuwe auto wil kopen : geen idee.  Misschien nog dit jaar.  Of volgend jaar. 

Vermoedelijk zal het weer elektrische auto’s testen zijn, maar gezien het prijskaartje van bijvoorbeeld de Renault Zoë, zal het goed uitrekenen zijn.  De afstand dat die tegenwoordig kan afleggen, zal geen hindernis meer vormen. 

Ik denk dat de prijs van een elektrische auto nog altijd te hoog is t.o.v. een CNG.  Ik zal haar dan ook zeker en vast laten kennis maken met de Opel Astra CNG met een toegelaten trekgewicht van 750 kg !

Dat is net voldoende voor de caravan ? .

De Fiat groep heeft voor ons niets meer te bieden : Doblo CNG en 500 L CNG = te groot, Qubo CNG = te weinig trekvermogen, Panda CNG = te klein, Tipo = geen mogelijkheid tot CNG af-fabriek.

Lancia = dood

Alfa Romeo = nee bedankt

Edited by Koen C
  • Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Omdat ik naar het schijnt vernieuwingsgezind ben?

En voor de prijs natuurlijk

• Vind ik leuk 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Waarom heb ik voor een CNG wagen gekozen?: 

Na 190.000km met mijn volkswagen jetta TDI zocht ik naar een waardig alternatief: lange kilometers rijden en toch zuinig.

Nu de overheid diesel nog meer zal belasten  etc hetzelfde met de uitstoot was CNG het enige volwaardige alternatief.

Aangezien waterstof nog niet volledig op punt staat qua bevoorrading.

Het hele elektrische verhaal geloof ik niet echt in qua bereik en is nog duur in aankoop.

• Vind ik leuk 1

VW Golf V 1,9 Tdi (283.000km 11 jaar oud)  ---> Skoda Octavia Combi G-tec

Reden: wou niet nog meer betalen voor woon-werkverkeer (130 km) dan ik al deed met mijn VW Golf. Nieuwe wagen moest dus een goedkoper alternatief zijn.

Milleuaspect speelde niet echt mee (nu vermoedelijk meer CO2 dan met een nieuwe diesel maar minder fijn stof).

Doe wel aan carpooling voor woon-werk. Voor toertjes rond de kerk is er nog een tweede wagen op benzine (Beetle). Skoda wordt dus voornamelijk gebruikt voor't werk.

Edited by Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Mijn VW Golf VI Variant diesel uit 2010 had 138.000 km. De laatste 2 jaar reed ik veel minder kilometers (woon-school-werk) en aangezien alles vrij dicht bij mekaar ligt was mijn motor nog niet altijd op bedrijfstemperatuur.

Vaak kreeg ik dan ook een melding tussen mijn tellers dat mijn katalysator vol zat en ik volgens het instructieboekje dus een 20 minuten tegen minimum 70 km/u moest gaan “verbranden”. Hierdoor moest ik vaak nutteloze kilometers rijden om die melding er terug af te krijgen en mijn katalysator schoon te krijgen.

Ook omdat ik vaak korte afstanden reed begon de wagen op de meest onmogelijke momenten te regenereren, en moest ik het proces onderbreken omdat ik op mijn bestemming was nog voor de regeneratie afgelopen was.

Na de software update betreffende het gesjoemel begon hij nog wat lastiger te doen, dagelijks regeneratie, onregelmatig verbruik, zenuwachtig gedrag bij stationair toerental, ...

De volgende auto moest dus een benzine worden. Ik ben een verstokte dieselrijder maar de diesel wordt tegenwoordig afgestraft. Qua taksen, qua emissienormen, qua prijs aan de pomp, qua problemen met EGR, ...

Op het autosalon heb ik (nog steeds merkgetrouw) mijn oog laten vallen op een aantal Volkswagens. De Golf Sportsvan en de Golf Variant. De TGI-versie had ik een paar jaar geleden ook al eens zien staan toen ze een aparte stand hadden met aardgaswagens.

Na het bezoek aan het salon zijn we naar de dealer gegaan voor offertes. Ik twijfelde nog tussen de Sportsvan en de Variant, maar aangezien we vaak een weekendje weg gaan of met de eigen auto naar de luchthaven rijden was ik onzeker of ik de “opvulling” die ik gewoon was kon realiseren in de Sportsvan, ondanks de verstelbare achterbank.

Mijn dealer raadde mij dan aan om veiligheidshalve te gaan voor wat ik gewoon was, de Golf Variant. En dan het motorenpallet. Diesel viel voor mij al af. Dan had je als instapper de 1.0 benzine, maar de dealer maakte vrijwel meteen reclame voor de TGI, die nu met het salon aan dezelfde prijs te krijgen was als de gewone benzinevariant, hetzelfde rijplezier, autonomie, geen BIV en taksen tot 2020, gratis tankkaart van DATS24, etc.

Aangezien ik die TGI een paar jaar geleden, zoals eerder vermeld, ook al zien staan had en het mij toen wel al intrigeerde, hebben we beslist om voor de CNG-wagen te gaan ?

Voorlopig ben ik nog in afwachting van de levering, dus kan nog geen ervaring delen, maar ik kijk er alvast naar uit!

