Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Hall of Fame


Populaire onderwerpen

Showing content with the highest reputation since 13-03-19 in alle gebieden

  1. 9 punten
    Hierbij even bevestiging dat het station geopend is. 🙂 We produceren het CNG inderdaad uit LNG (H+) en dit wordt aan beide kanten (Noord & Zuid) afgeleverd. Onze CNG Connect trailer is ook aanwezig op de site Noord, waar hij gevuld wordt voor levering in Hoboken. Opgelet : op Zuid (richting Luik) kan je momenteel niet via elke betaalterminal CNG selecteren. De terminals dichter bij de shop hebben wel de CNG keuzemogelijkheid. Dit wordt nog aangepast. Fijn weekend aan allen, Philippe Drive Systems
  2. 8 punten
    Zoals ik al eerder zei: 12 Maart 2018 besteld. 28 Mei 2019 opgehaald. Oorspronkelijke bestelling was 1.4 highline met DSG. en jep we hebben de 1.5 gekregen.
  3. 8 punten
    We kunnen cng tanken in Lommel. Gisteren de proef op de som genomen. Den deze is er blij mee. 😉😁
  4. 7 punten
  5. 7 punten
    Al een tijdje actief op dit forum. Maar onze bestelde wagen ging vandaag pas het verkeer in. http://nl.skoda.be/news/news-detail/milieuvriendelijk-alternatief-skoda-octavia-g-tec-nu-aanzienlijk-krachtiger-en-met-een-ruimer-rijbereik-op-cng
  6. 6 punten
    In absolute primeur, want de knop is letterlijk vijf minuten geleden omgedraaid: de CNG-pomp bij Total Eindhout is open! 🎆 Wie kan er als eerste een foto posten terwijl hij/zij er tankt? PitPoint - Total Eindhout Hezemeer 1 2430 Eindhout Google Maps
  7. 6 punten
    Na lang, heel lang wachten heb ik vandaag eindelijk mijn Seat Ibiza TGI mogen gaan ophalen 😍 Tot aan de pomp!
  8. 6 punten
    Vrijdag : Lier Dats lier Ouder koppel Vw caddy nieuw, paar maanden oud. => Meneer was zeer vrolijk over zijn machien. We gingen achter hem staan om te wachten en duim ging omhoog en zijn voeten waren precies een veer van vreugde. Was zo opgewekt dat zijn vrouw moest tussenkomen en vermelden dat het tanken al enige tijd gedaan was.😀
  9. 6 punten
    Transport van aardgas kost steeds energie, of het nu gaat in de vorm van LNG of via pijpleiding (pompstation om de x km). Net zoals transport van elektriciteit ook met verliezen te maken heeft. Productie van CNG uit LNG kost veel minder energie dan productie van CNG uit het net (geen pompverliezen, deze zijn soms aanzienlijk bij aansluitingen op het distributienet). Netto is het dus goed mogelijk dat CNG uit LNG minder energie kost dan CNG via de pijpleiding (well to tank).
  10. 6 punten
  11. 6 punten
    Vandaag mijn seat Arona TGI FR in ontvangst genomen. Juist nog de CNG sticker bevestigen
  12. 6 punten
    Mijn huidige dieselwagen is 20 jaar oud en heeft 325000 km op de teller. En hij begon hier en daar wat te kraken bij het uitvoeren van bepaalde manoeuvres. Met het autosalon in aantocht vond ik dat het tijd was om naar vervanging uit te zien. Ik wou een milieuvriendelijker exemplaar. Maar van een elektrische ben ik nog niet helemaal overtuigd en die paste trouwens ook niet in mijn budget 😉. Bij mijn zoektocht op het internet ben ik bij ‘Aardgasrijder’ terecht gekomen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik voordien nog nooit van CNG gehoord had. De vele info die ik hier vond heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken. Volgende week wordt mijn Opel Astra 1.4 verwacht bij de dealer.
  13. 6 punten
    Hallo iedereen, Deze ochtend ben ik mijn nieuwe Seat Ibiza reference op CNG gaan ophalen. Het is mijn allereerste wagen en ik ben heel benieuwd naar mijn avonturen er mee!
  14. 6 punten
    Wat zouden die witte lijnen onder de wagens betekenen? 🤔 😎
  15. 6 punten
    Nieuwe prijs per 01/04: 0.96€/kg (H+ gas) P.S. geen aprilgrap.
  16. 6 punten
    Deze bereking van de TCO van rijden op CNG (professionele leasing) is misschien interessant leesvoer voor jullie. Onderaan dit artikel over het mobiliteitsbudget: https://www.pitpoint.be/blog/het-mobiliteitsbudget-toegelicht/
  17. 5 punten
    kunde die in Wommelgem dan nog wat laten zakken??? 🤣
  18. 5 punten
    Vanaf vandaag, donderdag 27 juni 2019, een nieuwe prijsdaling van CNG 👍 😀 L-gas bij Dats: € 0,860/kg | H-gas bij Dats: € 0,980/kg
  19. 5 punten
    Hieronder ene die niet kan kiezen!
  20. 5 punten
    Gisteren heb ik succesvol getankt in Fleville devant Nancy bij Air liquide met de Romac fuel card. Het station ligt op amper 700m van de afrit en is makkelijk bereikbaar zelfs met vrachtwagens. Ik ben wel vergeten een foto te nemen 🙃
  21. 5 punten
    Hoi, kijk men kan geloven wat men wil, opwarming / afkoeling ... het gebeurt normaal alleen over langere periodes als je de tijdlijn van de aarde bekijkt. ( als je de tijdslijn naar 24u omzet zijn wij de laatste seconde ) Wat men eerder dient te doen is kijken wat wij nu doen en of wij de rekening willen doorschuiven naar de generaties na ons of we ze zelf betalen en iets duurzamer alles gaan ontwikkelen ... . Hoe zou jij het vinden mocht je nog elke week 25 euro moeten afbetalen voor een piramide waar je niets meer aan hebt dan wat toeristen ... . Als wij nu meer zouden rekening houden met wat we achterlaten, komen we al heel wat verder. Dat mag je toch verwachten van mensen die fan zijn van een alternatieve brandstof .. gr, Ive en Annemie
  22. 5 punten
    SAMEN OP WEG NAAR ZERO EMISSIE 24-04-2019 PitPoint België blijft de groei van het Belgische CNG-netwerk ondersteunen, met de bouw van heel wat nieuwe stations in Vlaanderen en Wallonië, en de eerste van een reeks openingen in Brussel. Nu ook CNG tanken in Brussel Vanaf vandaag kunnen onze klanten in Brussel CNG (aardgas voor voertuigen) tanken, bij het Lukoil tankstation op de Triomflaan 166, 1160 Oudergem. Country manager Geert Degroote: “Het uitbouwen van een breed CNG-netwerk is onze allergrootste prioriteit, en met de opening van het station in Oudergem zetten we weer een stap in die richting. Zo maken we het nog makkelijker om op CNG over te schakelen, voor zowel privé- als professionele klanten.” CNG (onder druk gebracht aardgas) is momenteel de goedkoopste én schoonste fossiele brandstof op de markt, en een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine of LPG. Voertuigen op CNG stoten 10% minder CO2 en 90% minder stikstofoxiden uit dan diesel, en haast geen roet en fijnstof. (Bron: CREG) Het groeiende netwerk van tankstations, en de brede keuze aan personenwagens (van onder andere Audi, Volkswagen, Skoda, SEAT en Ssangyong) en professionele voertuigen (Volkswagen, Iveco, Fiat Professional) maken groenere mobiliteit vandaag al haalbaar en betaalbaar. Alle PitPoint CNG-stations zijn terug te vinden via pitpoint.be, onze app en via Google Maps en Apple Maps. https://www.pitpointcleanfuels.com/be/nieuws/pitpoint-opent-cng-tankstation-in-brussel/ https://twitter.com/PitPoint_BE/status/1121076108546519046
  23. 5 punten
  24. 5 punten
    https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch
  25. 5 punten
    Ook met huisstickers🤣 dat doet er geen ene. dat zou eens iets zijn voor de verkopers: caddy gekocht? Wil meneer ineens aardgasrijder—account afsluiten?
  26. 4 punten
    Zeker? Ik heb geen mail gehad...
  27. 4 punten
    Een oplossing zou zijn om een uitzondering voor LNG en CNG voertuigen erbij te zetten op de borden. Is makkelijk te checken dankzij de groene CNG-sticker achterop de auto, dan is die toch nog voor iets goed 😀
  28. 4 punten
  29. 4 punten
    Vandaag onderhoud 75.000 km laten doen bij een onafhankelijke garage. Olie + filter , nieuwe bougies en nieuwe remblokken voor. Schijven waren nog niet versleten. Totaal te betalen : € 415.33 incl btw.
  30. 4 punten
    Hallo, op 7 en 9 juni in Dijon getankt zonder problemen.
  31. 4 punten
    Eerste indruk na 2000 km: Top: verbruik, rijgeluid, uitrusting Verbruik: Met 4 kg per 100 km kom ik makkelijk rond. Elke 400 km passeer ik bij het tankstation voor een 16 kg. Ik rij defensief en houd me aan de snelheidslimieten. Opvallend is dat de schakelindicator vaak de vijfde versnelling overslaat. Misschien kan ik mijn verbruik verlagen door niet meer te remmen op de motor en stil te staan voor rood licht ipv zacht uit te bollen. Heeft iemand daar een gedacht over? Laat het dan vooral weten! Rijgeluid: De motor is heel stil en ook het rolgeluid is volgens mij uitstekend. Ik wou laatst een dashcam installeren en merkte dat de wagen zeer goed afgewerkt is zodat het heel moeilijk is om de bedrading voor de dashcam weg te werken. Uitrusting: Ik kocht de move versie en wist zelfs niet dat ik een remassistent, cd speler, sd kaart lezer kreeg in het pakket. Buiten de gierigheid van d'ieteren om de licentie van de android-connectiviteit te betalen heb ik geen klachten. Natuurlijk zijn er ook punten ter verbetering: 1. Stoelen zijn mijns inziens te vlak en dun, een beetje meer vulling en ergonomie zou leuk zijn. 2. Middenarmsteun is iets te ver naar achter geplaatst; 3. Usb poorten voor zijn slecht bereikbaar. Overall zeer tevreden, maar hoe fantastisch zou het zijn als in de achteruitkijkspiegel en kofferdeksel een usb poort zou zijn voor dashcams? Mijn vrouw was voor aankoop heel sceptisch tov cng, maar is nu helemaal om; als ze de kans heeft om mijn wagen te nemen gritst ze hem mee ! Ik hoor jullie ervaringen graag, dus post gerust!
  32. 4 punten
    voor de elektrische auto's toch misschien dit waarschuwingsicoon : klasse 4.2; voor zelfontbranding vatbare stoffen
  33. 4 punten
    Het netwerk van CNG-stations zal zich in heel Wallonië sterk uitbreiden, met name in Aarlen en Aubange Donderdag 16 mei 2019 om 19:55 uur - Bron: Sudinfo Wallonië moest wachten tot 2015 voor de ingebruikname van zijn eerste tankstation om CNG (gecomprimeerd aardgas) te tanken, terwijl Vlaanderen een belangrijke voorsprong had genomen. Het Waalse netwerk van CNG- en LNG-stations (vloeibaar aardgas) zal de komende jaren echter sterk groeien, zo hebben verschillende actoren uit de sector en de Waalse minister van Energie, Jean-Luc Crucke, woensdag gemeld. In het kader van het "Waalse Lucht-Klimaat Energieplan" is de doelstelling dus tegen 2030 vastgesteld op "220 CNG-stations en 25 LNG-stations", aldus de minister. PitPoint (Total), Dats 24 en Enora, een bedrijf dat het resultaat is van een samenwerking tussen de intercommunale Ideta, Engie Electrabel en G&V Energy Group, beweren momenteel in totaal 25 CNG-stations in Wallonië te beheren, 2 in Brussel en 70 in Vlaanderen. Hieraan moeten de CNG-stations van andere leveranciers worden toegevoegd, maar de cijfers geven een idee van de omvang van de speelruimte in het zuiden van het land. Er is echter geen tekort aan projecten, zeiden PitPoint, Dats 24, Enora en gas.be (Belgische federatie van gasvervoers- en distributienetbeheerders) woensdag. "Twee derde van de projecten voor het komende jaar zijn gepland in een twintigtal Waalse gemeenten en steden. Dit zijn Péruwelz, Aubange, Arlon, Loverval, Couillet, Manage, Luik, Bierges langs de E411, Houdeng, Basècles, Frameries, Ath, Courcelles, Herve, Tournai, Pecq, Amay, Quaregnon, Herstal en Nijvel. Het doel is om CNG in heel Wallonië beschikbaar te stellen", zegt Olivier Bontemps, directeur van de intercommunale Ideta, partner van Enora. Wat betreft de Waalse doelstellingen voor 2030, van de 220 CNG-stations en 25 LNG-stations, "werden er in 2018 en 2019 al twee oproepen tot het indienen van projecten gelanceerd voor een totaal van meer dan 17 miljoen euro", in een poging deze te benaderen, zegt Jean-Luc Crucke. Volgens PitPoint, Dats 24, Enora en gas.be, zijn er al meer dan 15.000 CNG-voertuigen op de Belgische wegen. Vertaald met www.DeepL.com/Translator
  34. 4 punten
    Nu weet ik (en anderen hier) nog niks.
