Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

JD 3

Leden
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About JD 3

  • Rank
    Nieuw lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ohja, met Romac kaart (Air Liquide Stations) had in geen problemen in Lille, St. Quentin en Dijon. (Exacte dorpjes weet ik niet meer uit het hoofd) het GNVert station dat mij niets gaf was in Grenoble. de GNVert die kapot was was in Aix-en-Provence. De Engie die mij maar een goeie 9 van de 17 kg gaf was in Valbonne.
  2. @Laurens, gelijkaardig aan mijn ervaring van mijn recent zomerverlof regio Nice, gecombineerd met de "zegen" van de nieuwe Europese beperking van de bezinetanks tot max. 15l (11,7 in mijn geval voor Skoda Octavia Combi). Mijn heen en terugtrip naar de Côte-d'Azur heeft mij welgeteld 21 (!!!!) tankbeurten gevraagd!! (Incl. plaatselijk wat rijden) 5 tankbeurten bij Air Liquide via Romac kaart, telkens probleemloos en volledig gevuld! 👌 2 x Engie, 1 keer stopte de pomp op een goeie 9 kg, de 2de keer vond de pomp dat ik na 1,3 kg genoeg CNG had in mijn 17,7kg tank en was het gedaan. (Toevallig net de laatste pomp voor ik er bijna 400 km geen meer tegen kwam) 1x bij GNVert, pomp wilde er eenvoudigweg niet aan beginnen. dan nog 1 of 2 stations (ik weet niet meer direct uit het hoofd welke) waren gewoon defect. De rest van de trip van 2.500km in stukjes tussen de 70 en de 120 km van benzinepomp naar benzinepomp gereden, telkens proberend te gokken hoe lang ik in het rood mocht rijden om er te geraken,.... Nog heel wat werk aan de winkel dus in Frankrijk. Conclusie van de trip, met mijn Skoda Octavia Combi van 2019 ( 17,7kg CNG en 11,7l benzine) 21 keer aan een tankstation gestaan, dus in totaal ongeveer 2u extra reistijd besteed hieraan!! ter info, mijn collega heeft exact dezelfde wagen, maar met de motorisatie van 2018 (dus 15kg CNG en 50l benzine) en heeft vorige maand ongeveer hetzelfde traject gedaan met 2,5 tankbeurten. (Dankjewel Europa zeker!?) Mijn wagen heeft ongeveer 500 à 550km rijbereik en de zijne 1.000 à 1.100 km, dus zou ik in theorie dubbel zoveel tankbeurten moeten hebben dan hem. Maar in de praktijk is de inplanting en (on)betrouwbaarheid van de CNG stations in Frankrijk van die orde dat één defect station tegenkomen of één station waar er een probleem is om volledig gevuld te geraken ervoor kan zorgen dat je onmiddellijk 300-400 km in stukjes en brokjes moet rijden. Ook ter plaatse (in de Alpen) was het dichtste CNG station op meer dan 150km, dus twee weken lang voor plaatselijke uitstapjes van amper 50km zo goed als alle 2 dagen benzine tanken,... Groeten, Joris. ps. Voor rest een topwagen en alleen maar goede ervaringen mee, ook met het effectief rijden op CNG. ......je moet er (zeker in Frankrijk) alleen vinden! 😉
  3. @Josy, Perfecte Keuze!! Een collega van mij heeft een Skoda Combi met de 1.4 motor, met 15 kg CNG en 50l benzine en haalt bij 2 volle tanks vlotjes een rijbereik van 1.000 à 1.100 km!! Dus met gemak een ritje Côte d'Azur heen en terug met 2 à 2,5 tankbeurten! Ik heb sedert 2 maanden een Skoda Combi met de 1.5 CNG motor versie met 17,7 kg CNG en 11,5l benzine en ben er vorige maand ook mee heen en terug naar het Zuiden van Frankrijk op reis geweest en het was EEN COMPLETE RAMP!!! IK HEB OP DE 2.500 KM DIE IK HEB GEREDEN MAAR LIEFST 21 (!!!!!!!!!) KEER MOETEN TANKEN OP HETZELFDE TRAJECT!! Als ik in Vlaanderen rond rijd heb ik toevallig een CNG station op 5 min van mijn deur, dus voor dagelijks gebruik ben ik uiterst tevreden over de wagen en de prestaties. Bij beide volle tanks geeft de indicator normaal +/- 440 km op CNG en +/- 110km op Benzine, wat in theorie een totaal rijbereik geeft van om en bij de 500 à 550 km. Dus voldoende om ter plaatse rond te rijden en meestal rij ik hier enkel CNG. Maar wanneer je niet ter plaatse bent (in een regio die je kent) of vb. voor je werk een verdere verplaatsing (van 120-200 km) moet maken, verandert het hele verhaal! Als ik een tijd niet op benzine rijd wordt het gemiddeld verbruik blijkbaar gereset naar een belachelijke waarde waardoor het aangegeven brandstof bereik opeens maar 90 à 100km wordt. Op zich niet zo'n probleem, maar wel als je CNG leeg is en je ergens bent waar je niet direct weet waar er een CNG station te vinden is en je auto er de helft van de keren ook geen vindt binnen de 50-60 km. Dan mag je beginnen gokken en van benzine pomp naar benzine pomp rijden, wat uiterst plezierig is als je een tank hebt van amper een goeie 11l, die dan nog eens een onbetrouwbaar rijbereik geeft als de CNG 'uitvalt', en daarnaast al vanaf je nog een paar liter over hebt bereik 0km aangeeft!! Vb. Het volgende bezine station is op 70 km, die erna op 120 km en je auto geeft een (verkeerd) bereik aan van 100 km, ga je door rijden en gokken dat je er wel raakt omdat je weet dat de teller niet helemaal juist is, of ga je al na 70 km tanken?!?! Op reis (en zeker in vb. Frankrijk) wordt dit nog eens een factor erger. Als je niet op voorhand een gedetailleerde lijst + een aantal apps en een live internetverbinding hebt (voor het laatste nieuws via Gibgas ivm. eventuele defecten etc.) is het in eerste instantie onmogelijk om in Frankrijk een CNG station te vinden. Enkel bij de stations van L' Air Liquide ben ik er in geslaagd om telkens deftig en volledig vol te tanken. 2x bij Engie proberen te tanken, 1x sloeg de pomp aan 9,4 kg af en één keer besliste de pomp zelfs aan 1,3 kg dat mijn tank van 17,7kg vol genoeg was!! 1x bij GNVert geprobeerd te tanken, maar die pomp deed helemaal niets, en de laatste pomp de ik kon nemen tussen Marseille en Macon (380 km) was simpelweg defect (sedert een paar dagen), dus mocht ik het hele traject van Marseille tot Macon rijden in stukjes tussen de 70 en 110 km (!!!!!) en heb ik meer dan 15 u gereden op een traject van 1.200km waaronder 2u extra tijdverlies, enkel maar om te tanken. Gelukkig is dit een wagen die ik via mijn werk heb anders deed ik hem vandaag terug naar de garage om een 2018 model op de kop te proberen tikken. Die 11,7 l bezine tank in de 1.5 versie is enkel maar een reservetank en maakt deze auto in de praktijk ONBRUIKBAAR als goedkoper, milieuvriendelijk alternatief voor een (diesel) reiswagen. Groeten, Joris,
×
×
  • Create New...