Ga naar inhoud
muscles

Prijzen van benzine, diesel en LPG

Recommended Posts

Vanaf vandaag, 5 juni 2018, is er met vertraging dan toch een prijsdaling voor diesel, en LPG. Diesel daalt met slechts 0,9 eurocent per liter. LPG daarentegen met 2,1 eurocent per liter.

Aardolieprijzen-vanaf-2018-06-05de.png

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, muscles zei:

Vanaf vandaag, 5 juni 2018, is er met vertraging dan toch een prijsdaling voor diesel, en LPG. Diesel daalt met slechts 0,9 eurocent per liter. LPG daarentegen met 2,1 eurocent per liter.

Dus de inkomsten voor de staat stijgen weer met 0,9 eurocent per liter diesel.... (helft van de verlaging wordt bij de accijnzen geteld)

PS de inkomsten stijgen natuurlijk wel een stuk minder dan met 0,9 eurocent per liter want op de verlaging gaat er natuurlijk   wel een stukje BTW inkomsten weg (21% op 0,9 eurocent is 0,15 eurocent waardoor de echte verhoging voor de staatsinkomsten maar 0,75 eurocent per liter is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En vanaf morgen, 7 juni 2018, dalen de maximumprijzen voor Euro 95 E10 ( - 1,8 eurocent per liter) en Super 98 ( -2,5 eurocent per liter).

Aardolieprijzen-vanaf-2018-06-07de.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanaf gisteren, 13 juni 2018, is de dieselprijs gedaald met een halve eurocent per liter. Het gaat slechts om een halve eurocent omwille van het cliquetsysteem (Op diesel rijden wordt in België namelijk bestraft). Vanaf morgen, 15 juni 2018, is het dan de beurt aan LPG. Die maximumprijs daalt met 0,8 eurocent per liter zodat die dan slechts €0,538 per liter bedraagt.

Aardolieprijzen-vanaf-2018-06-15de.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De maximumprijs van de benzines daalt verder, weliswaar slechts met 1,2 eurocent per liter voor Euro 95 E10 en met 1,3 eurocent per liter voor Super 98. Maar ja, elke prijsdaling is goed.

Aardolieprijzen-vanaf-2018-06-21ste.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Dr Nick zei:

wie tankt er nu nog benzine???

das zooooo 2015 🤣

Heel soms rij ik nog op Super 98, zoals gisteren o.a. de laatste km naar de Q8 in Houthalen. En ook de 1ste juni heb ik een paar km op benzine gereden.

Ik tank gewoonlijk benzine als men 20 eurocent per liter korting geeft. Dat is dan meestal ook bij Q8. De 23ste mei was dat in Tongeren. Ik doe dat om reserve te hebben als ik naar Hongarije ga. Met de grote aanhangwagen achter mijn auto verbruikt ie wat meer CNG en dat is dus de reden: in geval ik iets verder pas een CNG-station heb.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ahzo, meneer rijdt helemaal tot in Hongarije? Het kan precies niet ver genoeg zijn?! 😂

Ik zal beide tanks eens volledig vol gooien in GH Luxemburg als ik verder zuidwaarts rij... Als ik em eindelijk zal hebben natuurlijk

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Puren zei:

Ahzo, meneer rijdt helemaal tot in Hongarije? Het kan precies niet ver genoeg zijn?! 😂

Ik zal beide tanks eens volledig vol gooien in GH Luxemburg als ik verder zuidwaarts rij... Als ik em eindelijk zal hebben natuurlijk

Tja, ja want ik heb daar twee jaar geleden een vakantiewoning gekocht. Drie keer per jaar rij ik daar naar toe.

