Ga naar inhoud
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
dirk

Tanken in Frankrijk

Recommended Posts

Vorige week donderdag waren de CNG pompen in Rouen (Station TOTAL Sotteville-lès-Rouen (76)) nog steeds buiten dienst. Dus daar voorlopig niet kunnen tanken. Ik lees hier op het forum dat Le Havre ook in panne ligt zodat een rit in het NW van Frankrijk met CNG zeer moeilijk wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

afgelopen weekend geprobeerd van in de buurt van Nancy te gaan tanken, ik was duidelijk niet de enige die dit wou proberen, want er stond een Italiaans gezin (volgens mij volledig leeg, want ze vertrokken ook niet meer)

nu bleek dus dat daar een specifieke kaart voor nodig was. Het rare van de zaak was dat PitPoint en Skoda-CNG app dit tankstation niet aangaven, maar de ingebouwde navigatie kende het wel (daarom was ik daar), ben dus maar op zoek gegaan naar een gewoon benzinestation en in Luxemburg, Merl gaan tanken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Dr Nick zei:

afgelopen weekend geprobeerd van in de buurt van Nancy te gaan tanken, ik was duidelijk niet de enige die dit wou proberen, want er stond een Italiaans gezin (volgens mij volledig leeg, want ze vertrokken ook niet meer)

nu bleek dus dat daar een specifieke kaart voor nodig was. Het rare van de zaak was dat PitPoint en Skoda-CNG app dit tankstation niet aangaven, maar de ingebouwde navigatie kende het wel (daarom was ik daar), ben dus maar op zoek gegaan naar een gewoon benzinestation en in Luxemburg, Merl gaan tanken.

Dat zou het Air Liquide-station in Fléville-devant-Nancy dan moeten zijn? Gibgas kent dat tankstation niet maar Gas-tankstellen wel: het is echter niet meer geüpdatet sinds 27 juni 2016.

Screenshot van ingezoomd detail van de kaart op Mobilité Gaz OpenData hieronder:

Air-Liquide_Fléville-devant-Nancy.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, muscles zei:

Dat zou het Air Liquide-station in Fléville-devant-Nancy dan moeten zijn? Gibgas kent dat tankstation niet maar Gas-tankstellen wel: het is echter niet meer geüpdatet sinds 27 juni 2016.

Screenshot van ingezoomd detail van de kaart op Mobilité Gaz OpenData hieronder:

was idd dat van AirLiquide. Kan je dus niet zomaar gaan tanken, je hebt een specifieke kaart nodig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uren geleden, Dr Nick zei:

was idd dat van AirLiquide. Kan je dus niet zomaar gaan tanken, je hebt een specifieke kaart nodig

Staat ook zo aangegeven op Mobilité Gaz OpenData :

image.thumb.png.2d344229f56d4b1ac349d41440389fe2.png

Overigens is https://www.gaz-mobilite.fr/ wat gebruiksvriendelijker dan die andere site, de onderliggende data is wel dezelfde. Dit is de volledige steekkaart van het betrokken station:

https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/fleville-devant-nancy-54710-65/ 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben route Parijs-Limoges-Toulouse-Biarritz-Bordeaux-Dordogne-Parijs gedaan. En na eerste drie pogingen cng-stations via 'pitpoint-app' de hoop opgegeven. In Frankrijk duidelijk zeer weinig CNG-stations, veel stations niet (meer) in dienst, en/of enkel open tijdens kantooruren.

Welke app gebruiken jullie nu? Pitpoint duidelijk gedateerd...

• Verward 1
  • Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Tiboo zei:

Welke app gebruiken jullie nu? Pitpoint duidelijk gedateerd...

Gibgas CNG heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld. Frankrijk zet wel schoorvoetend stapjes vooruit in het ontwikkelen van aardgasstations, maar het is inderdaad nog al te veel 'huilen met de pet op'.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben een artikel aan't schrijven over op CNG naar Spanje rijden over Bordeaux:   http://www.cng-rijden.be/2018/08/op-cng-naar-spanje-rijden-een.html

Naar mijn ervaring is Spanje Frankrijk aan het voorsteken op het gebied van publiek toegankelijke tankstations voor particuieren.  Ik heb de indruk dat de stations in Frankrijk vooral gericht zijn op  de transportsector (vrachtwagens, en dan vooral LNG). Vaak op afgelegen industrietereinen etc. terwijl ze in Spanje gewoon vaak  langs een afrit liggen.  O.a. repsol heeft ambitie om er meer te gaan openen, wellicht ook doordat in Spanje SEAT er achter staat terwijl in Frankrijk de constructeurs niet van CNG willen weten.   ik heb wel een artikel gelezen van Total waarin ze beweren tegen 2026 een hondertal cng stations te willen openen in Frankrijk, dus het kan er maar beter op worden..

