Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/29/2017 in all areas

  1. 10 points
    Vandaag de golf gaan afhalen en ben meer dan tevreden van het geheel. En zeker de kleur vind ik zelf fantastisch. Verder is het zalig om geruisloos te kunnen rijden zonder enig geluidje. (Ben een 1.6tdi superb van 2014 gewoon). Dsg doet z'n ding perfect, duidelijke navigatie, ACC is nog wat wennen, pano dak met dit winterzonnetje is een luxe, de sportzetels zitten geweldig etc... Tijd om te genieten nu!!!
  2. 9 points
    Hierbij even bevestiging dat het station geopend is. 🙂 We produceren het CNG inderdaad uit LNG (H+) en dit wordt aan beide kanten (Noord & Zuid) afgeleverd. Onze CNG Connect trailer is ook aanwezig op de site Noord, waar hij gevuld wordt voor levering in Hoboken. Opgelet : op Zuid (richting Luik) kan je momenteel niet via elke betaalterminal CNG selecteren. De terminals dichter bij de shop hebben wel de CNG keuzemogelijkheid. Dit wordt nog aangepast. Fijn weekend aan allen, Philippe Drive Systems
  3. 9 points
    Volgens "Auto Zeitung.de" komt de Passat na zijn face lift in zomer 2019 ook op CNG beschikbaar. Dit zou heel mooi nieuws zijn! "Eine neue, auf den Betrieb mit Erdgas (CNG) ausgelegte Variante, der 1.5 TGI evo, kommt ebenfalls ins Programm." Bron: https://www.autozeitung.de/vw-passat-2019-technische-daten-preise-125355.html
  4. 8 points
    Zoals ik al eerder zei: 12 Maart 2018 besteld. 28 Mei 2019 opgehaald. Oorspronkelijke bestelling was 1.4 highline met DSG. en jep we hebben de 1.5 gekregen.
  5. 8 points
    We kunnen cng tanken in Lommel. Gisteren de proef op de som genomen. Den deze is er blij mee. 😉😁
  6. 8 points
    Autogids: Andrew Shepherd (Seat): CNG is gemakkelijk Andrew Shepherd, CNG-productexpert van Seat, Vertelde ons in een gesprek op het salon van Brussel alles over deze technologie en over de strategie van zijn merk voor deze brandstof. https://www.autogids.be/autonieuws/interview/andrew-shepherd-seat-cng-gemakkelijk-2019.html --- Ik was bij dit interview en zijn presentatie. Superinteressant, al zit er in dit artikel voor de meeste gebruikers hier weinig nieuws.
  7. 8 points
    Hahaha 2 jaar geleden ben ik op het autosalon geweest en heb ik de stand van NGVA bezocht. Ik had vrijkaarten gekregen en heb toen afgesproken met enkele mensen op het autosalon. Op de stand van NGVA stonden alle modellen met CNG samen op 1 stand. Veel bezoekers waren er die dag en ik heb veel uitleg gegeven, niet als verkoper, maar als ervaringsdeskundige. Nu komt het leuke... wist je dat op de stand van NGVA.be de CNG-kaart van huidige en toekomstige CNG-pompen van aardgasrijder.be werd getoond? Ook de kaarten van het buitenland konden er worden opgevraagd, ook via aardgasrijder.be Ik heb toen 2000 visitekaartjes achtergelaten en ik heb destijds ook een aantal mails gekregen nadat mensen een CNG-wagen hadden gekocht na uitleg gekregen te hebben van mij. Het was een leuke maar drukke en vermoeiende dag.
  8. 8 points
    Na veel info hier gelezen te hebben over CNG ben ik overtuigd geraakt van deze brandstof, ook het feit dat hier in het waasland toch wel wat tankmogelijkheden zijn is de beslissing gevallen. Een audi A5 G-tron besteld :).
  9. 8 points
    Dank jullie wel voor de talrijke reacties! Bestelbon wordt getekend!!!!!!!
  10. 8 points
    Volkswagen Golf 1.4 CNG. Besteld 28/01 Levering voorzien 28/05 Effectief afhalen 27/04 Maand eerder dus dan gepland ?.