Ik heb de routeplanner van Gibgas de berekening laten maken via het Groothertogdom Luxemburg maar dat is omweg:

• totaal aantal km van bij mij thuis via Luxembourg City tot aan het CNG-tankstation in Keszthely, Hongarije : 1325,2 km en tijd: 14 uren en 5 minuten.
  • totaal aantal km van bij mij thuis via Maasmechelen tot aan het CNG-tankstation in Keszthely, Hongarije : 1239,65 km en tijd: 13 uren en 4 minuten.

Via Maasmechelen - Frankfurt is het dus 85,55 km minder en een uur minder rijden.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, muscles zei:

85,55 km minder en een uur minder rijden. 

Maar in het Groot hertogdom Luxemburg kan je de benzinebak volgooien voor een lagere prijs dan in België, Duitsland of Hongarije.  (en nog een bidonneke van 10 liter extra vullen ?)

En je kan nog sigaretten / sigaren en alcoholische dranken aan een goedkopere prijs kopen :D

(voor vrienden en familie uiteraard : een sportman drinkt en rookt niet ! )

Weegt dat niet op tegen dat 1 uur extra en 85 km meer ?  (misschien is het in tijd zelfs iets minder als je Luxemburg City niet in de routeplanner opneemt ? maar een dorpje vlakbij een op- en afrit als tussenpunt )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

Maar in het Groothertogdom Luxemburg kan je de benzinebak volgooien voor een lagere prijs dan in België, Duitsland of Hongarije.  (en nog een bidonneke van 10 liter extra vullen ?)

En je kan nog sigaretten / sigaren en alcoholische dranken aan een goedkopere prijs kopen :D

(voor vrienden en familie uiteraard : een sportman drinkt en rookt niet ! )

Weegt dat niet op tegen dat 1 uur extra en 85 km meer ?  (misschien is het in tijd zelfs iets minder als je Luxemburg City niet in de routeplanner opneemt ? maar een dorpje vlakbij een op- en afrit als tussenpunt )

Ja, dat klopt. Ik rook niet en ik drink niet. Heel soms drink ik eens een glaasje rode wijn.

Ik heb de route in ieder geval gisteren opgeschreven: allee, de cng-tankstations dan toch, met adres, openingsuren, en prijs.

Het volgende cng-tankstation ligt op 200 km van bij mij thuis in Findel (GH Lux), ARAL, Route de Trèves 3. De CNG-prijs daar bedraagt €0,756/kg (van 9 mei 2018). En het ligt maar op 1 km van de autostrade. Het is daar zelfs 100% biomethaan.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20/6/2018 om 22:58, muscles zei:

totaal aantal km van bij mij thuis via Maasmechelen tot aan het CNG-tankstation in Keszthely, Hongarije : 1239,65 km en tijd: 13 uren en 4 minuten.

Op de routeplanner (routenet.be) kom ik uit op 1197 km en 10 uur 56 minuten... 

??????  Rare routeplanners...

Route : Aken - Keulen -Bonn -  Wiesbaden - Neurenberg - Regensburg - Linz - Wenen - Keszthely. 

Gerekend van centrum naar centrum : dat zal ook een verschil geven.

Op 20/6/2018 om 22:58, muscles zei:

totaal aantal km van bij mij thuis via Luxembourg City tot aan het CNG-tankstation in Keszthely, Hongarije : 1325,2 km en tijd: 14 uren en 5 minuten.

Via Luxemburg (ook de hoofdstad genomen, voor het gemak) : 1353 km en 12 uur 39 minuten.

Ik herhaal : ??????  Rare routeplanners...   :D  weeral een ander resultaat dan het jouwe.

In Neurenberg kom je terug op de voor jou "bekende" route.

Misschien is het dat wel : je kent die route al bijna van buiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Op de routeplanner (routenet.be) kom ik uit op 1197 km en 10 uur 56 minuten... 

??????  Rare routeplanners...

Route : Aken - Keulen -Bonn -  Wiesbaden - Neurenberg - Regensburg - Linz - Wenen - Keszthely. 

Gerekend van centrum naar centrum : dat zal ook een verschil geven.

