Ga naar inhoud
Pitpoint_BE

PitPoint kondigt bouw van zes nieuwe CNG-stations aan

Recommended Posts

Is de kwaliteit beter dan bij Pit Point in NL ? Kwaliteitsmeter zakte zomaar even af tot 80% , reed er nog geen 270 km mee en peperduur (boven de 1.10 euro/kg.. )

Of hangt dit ook van pomp tot pomp af ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Tmm85 in NL heb je enkel L-gas, terwijl in België L-gas, H-gas en H+gas beschikbaar is.

Het station van het artikel heeft H-gas.

De prijs van CNG is in België lager dan in NL, je krijgt er ook meer kwaliteitsvol gas voor terug en je kan er verder mee rijden.

In NL is het aardgas deels biogas, oftewel groengas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Tmm85 in NL heb je enkel L-gas, terwijl in België L-gas, H-gas en H+gas beschikbaar is.

Het station van het artikel heeft H-gas.

De prijs van CNG is in België lager dan in NL, je krijgt er ook meer kwaliteitsvol gas voor terug en je kan er verder mee rijden.

In NL is het aardgas deels biogas, oftewel groengas.

Vandaar dus 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nederland heeft een standaard gaskwaliteit. Al het ingevoerd gas (dus biogas maar ook eventueel hoog calorischgas) moet teruggebracht worden naar groningsche kwaliteit. Dus elke CNG pomp in NL heeft min of meer dezelfde kwaliteit (als deze aan het gasnet zit). CNG uit LNG is natuurlijk anders.

Verder zijn de NL pompen duurder omdat er in NL energiebelasting zit op het gas. Dat zorgt voor max 10 cent per kg hogere prijs. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Groengas zei:

Nederland heeft een standaard gaskwaliteit. Al het ingevoerd gas (dus biogas maar ook eventueel hoog calorischgas) moet teruggebracht worden naar groningsche kwaliteit. Dus elke CNG pomp in NL heeft min of meer dezelfde kwaliteit (als deze aan het gasnet zit). CNG uit LNG is natuurlijk anders.

Verder zijn de NL pompen duurder omdat er in NL energiebelastung zit op het gas. Dat zorgt voor max 10 cent per kg hogere prijs. 

Goed om te weten. Want ga binnen 2 weken naar NL Limburg. Zal dan best in B Limburg tanken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14/7/2018 om 08:54, Groengas zei:

Verder zijn de NL pompen duurder omdat er in NL energiebelasting zit op het gas. Dat zorgt voor max 10 cent per kg hogere prijs. 

Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes !!!!

Je vraagt je af: Hoe komen ze erbij? Al het ingevoerd gas moet teruggebracht worden naar de laagcalorische kwaliteit van het groningse gas. Hoe stom !

Ben ik blij dat ik in België woon, en geboren ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren nochtans nog even in NL geweest. Met mijn ogen dicht kon ik zeggen wanneer ik de grens passeerde.

NL wegen: 👍

B wegen: 👎

Trouwens, als het om regeltjes gaat kent men er hier ook wat van... voorbeelden teveel om op te noemen. Om nog maar niet te spreken van het politiek bestel, met zijn 6 regeringen.

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die standaardisatie is er omdat niet alle apparatuur kan wisselen tussen de gaskwaiteit. Je kunt een gasfornuis bv niet zomaar hoog calorisch gas geven als de pit voor L- gas is gemaakt. Dat is zelfs gevaarlijk. Verder was/is de grootste bron altijd Groningen geweest. Dus waarom moeilijk doen met afwijkingen in kleine regio’s als je ook gewoon een standaard kan zetten. Je kan je nu inderdaad afvragen of omschakelen naar H-gas niet een betere optie is. Zeker omdat biogas normaal wordt opgewerkt naar een hele hoge kwaliteit waarbij vervolgens dan weer stikstof wordt bijgemengd om aan de specs te voldoen. Puur groengas tanken zou super zijn.

voor industrie is er overigens in NL ook een H- gas net (veel kleiner).

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Groengas zei:

Die standaardisatie is er omdat niet alle apparatuur kan wisselen tussen de gaskwaiteit. Je kunt een gasfornuis bv niet zomaar hoog calorisch gas geven als de pit voor L- gas is gemaakt.

En die oefening mogen wij binnenkort / in de toekomst doen als huidig L-gas "klant".

Controle door een loodgieter van de toestellen, aanpassen of weggooien indien te oud.

Voor wie is de kostprijs van de controle en eventuele vervanging ?

Ja, juist... :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15/7/2018 om 20:01, Groengas zei:

Die standaardisatie is er omdat niet alle apparatuur kan wisselen tussen de gaskwaiteit. Je kunt een gasfornuis bv niet zomaar hoog calorisch gas geven als de pit voor L- gas is gemaakt. Dat is zelfs gevaarlijk. Verder was/is de grootste bron altijd Groningen geweest. Dus waarom moeilijk doen met afwijkingen in kleine regio’s als je ook gewoon een standaard kan zetten. Je kan je nu inderdaad afvragen of omschakelen naar H-gas niet een betere optie is. Zeker omdat biogas normaal wordt opgewerkt naar een hele hoge kwaliteit waarbij vervolgens dan weer stikstof wordt bijgemengd om aan de specs te voldoen. Puur groengas tanken zou super zijn.

voor industrie is er overigens in NL ook een H- gas net (veel kleiner).

Ik begrijp niet waarom zou H-gas gevaarlijk zijn voor een gasfornuis? Voor een oude gasketel zou het problematisch kunnen zijn. De druk wordt verlaagd van 25mbar (L-gas) naar 21mbar (H-gas).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Delen van België werken met laag-calorisch gas. In die streken wordt in de komende jaren overgeschakeld op Hoog-calorisch gas. De meeste toestellen kunnen alleen werken op laag-calorisch gas of op hoog-calorisch gas. De kosten voor de aankoop van een nieuw toestel zijn voor de gebruiker. Meer uitleg vind je op volgende link: Omschakeling van arm naar rijk gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, niko zei:

Ik begrijp niet waarom zou H-gas gevaarlijk zijn voor een gasfornuis? Voor een oude gasketel zou het problematisch kunnen zijn. De druk wordt verlaagd van 25mbar (L-gas) naar 21mbar (H-gas).

Zoals Pieter V al verklaart : je moet een keuze maken per toestel / leverpunt.

En zoals Groengas de Nederlandse situatie verklaart : ""Verder was/is de grootste bron altijd Groningen geweest. Dus waarom moeilijk doen met afwijkingen in kleine regio’s als je ook gewoon een standaard kan zetten.""

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Pieter V zei:

De meeste toestellen kunnen alleen werken op laag-calorisch gas of op hoog-calorisch gas.

Dit klopt toch niet helemaal...

In principe zijn alle toestellen die na 1978 verkocht zijn in België geschikt voor beide types gas. Hoogstens moeten ze opnieuw afgesteld worden. Het zal dus wel meevallen met het vervangen van toestellen. Trouwens, een gastoestel dat meer dan 30 jaar oud is zou ik eerlijk gezegd sowieso vervangen...

Bron: https://www.gasverandert.be/nl/faq 

image.thumb.png.a817dd5bf05fccff696d98486028dd9b.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ooit een aantal jaar geleden een opgesplitste gasafrekening gehad, een gedeelte L-gas, een gedeelte H-gas.

Nooit verwittigd geweest dat men "tijdelijk" ging overschakelen, brander deed gewoon zijn werk, niks van gemerkt.

Ook al vastgesteld dat bij DATS in Lier soms H-gas afgeleverd wordt. Wat met de mensen hun fornuizen en branders in de buurt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, Pieter V zei:

De meeste toestellen kunnen alleen werken op laag-calorisch gas of op hoog-calorisch gas.

4 uren geleden, Gastanker zei:

Dit klopt toch niet helemaal...

Toch wel.

Je schrijft zelf / info van Eandis (en andere maatschappijen) dat ze soms moeten aangepast worden.

Het is dus niet zo dat een toestel zichzelf aanpast aan het soort gas dat het binnenkrijgt. 

Uitzonderingen daargelaten.  De heel moderne / recente toestellen ?

Ivm een toestel van meer dan 30 jaar oud : daar heb je wel deels gelijk in. 

Vervangen lijkt me ook beter van zodra verandering van L naar H-gas.

Daarvoor, indien goed onderhouden en zuinig, lijkt het me OK.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De netbeherders gaan de netdruk verlagen van 25mbar L-gas naar 21mbar H-gas. Voor de meeste van ons (die rechtstreeks zijn aangesloten op het gasnet- zonder drukregelaar) gebeurt dit zonder aanpassing van de meteropstelling.

Op die manier wordt het H-gas gevoed met een kleiner druk-debiet omdat dit een hogere calorische waarde heeft (meer CH4).

De meeste gastoestellen werken zonder probleem zowel op H- als op L-gas, dat weet ik zeker.

Bij klanten die aangesloten zijn op een gasnet van 100mbar, dus met een drukregelaar van 25mbar (L-gas), gaat Eandis/Infrax eerst die drukregelaar vervangen met ene van 21mbar.

Op 16/7/2018 om 21:40, Koen C zei:

Zoals Pieter V al verklaart : je moet een keuze maken per toestel / leverpunt.

En zoals Groengas de Nederlandse situatie verklaart : ""Verder was/is de grootste bron altijd Groningen geweest. Dus waarom moeilijk doen met afwijkingen in kleine regio’s als je ook gewoon een standaard kan zetten.""

Koen C, dit klopt niet, alle gastoestellen die verkocht worder in BE zijn al lang geschikt voor L- en H-gas

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, niko zei:

alle gastoestellen die verkocht worden in BE zijn al lang geschikt voor L- en H-gas

Maar waarom moet er dan iemand van Eandis / Infrax overal langskomen ?

Er is zelfs vrees dat ze onvoldoende technisch geschoolde mensen gaan vinden in België om die controles te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Koen C zei:

Maar waarom moet er dan iemand van Eandis / Infrax overal langskomen ?

Er is zelfs vrees dat ze onvoldoende technisch geschoolde mensen gaan vinden in België om die controles te doen.

Dat is niet het geval want elke erkende gasinstallateur mag en zal die controles uitvoeren. Het is normaal gezien je vertrouwde gasinstallateur die jou telefonisch zal contacteren en een afspraak maken. Zo is het toch bij mij gegaan.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen