Juist gekopieerd van de website van GibGas (met automatische vertaling dus kunnen fouten instaan)
Dinsdag 20 februari 2024 | 14:08 uur
Een krachtig signaal: DHL blijft vertrouwen op BioCNG!
Ondanks veel aankondigingen en beloftes voor de toekomst zijn alternatieven voor klimaatschadelijke diesel in de praktijk tot nu toe moeilijk te vinden voor de logistieke en scheepvaartsector. Behalve voor mobiliteit met brandstoffen op basis van biomethaan, dus BioCNG en Bio)LNG. Niet alleen is er openbare infrastructuur voor korte en lange afstanden, er zijn ook geschikte voertuigen en opbouwsystemen beschikbaar. Daarom zet DHL nog meer in op dit klimaatvriendelijke alternatief dan voorheen.
De klimaatverandering wacht niet; het is ook beter om de emissiedoelstellingen in het wegvervoer vandaag te halen dan overmorgen. DHL laat hier zien hoe verder te gaan om het tempo op te voeren: Met nog eens 178 BioCNG-vrachtwagens breidt het bedrijf zijn bezorgvloot uit naar ruim 450 zware vrachtwagens met de milieuvriendelijke CNG-aandrijving!
Voordeel door CNG-technologie
De duidelijke reden: deze technologie is momenteel het meest volwassen en de beschikbaarheid van voertuigen en infrastructuur is zeer hoog in vergelijking met andere alternatieve aandrijvingen. Hierdoor worden omgevingsgeluid, verontreinigende stoffen zoals roetdeeltjes en stikstofoxiden zoveel mogelijk beperkt. Dankzij BioCNG daalt ook de CO2-voetafdruk met ruim 90% – goed voor mensen in steden en op het platteland. Maar naast de voordelen voor klimaat en milieu is er nog een niet te onderschatten voordeel: de kostenkant. Gezien de hoge kilometerstand worden de extra aanschafkosten van deze voertuigen binnen een beheersbaar tijdsbestek gecompenseerd door aanzienlijk lagere bedrijfskosten in vergelijking met dieselmotoren. Er is geen vergelijking met de enorme kosten die zouden worden gemaakt voor vrachtwagens met elektrische of zelfs H2-aandrijving, om nog maar te zwijgen van het gebrek aan infrastructuur.
De juiste oplossing voor stad, platteland en over land
De divisie Post & Parcel Duitsland maakt voornamelijk gebruik van vrachtwagens met een vaste bakopbouw en andere met een wissellaadbakchassis. De nieuwe CNG-voertuigen worden voornamelijk gebruikt in het inter-hubverkeer bij DHL-pakketcentra, voor het ophalen van klanten en bij bezorgingsactiviteiten in de binnenstad naar postkantoren, waardoor ze een belangrijke bijdrage leveren aan het koolstofvrij maken van het goederenvervoer over de weg.
Voor kortere afstanden en dagtochten beschikt de boxbody-versie (9 liter motor / 340 pk) over een BioCNG-toevoer van 160 kg, wat een actieradius tot 670 kilometer mogelijk maakt. De vrachtwagens met wissellaadbakchassis zijn nog krachtiger (13 liter motor/460 pk) en hebben een totale tankinhoud van 240 kg BioCNG. Je legt de ritten af in het interknooppuntverkeer en legt ca. 1000 km af met de brandstofvoorraad. Beide CNG-motoren voldoen aan de nieuwste Euro VI-norm.
Toekomstbestendig partnerschap
Om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, investeert DHL ook in de eigen tankstationinfrastructuur. In de toekomst zullen bij elf strategisch gelegen DHL-pakketcentra vrachtwagens worden voorzien van BioCNG uit rest- en afvalmaterialen. Hierdoor is het transport vrijwel klimaatneutraal, maar afhankelijk van de samenstelling van de biologische grondstoffen kunnen de vrachtwagens zelfs klimaatpositief rijden. Als brandstofleverancier werkt DHL samen met OG Clean Fuels, die ter plaatse de BioCNG-tankstations op de boerderij exploiteert.
DHL laat zien dat transport en klimaatbescherming samengaan. Als je het goed doet, zelfs vandaag nog.
Auteur: gibgas_Frank Wolter