Ga naar inhoud

Prijzen van benzine, diesel en LPG

Recommended Posts

Diesel duurder dan benzine

Het was vanavond nogal een drukte op de weg! Het was bijna even druk als overdag. Ik bedoel de periode tussen 20u30 en 21u30. Ik vroeg mij af: Wat is er toch allemaal gaande? Normaal gezien is het veel rustiger. Toen ik dan aankwam bij de Dats 24 in Tongeren, toen zag ik het! Daar stonden al vier auto's (waaronder 1 jeep) diesel te tanken.

Ik had het wel gezien op het VRT-nieuws van 18u dat de prijs van de diesel voor het eerst duurder zal zijn dan diesel maar ik had er onderweg niet bij stilgestaan. Er komt dus vanaf morgen 3,3 eurocent per liter bij. Omer Coekaerts van Carbu.com krijgt bij deze gelijk. Hij had het voorspeld.

Er rijden nog veel dieselrijders rond in Belgenland.

Maximumprijzen-vanaf-2018-03-23ste.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 152
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

Ja, dat klopt...

Altijd de goedkoopste is bij de Colruytgroep dan ook met een korrel zout te nemen.

Blijkbaar massale productie in Spanje van Opel wagens op LPG: https://auto-gas.net/mediaroom/opel-triples-the-production-of-autogas-vehicles-in-spain-in-five-years/  

Geplaatste afbeeldingen

Even een (wellicht) domme vraag :D

Ik heb (denk ik) nog nergens RON 98 met  E10 gezien aan de pomp?

95 E10 uiteraard wel...

Ik weet dat er in Limburg 1 station is dat nog gewone Super 95 verkoopt, dit is in de grensstreek omwille van het feit dat de Nederlanders de E10 niet graag hebben. Hij heeft daar goedkeuring voor.
Grenspoal in Molenbeersel

Tegenwoordig zijn de wachtrijen stilaan korter aan het worden in de grensstreek... De prijs van Belgische diesel is ondertussen boven die van de Nederlandse aan het stijgen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Even een (wellicht) domme vraag :D

Ik heb (denk ik) nog nergens RON 98 met  E10 gezien aan de pomp?

Als je eens naar deze webpagina gaat, en je ziet daar voor Super + een maximumprijs staan van € 1,477, en je vergelijkt die met de maximumprijs van benzine RON 98 E10 in dat screenshot van de PDF van FOD Economie, dan weet je dat Van Raak benzine RON 98 E10 verkoopt (Tegenwoordig kan je met Firefox een volledige webpagina opslaan als screenshot. Onderstaand screenshot is daardoor 1.5 MB en in PNG-formaat).

2018-03-23ste-Tankstations_Van_Raak.jpg

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, muscles zei:

dan weet je dat Van Raak benzine RON 98 E10 verkoopt

Dat moet dan wel aan hun pompen geafficheerd worden dat het 98 E10 is ?

Indien je daar altijd gaat tanken, met een wagen die geen E10 mag hebben, in de overtuiging dat het 'gewone' 98 is -> reparaties aan de auto betalen zij terug ?

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Koen C zei:

Dat moet dan wel aan hun pompen geafficheerd worden dat het 98 E10 is ?

Indien je daar altijd gaat tanken, met een wagen die geen E10 mag hebben, in de overtuiging dat het 'gewone' 98 is -> reparaties aan de auto betalen zij terug ?

Ik zal nu zaterdagvoormiddag es gaan kijken aan het Van Raak-tankstation in Lanaken want dan passeer ik daar toch.

Jij kan eventueel ook naar Van Raak bellen met jouw vraag, of emailen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@muscles ik stelde gewoon de vraag waar ze Super 98 met E10 verkopen? Ik heb dit echt nog bij geen enkele pomp op de affiche zien staan.

Ik was ook verbaasd dat dit bestond, want in de media is enkel Super 95 met E10 verschenen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Aardgasrijder zei:

@muscles ik stelde gewoon de vraag waar ze Super 98 met E10 verkopen? Ik heb dit echt nog bij geen enkele pomp op de affiche zien staan.