Ik kom in Linz niet voorbij want in Wels (Oostenrijk) rij ik al richting Graz om van daar naar Gleisdorf te gaan. Daarna nog een stuk Autobahn totdat Fürstenfeld staat aangeduid: dus de B319 volgen. Rudersdorf - Dobersdorf - Eltendorf - Poppendorf - Heiligenkreuz im Lafnitztal en dan begint Hongarije: Körmend - Zalaegerszeg - Keszthely.

Op die route tot Graz moet ik wel twee keer tunneltol betalen: de eerste kost 5,5 euro, en de tweede 9 euro, tezamen 14,5 euro. Dat wordt in totaal 29 euro heen- en terugweg.

Ik kan eventueel via Wenen rijden, en op de Hongaarse autostrade de afrit nemen richting Veszprém, en vanuit Veszprém richting Keszthely. Ik zal dat een keer berekenen met de routeplanner van Gibgas. Via die route moet ik alleen maar een maandticket kopen om op de autostrade in Hongarije te rijden. Ik dacht dat dat maar 18 euro kost.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Belastingvoordeel diesel is helemaal weggewerkt"

De accijnzen op diesel en benzine zijn vandaag voor het eerst volledig gelijkgeschakeld.

Het is zover. De accijnzen op diesel  zijn in ons land voor het eerst even hoog als die op benzine. En dat zal in de toekomst zo blijven. ‘Dat klopt’, bevestigt Miet Deckers, woordvoerster van het kabinet van minister Kris Peeters (CD&V). ‘We zijn aan een eindpunt gekomen. Voor beide bedraagt de accijns (exclusief BTW, red.) nu zo’n 60 eurocent per liter.’

De gelijkschakeling van de accijnzen op diesel en benzine is een gevolg van de taxshift  die de regering-Michel eind 2015 aankondigde. Die had als bedoeling om  gericht te schuiven met de belastingen om de lasten op arbeid te verlagen. De voorbije drie jaar werd de taks op diesel daardoor geleidelijk aan duurder, terwijl de taks op benzine lichtjes daalde.

10 euro duurder

Concreet gebeurde dat via het zogenaamde cliquetsysteem. Bij elke prijsdaling van diesel op de oliemarkten trok de overheid automatisch de accijnzen op, waardoor de daling van de dieselprijs slechts voor de helft werd doorgerekend aan de consument en voor de andere helft werd ‘opgevangen’ door de accijnsverhoging. 

Volgens Omer Coekaerts van brandstofprijzen.be werd sinds eind 2015 een tankbeurt van 50 liter voor een dieselrijder daardoor  – louter fiscaal gezien – 10 euro duurder, terwijl de benzinerijder vandaag ongeveer 1 euro minder moet betalen. ‘Want aan het begin van elk jaar werd de benzineprijs geïndexeerd, wat men er al eens vergeet bij te vertellen.’

Dat correctiemechanisme leverde de overheid niet alleen een pak extra belastinginkomsten op, maar had ook tot doel om de prijzen aan de pomp naar elkaar te laten toe groeien. Alleen nog om marktredenen konden ze lichtjes van elkaar verschillen. Wat inmiddels ook gebeurde. Dit voorjaar werd diesel zelfs duurder dan benzine (DS, 28 februari)

De regering-Michel hoopt door de Belgen te ontmoedigen nog met dieselauto’s te rijden het wagenpark te vergroenen. Voorlopig lijkt dat te lukken, want de verkoop van dieselwagens heeft een duik genomen. Volgens Omer Coekaerts hebben tot nu toe vooral particulieren die 20.000 kilometer of minder per jaar rijden hun dieselwagen massaal ingeruild voor een benzinewagen. 

