Ga naar inhoud
dirk

Tanken in Frankrijk

Recommended Posts

Reactie via de blog binnengekomen:

Voor wie van Kortrijk (Zuid W.Vl) naar de cote d’azur wil rijden. (19 juni 2018)
CNG-station : Rue des Hauts de France, 389 62 110 Hénin-Beaumont : (nabij Lense-Arras) op 400 m van de A1 (!) goedkoop 1.14 EUR/kg. Je moet je bankkaart afgeven aan de kassa vooraleer je tankt. Na tanken gaan betalen aan de kassa. (de bankterminals werken enkel voor benzine en diesel. Dit is hier een gewoon Total-station met CNG-pomp)
——————————-
CNG-station : Chemin des Lentillières, 13 21000 Dijon; Ongeveer 5km van de snelweg. 1.26 EUR/kg; Vlotte toegang.
——————————
CNG tankstation: Dit is een tankstation van AVIA : Benzine, Diesel en CNG-pomp. Avenue du Meyrol 26200 Montélimar. Het is een beetje zoeken om de CNG-pomp te vinden. Die staat tientallen meter van de gewone pompen. Aan de overkant van de pomp vind je een VW-garage. Het is een dure pomp 1.316 EUR/kg. De bediening is iets ingewikkelder. Zolang het groene lampje brandt heb je geen goeie aansluiting, pas wanneer het rode lampje brandt kan je tanken. Zorg dat je de draai-hendel 180° draait !!!.Er tanken dikwijls vrachtwagens, die je wel willen helpen. Nadeel : als je achter een vrachtwagen staat moet je lang wachten, want de pomp pompt heeeel traag.
—————————————
CNG station Avenue de la Cible, 6 Aix-en-Provence (let op, er bestaat ook een Rue de la Cible) : De pomp was defect! Met linten afgeplakt. Zowel de pomp als de weg naar de pomp. Dat was op 9 juni 2018.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27/6/2018 om 15:47, Aardgasrijder zei:

Reactie via de blog binnengekomen:

Voor wie van Kortrijk (Zuid W.Vl) naar de cote d’azur wil rijden. (19 juni 2018)
CNG-station : Rue des Hauts de France, 389 62 110 Hénin-Beaumont : (nabij Lense-Arras) op 400 m van de A1 (!) goedkoop 1.14 EUR/kg. Je moet je bankkaart afgeven aan de kassa vooraleer je tankt. Na tanken gaan betalen aan de kassa. (de bankterminals werken enkel voor benzine en diesel. Dit is hier een gewoon Total-station met CNG-pomp)
——————————-
CNG-station : Chemin des Lentillières, 13 21000 Dijon; Ongeveer 5km van de snelweg. 1.26 EUR/kg; Vlotte toegang.
——————————
CNG tankstation: Dit is een tankstation van AVIA : Benzine, Diesel en CNG-pomp. Avenue du Meyrol 26200 Montélimar. Het is een beetje zoeken om de CNG-pomp te vinden. Die staat tientallen meter van de gewone pompen. Aan de overkant van de pomp vind je een VW-garage. Het is een dure pomp 1.316 EUR/kg. De bediening is iets ingewikkelder. Zolang het groene lampje brandt heb je geen goeie aansluiting, pas wanneer het rode lampje brandt kan je tanken. Zorg dat je de draai-hendel 180° draait !!!.Er tanken dikwijls vrachtwagens, die je wel willen helpen. Nadeel : als je achter een vrachtwagen staat moet je lang wachten, want de pomp pompt heeeel traag.
—————————————
CNG station Avenue de la Cible, 6 Aix-en-Provence (let op, er bestaat ook een Rue de la Cible) : De pomp was defect! Met linten afgeplakt. Zowel de pomp als de weg naar de pomp. Dat was op 9 juni 2018.

Kan je daar s nachts ook terecht ?

CNG-station : Rue des Hauts de France, 389 62 110 Hénin-Beaumont

Robin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag getankt bij engie in Chambery. Twee maal aangekoppeld om CNG tanks vol te krijgen. Tankstation is wel goed bereikbaar van de snelweg. Maar zoals je kan zien op de foto onmogelijk om te tanken met aangekoppelde caravan. Volgende tankplaats zal het onlangs geopende zijn in Corbas bij Lyon. 

C1A7DE47-129F-4054-847C-B5D4E9EA78C7.jpeg

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hopelijk binnenkort mijn CNG Volvo en dan op reis naar Spanje. Zoals ik dit hier allemaal lees is het een extra ervaring tijdens de vakantie om een CNG tankstation te vinden. Ik heb al een paar apps geïnstalleerd op gsm maar moet die nog eens goed uitpluizen hoe ze werken. Wij vetrekken half augustus vanuit Aalst richting Costa Brava. En het zal vermoedelijk over de Autoroute du soleil gaan... 

Als er iemand goede tips heeft of een mooi overzichtslijstje mag je me altijd mailen. Ik zal je dankbaar zijn.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14/7/2018 om 11:51, Pedro078 zei:

Als er iemand goede tips heeft ... 

De website / routeplanner van Gibgas ?

Daar vind je alle CNG stations in Europa op terug.

Je kan instellen hoeveel kilometer je van je route wil afwijken ("Korridor") om een CNG station te vinden.

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner

Op 14/7/2018 om 11:51, Pedro078 zei:

.... of een mooi overzichtslijstje ... 

Overzichtslijstje maak je maar zelf aan de hand van die routeplanner...  :D ;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Cng ervaringen van dit jaar op vakantie:  App pitpoint is het meest betrouwbaar

frankrijk:

Nevers : Werkte niet......zelfs de vulslang was maar 1m en half lang (Engie)

Orly : van Total, onder Paris, moet zeker lukken. Maar pas op voor de openingsuren + zondag en feestdagen gesloten

Valence : van Engie, geen  enkel probleem , ligt in een vlot bereikbaar industrieterrein (kleine omweg)

Chalon sur Saône : van Engie, geen enkel probleem, ligt dicht bij het centrum, maar toch heel vlot kunnen tanken en terug op de snelweg geraakt 

Montpellier : van Engie, geen enkel probleem, ligt dicht bij de snelweg (afrit 31), je moet op letten in Montpellier dat je op de A709 blijft rijden, de A9 is uitsluitend voor doorgaand verkeer!

Spanje:

La Jonquera: vlot bereikbaar, cng pomp staat apart, gnv staat wel duidelijk aangeduid (ook geschildert op het asfalt) eerste maal vlot kunnen tanken

Is wel tankinstallatie voor zowel auto's als vrachtwagens, op mijn terugweg van Barcelona wou ik hier terug tanken....maar lukte niet....tankinstallatie  stond in error, probleem lag aan de vulslang voor vrachtwagens.....heb het noodnummer gebeld maar de medewerker verstond geen Engels......

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tip voor volgend jaar: (en ook  nu al een serieus alternatief richting zuiden)

om de drukte te vermijden rond Luxembourg en de korste weg naar Reims of Dijon richting het zuiden en makkelijk alles op cng:

rij naar Charleroi: tanken Gosselies dats24 (vlak naast de A54) of bij Enora (iets verder af van de R3)

van Charleroi richting Reims (Total opent begin volgend jaar een cng installalie in Reims)

vanaf Charleroi richting Reims gaat steeds vlotter......rond Couvin is het nieuwe stukje snelweg open en je moet niet meer door het centrum (tijdswinst) en het meest belangrijke, de opening van de A304 nu op maandag 23 juli 2018!! 

Als bij ons, hopelijk voor 2020, de volledige nieuwe snelweg open gaat tot in Rocroi....moet het nog vlotter gaan!

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27/6/2018 om 15:47, Aardgasrijder zei:

Hier vandaag proberen te tanken. Na enige tijd stond aan de pomp nog een Duitse Caddy en een Italiaanse Touran. Geen succes, steeds melding dat het tankpistool aan de zuil moest worden teruggehangen, waar ze allebei waren. Hoewel er twee pistolen zijn, is er maar een telwerk. Weggereden maar toen we er wat later weer langsreden, was de Touran blijkbaar succesvol aan het tanken, dus meteen na hem getankt. Na 6 kg stopte de pomp (hield de knop nog steeds ingedrukt). Heb het daar bij gelaten.

Al bij al, met de prijzen en het netwerk zoals ze in Frankrijk zijn, doe ik geen moeite meer. Benzine is maar weinig duurder (in prijs per km) en zonder om te rijden is er geen pomp te vinden, laat staan een waar ik vol kan tanken.

Op de heenreis in Merl gas en benzine volgegooid - totale range makkelijk 1250 km afgeladen, met dakkoffer en files. Op de terugweg eens de Pitpoint app gebruiken (Lyon, ...).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, C-Sharp zei:

Heb het daar bij gelaten.

Volgens de boordcomputer is de gaskwaliteit 90% (dus tussen 81% en 90%).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen