Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

muscles

Moderator
  • Content Count

    4,000
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    271

muscles last won the day on February 19

muscles had the most liked content!

Community Reputation

2,508 Super

3 Followers

About muscles

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

5,355 profile views
  1. We krijgen nog eens gene gâteau, en gij zoudt dan nen auto willen winnen?
  2. muscles

    Fiat druipt af

    @Sertitude Ik begrijp het ook niet. Wie bij Fiat beslist daarover?
  3. 100 jaar geleden werd Petrofina (Fina) opgericht De Compagnie Financière Belge des Pétroles, afgekort tot Petrofina, was een Belgische oliemaatschappij opgericht in Antwerpen op 25 februari 1920 met als bedoeling de Duitse oliebronnen, verkregen na de Eerste Wereldoorlog, te controleren. Albert Frère was een van de aandeelhouders. De olieproducten werden in België, Afrika en Europa onder de naam Fina (tot 1960 ook: Purfina) verkocht. In 1999 ging Petrofina op in Total. Stichting In 1920 richtten enkele Antwerpse investeerders - Auguste Diagre, de broers Hector en Fernand Carlier en de toenmalige minister en latere premier Aloys Van de Vyvere - de oliemaatschappij Compagnie Financière Belge des Pétroles, kortweg Petrofina, op. Ze haalden hun olie in Roemenië, nadat ze eerst de Duitse rechthebbenden op die olie hadden vergoed. Hector Carlier (1884-1946) was mede-oprichter van de Banque d'Anvers, samen met o.a. zijn broer Ferdinand. Later, na de invoering van de Bankenwetgeving in België in de crisistijd, werd daaruit de Compagnie d'Anvers opgericht. Dit was de holding waaronder diverse werkmaatschappijen vielen. De vader van de broers was Jean-Baptiste Ferdinand Carlier, die 30 jaar directeur van de Nationale Bank van België is geweest. Schenking Na haar overlijden in 2007 heeft Marie-Antoinette Carlier, dochter van een van de stichters van Petrofina Hector Carlier, de helft van het familiefortuin laten schenken aan de Koning Boudewijnstichting, in de vorm van een duolegaat. Men schat de waarde van het fortuin op € 200 miljoen. De nalatenschap bevat 1.200 hectare natuurgebied, vastgoed in Antwerpen, het kasteel Boterberg van de familie Carlier in Kalmthout en een pakket aandelen Fortis en Total. Door de Stichting te begunstigen hoeven de particuliere erfgenamen geen successierechten te betalen. Met de nalatenschap van de familie Carlier zal de Koning Boudewijnstichting een fonds oprichten, om watervoorzieningsprojecten in Afrika en onderwijsinitiatieven te steunen. Het Fonds Marie-Antoinette Carlier behelst € 15 miljoen. Fusie In 1999 fuseerde Petrofina met zijn Franse concurrent Total. Albert Frère was één van de belangrijkste aandeelhouders. Bron: Wikipedia. Foto: Wikimedia (Licentie: CC BY 2.0 in het Nederlands). Het merk Fina wordt op dit ogenblik door Total nog steeds gebruikt voor tankstations, o.a. in de Duitse gemeente Schonach im Schwarzwald, Tribergerstraße 52.
  4. Zo te zien - in de Play Store - is dat de app van Spritmonitor.
  5. Om 19:40 een donkerblauwe Volvo (sedan-type) met de mooie sticker - ruitvormig model - op de parking van BodyFit in Alken
  6. Normaal heb jij een tankinhoud van 15 kg?
  7. Antwoord van een verantwoordelijke van G&V, veronderstel ik, in de FB-groep 'CNG Wallonie - Bruxelles': Het station is weer functioneel, het was in "fout" na een elektrische micro-breuk die plaatsvond tijdens de nacht. Dit is te wijten aan de uitzonderlijke klimatologische omstandigheden en heeft niets te maken met een ontwerpprobleem van het station! Ook de aanwezigheid van een dak boven de automaat zou niets hebben veranderd. Maar zoals elk elektrotechnisch element is het station gevoelig voor de kwaliteit van het voedingsgas en de kwaliteit van de elektrische stroom... En over deze twee factoren hebben we geen controle... Eén ding is zeker, de betrouwbaarheid van CNG-stations is de nummer één prioriteit van de exploitanten.
  8. @mechanik In geval van nood kan je nog altijd uitwijken naar den Esso langs de E40 in Heverlee. Je hebt dan ook nog de Dats 24 in Opwijk, da's eveneens H-gas. En in april opent de CNG-installatie van het nieuwe Maes-tankstation, Nijverheidsstraat 9, in Londerzeel, in de omgeving van de A12: het tankstation zelf is al af. Hier komt een LNG-installatie van Drive Systems. CNG wordt dus gemaakt van LNG waardoor je H-gas krijgt.
  9. @Lage Emissie Zone Dan moet je het volgende artikel maar eens zeer goed lezen, en in het vervolg naar een bandencentrale rijden om ze daar vakkundig te laten oppompen. Onderzoek CE Delft: oppompen autobanden gaat vaak niet goed Gepubliceerd op 20 december 2019 om 10:52 - Bron: TankPro Het controleren van de bandenspanning gebeurt zelden goed, blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau CE Delft. Een praktijkmeting onder 92 gebruikers van gangbare pompen bij tankstations laat zien dat na het gebruik van de luchtautomaat de bandenspanning gemiddeld maar met 0,2 bar is toegenomen, terwijl de gebruiker 0,4 bar verwacht. Beter gebruik van de automaat kan zorgen voor een aanzienlijke vermindering van het verbruik, de bijhorende CO2-uitstoot en de brandstofkosten. Het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft hoge prioriteit in het Klimaatakkoord. Wanneer de luchtpompen beter worden gebruikt en werk gemaakt wordt van het controleren van de bandenspanning, kan dit volgens CE Delft tot een CO2-reductie leiden van maximaal 0,28 Mton CO2 per jaar op landelijk niveau. Dit resulteert in een brandstofkostenbesparing van 190 miljoen euro per jaar. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het belangrijk om met de juiste spanning rond te rijden. Uit het onderzoek van CE Delft, dat in opdracht van Band op Spanning werd uitgevoerd, blijkt dat in ruim 33 procent van de gevallen gebruikers zelfs onbedoeld de bandenspanning van minimaal één van de banden verlagen, omdat de bandenspanning bij aanvang hoger was dan de spanning die zij op de pomp hadden ingesteld. De praktijkmeting laat ook zien dat gebruikers correctiefactoren voor winterbanden, warme banden en buitentemperatuur niet kennen of niet toepassen. Foutmelding In enkele gevallen gaf de automaat een foutmelding met hetzelfde signaal dat klinkt wanneer de band op spanning is. Daardoor stoppen gebruikers ten onrechte met pompen. Na het oppompen is de spanning van bijna de helft van alle autobanden lager dan de adviesspanning. Bij nagenoeg alle luchtpompen waar de praktijkproef is gedaan, was voorlichting met een instructiesticker aanwezig vanuit de gedragscampagne ‘Kies de Beste Band’. Het Klimaatakkoord wil dat in 2030 50 procent meer mensen met de juiste bandenspanning rijden om zo de CO2-uitstoot te reduceren. Band op Spanning zet zich al jaren in voor dit thema, dat in hun ogen te weinig aandacht krijgt. De stichting is vooral bekend als organisatie die bedrijven, overheidsinstanties en particulieren helpt bij het controleren van hun bandenspanning. De medewerkers komen met mobiele apparatuur naar parkeerterreinen of garages en lopen daar de banden stuk voor stuk na. Sinds 2011 heeft de stichting ook een eigen slimme bandenpomp. Die automaat staat onder meer bij bedrijven en op grote parkeerterreinen bij winkelcentra of bouwmarkten.
  10. Ja, de taxi's van HTM. Ik herinner mij ook een Fiat Ducato, Iveco Daily en Mercedes Sprinter die daar CNG kwamen tanken alsook veel personenvoertuigen.
  11. @Miekh Welkom op het forum! Het is ook altijd goed om af en toe es een kijkje te nemen op Gaz-Mobilité.fr om te zien of er nieuwe CNG(GNV)-tankstations zijn bijgekomen. En het is eveneens verstandig om jezelf de gratis Romac-tankkaart aan te schaffen via hun site http://romacfuels.com/nl/klantworden.php VGas Chambéry staat overigens al bij de locaties waar de Romac-kaart aanvaard wordt. @wannes VGas Chambéry is inderdaad open sinds begin februari: Proviridis annonce l'ouverture de la station GNV de Chambéry
  12. Jij hebt het recht om daar allemaal in te geloven want voor mij is het dat: klimaatreligie. En ik heb het recht om daar niet in te geloven. Ik weet in ieder geval dat verschillende linksen en groenen de geschiedenis willen herschrijven en willen uitwissen, en dat het ook gebeurt dat enkel weerstations, die opgesteld staan bij vliegvelden, in beschouwing genomen worden om toch maar aan hoge temperaturen uit te komen. De bosbranden in Californië en Australië zijn door mensen aangestoken. De reuzengrote ijsmassa, die zou afgescheurd zijn, van de noordpool, is het gevolg van een foute waarneming van de NASA, en ik kan zo nog wel eventjes doorgaan.
  13. @EricG De periode waar jij het over hebt, is veel te kort geleden. Het is niet eens 100 jaar geleden ! En hoe was het klimaat 1000 jaar geleden? Het heeft altijd periodes gekend van zeer warm tot zeer koud.
  14. Ok, ik heb hier dan nog een reportage van Ir. Cyril Wentzel, die niet zo'n vlotte spreker is, van vorig jaar 2019: en van Prof. dr. Salomon Kroonenberg, emeritus hoogleraar Geologie aan de TU Delft in een video van december 2015:
  15. Als we dan toch over windmolens bezig zijn. Het betreft de situatie in NL maar de situatie is vergelijkbaar met België.
×
×
  • Create New...