Tanktoerisme

Coekaerts verwacht dat door de gelijkschakeling van de accijnzen benzine en diesel elkaar ook in de toekomst aan de pomp nog weinig zullen ontlopen, waardoor er straks nog meer dieselrijders naar benzine zullen overschakelen. ‘Maar of dat het milieu veel zal helpen, durf ik te betwijfelen. Benzinewagens stoten vandaag niet veel minder CO2 uit dan de nieuwe dieselwagens, maar ze verbruiken wél tot 20 procent meer.’

Coekaerts waarschuwt  ook dat de duurdere diesel zal leiden tot tanktoerisme. ‘In de buurlanden zijn de accijnzen op diesel lager. Veel dieselrijders zullen de grens oversteken om daar te tanken.’

• Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 23/7/2018 om 13:07, nonzerosumgame zei:

Coekaerts verwacht dat door de gelijkschakeling van de accijnzen benzine en diesel elkaar ook in de toekomst aan de pomp nog weinig zullen ontlopen

Vanaf morgen, 2 oktober 2018, is er feitelijk bijna een gelijkschakeling van de maximumprijs van diesel en Super 98, respectievelijk € 1,609 per liter diesel en € 1,612 per liter Super 98 !!!!! Hoog tijd om over te schakelen op CNG voor degenen die nu nog twijfelen...

Misschien zijn er nog mensen die overmorgen, woensdag 3 oktober aanstaande, Super 98 of een andere brandstof moeten tanken. Dan is er goed nieuws voor jullie. In alle Q8 Easy-tankstations is er een korting van 20 eurocent per liter: zie Q8 en Volle Bak Woensdag.

Aardolieprijzen-vanaf-2018-10-02de.png

2018-10-03de-volle-bak-woensdag.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Benzinewagens stoten vandaag niet veel minder CO2 uit dan de nieuwe dieselwagens, maar ze verbruiken wél tot 20 procent meer."
Ik dacht toch dat een benzinewagen per definitie meer CO2 uitstoot dan een vergelijkbare dieselwagen doordat een liter benzine minder energie bevat dan een liter diesel en er dus meer liters benzine nodig zijn om evenveel energie te hebben 🙄

Wanneer m'n budget het ooit zal toelaten zou ik graag overstappen op CNG, maar dan wel op een MB E-klasse NGD/NGT, alleen zijn daar niet erg veel exemplaren van verkocht. En de exemplaren die verkocht zijn hebben veelal een leven als taxi achter de rug, en hebben er dus al heel wat (weliswaar 'gezonde'/warme) kilometers opzitten. Waarom MB? De bediening van de stengels aan het stuur is niet veel veranderd in vele jaren tijd (tijdens deze jaren zijn ook heel wat NGD's/NGT's gebouwd), en dan vergelijk ik tussen mijn W201 190E en onze W203 sportcoupé van 2007. In een andere MB stappen voelt gewoon aan als thuiskomen 😊

aangepast door Mylan1999

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Forumprobleem: niet mogelijk om screenshot te posten waarbij de bestandsnaam dezelfde is als deze in de quote.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Lange_666 zei:

Forumprobleem: niet mogelijk om screenshot te posten waarbij de bestandsnaam dezelfde is als deze in de quote.

Mijne Firefox is ingesteld op Engels en als ik rechtsklik dan kan ik het volgende kiezen als alternatieve oplossing : "Copy Image Location". En dan plak je dat in je bericht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, muscles zei:

Mijne Firefox is ingesteld op Engels en als ik rechtsklik dan kan ik het volgende kiezen als alternatieve oplossing : "Copy Image Location". En dan plak je dat in je bericht.

Idem hier (alles staat in 't engels hier, of toch zo goed als alles, sommige dingen zijn hardnekkig) maar ne snapshot heeft geen internetlocatie, enkel een vaste bestandsnaam zolang je die niet gesaved hebt blijft die dus dezelfde als de die in de quote en dus ging dat niet. En eens gesaved is het geen snapshot meer dat je kan plakken. Ondertussen is de info die ik wou posten alweer oud nieuws...doesn't matter anymore.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen