Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
dirk

Tanken in Frankrijk

Recommended Posts

reisje gedaan met zafira tourer naar frankrijk.

bij het tanken is er keuze uit 3 soorten.

weet iemand de verschillen?

er is nogal een prijsverschil.

Dacht dat je in Frankrijk geen CNG kon tanken.

Dus je kan er gewoon kiezen tussen H-CNG en L-CNG??

Bio-/  groengas in bijna altijd L-gas omdat dat reeds veel energie vraagt om op te waarderen. Maar in Frankrijk kan je ook kiezen uit groengas uit groenafval  of biogas uit vloeibare grondstoffen en of biogas gemend met fossiel aardgas hoeveelheden ed ... althans zo begreep ik uit een eerdere post ....

gr,

Ive

In NO en ZO Frankrijk ben ik alleen klassiek CNG (geen biogas) tegengekomen, en wat ik me ervan herinner is dat het relatief duur was in vgl. met België: rond de 1,10 euro/kg voor H-gas.  Anderzijds zijn de CNG-pompen in Frankrijk zo dun gezaaid dat je nou ook weer niet te kieskeurig moet zijn:

http://www.gnvert-gdfsuez.com/nos-stations-2/carte-des-stations-ouvertes-au-public/

http://www.jcd-c.com/afgnv/map/

Begin deze week nog gas getankt in Bourges en Parijs (Marcoussis).

GNV (gaz naturelle pour vehicule) noemt het daar. Het is zeker H-gas, maar de prijs is er ook naar: 1,26€/kg. en inderdaad veel keuze in tankstations heb je niet.

in parijs allesinds had ik de keuze uit 3 soorten gas. Ik herinner mij nog de bioGNV die 1.56€/kg kost (ik vraag mij af wie dat koopt)

het opmerkelijke is dat die 3 gassoorten geleverd worden door 1 en dezelfde pomp. zowel in Parijs als in Bourges was de situatie hetzelfde. één of meerdere busmaatschappijen rijden er op gas en hebben het tankstation naast hun stelplaats. en voor de menslievendheid stellen ze 1 pomp open voor het "grote" publiek

De 1e keer had ik wel beter de tankinststructies gelezen (het was wel nog donker :)). ik had drie betaaltransacties nodig om mijn tank te vullen.

je moet op de knop duwen om te tanken EN BLIJVEN DUWEN. als je de knop lost beschouwt het systeem dat als einde tankbeurt..

het tankstation in Bourges was wel de 1e pomp waar ik effectief een manometer zag zitten die de gasdruk weergeeft.

Edited by David

Hallo

Het feit dat je moet blijven duwen hadden wij ook pas na één mislukking door!

Wij hebben net een reis gemaakt in Frankrijk; helaas hadden we op 14 juli de heenrit en dan is alles gesloten. In Bourges hebben we zelfs na meerdere passages geen station gezien maar we hebben intussen de ervaring dat ze er niet als tankstations hoeven uit te zien, dus misschien gewoon voorbij een gesloten poort gereden. Het is alleszins goed verstopt. In Frankrijk rijden blijkbaar bijna alleen werknemers van de gasmaatschappij met GNV (zoals het daar heet) en moet je vaak tanken op hun bedrijfsterrein. We hebben in Limoges wel kunnen tanken, maar alleen omdat ik het een werknemer gevraagd heb waarna die ons de weg op het terrein getoond heeft. Je moet daar volledig rond het gebouwencomplex in tegenwijzerzin. En de poorten van het gasbedrijf moeten natuurlijk open zijn, wat op onze heenreis niet het geval was. In Toulouse klopte het adres niet meer helemaal omdat het tankstation nu los is van het bedrijfsterrein en om de hoek gelegen is. Ik zoek nog eens het juiste adres op maar als je fout bent moet je terug het terrein af, rechts het blokje omrijden en goed uit je doppen kijken. In Montpellier waren ze net aan de pomp aan het werken (nadat iemand vergeten had om af te koppelen voor hij wegreed) maar gelukkig hebben ze de installatie op onze auto getest en moesten we daarom niets betalen. Dat viel dan weer goed mee :)

Het vulpistool is ook dikker dan bij ons en lijkt op dat van vrachtwagens, maar het past gelukkig wel.

