Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Hall of Fame


Populaire onderwerpen

Showing content with the highest reputation since 13-03-19 in alle gebieden

  1. 6 punten
    Hallo iedereen, Deze ochtend ben ik mijn nieuwe Seat Ibiza reference op CNG gaan ophalen. Het is mijn allereerste wagen en ik ben heel benieuwd naar mijn avonturen er mee!
  2. 6 punten
    Wat zouden die witte lijnen onder de wagens betekenen? 🤔 😎
  3. 6 punten
    Nieuwe prijs per 01/04: 0.96€/kg (H+ gas) P.S. geen aprilgrap.
  4. 6 punten
    Deze bereking van de TCO van rijden op CNG (professionele leasing) is misschien interessant leesvoer voor jullie. Onderaan dit artikel over het mobiliteitsbudget: https://www.pitpoint.be/blog/het-mobiliteitsbudget-toegelicht/
  5. 5 punten
    https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch
  6. 5 punten
    Ook met huisstickers🤣 dat doet er geen ene. dat zou eens iets zijn voor de verkopers: caddy gekocht? Wil meneer ineens aardgasrijder—account afsluiten?
  7. 4 punten
    https://www.hln.be/auto/nieuwe-studie-stelt-dat-elektrische-wagen-hogere-co2-uitstoot-heeft-dan-dieselwagen~a34a5fe6/
  8. 4 punten
  9. 4 punten
    @NickVG: Zeer belangrijk bij afhalen : => => => => 😜 ZONDER BLAUWE STRIK BUITEN RIJDEN!!!!!
  10. 4 punten
    Morgen is het zover en mag ik mijn Astra Sports Tourer cng ophalen in de garage. Spannend 😊.
  11. 4 punten
    Eh. De garage belde net. De wagen staat al bij hen! 😁 Nu mag ethias wel wat in gang schieten.
  12. 4 punten
    14 April: 1. Vorselaar 2. Seat Ibiza 3. ugly sticker
  13. 4 punten
    Gabriëls, Bisschoppenhoflaan 700, Deurne: Tevens is het bedoeling de piste met een CNG-installatie uit te rusten. Alle wachtleidingen hiervoor zijn reeds voorzien. Bron: Service Station Magazine 140 van 15 maart 2019.
  14. 4 punten
    MAW, hij heeft nog ene staan die je mag hebben binnen uw budget...
  15. 4 punten
  16. 4 punten
    d'Ieteren maakt zoals altijd misbruik van zijn monopolie positie.Bij de introductie van de Golf 7 in 2012 was adaptieve cruisecontrol standaard op alle versies , in 2019 staat dit op de optielijst. Hun prijzenpolitiek is inderdaad schandalig : voor de catalogusprijs van een basis Golf Variant Trendline (24.475 euro) heb je bij onze Oosterburen een Golf Variant Highline TGI dsg. Mij zijn ze in elk geval als klant kwijt.
  17. 4 punten
    Eind volgende week zijn de werkzaamheden bij Dats 24 in Eupen afgelopen en een week later vanaf vrijdag 5 april aanstaande zou men er CNG kunnen tanken, heeft @Yves618 in de Waalse Facebook-groep CNG vandaag meegedeeld. Hij heeft die informatie gekregen van een Dats 24-medewerker die bezig was aan het Dats 24-station in Beyne-Heusay. Hij heeft daar eveneens de bevestiging gekregen dat het mogelijk zal zijn om CNG te tanken in Beyne-Heusay vanaf nu maandag 25 maart a.s.
