Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Probleem om dubbele tank leeg te rijden...


Erna

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag,

 

Mijn vriend heeft een paar maand geleden een Mercedes 500SL gekocht met een later ingebouwde CNG-installatie.

 

In de (toch al piepkleine!) koffer liggen 2 tanks met een totale inhoud van 57 liter.... Nu moeten wij zo ongeveer elke 200 km CNG gaan tanken, maar we kunnen elke keer maar +/- 13 kg CNG tanken.... Dat is toch niet normaal? Dat zou toch ongeveer het dubbele moeten zijn als beide tanks leeg zijn?

 

Ik beweer dat dus maar 1 van die 2 tanks openstaat, maar volgens hem is dat niet waar en staan de kranen van beide tanks open (en hij is een technicus, dus hij weet het toch beter?!)..... Wie helpt ons deze discussie op te lossen?

Onze relatie begint eronder te lijden... ;-)

 

Alvast bedankt voor een nuttig/praktisch/constructief antwoordje!

 

Erna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de tanks van verschillende grootte ?

Ga je CNG tanken terwijl je nog op gas kan rijden - dus nog niet overgeschakeld op benzine ?

Dan kan het zijn dat door een drukverschil er geen CNG in de kleinste tank geraakt.

Oplossing : blijven rijden tot alle CNG opgebruikt is en de druk in beide tanks hetzelfde is.

Dan pas CNG gaan tanken.

 

Het voorgaande is al eens gebeurd met een Fiat met 2 verschillende groottes van CNG tank.

Het "probleem" is door zo te handelen, opgelost geraakt (was ook een tip van een ervaren mechanieker :) ).

 

Je moet dit niet elke keer doen, maar af en toe (normaal gezien).

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erna dit probleem is ooit al een keer opgedoken bij enkele wagens van Fiat, waarbij Koen C inderdaad terecht opmerkt dat destijds het probleem kon verholpen worden door de tanks volledig leeg te rijden.
Er was een drukverschil tussen de tanks, waardoor 1 tank nooit volledig gevuld geraakte.

57 liter is ongeveer goed voor 22 kg CNG (bron: Drive Systems tankinhoud STAKO http://www.drivesystems.be/user/CNG-3.pdf )

 

Heb je dit probleem altijd al gehad? Of van het begin dat je slechts +/- 13 kg kan tanken?

Het kan inderdaad ook zijn dat 1 kraan niet openstaat, maar dit zou me straf lijken ?

 

 

 

  • Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koen C en @Aardgasrijder

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

 

De 2 tanks zijn inderdaad verschillend.... maar het is moeilijk om te lezen welke inhoud ze hebben... maar het is duidelijk dat de ene ongeveer dubbel zo groot is als de andere.

 

Het probleem is dat we alleen maar een piepsignaal en rood lichtje krijgen als de tanks leeg zijn.... dan schakelen we natuurlijk weer meteen over op benzine! Misschien moeten we inderdaad een keer gewoon blijven rijden tot de auto stilvalt, dan weten we zeker dat beide tanks leeg zijn.... maar dat is natuurlijk redelijk gevaarlijk om dat op de openbare weg te doen nietwaar... ?

 

Het systeem werd al in Italië in 2016 ingebouwd (auto is ingevoerd uit Italië), dus we weten niks over het systeem... en de vorige eigenaar heeft eigenlijk niks gezegd over problemen met het tanken van aardgas... misschien vond hij het wel normaal dat hij niet veel kon tanken...  ?

 

 

aangepast door Erna
Extra info toegevoegd....
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Erna zei:

Misschien moeten we inderdaad een keer gewoon blijven rijden tot de auto stilvalt,

Het systeem is van 2016 : het lijkt me zeer verwonderlijk dat het niet automatisch overgaat naar benzine vanaf dat de CNG echt helemaal op is. 

Stilvallen omdat je niet (manueel) overschakelt van CNG naar benzine : zou er ergens een firma zijn die zoiets durft installeren ?  Als het al wettelijk mag ?

4 uren geleden, Erna zei:

alleen maar een piepsignaal en rood lichtje krijgen als de tanks leeg zijn.... dan schakelen we natuurlijk weer meteen over op benzine

Niet doen dus.  Dat is (vermoedelijk) de aanduiding dat er nog x-aantal kg CNG aanwezig is.

Je kan de kilometerstand noteren en weer noteren wanneer het systeem van zichzelf op benzine overschakelt.

Misschien is dat ook nog een ander lampje (dat je nog niet kent ? ) ?

Indien geen lampje, zal je zeer waarschijnlijk een "klik" of "kloink" horen bij het overschakelen.

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...