  35. 4 punten
    Welkom op het forum. Ik rij niet met een Caddy Maxi op aardgas maar met een Skoda Octavia Combi op aardgas. Ikzelf ben daar mee beginnen te rijden op 2 september 2015, splinternieuw gekocht. Op dit ogenblik heb ik meer dan 238.000 km afgelegd, probleemloos. Het gaat hier ook over exact dezelfde motor als in de Caddy. Op Spritmonitor kan je CNG-auto's terugvinden die meer dan 400.000 km en inderdaad zelfs 600.000 km gehaald hebben. Op 2dehands staat een Volvo V70 CNG van 2010 met 210.000 km, een VW Passat 1.4 CNG van 2014 met 243.000 km, een VW Touran 1.4 CNG van 2013 met 208.000 km.
  36. 4 punten
    Hallo, Ik heb speciaal een account gemaakt om te antwoorden op deze topic. Ik heb dit in mijn Audi A5 eens bekeken en hij geeft alles correct weer. Als mijn CNG tank leeg is, vraagt hij of de dichtsbijzijnde CNG tankstation moet opzoeken. Indien de Benzine tank leeg is, stelt hij voor om een gewoon tankstation op te zoeken. Hopelijk helpt dit verder.
  37. 4 punten
    De storing is verholpen. Fijn weekend, Philippe
  38. 4 punten
    Vandaag staat er een heel artikel in “De Tijd” over aardgas rijden dat voordeliger is dan diesel of benzine', maar dat de verkoop niet op gang komt. Volgens een studie van de energieregulator CREG is een auto op aardgas economisch én ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Maar toch komt de verkoop niet op gang. Cng (aardgas) is voor personenwagens voordeliger dan benzine en diesel. Dat besluit de federale energieregulator CREG in een studie over de concurrentiepositie van aardgas als brandstof voor voertuigen. Volgens berekeningen van de regulator is de accijnsvrije cng aan de pomp 26 procent goedkoper dan benzine en 37 procent goedkoper dan diesel. Een aardgasauto verbruikt bovendien 17 procent minder brandstof dan een dieselwagen en 28 procent minder dan een benzinewagen. Het gebruik van een aardgasauto kost zo net geen 4 euro per 100 kilometer. Dat is 40 procent minder dan een dieselwagen en zelfs 43 procent minder dan een wagen op benzine. Voor personenwagens en bestelwagens blijkt cng over het algemeen voordeliger dan fossiele brandstoffen, zowel ten opzichte van benzine als van diesel De lagere gebruikskosten compenseren de hogere aankoopprijs van een aardgasauto (gemiddeld 25.130 euro). Volgens de CREG zijn cng-auto's vanaf de eerste afgelegde kilometer financieel interessanter dan dieselwagens, die amper goedkoper zijn. In vergelijking met benzinewagens, die gemiddeld 2.300 euro minder kosten, renderen aardgaswagens vanaf 80.000 gereden kilometers. Die drempel verlaagt naar 65.000 kilometer als rekening wordt gehouden met de overheidssteun in Vlaanderen (en Wallonië). Vlaamse particulieren betalen tot eind 2020 geen belasting op inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting op hun auto met een alternatieve aandrijving, zoals aardgas Ondanks de ode van de CREG aan het aardgas heeft de alternatieve brandstof nog niet veel Belgen overtuigd. Vorig jaar werden in België bijna 4.000 nieuwe cng-auto's ingeschreven. Dat was 60 procent meer dan in 2017, maar nog altijd maar 0,7 procent van de totale Belgische autoverkoop. Bovendien verkoopt cng al maanden slecht. Volgens de Volkswagen-invoerder D'Ieteren, die 90 procent van de