Ik was ook verbaasd dat dit bestond, want in de media is enkel Super 95 met E10 verschenen.

Tja, die Super + van Van Raak is Super 98 met E10.

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, muscles zei:

Jij kan eventueel ook naar Van Raak bellen met jouw vraag, of emailen.

Waarom ? :) 

Ik tank nooit bij Van Raak en ik e-mail al genoeg... 9_9 .

6 uren geleden, muscles zei:

Tja, die Super + van Van Raak is Super 98 met E10.

Misschien is het geen 98 E10 maar 100 ?  Vandaar hun hogere prijs.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hangt ervanaf hoe je de calculatie uitvoert.

Diesel aan 1,4240 EUR / liter kost mij ongeveer 86 EUR om 1000km te rijden. ( verzekerd bij KBC met onbeperkt aantal kilometers).

CNG aan 1 EUR / kilogram kost mij 53 EUR PLUS 52EUR aan verzekering ( Corona direct met kilometers te betalen) dat is een totaalkost van 105 EUR om 1000km te rijden.

Diesel is in mijn geval dus nog steeds goedkoper dan CNG.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Lage Emissie Zone : jouw berekening klopt toch niet helemaal ?

- je verzekering is verschillend per wagen : meestal is de diesel duurder dan een benzine wagen.  (bij ongeveer gelijkwaardige auto's)

- bij de diesel betaal je elk jaar wegenbelasting.  Bij de CNG niet.

- bij de CNG heb je een extra keuring iedere 4 jaar.

- bij de Technische Controle betaal je voor de CNG extra's voor hun "snuffeltest" en "^papiercontrole".

- bij de Technische Controle betaal je voor de diesel extra voor de roettest.

- het onderhoud voor een diesel is iets duurder dan voor een benzine (CNG).

- aankoopprijs is lager voor een benzine (CNG) dan voor een diesel.  Tenzij ze tegenwoordig met kortingen smijten om van de diesels vanaf te geraken... :) (bij ongeveer gelijkwaardige auto's)

- ..... (en wat ik nog vergeten ben)

Indien iemand de volledige berekening wil maken, moet hij / zij daar allemaal rekening mee houden.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
50 minuten geleden, Koen C zei:

@Lage Emissie Zone : jouw berekening klopt toch niet helemaal ?

- je verzekering is verschillend per wagen : meestal is de diesel duurder dan een benzine wagen.  (bij ongeveer gelijkwaardige auto's)

- bij de diesel betaal je elk jaar wegenbelasting.  Bij de CNG niet.

- bij de CNG heb je een extra keuring iedere 4 jaar.

- bij de Technische Controle betaal je voor de CNG extra's voor hun "snuffeltest" en "^papiercontrole".

- bij de Technische Controle betaal je voor de diesel extra voor de roettest.

- het onderhoud voor een diesel is iets duurder dan voor een benzine (CNG).

- aankoopprijs is lager voor een benzine (CNG) dan voor een diesel.  Tenzij ze tegenwoordig met kortingen smijten om van de diesels vanaf te geraken... :) (bij ongeveer gelijkwaardige auto's)

- ..... (en wat ik nog vergeten ben)

Indien iemand de volledige berekening wil maken, moet hij / zij daar allemaal rekening mee houden.

Mijn diesel verzekering kost weinig want ik rijd met een old timer, de roet test is waardeloos van de autokeuring en pure geldklopperlij, dat bewijst een homologatietest op de rollenbank.

Al bij al ben ik in mijn situatie goedkoper af, wat bij andere dieselrijders andere cijfers gaat geven.

Reken gewoon alles uit in een excell rekenblad, de uitkomst verschilt van geval tot geval.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Mijn diesel verzekering kost weinig wan ik rijd met een old timer, de roet test is waardeloos van de autokeuring en pure geldklopperlij, dat bewijst een homologatietest op de rollenbank.

Al bij al ben ik in mijn situatie goedkoper af, wat bij andere dieselrijders andere cijfers gaat geven.