  18. 4 punten
    Klopt niet helemaal. Die 95 gr/km is niet de uitstoot per wagen maar het gemiddelde van alle wagens per merk. Het zou dus perfect kunnen dat men een Passat aanbiedt op CNG die een hogere uitstoot heeft dan die 95 gr/km als dat maar bij een ander model gecompenseerd wordt. "DE" reden zal waarschijnlijk de afweging zijn in hoevere de opbrengst van de verkoop van Passat CNG-modellen afweegt tegen de investering die men moet doen om hem op CNG te zetten. Kijk daarbij naar het hele plaatje, ontwikkeling, aangepaste bodem, aangepaste brandstoftank benzine, alle installatieaanpassingen om het verschil tussen deze modellen te kunnen produceren enz... Indien de verkoopsvooruitzichten niet hoog genoeg zijn investeert men niet en is er dus geen CNG-model. CO2 komt op een lagere plaats dan WINST. Hetgeen het meeste opbrengt wordt gemaakt. Simple comme toujours...
  19. 4 punten
    Op mijn oprit: groene A4 Avant g-tron van RIETJE. (vervangwagen 😉). Grijze Muis wordt morgen ophanging nagekeken.
  20. 4 punten
    Ondertussen is mijn auto hersteld. De vuller was nog ok, de veer van de terugslagklep aan de eerste tank zat in de afsluitkraan van die tank zodat deze ook kapot was. Misschien is het veertje er nog wel uit te prutsen en zou de afsluitkraan van de eerste tank dus hergebruikt kunnen worden, maar dat heb ik niet laten proberen. Nu dus in orde voor 475 euro. Enige opmerking die ik heb is dat de auto bij het tanken wat meer lawaai maakt, zeker als de tank helemaal leeg gereden is. Dat zal zijn omdat de afsluitkraan een ander type/merk is. Verder werkt alles normaal.
  21. 4 punten
    Persoonlijk vind ik dat je mét mistlampen minstens een sportievere look hebt. Ik heb altijd al met okkasiewagens gereden waar het geen criterium was, maar bij de bestelling van mijn Golf Variant heb ik toch “mistlichten met bochtenverlichting” aangetikt. Die bochtenverlichting is “iets” maar niet om te zeggen “waw, what a view”... Dat en mijn schoonvader die druk gesticulerend teken doet dat een van mijn mistlichten kapot is wanneer ik keer in zijn straat 😂 Euh, nee, dat is zo 🙂
  22. 4 punten
    In Nederland en Duitsland staat bio-methaan veel verder dan in België. Wil hier de evolutie in Duitsland even toelichten. In november 2018 twee dagen naar vakbeurs Eurotier in Hannover geweest. Is een beurs voor landbouwers waar bio-energie een belangrijk thema is. Duitsland is het land van de hernieuwbare energie. Biomassa is daarbij nog altijd een grotere energiebron dan wind, zon en waterkracht samen. Al bijna 20 jaar is de Duitse overheid bezig met stimuleringsprogramma voor bio-energie. Het resultaat mag er zijn: 9500 biogasinstallaties zijn er gebouwd op boerenbedrijven, goed voor ruim 9 miljoen huishoudens en een omzet van € 9 miljard. Een hele industrietak met 4700 arbeidsplaatsen kreeg de wind in de zeilen. Maar de swung is er een beetje uit. Groei is er amper meer. In 2011 kwamen er ruim 1500 nieuwe vergisters bij. In 2018 was dat nog 170. Op de beurs was er veel twijfel bij de boeren. Duitse biogas staat voor een belangrijke keuze. Stoppen of doorgaan? Willen ze doorgaan dan zijn investeringen nodig in flexibele stroomproductie. Het subsidieprogramma gaat op de schop. Geen gegarandeerde prijzen meer voor 20 jaar voor een vaste hoeveelheid stroom. Wie door wil gaan en nog eens 10 jaar aanspraak wil maken op een gesubsidieerde prijs moet flexibiliseren. Het idee is dat biogas in het pakket van hernieuwbare energie gaat dienen als buffer op dagen zonder zon en wind. Daarvoor moeten biogasboeren hun piekcapaciteit verhogen. Bezoekers vergapen zich aan een WKK-motor. Niet meer 8000u/jaar een gelijkmatige stroomproductie, maar een paar uur per dag pieken als dat nodig is. De overheid of het energiebedrijf bepaalt wanneer de piek-capaciteit ingezet moet worden. Er is dus extra opslag en vermogen nodig. De bacteriën in de biogasinstallatie kun je niet even stilleggen. De gasproductie gaat altijd door. Het gaat over grote investeringen van minimaal een half miljoen euro. De wachttijd bij aankoop van WKK-motoren was toen 10 maanden. Iemand van het Duitse bedrijf Envitec vertelde me dat stroomproductie uiteindelijk niet de toekomst is voor de biogaswereld (in die fase bevinden wij ons in België). Opwaardering van het gas tot aardgaskwaliteit en dan in het aardgasnet injecteren of het comprimeren (CNG) of zelfs vloeibaar maken (LNG) heeft betere troeven verwacht hij. Volgens velen de toekomst voor biogas: CNG geschikt voor auto's , bussen en trekkers. Er is behoefte aan groen gas. De eigenlijke vraag is dan hoeveel men er dan voor over heeft. Opwerking van biogas tot aardgaskwaliteit is alleen rendabel te maken bij grote hoeveelheden. Boeren installaties zijn daarvoor te klein. Samenwerking is nodig, bijvoorbeeld door het gas van bedrijven via pijpleidingen te verzamelen om het dan op te wekken en te injecteren op het net of er CNG pomp bij te plaatsen. De eerste projecten waren toen begonnen. Volgens de laatste cijfers gebeurt het nu op 321 boerenbiogasinstallaties en op 550 andere bedrijven. De productie van bio-methaan steeg met 14%. Daarmee groeit dit sneller dan de totale biogasproductie die 5% bedroeg. In Duitsland kunnen nog wat biogas CNG pompen bijkomen naast de injectiepunten of op bedrijventereinen.
  23. 3 punten
  24. 3 punten
    Ge krijgt nog ne huissticker, want daar tegen is de huidige versleten van de flits van uwe smartphone.
  25. 3 punten
    Eeuwige roem en erkenning op dit forum? 😎
  26. 3 punten
    Met de huissticker rechtsonder, voor de vraag er komt 😉
  27. 3 punten
    De omschakeling van aardgas naar biogas is in Duitsland in volle ontwikkeling. Had eerder al hierboven een verslag gemaakt hoe Duitse biogasboeren moeten omschakelen naar biomethaan. OrangeGas gaat zijn 44 Duitse CNG- tankstations bevoorraden met 100% groengas. Zal hoofdzakelijk uit de landbouw komen van biomassa, koeienmest en ook uit stro (restproduct), alsook een klein stuk power-to-gas. In totaal zijn er al 141 tankstations op 100% biomethaan.
  28. 3 punten
    Ja, dat is een mooi paascadeau ! Image by Gerhard Gellinger from Pixabay.
  29. 3 punten
    Gisteren nog eens gaan tanken in Houthalen Helchteren. Prijs 1.04. In tegenstelling tot anders moest ik eens een lange trip maken naar Schelle en terug naar Maaseik. Wow was ik aangenaam verrast door het verbruik. 3.4 kg en een rijbereik van 480 km. Doorgaans met mijn korte afstanden zit ik aan 3.8-4.0kg op de boordcomputer en een rijbereik van 370-400 km.
  30. 3 punten
    Van alles wat je opnoemt zijn er eigenlijk maar twee stoffen die het klimaat beïnvloeden. Dat zijn Co² en wat u verkeerdelijk chemtrails noemt. Die "chemtrails" zijn maar gewone condensatiesporen, maar bestaan wel uit waterdamp en ook dat is een broeikasgas, net zoals methaan waar uw wagen op rijdt er ook één is. De andere nox, sox, roet... zijn ook niet gezond, maar hebben geen invloed op het klimaat. Dat de Aarde altijd al koudere en warmere periodes gekend heeft, ontkent niemand, maar in dit geval gebeurt de opwarming zo snel dat levensvormen zich moeilijk kunnen aanpassen aan de veranderingen, en daarmee dreigen sommige soorten uit te sterven. Andere soorten zullen moeten verhuizen naar beter gelegen oorden, zo kunnen we hier binnen afzienbare tijd klimaatvluchtelingen verwachten, en Francken gaat ze niet kunnen tegen houden. Maggie misschien nog wel, als die voor de grens gaat staan, kan niemand er nog langs.
  31. 3 punten
    Je moet je aardgaswagen namelijk zo parkeren dat de CNG-tanks zich achter de witte lijn bevinden ! 😉
  32. 3 punten
    https://www.scania.com/be/nl/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2019/04/gezamenlijke-keuze-voor-de-krachtigste-lng-motor-op-de-markt.html Ik ben eigenlijk benieuwd of Scania ook een LNG-versie van hun toch wel legendarische V8-motor op de planning heeft staan voor in de toekomst. Dit jaar, 2019, zou alleszins wel een mooi jaar zijn om hem te lanceren aangezien de dieselversie nu 50 jaar bestaat 😎 Hoewel een LNG-versie natuurlijk de typische brute diesel-V8 sound wel moet missen...
  33. 3 punten
    Er is in Europa veel te veel focus op CO2. Men verwart dit dan nog eens met vervuiling. Hoog tijd dat men eens dit onderscheid leert maken! Want minder CO2 betekent niet noodzakelijk een betere luchtkwaliteit. In tegendeel: zie dieselmotoren en biomassacentrales.
  34. 3 punten
    Enkele jaren geleden was Fiat nog aan het flirten met Volkswagen. en nu aan het geilen op Renault en/of Peugeot, dat nog maar pas Opel heeft binnengedaan 'T is precies echt wel n Italian Lover 😂
  35. 3 punten
    Ik heb afgelopen weekend mijn seat arona tgi FR besteld. De verwachte levertijd is eind augustus.
  36. 3 punten
    CNG rijders zijn blijkbaar heel sociaal aan de pomp (en hopelijks ook overal). Als je met 2 of meer aan de pomp staat, dan ontstaat er bijna altijd een leuke babbel van hoe je dit en dat moet doen, hoe LAAG het verbruik wel is, waar je kunt tanken etc. Dan vind je het ook niet erg als je een paar minuutjes moet wachten om aan beurt te komen. Cool.
  37. 3 punten
    Het begint op een station te lijken, de CNG pomp staat er zowaar ook al 🙂
  38. 3 punten
    Woensdag 27 maart: Turnhout L******straat Licht grijze caddy MET een ZONNEBLOEM op het dashboard. @kitobeer : eindelijk gespot.
  39. 3 punten
    Ik kom hier even op terug (wat later dan voorzien) 😅 Na de update voor de Discover Media in mijn Golf Variant staan de dichtstbijzijnde aardgasstations er alvast opnieuw op...
  40. 3 punten
    Ook dit hoort erbij: https://www.hln.be/auto/video-zo-blust-de-brandweer-een-elektrische-bmw-i8~a59f698d/
  41. 3 punten
    donkerbruine VW Caddy met aardgasrijder sticker in Kuringen centrum, waarschijnlijk voor paardenmarkt
  42. 3 punten
    De Waalse CNG-rijders laten weten dat er niet vanaf vandaag, 22 maart 2019, CNG kan getankt worden bij Dats 24 in Beyne-Heusay maar pas vanaf zondagavond a.s. omdat er een CNG-rijder ter plaatse geweest is vandaag en van RESA te horen kreeg dat de gasreservoirs nog volledig gevuld moeten worden voor er getankt kan worden. Pak dus maar tanken vanaf maandag 25 maart 2019.
  43. 3 punten
    Ik ben gisteren met vele liefhebbers de allerlaatste Seaking gaan uitzwaaien in Koksijde. Uiteraard is een pitstop bij Romac in Veurne dan een goed idee. En overdag deze keer 🙂 Vanop de straat staat er op de rechterhoek van het (immense) tankstation een bordje CNG --> Dan vervolg je je weg tussen de betonnen geleiders naar de achterkant van het terrein. Aan de linkerkant tref je de CNG/LNG pompen aan. De betaalzuil staat aan de zijkant tegen het hek. Aangezien het een tijdje geleden was dat ik dit vulpistool gebruikte was het even nadenken, maar het viel goed mee. Wanneer je het pistool afhaakt, staat de zwarte hendel naar beneden gericht. Op de zwarte hendel en op het blauwe handvat staan referentiepijlen. Om het vulpistool aan te sluiten op de nippel van je wagen draai je de zwarte hendel in tegenwijzerzin, zodat de pijlen op de hendel en het handvat naar mekaar wijzen --> <-- Wanneer je verbonden bent met de nippel draai je de hendel om in wijzerzin, zodat de pijlen nu dezelfde richting aanwijzen (richting tank - eigenlijk logisch systeem) --> --> Van zodra alles aangesloten is druk je op de pomp op de zwarte drukknop. Om alles terug af te koppelen doe je het omgekeerde proces. Let wel: wanneer je na het tanken de zwarte hendel in tegenwijzerzin wil terugdraaien, zit er wel wat kracht op.
  44. 3 punten
    Zo ongeveer, denk ik. Nummerplaatherkenning als je een LEZ (Lage Emissie Zone) binnenrijdt : de rekening wordt ook opgestuurd. Tot in het buitenland toe. Tenzij je een ontheffing hebt betaald (indien mogelijk). Of : ze gaan kilometerheffing doen aan de hand van de kilometerstand bij de keuring. Maar dan moet iedereen elk jaar naar de keuring, ook de auto's jonger dan 4 jaar. 8 of 12 jaar geleden verschoot ik mij een bult * in Schotland. Op een parking van een grootwarenhuis was er toen al nummerplaatherkenning. Je mocht daar 1 of 2 uur gratis parkeren en bij het buiten rijden ging die bareel gewoon omhoog (na amper 1/2 uur op de parking gestaan te hebben en geen ticketje te betalen en dan te scannen). * voor de Nederlandse forumleden : - zich een bult verschieten = zich een hoedje schrikken - verschoot = de verleden tijd van verschieten - verschieten is niet hetzelfde als vér schieten (met een geweer, katapult, of wat er ook in je hoofd te binnen schiet), maar verschieten = schrikken
  45. 3 punten
    Maandag 18 maart: Audi A5 g-tron bedrijfsauto rijder vindt de tanks nogal klein. geen sticker op vraag van rijder.
  46. 3 punten
    De werken schieten goed op bij Dats 24 in Eupen.
  47. 3 punten
  48. 3 punten
    Ben content dat ze niet op de snelweg liggen, die hanteren max prijzen.
  49. 2 punten
    We gaan binnen dit en twee weken open.
  50. 2 punten
    Je maakt inderdaad eerst best een berekening zoals je zegt. De passat 1.4tsi cng waar ik nu mee rij is een tweede hands import uit Zweden. Ik had graag terug een passat (vorige passat 1.9tdi was ook een 2de hands 70000km mee gereden tot 400000km 12j), maar deze keer op cng. In België is die jammer genoeg niet beschikbaar. De golf komt nu in variant 1.5 tgi. Ik hoop dat de passat later ook nog uitkomt met die 1.5tgi. CNG is top en superzuinig, en vroeger was ik een verstokte diesel rijder.
Deze hall of fame heeft datum Brussel/GMT+02:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?

    Sign Up
×
×
  • Nieuwe aanmaken...