cng-markt bezet, waren verschillende aardgasmodellen tijdelijk niet leverbaar. De moeilijke verkoop van cng-auto's is vooral te wijten aan het gebrek aan tankstations. Er zijn amper 107 publieke cng-stations in België, en die zijn grotendeels in Vlaanderen. De meerderheid van die stations is in handen van Dats 24, de tankdochter van de supermarktgroep en aardgasbeliever Colruyt. Brussel heeft maar één aardgaspomp (in Anderlecht). Wat is cng? Cng (compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) is de brandstof waarmee ook woningen worden verwarmd. Het bestaat hoofdzakelijk uit methaan en wordt geproduceerd door aardgas te comprimeren tot een druk van ongeveer 200 bar. Auto's op cng bevatten meestal een kleine benzinetank voor als de druk in de cng-tank te laag is. Lng, de vloeibare variant van aardgas, wordt gebruikt als brandstof voor vrachtwagens. Cng en lng mogen niet verward worden met lpg (liquefied petroleum gas of vloeibaar petroleumgas). Lpg-auto's hebben in de koffer een grote tank en mogen vaak geen ondergrondse parking binnen uit veiligheidsoverwegingen. Hoewel er tegen 2020 een dertigtal extra aardgastankstations moeten bijkomen in België, schrikt het pompprobleem heel wat kopers af. 'Heb je een tankstation in de buurt of niet: dat is vandaag de belangrijkste vraag', zegt D'Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville. Ook het aantal beschikbare modellen op CNG blijft beperkt. Naast de Duitse groep VW (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) hebben alleen Fiat en Opel een kleine aardgasverkoop in België. Premiummerken als Mercedes en Volvo zetten de ontwikkeling van cng een tijd geleden stop. 'Aardgas heeft voor ons geen toekomst', zegt Rene Aerts Jr., de woordvoerder van Volvo België. 'Wij trekken de kaart van de hybride en de elektrische auto. We moeten onze onderzoeksinvesteringen focussen.' CO2 Door het gebrek aan tankstations en modellen en het groeiende succes van de elektrische auto is het onduidelijk welke toekomst aardgas als autobrandstof heeft. Cng legt goede resultaten voor op milieuvlak. Een auto op aardgas produceert 90 procent minder stikstofoxide (NOx), 77 procent minder fijn stof en 50 procent minder lawaai dan een recente dieselwagen. Maar van de meest cruciale parameter, CO2, stoot een auto op cng maar 7 procent minder uit dan een dieselauto. In tegenstelling tot de boomende elektrische auto draagt aardgas weinig bij tot de Europese doelstelling om tegen 2050 geen CO2 meer uit te stoten. Het hernieuwbare bio-cng, dat uit de zuivering van biogas ontstaat, stoot veel minder CO2 uit, maar zit nog in een erg pril stadium. De Belgische automobielfederatie Febiac noemt cng daarom een 'tijdelijke' oplossing in afwachting van zero-emissievoertuigen. Dat erkent ook D'Ieteren. 'De elektrische auto is duidelijk de auto van de toekomst.' tot zover het artikel in de Tijd van deze ochtend een paar kanttekeningen: - het was vorig jaar bijzonder moeilijk om aan een CNG-auto te geraken, de VW-groep had de facto een quasi leverstop in 2018 voor zover ik weet. - ondertussen is de nieuwe en krachtigere 1,5 TGI-motor op de markt en zijn de auto's van de VW-groep zoals de Audi en de Golf terug beschikbaar. - het artikel bevat geen cijfers over hoeveel elektrische auto's er precies verkocht zijn t.o.v. CNG. Ik kan me vergissen, maar met al de publiciteit die er gemaakt wordt voor elektrisch rijden en de beperkte interesse voor CNG, lijkt het mij dat CNG het zelfs zeer goed doet. - er zijn toch serieuze beperkingen aan het verhaal van het elektrisch rijden : bvb voor wie op een appartement woont, beperkte radius t.o.v. een auto op CNG, ontransparante kostprijs van de stroom aan laadpalen, ecologische kost van de stroomproductie voor elektrische auto's, issue m.b.t. batterijen en de vervangkost daarvan na een paar jaren gebruik, etc..... - het wordt anderzijds als hip aanzien om met een elektrische auto rond te rijden en men sust daarmee zijn milieu-geweten "we doen zo iets voor het milieu" terwijl men steeds meer weekends met het vliegtuig op citytrip gaat. Als je een beetje kritisch nadenkt en een SWOT-analyse maakt, dan is een auto op CNG helemaal geen “tussenpauze”, maar een volwaardig alternatief voor diesel en benzine dat best praktisch, energievriendelijk en toekomstgericht is. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/auto-op-aardgas-voordeliger-dan-diesel-of-benzine/10120469.html
  39. 4 punten
    Eeuwige roem en erkenning op dit forum? 😎
  40. 4 punten
    https://www.hln.be/auto/nieuwe-studie-stelt-dat-elektrische-wagen-hogere-co2-uitstoot-heeft-dan-dieselwagen~a34a5fe6/
  41. 4 punten
    Morgen is het zover en mag ik mijn Astra Sports Tourer cng ophalen in de garage. Spannend 😊.
  42. 4 punten
    Eh. De garage belde net. De wagen staat al bij hen! 😁 Nu mag ethias wel wat in gang schieten.
  43. 4 punten
    14 April: 1. Vorselaar 2. Seat Ibiza 3. ugly sticker
  44. 4 punten
    Gisteren nog eens gaan tanken in Houthalen Helchteren. Prijs 1.04. In tegenstelling tot anders moest ik eens een lange trip maken naar Schelle en terug naar Maaseik. Wow was ik aangenaam verrast door het verbruik. 3.4 kg en een rijbereik van 480 km. Doorgaans met mijn korte afstanden zit ik aan 3.8-4.0kg op de boordcomputer en een rijbereik van 370-400 km.
  45. 4 punten
    Ik heb afgelopen weekend mijn seat arona tgi FR besteld. De verwachte levertijd is eind augustus.
  46. 4 punten
    MAW, hij heeft nog ene staan die je mag hebben binnen uw budget...
  47. 4 punten
    Klopt niet helemaal. Die 95 gr/km is niet de uitstoot per wagen maar het gemiddelde van alle wagens per merk. Het zou dus perfect kunnen dat men een Passat aanbiedt op CNG die een hogere uitstoot heeft dan die 95 gr/km als dat maar bij een ander model gecompenseerd wordt. "DE" reden zal waarschijnlijk de afweging zijn in hoevere de opbrengst van de verkoop van Passat CNG-modellen afweegt tegen de investering die men moet doen om hem op CNG te zetten. Kijk daarbij naar het hele plaatje, ontwikkeling, aangepaste bodem, aangepaste brandstoftank benzine, alle installatieaanpassingen om het verschil tussen deze modellen te kunnen produceren enz... Indien de verkoopsvooruitzichten niet hoog genoeg zijn investeert men niet en is er dus geen CNG-model. CO2 komt op een lagere plaats dan WINST. Hetgeen het meeste opbrengt wordt gemaakt. Simple comme toujours...
  48. 4 punten
    Op mijn oprit: groene A4 Avant g-tron van RIETJE. (vervangwagen 😉). Grijze Muis wordt morgen ophanging nagekeken.
  49. 4 punten
    Ondertussen is mijn auto hersteld. De vuller was nog ok, de veer van de terugslagklep aan de eerste tank zat in de afsluitkraan van die tank zodat deze ook kapot was. Misschien is het veertje er nog wel uit te prutsen en zou de afsluitkraan van de eerste tank dus hergebruikt kunnen worden, maar dat heb ik niet laten proberen. Nu dus in orde voor 475 euro. Enige opmerking die ik heb is dat de auto bij het tanken wat meer lawaai maakt, zeker als de tank helemaal leeg gereden is. Dat zal zijn omdat de afsluitkraan een ander type/merk is. Verder werkt alles normaal.
  50. 4 punten
    In Nederland en Duitsland staat bio-methaan veel verder dan in België. Wil hier de evolutie in Duitsland even toelichten. In november 2018 twee dagen naar vakbeurs Eurotier in Hannover geweest. Is een beurs voor landbouwers waar bio-energie een belangrijk thema is. Duitsland is het land van de hernieuwbare energie. Biomassa is daarbij nog altijd een grotere energiebron dan wind, zon en waterkracht samen. Al bijna 20 jaar is de Duitse overheid bezig met stimuleringsprogramma voor bio-energie. Het resultaat mag er zijn: 9500 biogasinstallaties zijn er gebouwd op boerenbedrijven, goed voor ruim 9 miljoen huishoudens en een omzet van € 9 miljard. Een hele industrietak met 4700 arbeidsplaatsen kreeg de wind in de zeilen. Maar de swung is er een beetje uit. Groei is er amper meer. In 2011 kwamen er ruim 1500 nieuwe vergisters bij. In 2018 was dat nog 170. Op de beurs was er veel twijfel bij de boeren. Duitse biogas staat voor een belangrijke keuze. Stoppen of doorgaan? Willen ze doorgaan dan zijn investeringen nodig in flexibele stroomproductie. Het subsidieprogramma gaat op de schop. Geen gegarandeerde prijzen meer voor 20 jaar voor een vaste hoeveelheid stroom. Wie door wil gaan en nog eens 10 jaar aanspraak wil maken op een gesubsidieerde prijs moet flexibiliseren. Het idee is dat biogas in het pakket van hernieuwbare energie gaat dienen als buffer op dagen zonder zon en wind. Daarvoor moeten biogasboeren hun piekcapaciteit verhogen. Bezoekers vergapen zich aan een WKK-motor. Niet meer 8000u/jaar een gelijkmatige stroomproductie, maar een paar uur per dag pieken als dat nodig is. De overheid of het energiebedrijf bepaalt wanneer de piek-capaciteit ingezet moet worden. Er is dus extra opslag en vermogen nodig. De bacteriën in de biogasinstallatie kun je niet even stilleggen. De gasproductie gaat altijd door. Het gaat over grote investeringen van minimaal een half miljoen euro. De wachttijd bij aankoop van WKK-motoren was toen 10 maanden. Iemand van het Duitse bedrijf Envitec vertelde me dat stroomproductie uiteindelijk niet de toekomst is voor de biogaswereld (in die fase bevinden wij ons in België). Opwaardering van het gas tot aardgaskwaliteit en dan in het aardgasnet injecteren of het comprimeren (CNG) of zelfs vloeibaar maken (LNG) heeft betere troeven verwacht hij. Volgens velen de toekomst voor biogas: CNG geschikt voor auto's , bussen en trekkers. Er is behoefte aan groen gas. De eigenlijke vraag is dan hoeveel men er dan voor over heeft. Opwerking van biogas tot aardgaskwaliteit is alleen rendabel te maken bij grote hoeveelheden. Boeren installaties zijn daarvoor te klein. Samenwerking is nodig, bijvoorbeeld door het gas van bedrijven via pijpleidingen te verzamelen om het dan op te wekken en te injecteren op het net of er CNG pomp bij te plaatsen. De eerste projecten waren toen begonnen. Volgens de laatste cijfers gebeurt het nu op 321 boerenbiogasinstallaties en op 550 andere bedrijven. De productie van bio-methaan steeg met 14%. Daarmee groeit dit sneller dan de totale biogasproductie die 5% bedroeg. In Duitsland kunnen nog wat biogas CNG pompen bijkomen naast de injectiepunten of op bedrijventereinen.
Deze hall of fame heeft datum Brussel/GMT+02:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Nieuwe aanmaken...