Reken gewoon alles uit in een excell rekenblad, de uitkomst verschilt van geval tot geval.

klein detailtje maar.... had je misschien even kunnen vermelden. Je bent dus appelen met peren aan't vergelijken.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Dr Nick zei:

klein detailtje maar.... had je misschien even kunnen vermelden. Je bent dus appelen met peren aan't vergelijken.

Neen, ik ben diesel en CNG aan het vergelijken in MIJN situatie.

Dieselvoertuigen zijn goedkoper dan CNG voertuigen als je de verborgen zaken meerekent ( bij CNG: 4 jaarlijkse keuring van de tanks, om de 20 jaar vervangen van de tanks, om de 8 jaar vervangen van de soepele leidingen, etc. )

CNG heeft dus een extra keuring in vergelijk met diesel.

CNG is gewoonweg het beste alternatief als dieselvoertuigen van de markt gaan.

Mijn dieselvoertuig stoot trouwens tot 70 percent minder uit dan een reguliere diesel door mijn katalysator.

• Verward 1

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Neen, ik ben diesel en CNG aan het vergelijken in MIJN situatie.

Dieselvoertuigen zijn goedkoper dan CNG voertuigen als je de verborgen zaken meerekent ( bij CNG: 4 jaarlijkse keuring van de tanks, om de 20 jaar vervangen van de tanks, om de 8 jaar vervangen van de soepele leidingen, etc. )

CNG heeft dus een extra keuring in vergelijk met diesel.

CNG is gewoonweg het beste alternatief als dieselvoertuigen van de markt gaan.

Mijn dieselvoertuig stoot trouwens tot 70 percent minder uit dan een reguliere diesel door mijn katalysator.

maar je vergelijkt nog altijd een nieuw voertuig met een oldtimer.

Ik begrijp dat jouw situatie anders is

Maar om een vergelijking te maken moet je een wagen van dezelfde leeftijd vergelijken. 

Want aankoopprijs telt ook mee in zo'n vergelijking, wegentaksen, BIV, .... en dat is niet het geval bij een oldtimer.

In je initiele post vermeldde je niets van een oldtimer en dat brengt mensen in de war. Een forum wordt door vele mensen gelezen, en dus moet je proberen van steeds de situatie duidelijk te schetsen.

Als je nu direct had vermeld dat het over een oldtimer ging, was de zaak duidelijk, en hadden mensen die een vergelijkbare situatie hebben dit ook zo begrepen. Nu niet.

• Bedankt 1

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Durft er iemand een gokje wagen of heeft iemand een idee wat CNG in Belgenland gaat kosten vanaf 1 januari 2021 ?

http://www.cngprices.com/station_map.php

Je moet niet schrikken wat er op de prijzenmarkt gaat gebeuren wanneer diesel zou instorten, dan willen ze die inkomsten niet missen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, Flat Twin Power zei:

Nu we toch aan het vergelijken zijn. Met LPG rij ik 1000 km voor 40 euro. Dus goedkoper dan diesel en CNG.

dus voor 4€/100km, ik doe toch beter met CNG    via spritmonitor gemeten: 

Fuel costs:   3,41 EUR/100km
  • Vind ik leuk 1

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens carbu.com zou er vanaf morgen, zaterdag 31 maart 2018, een forse prijsstijging gebeuren van Euro 95 E10 en Super 98.

Een nadrukkelijke hausse van de petroleumkoers op de internationale markten - meer dan 70$ voor een vat - werkt een aanzienlijke stijging van de benzineprijs aan de pomp met zich. Vanaf morgen, zaterdag 31 maart, betaalt u voor SP95 E10 5,4 centiem de liter meer, en voor SP98 6,6 centiem de liter meer. Een volle tankbeurt van 50 liter kan u vanaf morgen tot 3 euro duurder kosten. Benzine wordt hiermee opnieuw duurder dan diesel.

Om te besparen op uw brandstof, ga dan vandaag nog tanken!
Datum van publicatie : 30/03/2018 10:52:00

De officiële site van de FOD Economie is ondertussen bijgewerkt en geeft inderdaad de nieuwe prijsstijgingen weer.

Aardolieprijzen-vanaf-2018-03-31ste.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...