Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Hall of Fame


Populaire onderwerpen

Showing content with the highest reputation on 05-01-19 in alle gebieden

  1. 2 punten
    Ik ben van de veronderstelling dat er toch wel iets met de tank was aangezien het zuurstofpercentage tussen de 5% en de 15 % moet liggen voor een explosie kan ontstaan. In een tank is in principe geen zuurstof aanwezig, is dat wel zo dan is dat gevaarlijk. De andere tank lijkt me zelfs nog intact ondanks de explosie van de andere.
  2. 1 punt
    Vandaag op één opnieuw reclame van dats voor cng. *iedereen rijdt binnenkort op cng*
  3. 1 punt
    Zelf met DeNOx-katalysator stoot een diesel nog altijd meer NOx uit dan eender welke andere technologie. Blauwe diesel is leuk als 't effectief van afvalolie komt. Het probleem is dat er veel te weinig afval is om de markt van genoeg biodiesel te voorzien. Op basis van plantaardige oliën, zoals palmolie, is blauwe diesel slechter voor het milieu dan gewone diesel. Je hebt gewoon teveel land nodig om de gewassen te verbouwen en er is veel energie nodig om die gewassen te kweken. Dat stimuleert ontbossing = minder bomen om CO2 te verwerken.
  4. 1 punt
    Als een diesel nu alleen CO2 zou uitstoten zou je gelijk hebben. Maar de zwarte rook bevat net iets meer dan alleen CO2 Ja, er bestaan enorm veel filters enzo om dat te verminderen, maar dan moet je die filters onderhouden/vervangen indien verzadigd, en net daar zit het grote probleem.... CO2 kan in de natuur nog verwerkt worden, al die andere rommel niet. En al zeker niet in jouw lichaam waar al dat fijn stof e.d. in terecht komt. Dus nee, diesel is niet het antwoord als je ecologisch wil rijden (benzine evenmin)
  5. 1 punt
    Opgepikt op FB: https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar-tu-eindhoven-nu-van-het-gas-af-leidt-alleen-tot-meer-co2-uitstoot~ac68cdb4/
  6. 1 punt
    Mobiliteit in 2019: dit mag je verwachten Gepubliceerd op vrijdag 4 januari 2019 - 14:35 De Inspecteur Is het nog een goed idee om een dieselwagen te kopen in 2019? Wordt 2019 hét jaar van de elektrische auto? En wordt het openbaar vervoer goedkoper? VRT- Verkeersexpert Hajo Beeckman blikt vooruit bij De Inspecteur! Diesel, benzine of elektrisch? Vroeger was het relatief eenvoudig: reed je veel kilometers, dan kocht je een diesel, en anders een benzine. Maar diesel is snel duurder geworden en er komen allerlei overheidsmaatregelen op ons af, zoals de lage emissie zones. Daardoor mogen sommige dieselwagen bepaalde steden niet meer in. Er is vandaag ook meer keuze: diesel, benzine, hybride, elektrisch, enzovoort. Als je een wagen koopt, moet je vooral nagaan wat je precies met die wagen gaat doen. En hou rekening met de plannen die de overheid in de nabije toekomst in petto heeft. Mensen die veel rijden, meer dan 30.000 kilometer per jaar, kunnen nog steeds voor diesel kiezen. Dieselmotoren rijden zuiniger en ze stoten minder CO2 uit. Dieselauto’s zijn vooral interessant voor langere dagelijkse trajecten, minder voor korte verplaatsingen of alleen in de stad. Rij je vooral in de stad of maak je vooral kleinere verplaatsingen, dan kan je beter voor een (kleinere) benzinewagen gaan. Een benzinemotor veroorzaakt minder lokale vervuiling en je betaalt minder wegenbelasting en BIV. CNG-wagens lijken in België nog niet aan te slaan maar zijn voor veel automobilisten toch erg interessant. Een CNG-wagen rijdt op aardgas. Je betaalt er geen wegenbelasting of BIV voor. En in vergelijking met een benzinewagen, bespaar je tot 45 procent op je brandstofkosten. Het enige grote nadeel is dat er momenteel niet zo veel tankstations voor CNG zijn. Maar dat zou snel kunnen veranderen. Hybride wagens werken met een gewone verbrandingsmotor en een kleine elektromotor die oplaadt wanneer de auto remt. Bij lage snelheid rij je op elektriciteit, bij hoge snelheid rij je op benzine. Deze wagen is dus geschikt voor wie vaak korte afstanden doet, in de stad bijvoorbeeld. Plugin hybrides hebben een sterkere elektromotor die je met een kabel oplaadt via het gewone stopcontact. De motor houdt het ongeveer 50 km vol en dan schakelt de auto over op benzine. Vooral interessant voor wie in de stad emissievrij wil rijden én regelmatig snelwegtrajecten doet. Het nadeel is dat ze vrij duur zijn maar ze zijn fiscaal wel aantrekkelijk. De fiscale voordelen nemen in de volgende jaren wel af. Elektrische wagens zijn bijzonder zuinig want ze werken exclusief op een elektromotor. Maar je kan er niet zo ver mee rijden: de actieradius van de huidige modellen is beperkt tot 150 à 400 kilometer. Ze zijn doorgaans erg duur maar de overheid biedt wel aantrekkelijke premies. In België zijn er nog niet zoveel publieke laadpunten: een eigen laadpunt is momenteel een must.
  7. 1 punt
    Kan ook niet. Zulke apps zijn maar betrouwbaar naar de data die ze ontvangen (of ontfrutselen) en hun update rate. Ik denk dat GibGas nog één van de betere is. Zelfs de stationsdata van ene Muscles zijn al eens oud en achterhaald. Wil nog niet zeggen dat het een onbetrouwbaar persoon is...
Deze hall of fame heeft datum Brussel/GMT+02:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?

    Sign Up
×
×
  • Nieuwe aanmaken...