Twee tips die ik wil meegeven ivm bediening die verschilt aan de pomp:

startknop niet overal hetzelfde
In de meeste stations volstaat 1x kort drukken op de startknop om te beginnen met tanken , waarbij het tanken stopt als de tank vol is of als er op de stop knop gedrukt wordt.
Er zijn echter ook stations waar je de knop moet blijven indrukken om te tanken tot de tank helemaal vol is (soms 5minuten later).  Een voorbeeld hiervan is Total in Frankrijk en wellicht ook Avia in Spanje.  De eerste keer dat we dit voorhadden in Avia zijn we doorgereden: tanken stopte na 0.5kg en de pompbediende wist ook geen raad (erg!).  Ik dacht dat de pomp gewoon niet genoeg druk had, maar achteraf besefte ik dat ik de knop had moeten blijven indrukken.

vulpistool werkt niet overal hetzelfde
De meeste vulpistolen zijn "fool proof", maar niet allemaal:
- Het systeem dat we in België gewend zijn werkt met een vulpistool dat je tegen de vul mond  van de wagen aandrukt en vervolgens de trekker indrukt om de koppeling te maken.
- In Frankrijk en Spanje kom je meestal vulpistolen tegen waarbij je een hendel 180° wijzerzin moet omdraaien, wat ook eenvoudig is.
- Er bestaat ook een ingewikkelder systeem waarbij het vulpistool eerst moet "ontgrendeld" worden door de hendel even tegenwijzerzin te draaien.  Pas dan past het vulpistool op de wagen, en vervolgens draai je de hendel weer tegenwijzerzin om hem te koppelen. Dit hadden we voor in AVIA-station. Bijna waren we weggereden omdat we dachten dat het vulpistool niet voor personenwagens bedoeld was.

aangepast door StijnG
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, tonton zei:

en dat ondanks de design foutjes (een MMC/BC die zijn geld in geen 100 jaar waard is, een GPS die nooit up-to-date is (en veel te duur om te updaten)...

Voor Premium moet betaald worden om te updaten of hoe men financiëel gemolken wordt...

Wat de BC betreft: het verschil in aangeduide rijsnelheid tov de werkelijke snelheid is normaal (al is 6km/u wel veel, normaal zo'n 4km/u).

In Duitsland is het verboden dat de rijsnelheidsindicatie minder aan geeft dan de werkelijke snelheid. Daarom zit er overal een positieve afwijking op. Bij VAG wagens is dit +/- 4km/u.

VAG wagens in de VS hebben deze afwijking niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Lange_666 zei:

Voor Premium moet betaald worden om te updaten of hoe men financiëel gemolken wordt...

Updaten van de ingebouwde GPS bij o.a. Peugeot is ook betalend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Fransen denken waarschijnlijk dat hun merken ook premium zijn...9_9.

Net met ne Peugeot rondgereden, slechtste autozetels waar ik ooit al ingezeten heb.

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/8/2018 om 21:40, StijnG zei:

Ik ben een artikel aan't schrijven over op CNG naar Spanje rijden over Bordeaux:   http://www.cng-rijden.be/2018/08/op-cng-naar-spanje-rijden-een.html

startknop niet overal hetzelfde

...
vulpistool werkt niet overal hetzelfde

...

Dag Stijn,

Mijn (franse) ervaringen zijn grotendeels dezelfde als de jouwe. 

Tips om je artikel te vervolledigen:

- welke app en/of GPS gebruik je?  Ik heb er een paar uitgetest en uiteindelijk is gibgas/googlemaps de meest efficiënte (en het minste werk om te updaten, en online feedback te geven).

- in Frankrijk zijn de meeste Engie's 24/24 7/7 open (paar uitzonderingen evenwel: Limoges centrum) en werkten ze steeds met de Visa. Klopt dat je best naar ginder rijdt met minstens twee verschillende kaarten, maar dat geldct ook voor andere zaken.  De Fenosa in Bordeaux (noord) en de Agriméthane in Mortagne ook 24/24 open.

- Bij vertrek naar zuiden, voor de franse grens voltanken (ik heb dat gedaan in Texaco afrit E17/Kruishoutem, maar het kan ook in een Aral in Luxumburg als je oosterlijker woont). Omgekeerd als je terug naar België rijdt ervoor zorgen dat de CNG zo goed als leeg is..  Dat scheelt enkele euro's, zeker over Luxumburg.

- in Frankrijk is de "dodemansknop" verplicht. Vervelend, maar als je het weet kan je ermee leven.

- In België heb je ook verschillende soorten klemmechanismen voor NGV-1 vulpistolen (Texaco en DATS24). Idem in Duitsland.

- In Frankrijk is de gasdruk overal (veel) lager dan in de andere landen als België, Luxumburg en Nederland

- Locals in Frankrijk kennen amper LPG, laat staan CNG: in Bourges (centrum) kwam er eentje naar mij met z'n fiets en vroeg mij waarom ik daar water ging halen 😂 (echt gebeurd in 2016)

- en voor de echte spaarfreaks : www.autoroute-eco.fr om soms tot 25% te besparen op de péages ;)  Getest op de A1 Lille naar Parijs, en zijn verhaal klopt.  Je bespaart door bepaalde uitriten te nemen om dan meteen er terug op te rijden.

Just my 2cts...

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, Lange_666 zei:

De Fransen denken waarschijnlijk dat hun merken ook premium zijn...9_9.

Net met ne Peugeot rondgereden, slechtste autozetels waar ik ooit al ingezeten heb.

Allee allee, die plastieken auto's roesten tenminste niet (meer). Ooit met met een Lada 1200 geredeni?  Mijn rug heeft er nog last van :)  En ik had mijn twee voeten nodig om te ontkoppelen 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Lange_666 zei:

Wat de BC betreft: het verschil in aangeduide rijsnelheid tov de werkelijke snelheid is normaal (al is 6km/u wel veel, normaal zo'n 4km/u).

In Duitsland is het verboden dat de rijsnelheidsindicatie minder aan geeft dan de werkelijke snelheid. Daarom zit er overal een positieve afwijking op. Bij VAG wagens is dit +/- 4km/u.

VAG wagens in de VS hebben deze afwijking niet.

Ik heb het vergeleken met een app en ook met de Tomtom over een langere afstand (app en Tomtom gaven identieke resultaten: 120 = 120).  127kmh VAG dashboard (digitaal) =120 kmh GPS; verbruik op MMC heeft een gelijkaardig fenomeen (3.5kg MMC is werkelijk 3.7). Ik wist het van de +x% snelheid. IMHO: da's vooral om te verhinderen dat sliimmerikskes fabrikanten gaan aanklagen omdat ze boetes krijgen voor overdreven snelheid.

Ach... mijn vorige was een A4 TDI zonder MMC brol en ander electronische snufjes en die rijdt nog steeds na 19j (!). De volgende wordt terug ene zonder bling bling gadgets. Doet mij denken aan mijn allereerste baas: Keep it simple and stupid!, en anno 2018 is dat zeker nog steeds zo!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sta op het punt een nieuwe auto op cng te kopen, maar het enthousiasme daalt evenredig met het aantal tankstations te vinden in Frankrijk, zeker op de weg naar Bretagne alwaar ik gaarne vertoef. Zonde eigenlijk, want dit zou voor mij een afknapper zijn. Ik hoop dat er hier iemand mij kan tegenspreken zodat ik toch met een gerust gemoed me naar de garage kan begeven. Anders wordt het waarschijnlijk een diesel of benzine...

aangepast door Ouro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minuten geleden, Ouro zei:

Ik sta op het punt een nieuwe auto op cng te kopen, maar het enthousiasme daalt evenredig met het aantal tankstations te vinden in Frankrijk, zeker op de weg naar Bretagne alwaar ik gaarne vertoef. Zonde eigenlijk, want dit zou voor mij een afknapper zijn. Ik hoop dat er hier iemand mij kan tegenspreken zodat ik toch met een gerust gemoed me naar de garage kan begeven. Anders wordt het waarschijnlijk een diesel of benzine...

Naar welke wagen ben je op zoek?
Er zijn een aantal modellen die grote benzinetanks hebben, voor die enkele keren dat je in Frankrijk zal vertoeven valt die last wel mee hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen