Ga naar inhoud

Trostomaat

Leden
  • Aantal items

    46
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    5

Trostomaat won de laatste dag op 7 oktober

Trostomaat had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Trostomaat's prestaties

Aardgas ontdekkingsreiziger

Aardgas ontdekkingsreiziger (3/9)

  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 week lid

Recente badges

30

Reputatie

  1. Ik ben er gisteren nog geweest en, tot mijn grote verbazing, nog steeds €0,77...
  2. Colruyt heeft een tijd ingezet op bedrijfswagens op CNG. Tot die uit het wagenpark zijn, nog pakweg 5 jaar, denk ik dat ze hun CNG pompen wel zullen blijven onderhouden. Maar daarna zullen pompen die niet genoeg winst maken wel snel afgesloten worden. Zeker omdat Colruyt nu volop inzet op elektrisch rijden (laadpalen aan de winkels, ...). Als ik me niet vergis hebben heel wat CNG wagens, buiten de nieuwe modellen, wel nog een min of meer volwaardige benzinetank, dus gelukkig kan je wel nog blijven rijden. Is de vraag trouwens niet eerder wat de toekomst voor een tankstation met fossiele brandstoffen nog zal zijn? CNG pompen zullen door het beperkt aantal wagens misschien wel sneller verdwijnen, maar diesel en benzine zullen toch relatief snel volgen lijkt me.
  3. Net terug van mijn trip naar Oostenrijk (omgeving Mittersill) met aanhangen (ongeveer 900 kilo met 2 moto's op). Op voorhand had ik was last van "range anxiety" dus plande ik een route waarmee ik om de 200 kilometer kon tanken en waarmee ik niet ver van de autostrade moest afwijken (dorpen en kleine wegen vermijden met de aanhangwagen...). Daarom reed ik via Namen - Luxemburg - Karlsruhe - München - Mittersill. Buiten een stuk op de B10 rij je altijd op autostrade. Op de heenweg tankte ik in Aarlen (Enora CNG): station ziet er nieuw uit en heeft alleen CNG. Goede vuldruk en proper. Wel geen toilet/shop/... Hauenstein (Freie BioCNG); goede vuldruk. Eerst stopte ik bij een Total in Münchweiler an der Rodalb, maar daar was de bankkaart zuil defect en ben ik doorgereden. Merklingen (Aral BioCNG); mindere vuldruk. München (HEM BioCNG): lage vuldruk... Oberndorf (AGIP): goede vuldruk Eigenlijk plande ik om pas na München te tanken in Wendling (OMV BioCNG), maar in de Gibgas app zag ik dat de pompen daar niet werkten. Dus een stop in München. Ik zag aan de tankbeurten dat 250 kilometer zeker ook haalbaar was dus op de terugweg koos ik stations die verder uit elkaar lagen. Niederndorf (Thrainer CNG): goede vuldruk Günzburg (Shell CNG): goede vuldruk Hauenstein (Freie BioCNG)); goede vuldruk Aarlen (Enora CNG): goede vuldruk Met een gemiddeld verbruik van 5,96 kg per 100 kilometer (allemaal H-gas) ben ik erg tevreden. Enkel het eerste stuk naar Aarlen (vanuit Zaventem) was wat nipt. Dat reed ik met, niet helemaal volle tank, L-gas en 2 kilometer voor Aarlen kreeg ik de melding dat ik moest tanken. Maar het stuk Namen - Luxemburg is heel heuvelachtig en dan schiet het verbruik de hoogte in. Ook opletten dat je in Oostenrijk veelal enkel in de shop kan betalen en dat er buiten geen zuil voor bankkaarten is. Als je 's nachts zou willen rijden of tanken kan dat dus niet.
  4. Zou dat ook niet afhangen van de algemene staat waarin je je wagen aanbiedt? Keurders zullen, net als bij elke andere job, ook wel uit ervaring kunnen inschatten wat ze bij welk voertuig eventueel extra moeten controleren Als je een trekhaak hebt waarvan ze zien dat die gemonteerd is volgens de regel van de kunst en zichtbaar niet veel gebruikt wordt, dan zullen ze "over het bolleke wrijven". Maar zien ze een trekhaak die veel gebruikt wordt en waarvan de bevestiging wat roestig is, dan zullen ze grondiger controleren.
  5. Het meest recente overzicht kan je vinden op deze pagina. Moest die link niet (meer) werken, surfen naar hier en dan scrollen tot hoofding Van arm naar rijk gas. @Koen C Zoersel is inderdaad ook in 2023 aan de beurt.
  6. Zorgen is misschien wat te sterk uitgedrukt, maar ik zou een idee willen hebben van de reikwijdte tussen 2 stations die ik in de routeplanner van gibgas kan ingeven. Nu als ik voor de zekerheid uitga van een verbruik van 8kg, moet 200 km zeker lukken. Er is dan nog een kleine "reserve" CNG (2kg ongeveer) en tenslotte is er ook nog de benzinetank.
  7. Is er, buiten Muscles en Aardgasrijder hierboven, iemand die ervaring heeft met het verbruik van de 1.5 motor (of de oude 1.4) in combinatie met een aanhangwagen? Ik overweeg met een aanhangwagen (net geen 750 kg) en 3 personen in de wagen naar Oostenrijk te rijden en zou graag willen inschatten of dat "haalbaar" is wat betreft het tanken...
  8. Bij VW loopt de garantie toch echt vanaf de datum van aflevering (staat zelfs op hun website --> Garantie personenwagens).
  9. Trostomaat

    Chinese CNG

    Is dat "chiptunen" dan een soort extra optie "af fabriek" die de verdeler voor België aanbiedt of eerder iets dat je garage zelf voorstelt? Het is maar dat constructeurs bij een garantiegeval waar ze chiptuning opmerken enorm moeilijk doen en garantie weigeren (ik spreek uit ervaring ). Ik zou het daardoor heel vreemd vinden dat een invoerder of verdeler dat standaard zou willen/kunnen/mogen aanbieden. Vraag zeker ook aan je verzekeraar of die je auto, die dan (veel) meer vermogen heeft dan wat er op het gelijkvormigheidsattest staat, nog zal willen verzekeren. De lijst met dealers (https://dfsk-motors.be/en/dealers/) is wel de moeite trouwens
  10. Voor de volledigheid, gisteren tankte ik 18,6 kg gas in een (lege) tank van , officieel, 17,7kg. Het was fris buiten, maar het lijkt er toch op dat de vuldruk goed is.
  11. Dan nog lijkt €4000 voor enkel de motor me aan de hoge kant. Misschien dat de autofiscaliteit in Nederland zwaarder doorweegt als je meer vermogen hebt?
  12. Op de Nederlandse Skoda website kan je de nieuwe Octavia (Combi) nu ook configureren met de 1.5 motor met DSG bak op CNG. Jammer genoeg is die wel €6000 duurder dan de versie met basismotor. Op de Belgische website staat er enkel dat de CNG Octavia "Weldra beschikbaar" is...
  13. Dat klopt, maar ik weet hoeveel kilogram gas er gemiddeld in mijn lege tanks kan. Als dat bij dit station (veel) minder zou zijn dan normaal, dan is de vuldruk op het moment van tanken niet ok ( pomp niet correct ingesteld, veel mensen voor mij getankt waardoor de buffervaten van de installatie bijna leeg zijn, ...)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...