Moraal van dit verhaal: reis op een gewone weekdag en als je de pomp niet vindt eerst even vriendelijk vragen!

Groetjes

Jan

• Vind ik leuk 1

Het is idd zo dat een gas station niet aangegeven is  zoals we hier gewend zijn bij grote merken.

Brasschaat en Borgerhout zijn anders voor leken ook niet zo herkenbaar....

Wat ik geleerd heb (in Frankrijk) is op te letten voor wagentjes van het elektriciteitsbedrijf, bussen of wagens(camions) voor openbare dienst, daar staan ze gewoonlijk ergens aangrenzend bij.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

18 uren geleden, Jan Muylle zei:

In Bourges hebben we zelfs na meerdere passages geen station gezien maar we hebben intussen de ervaring dat ze er niet als tankstations hoeven uit te zien, dus misschien gewoon voorbij een gesloten poort gereden.

in april jongstleden wel nog kunnen tanken in Bourges. een paar honderd meter van het officiele adres is er een busstelplaats waar de bussen gas tanken. daar wisten ze mij te zeggen dat gewone auto's er niet terecht konden. ze waren wel verwonderd om een belg te zien want meestel zijn het allemaal italianen die daar gingen tanken...

personenwagens moeten het blokje om rijden, en ergens in de hoek van een plein / parking staat het cng station (24/7 bereikbaar) net aangrenzend aan de terreinen van de busstelplaats.

betalen met visa was geen probleem.

het enige tankstation tot nu toe dacht ik waar ik effectief een manometer zag zitten.

limoges en touloses heb ik tijdens mijn frankrijktripje links laten liggen (passage 'snachts of in het weekend)

alhoewel, in toulouse hebben ze ook ambities

http://www.gaz-mobilite.fr/actus/stations-publiques-toulouse-metropole-2017-1108.html

Bij sommige stations is het zo desolaat dat de raad gegeven werd (ik weet niet of het nu nog zo is!) om er 's nachts niet te gaan tanken!

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

het feit dat ik snachts en/ of in het weekend niet ben gaan tanken had te maken met de openingsuren :D

als ze enkel van 7-19h open zijn of enkel tijdens de kantooruren heb je er weinig aan

David en Kristitaan,

Kan je hier dan de adressen op de site niet laten corrigeren? Die van Toulouse staat op de Skoda app wel correct, nl. op de Boulevard de la Marquette en niet op de Rue de Sébastopol. Op dezelfde app staat ook het station in Limoges correcter aangegeven binnen het bedrijfsterrein, volgens mijn herinnering.

2 uren geleden, David zei:

in april jongstleden wel nog kunnen tanken in Bourges. een paar honderd meter van het officiele adres is er een busstelplaats waar de bussen gas tanken. daar wisten ze mij te zeggen dat gewone auto's er niet terecht konden. ze waren wel verwonderd om een belg te zien want meestel zijn het allemaal italianen die daar gingen tanken...

personenwagens moeten het blokje om rijden, en ergens in de hoek van een plein / parking staat het cng station (24/7 bereikbaar) net aangrenzend aan de terreinen van de busstelplaats.

Voor Bourges staat op de SKoda app "Parking Palais des Congres" en niet op de hoek van Rue Barbès en Rue Theophile Lamy, waar wij tevergeefs gezocht hebben. Ik weet niet of dat dan klopt volgens jou, David?

Zou het niet beter zijn om de adressen up to date te houden op basis van gebruikerservaringen? Zo  help je elkaar om frustraties te vermijden.

Jan

20 uren geleden, Jan Muylle zei:

Hallo

Het feit dat je moet blijven duwen hadden wij ook pas na één mislukking door!