• Vind ik leuk 2

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

Milieu (en ook financiële redenen) liggen aan de basis.  Vermits ik een ruime wagen wou (grote kinderen + af en toe weekendje weg al dan niet met vrienden) had ik keuze tussen Caddy en Zafira tourer.  Mijn vrouw wou heen camionette, dus lag de keuze snel vast 9_9.  Qua prijs inclusief paketten en opties viel dat wel goed mee trouwens.  Geen spijt van de aankoop in elk geval na bijna 2 jaar.

• Vind ik leuk 2

ik reed met een mazda 6 diesel , te weinig kilometers

daarom besloten om een benzinewagen te gaan kopen ..

het ging bijna een citroen c4 cactus worden met de 1.2 80 pk

maar op het laatste moment nog langs de fiat dealer geweest ( heb nog een fiat camper staan  , heb graag van alles hetzelfde merk ? )

daar de fiat 500L gezien , leek me verbazend ruim te zijn voor een " kleine" wagen..

prijsofferte gemaakt voor de 1.4 95 pk benzine ..

dan savonds wat rondgekeken ivm CNG , in turnhout is er tenslotte toen 1 tankstation op dat moment.

meerprijs van de CNG versie was wél fors duurder en ook geen aanspraak kunnen maken van de 1000  € korting van de aardgasfederatie ..

maar alsnog gekozen voor de CNG, omwille van het goedkoper rijden op termijn , langere levensduur van motor  en meegaan met de tijd qua ecologie ?

• Vind ik leuk 2

Fiat 500L => 755818_5.png

Mijn vorige 14 jaar oude Audi diesel naderde 300.000km en was aan vervanging toe. Omdat je tegenwoordig al bijna als een misdadiger bekeken wordt als je met een, diesel durft rijden, drong een  alternatief zich op. Hybride met elektrische aandrijving vond ik niet geschikt, je kan met elektrische aandrijving niet genoeg kms maken, dus werd het cng, ook al omdat die af fabriek geleverd worden itt lpg.  De keuze voor de Octavia was ook simpel: Het was de enige cng wagen die mij aanstond én betaalbaar was.

• Vind ik leuk 2

Ik heb net een Opel Zafira gekocht op CNG (2ehands, 2j oud via Opel dealer), ter vervanging van een Vivaro diesel van 11j oud. Ik kies voor CNG omwille van milieu, maar de lage kost in uiteraard meegenomen. Even een stekkerhybride overwogen, maar dat is veel te duur.

• Vind ik leuk 1

Bij ons was het al lang hangende dat het geen benzine of diesel meer zou worden.

Nu was onze 'hoofd'auto aan vervanging toe. Dus zijn we alle alternatieven eens van dichtbij gaan bekijken.

Al snel bleek Hybride of full electric geen optie voor ons te zijn. 

Hybride puur omdat het meer zelfbedrog is dan effectief milieuvriendelijker rijden. Aangezien je hier in België zo'n hybride bijna nooit op zijn max kan gebruiken, en dan ligt je verbruik van zowel brandstof als remmen en banden hoger als normaal door het toegevoegde gewicht.

Full electric was dan initieel te duur, maar bij nader inzien bleek elektriciteit ook niet echt groen te zijn zoals er beweerd wordt.

Daarbij nog de beperkte radius en geen backup fuel zoals bij CNG (die ik uiteindelijk zo goed als nooit moet aanspreken) 

Dus CNG was the way to go aangezien waterstof in België nog niet aanwezig is, en wagens nog niet voor de hand. 

Beslist om op het autosalon te gaan kijken welk model er bij ons past, natuurlijk op voorhand gekeken welke modellen al wegvielen en overbleven. 

Uiteindelijk ging het tussen de VW-groep en Mercedes. 

De Golf en de Variant ervan waren leuk, maar vonden we nogal prijzig voor hetgeen het is, zeker als je weet dat je voor bijna hetzelfde geld de Mercedes B met een 2.0 motor had.

Als laatste toch vlug even kijken bij Skoda... wat een aangename verrassing was dit voor ons. Alles wat we zochten in 1 auto, en nog de beste prijs van allemaal. Naderhand er zelfs achter gekomen dat deze ook nog bij de zuinigste van allemaal hoort. Dus 3dubbele jackpot. 

Maar toen kwam de discussie die het langst heeft geduurd..... de kleur!!!!

Uiteindelijk heeft mijn vrouw mij kunnen overhalen om voor RioRed te gaan en nog geen minuut spijt van gehad. Zeker bij zonsopgang of -ondergang komt deze kleur enorm goed tot zijn recht.

En het verkeer is weer wat minder saai.

Alleen jammer dat er geen DSG en ACC beschikbaar was op CNG-octavia's op het moment van bestellen.

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

2 uren geleden, Dr Nick zei:

Dus CNG was the way to go aangezien waterstof in Belgie nog niet aanwezig is, en wagens nog niet voor de hand.

Vraag eens aan iemand die bij Air Liquide werkt wat het kost aan CO2 uitstoot om waterstof te maken...?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Vraag eens aan iemand die bij Air Liquide werkt wat het kost aan CO2 uitstoot om waterstof te maken...?

Zover heb ik me er zelfs niet over bevraagd, dit was een optie als alternatief...ALS het aanwezig was geweest. Maar natuurlijk had ik me eerst ingelezen voor dat ik tot aankoop zou overgaan

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png