Wij hebben net een reis gemaakt in Frankrijk; helaas hadden we op 14 juli de heenrit en dan is alles gesloten. In Bourges hebben we zelfs na meerdere passages geen station gezien maar we hebben intussen de ervaring dat ze er niet als tankstations hoeven uit te zien, dus misschien gewoon voorbij een gesloten poort gereden. Het is alleszins goed verstopt. In Frankrijk rijden blijkbaar bijna alleen werknemers van de gasmaatschappij met GNV (zoals het daar heet) en moet je vaak tanken op hun bedrijfsterrein. We hebben in Limoges wel kunnen tanken, maar alleen omdat ik het een werknemer gevraagd heb waarna die ons de weg op het terrein getoond heeft. Je moet daar volledig rond het gebouwencomplex in tegenwijzerzin. En de poorten van het gasbedrijf moeten natuurlijk open zijn, wat op onze heenreis niet het geval was. In Toulouse klopte het adres niet meer helemaal omdat het tankstation nu los is van het bedrijfsterrein en om de hoek gelegen is. Ik zoek nog eens het juiste adres op maar als je fout bent moet je terug het terrein af, rechts het blokje omrijden en goed uit je doppen kijken. In Montpellier waren ze net aan de pomp aan het werken (nadat iemand vergeten had om af te koppelen voor hij wegreed) maar gelukkig hebben ze de installatie op onze auto getest en moesten we daarom niets betalen. Dat viel dan weer goed mee :)

Het vulpistool is ook dikker dan bij ons en lijkt op dat van vrachtwagens, maar het past gelukkig wel.

Moraal van dit verhaal: reis op een gewone weekdag en als je de pomp niet vindt eerst even vriendelijk vragen!

Groetjes

Jan

CNG station in Toulouse niet op de Rue Sebastopol, maar eerder op de Boulevard de La Marquette.

de situatie in Bourges is de volgende

bourges.png

1 is het vermelde hoekpunt tussen de 2 straten

2 is de busstelplaats waarvan je van de straat al kan zien dat er zich een "tankstation" bevindt

3 is de werkelijke plaats van de publieke cng pomp (blijkbaar alleen voor de gemeentevoertuigen en de italianen)

4 is een privéweg over de sloot. je kan/mag er niet langs, dus je moet het hoekje om

de satelietbeelden verduidelijken ook eea

bourges2.png

de gele arceringen staan er effectief rond de pomp en de compressor

ik zie nu dat op de app van gas-tankstellen.de het ballonnetje Wel juist staat op de kaart. de gezette prijs van 5/04 is die van mijn hand.

Rue edmond jongleux is de bovenste groene horizontale lijn op mijn kaartje en dus nog ±150m van de pomp verwijderd. opmerkelijk, toen wij er waren stond die witte tent er ook op de parking, het was wel wat zoeken om je erlangs een weg te banen naar de pomp

• Vind ik leuk 1

Dag Kristof,

voor zover ik weet is de publieke pomp (nummertje 3 op de kaart) altijd toegankelijk. het staat daar in de hoek van het plein en kan niet worden afgesloten. (het kan wel wat zoeken zijn om er te geraken, zeker als je het niet weet) volgens mij is die 24/7 open/beschikbaar. met visa betalen lukt zeker, maestro heb ik niet gelet als het ook kon. ik heb een flauw vermoeden dat de eerst vermelde openingsuren die zijn van het busstation/stelplaats.

mvg

david

David, Hartelijk Dank.

Bij het opzoeken van nieuwe stations probeer ik ook steeds google streetview te raadplegen.
Indien er inderdaad geen hek/afgesloten poort lijkt te staan ga ik ervan uit dat het 24/24 toegankelijk is.
Buiten bovenvermelde websites is er ook nog   http://www.afgnv.info .

De websites geven niet weer wanneer ze het laatst geupdated zijn en openingsuren/adressen verschillen.

Een kaart op basis van ervaringen forumleden zou zeer nuttig zijn.