  11. 8 points
    Vandaag 27 maart in De Standaard: Autosalon was ‘heel groot succes’ Aardgaswagen trapt gaspedaal in Terwijl diesel in het verdomhoekje zit, worden auto’s op aardgas snel populairder. D’Ieteren heeft na drie maanden al evenveel bestellingen binnen als er in heel 2017 in België werden verkocht. Van onze redacteur Ruben Mooijman Brussel Op het autosalon dat eerder dit jaar plaatsvond, was de vraag naar auto’s op aardgas groot, zegt Jean-Marc Ponteville van importeur D’Ieteren (Audi, Seat, Skoda en VW). Hij spreekt over een ‘heel groot succes’. Na krap drie maanden zijn er bij D’Ieteren al meer aardgasauto’s besteld dan bij alle importeurs in de twaalf voorgaande maanden samen. De autobestuurder wordt milieubewuster en zoekt daarom naar alternatieven voor diesel of benzine, zegt Ponteville. Gisteren zetten D’Ieteren en supermarktketen Colruyt de voordelen van CNG (compressed natural gas) in de verf door de milieuschade van een aardgasauto te vergelijken met die van een exemplaar op benzine of diesel. De zogenaamde well-to-wheel-uitstoot van CO2 ligt 16 procent lager dan bij diesel en 30 procent lager dan bij benzine. De uitstoot van stikstofoxiden en fijn stof is zelfs meer dan 70 procent lager dan bij de vloeibare brandstoffen. Fiscale voordelen Colruyt is via de tankstations van DATS 24 marktleider in CNG-verkoop. In België zijn 55 van de 92 CNG-stations van DATS 24. Het aantal stations heeft de afgelopen jaren een forse sprong voorwaarts gemaakt. De verkochte volumes stijgen mee: in februari van dit jaar verkocht DATS 24 60 procent meer dan in februari vorig jaar. En de expansie gaat door: nog vóór de zomer moeten er vijf stations bijkomen, voor het hele jaar staan er zestien nieuwe op het programma. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation. De Vlaamse overheid streeft naar één station per gemeente in 2020. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation De automobilist wordt met fiscale voordelen in de richting van het aardgas gelokt. In Vlaanderen zijn de auto’s op CNG vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse rijbelasting. Bovendien is CNG 30 tot 40 procent goedkoper dan diesel en benzine, en ligt het verbruik iets lager. CNG-auto’s zijn in aanschaf meestal wel duurder, maar dat voordeel wordt gecompenseerd door de BIV-vrijstelling. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is. Behalve de gastank is er ook altijd nog een benzinetank aanwezig. Ondergrondse garages Dat CNG als milieuvriendelijke brandstof minder aandacht krijgt dan elektriciteit, wijt Maarten Van Houdenhove van DATS 24 aan de verwarring die er soms nog bestaat over rijden op gas. ‘Mensen associëren CNG soms nog met het vloeibare gas LPG, waarmee je geen toegang hebt tot ondergrondse garages. Maar CNG is een ander product, waarmee je probleemloos ondergronds mag parkeren.’ Volgens cijfers van constructeursfederatie Febiac is de markt voor CNG-wagens sinds 2013 snel aan het groeien. In dat jaar werden er voor het eerst meer dan honderd wagens op die brandstof ingeschreven. Vorig jaar waren het er 2.487. Nog altijd maar een half procent van het totale aantal inschrijvingen, en een aantal dat vergelijkbaar is met het aantal ingeschreven elektrische wagens. In 2016 werden er zelfs meer aardgaswagens ingeschreven dan elektrische auto’s. De opkomst heeft veel te maken met de totstandkoming van een juridisch kader voor de tankstations, zegt Van Houdenhoven. Daardoor ligt het gros van de CNG-tankstations in Vlaanderen. Nu zo’n kader er ook in Wallonië is, verwacht hij daar een inhaalbeweging. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is.
  12. 8 points
    Hallo! Ik volg het forum al even, maar nu de kogel door de kerk is qua aanschaf van een CNG-wagen heb ik me ook daadwerkelijk geregistreerd. Op mijn werk (Koerier DHL) hebben we al enkele jaren de Mercedes Sprinter 316 NGT, en zo ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het rijden op CNG. Gezien mijn positieve ervaring hiermee, en de mogelijkheid om CNG te tanken zonder ook maar 100m om te moeten rijden op mijn normale woon/werk-traject, was dit uiteraard een gedachte die al een tijdje speelde bij het zoeken naar een nieuwe wagen. Na eerst nog enkele andere opties zoals elektrisch en hybride te hebben bekeken, leek de enige realistische optie richting een meer ecologische wagen in onze situatie -zowel op technisch als budgetair gebied- om te gaan voor CNG. Sinds deze week zijn we namelijk de trotse eigenaars (jawel, ik ben mijn echtgenote dankbaar om mij te volgen in deze keuze) van een Volkswagen Golf VII 1.4 TGI. Na de testrit waren we beiden meteen verkocht. Het plaatsverlies in het koffer (dubbele bodem en reservewiel kwijt aan de gastank) viel al bij al heel goed mee, iets waar we op voorhand wat schrik voor hadden. En het ronken en knorren van de 2.0 CDI in onze Mercedes B-klasse misten we geen seconde van zodra we in de fluisterstille Golf zaten voor de testrit. De platen van de nieuwe wagen zijn inmiddels onderweg, en we kijken er naar uit om afscheid te nemen van de dorstige, en niet zo propere Euro4 dieselwagen, om zo richting de toekomst te rijden met wat op dit moment voor mij de beste keuze lijkt voor zowel het milieu als ons budget. Ik hoop hier in de toekomst nog veel (hopelijk vooral positieve) ervaringen te kunnen delen, om op die manier collega-cng-rijders te kunnen informeren, en mogelijke kanditaat-cng-rijders over te streep te trekken! Gegroet, V.
  13. 7 points
    In absolute primeur, want de knop is letterlijk vijf minuten geleden omgedraaid: de CNG-pomp bij Total Eindhout is open! 🎆 Wie kan er als eerste een foto posten terwijl hij/zij er tankt? PitPoint - Total Eindhout Hezemeer 1 2430 Eindhout Google Maps
  14. 7 points
    Niet veel, maar er verandert wel iets wanneer je van aardgas LNG maakt. Het component van aardgas waar het om gaat is methaan. Nederlands gas noemen we L-gas omdat er vrij veel stikstof in zit en dus naar verhouding weinig methaan. Om LNG te maken wordt het aardgas gekoeld tot het vloeibaar wordt. Methaan wordt vloeibaar bij -162°C. Stikstof daarentegen wordt pas bij -190°C vloeibaar. Als je dus van Nederlands L-gas LNG zou maken dan zal het stikstof nooit in het LNG terechtkomen, het zal gasvormig blijven wegens niet koud genoeg. Als je dat LNG weer verdampt krijg je H(+) gas. Het proces om van aardgas LNG te maken is impliciet een soort raffinage waarmee je een hoogwaardiger product krijgt dan datgene waarmee je startte. Vandaar dat CNG uit LNG altijd een hoge calorische waarde heeft. Dat er dan toch nog een spreiding in gaskwaliteit blijft heeft te maken met het feit dat er nog andere componenten in aardgas zitten dan enkel methaan en stikstof. Zo is er bijvoorbeeld Ethaan dat vloeibaar wordt bij -88°C en dus mee in het LNG terechtkomt. Ethaan is zelfs interessant, de calorische waarde is hoger dan die van methaan. LNG (en L-CNG) met een hoog ethaan gehalte haalt de hoogste calorische waardes. @Lage Emissie Zone: Dat is fysica, geen politieker die daar wat aan kan veranderen! 🤣
  15. 7 points
    De redactie van aardgasrijder.be kreeg vandaag een bericht dat langs de drukke E40 in Heverlee op de terreinen van Texaco ESSO Heverlee de eerste CNG/LNG-pompen van het land zullen worden geplaatst, direct langs de autosnelweg. De huidige tankstations van Texaco ESSO in Heverlee, zowel in de richting van Brussel als in de richting van Luik zullen worden uitgerust met LNG voor vrachtwagens en CNG voor personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens. Over de exacte details van het aantal pompen op beide tankstations is het nog even wachten maar volgende belangrijke gegevens zijn wel reeds bekend. De openingsdatum is voorzien voor maart 2019 en het aangeboden gas zal gewonnen worden uit LNG. Hiermee zal er H+ gas aangeboden worden, net zoals er reeds wordt aangeboden bij Total Kallo, Total Hoboken en Romac Fuels in Veurne. De tankstations in Kallo en Hoboken werden gebouwd door Drive Systems uit Tienen, de pompen van Texaco ESSO zullen tevens worden gebouwd door deze erkende installateur. De evolutie van CNG op de autosnelweg is hiermee wel ingezet, we hopen samen met jullie dat dit het eerste initiatief is en dat er nog vele nieuwe CNG-tankstations langs onze snelwegen mogen bijkomen. Wanneer we kijken naar de kaart met Belgische CNG-stations merken we nog een aantal blinde vlekken op. De E40 is een drukke verkeersader in België, dit tankstation is strategisch goed gelegen. Een kleine frustratie die CNG-rijders al eens kunnen hebben is het feit dat je de autosnelweg enkele kilometers dient te verlaten alvorens je kan tanken. Door de inplanting van de pompen op bestaande tankstations langs onze autosnelwegen kan deze frustratie tot het verleden behoren. https://www.aardgasrijder.be/blog/eerste-cng-tankstation-langs-de-autosnelweg/
  16. 7 points
  17. 7 points
    Al een tijdje actief op dit forum. Maar onze bestelde wagen ging vandaag pas het verkeer in. http://nl.skoda.be/news/news-detail/milieuvriendelijk-alternatief-skoda-octavia-g-tec-nu-aanzienlijk-krachtiger-en-met-een-ruimer-rijbereik-op-cng
  18. 7 points
    Mijn schoonbroer heeft 1-CNG-xxx op zijn dieselauto hangen 😁
  19. 7 points
    Ik ben een fervent CNG rijder. Ik rij met een Passat 1.4tsi cng, die ik tweede hands heb gekocht bij Tavernier Zedelgem, ingevoerd uit Zweden. Ik heb er nu al 50.000km opzitten als CNG rijder. De motor is zeer stil op CNG en daardoor ga je ook rustiger rijden. Mbt verbruik, met 23 kg CNG doe ik gemakkelijk 500km en met de 31l benzine tank 450km. Met zo'n bereik heb je nooit die onzekerheid om zonder brandstof te geraken. CNG is de primaire brandstof en dit is ook meteen de goedkoopste en meest ecologische manier van rijden. Wel opletten voor het volgende: je hebt 2 brandstof systemen, nl CNG en benzine. Op benzine rijden gebeurt pas als de CNG tanks leeg zijn. Om het benzine systeem goed te laten functioneren moet je wel voldoende op benzine rijden. Anders gaat dit systeem vervuilen door aanlading; men zegt dan dat het systeem lui wordt. Wat is dan voldoende? Ik hou het zo op +/- 10pct, en af en toe op benzine ook eens op de snelweg. Dus af en toe de CNG tanks leegrijden, dit is wel belangrijk. Er zijn steeds meer CNG stations en ook apps die je toelaten om het dichtste CNG station te vinden. VW heeft nu geen Passat CNGop de Belgische markt; volgens ik op forums kan lezen, komt de nieuwe tsi 1.5 later dit jaar wel op de Belgische markt voor de Passat en daarna ook in de 1.5tsi CNG versie.
  20. 7 points
    Wel, wij waren tijdens Pasen een weekje weg naar een vakantiepark met de kids. En de paashaas had daar zijn chocolade smokkelwaar en klein speelgoed toch wel niet ingestoken zeker? Edit: wel nog met mijn Golf VI Variant diesel - in mijn TGI zou het ook nog gaan, maar dan moet "de paashaas" het in de randen rond de afdekplaat van de CNG tanks stoppen ?
  21. 7 points
    Inmiddels hebben wij 4000 km op de teller van onze Seat Leon ST TGI 2017 gezet, de wagen werd aangekocht toen hij 11 maand oud was en 14000 km op de klok had staan. Tijd dus om mijn ervaring te delen. Ik pretendeer hier niet een ervaren autocolumnist te zijn maar gewoon iemand die de wagen langer dan 1 dagje kan lenen om te testen. Tevens ben ik in een vorig leven zelf werkzaam geweest in de autobranche en heb ik wel wat vergelijking. Here it goes... Aan de buitenkant... De Seat is een nette wagen en vult het rijtje met de Skoda Octavia Combi en de Volkswagen Golf Variant netjes aan. De Seat oogt een stuk speelser en sportiever zoals we van het merk wel gewoon zijn. De achterkant van de wagen knipoogt ook stiekem naar het premiumsegment, aan de voorkant is de typische seat lichtsignatuur terug te vinden. Qua afmetingen kan deze wagen zich meten met de Golf Variant of zeg maar met een Ford Focus Clipper. De Octavia is dan weer een stuk groter wat zich vooral kenbaar maakt door de langere koffer. De spiegels van de Seat zijn aan de kleine kant maar passen perfect binnen het sportieve karakter van de wagen. Qua velgen is voor deze wagen gekozen voor 16 duims aluminium velgen. Groter is optioneel maar wij gingen resoluut voor comfort. En met een vrouw die heel graag de stoepranden ziet is een dikker bandje altijd mooi mee genomen. Aan de achterzijde van de wagen is onderaan een diffuser terug te vinden, vergelijkbaar met deze op de Golf Variant. Behalve de onderkant wat verhullen heeft deze echter geen enkele functie. Een uitlaat lijkt te ontbreken aan de achterzijde; liever zo dan uitlaatsierstukken zonder uitlaat zoals bij andere merken een trend geworden is. Onder de motorkap Onder de motorkap huist, de intussen afgeschreven, 1.4 TGI van Volkswagen met 110 pk aan boord. De motor hoor je in vrijloop nauwelijks in het interieur en ook tijdens het rijden lijkt het alsof je in een wagen uit het duurdere segment bent gestapt. Wanneer je het rechterpedaal vloert, laat de motor van zich horen. Het geluid is niet anders dan dat van een gewone benzinemotor. Als de wagen op benzine rijdt, dan hoor je wel het verschil. Het motorgeluid is iets sterker dan op gas. Qua vermogen is de motor zeker voldoende om het gewicht van de wagen inclusief inzittenden vlotjes uit de startblokken te krijgen. Uiteraard zonder hierbij de pretentie te koesteren om een volbloed racewagen te zijn. Vlot genoeg voor het dagelijks verkeer. Genoeg vermogen en een voelbaar vlakke koppelcurve zorgen voor een aangename rijervaring. Kwestie van dit even te kaderen, onze andere wagen heeft 215 pk op de wielen en weegt slechts 1060 kg. De Seat is gevoelig trager (hoe kan het ook anders met een 0-100 tijd van bijna het dubbele) doch besef ik dat dit een heel ander type wagen is en heb ik nog niet het gevoel gehad dat het vermogen van de Seat tekort schiet. Qua versnellingsbak viel onze keuze op de 7-traps DSG bak. Ondanks dat er op het internet veel horrorverhalen circuleren is het een erg fijne bak om mee te rijden. Schakelen gaat nagenoeg naadloos en altijd op het juiste moment. De bak verdoezelt als het ware het gegeven dat de motor slechts 110 pk heeft. De hernemingen gaan heel vlot, ook inhalen op de snelweg verloopt zonder aarzelen. Er is voor mij slechts 1 twijfelpunt in verband met de DSG. Hij lijkt heel snel op te schakelen naar zijn tweede versnelling. Hierdoor krijg je het gevoel dat de wagen in zijn twee vertrekt. In de praktijk denk ik dat dit voor onnodige slijtage zorgt aan de koppeling. De bak zorgt er immers voor dat de koppeling slipt om niet stil te vallen in de tweede versnelling. Wellicht is dit softwarematig aan te passen wat volgens mij enkel de levensduur van de koppelingsplaten ten goede kan komen. Het 'probleem' is te omzeilen door in de sportmodus te rijden, helaas schiet dan het verbruik omhoog doordat de versnellingen langer worden aangehouden. Manueel schakelen kan ook maar ik laat graag de DSG zijn werk doen en dat doet hij, afgezien van dat ene minpuntje, voortreffelijk. Interieur Ons exemplaar is voorzien van een stoffen interieur. Hier is niets bijzonders aan, het is gewoon een net interieur en aangenaam om in te vertoeven. De gebruikte materialen zijn prima al zijn hier en daar duidelijk keuzes gemaakt om de kostprijs van de wagen te drukken. Het plastic op de middenconsole voelt wat goedkoop en lijkt makkelijk te krassen, de draaiknoppen om de verwarming/airco te bedienen voelen zeker niet 'premium' aan. Ze gaan er niet zomaar afvallen maar zijn gewoon van mindere kwaliteit dan die van een volkswagen golf of audi. Het stuurwiel en versnellingspook zijn dan wel weer met leder bekleed. Het dashboard en tellerpartij is overzichtelijk, alles lijkt op de juiste plaats te zitten. Daarenboven is alles goed verlicht, tot zelfs de voeten toe. In de dakhemel zitten leeslampjes voor bestuurder en bijrijder, ook achteraan is verlichting voorzien. Alle verlichting in het interieur is LED, waardoor dit nogal 'koel' overkomt. Juist om deze reden werden in de dakhemel, in de module met de leeslampjes rode/oranje LEDs aangebracht die voor een warmer klimaat zorgen binnenin de wagen. Technologie/infotainment/snufjes De auto is helemaal mee met zijn tijd. Airco is voorzien, in optie een volautomatische dualzone. Zetelverwarming is beschikbaar doch helaas niet aanwezig op ons exemplaar. Het infotainmentsysteem is mee met zijn tijd en laat zich ook vlot bedienen. Er zijn twee fysieke knoppen aanwezig die fungeren als een soort van 'home button'. De rest is allemaal vlot te bedienen via het touchscreen. In het hoofdmenu zijn verschillende submenu's terug te vinden zoals media, radio, wagengegevens, instellingen, navigatie, enz... Het systeem werkt snel genoeg en heeft weinig tijd nodig om na te denken. De navigatie kan echter eens blijven haperen bij het ingeven van de bestemming, eens het navigeren gestart is verloopt dit ook zonder problemen. De wagen heeft tussen beide tellers een tweede display waarop heel veel terug te zien is. Scrollen door de verschillende menu's gaat makkelijk met de bediening op het stuur. De tellerpartij doet terugdenken aan die van audi. Spierwitte letters, rode wijzers. Ik vind het alleen spijtig dat de gas/benzinemeter digitaal is. Ik heb liever een analoge meter maar dit is persoonlijke voorkeur. Hoewel meer en meer merken op de LED-kar springen, blijf ik de LED-koplampen van de Seat bijzonder vinden. Ze bieden een uitstekende zichtbaarheid op de weg in verschillende omstandigheden. Ook de achterkant van de wagen is voorzien van LED-verlichting. Binnenruimte en zicht De binnenruimte vooraan is goed, niet anders dan een andere wagen binnen dit segment. Achteraan is voldoende ruimte voor passagiers, als de personen op de eerste rij niet te groot zijn. Ikzelf ben 1m78 en kan prima achter mijzelf zitten met meer dan voldoende vrije ruimte aan de knieën. Ik denk dat de problemen beginnen als de chauffeur 1m85 en meer begint te worden, dan is de beenruimte achteraan krap. Ruimte boven het hoofd is voldoende, afhankelijk van de stand van de stoelen. Deze zijn vooraan namelijk in de hoogte regelbaar. Achteraan lijkt het dak niet bijzonder af te lopen waardoor de hoofdruimte constant blijft over de hele lengte van de wagen. De achterruit van de koffer loopt relatief vlak, hierdoor verlies je wel wat ruimte in de koffer en is deze niet de ruimste binnen zijn segment. Door de gastank in de dubbele bodem van de koffer verlies je ook hier wat ruimte. Voor de gemiddelde mens is de koffer ruim genoeg, doch toch de kleinste binnen het VW-Skoda-Seat trio. Om de koffer af te sluiten is een oprolbare hoedenplank voorzien die zich vlot laat bedienen. De koffer kan je eenvoudig vergroten door aan de hendeltjes te trekken aan de zijkant, dan vouwen de stoelen zichzelf netjes neer. De laadvloer is hierbij nagenoeg vlak. Zichtbaarheid naar voor en naar de zijkanten is prima, achteraan is er wel een joekel van een C-stijl die wat roet in het eten gooit. Daarbij komt dat de binnenspiegel klein en sportief is waardoor het zicht diagonaal naar achteren eerder beperkt is. Comfort Het comfort in de wagen is goed. Hij ligt iets sportiever op de weg dan de octavia en de golf maar vlakt nog steeds netjes de oneffenheden uit het wegdek. In de bochten heeft de wagen de neiging om licht te rollen en voel je ook het extra gewicht van de CNG-tanks. Storend is het echter niet. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende verstelmogelijkheid. De bestuurdersstoel heeft een verstelbare lendensteun. Verbruik Het verbruik van de wagen is volledig naar onze verwachtingen. Seat geeft zelf een normverbruik van 5.4 kg/100 km gemiddeld. Ik kan zeggen dat wij hier in de verste verte niet aan komen. Ik teken cijfers op die, volgens de boordcomputer schommelen tussen 2.7 en 3.2. Mijn partner rijdt meestal tussen de 3.5 en 3.8. In de praktijk halen wij een verbruik van ruim onder de 4 kg/100 km. Ikzelf haal ongeveer 440 km uit een aardgastank van 15 kg. Mijn vriendin moet het doen met 380 à 400 km... Ik moet er wel bij vermelden dat wij doorgaans zuinige chauffeurs zijn en ons netjes aan de snelheidslimieten houden. Wij tanken trouwens steeds H-gas. Accessoires Wij zijn sportieve buitenmensen. Bij de keuze van onze wagen was het dus uitermate belangrijk dat naast een vervoermiddel, onze wagen tevens een trouwe metgezel zou zijn bij fietstochten, reizen en campingtrips. De wagen is uitgerust met gesloten dakrails waarop de meeste systemen probleemloos passen. Seat biedt een eigen set (prijzige) thule dakdragers aan. Een trekhaak behoort ook tot de mogelijkheden, het maximaal sleepgewicht van de wagen bedraagt 1600 kg bij een kogeldruk van maximaal 80 kg. Goeie cijfers dus voor een 'groene' wagen. Verdict De wagen voldoet volledig aan onze verwachtingen. Hij is ruim genoeg voor ons kleine gezinnetje, is zuinig en ziet er gewoon goed uit. Het is een no nonsens wagen waar weinig overbodige luxe op terug te vinden is en hij is helemaal mee met zijn tijd op technologisch en motorisch vlak. Daarbij komt dat een nieuwe Seat zijn waarde sneller lijkt te verliezen dan zeg maar een volkswagen, wat de wagen zeer interessant maakt om als jonge tweedehands te kopen. Mvg Niels Seynaeve
  22. 7 points
    Vrijdag vw polo ontvangen ??? Zeer enthousiast en tevreden.
  23. 7 points
    Ik lees al een behoorlijke tijd (anoniem) mee, en heb al erg veel informatie vergaard hier, waarvoor mijn ontzettende dank. Het is niet zonder enige trots dat ik kan melden dat er hier ten huize nu ook een aardgasrijder in spe aanwezig is. Na een poos met dieselwagens te hebben rondgereden wanneer een vierwieler nodig was (geleend van de (schoon)ouders, beiden VW Golf IV's TDI's van 2000/2001), was het moment toch aangebroken om eens over een eigen wagen na te denken voor de partner, wegens vernieuwde werksituatie van de partner. Door de demonisering van diesel was het plan om toch voor benzine te gaan, wegens goedkoper aan taksen, het geslonken prijsverschil t.o.v. diesel en lage-emissie-zones die als champignons overal opduiken. Tweedehands was het eerste plan, om voor zo weinig mogelijk geld van A naar B te kunnen gaan, maar voor een beetje degelijke tweedehandswagen tel je toch ook nog redelijk wat euro neer, je koopt toch altijd iets onbekend van iemand onbekend, er zijn vaak optiepakketten geïnstalleerd waar je zelf niet voor kiest, of nodig hebt, of juist niet beschikbaar, of... Dus geheel vrijblijvend toch eens bij een VW-garage gaan horen of een UP! niet tot de mogelijkheden behoorde. Die optie viel ook al snel af, omdat er toch wat snelwegen zullen afgemaald worden, en de UP! daar niet 100% voor geschikt is (tenzij een GTI dan). Dan bleek een Polo meer aangewezen: groter, robuuster, 4.5 volwaardige plaatsen, een serieuze koffer... en een volwaardige aardgas-optie, met een 90pk TGI-motor van 999 cm³ en 160 Nm koppel. Genoeg vermogen & koppel om vlot mee te kunnen met het huidige verkeer, zonder overdreven te zijn. Een vriend van me werkt voor de Colruyt-Group, en heeft een bedrijfwagen op CNG (VW Golf Variant van 2016-ish), en die is erg tevreden over CNG, de invloed ervan op de bankrekening en milieu en het gebrek aan negatieve impact op de rijervaring. Een testrit met een 95pk TSI Polo leerde ons dat het een erg degelijke en veilige auto is, en verbazingwekkend ruim (ik ben bijna 2 meter en 90+ kg droog aan de haak, en kan zonder enig probleem op de achterbank zitten terwijl de voorzetel niet naar voor geschoven moest worden om ook daar mijn dubbele meter kwijt te geraken). En die driecilinder bromt heerlijk bij het optrekken, en is voor de rest muisstil... Na jàren rijden eindelijk nog eens windgeruis gehoord, zonder dieselbrom. Bleek VW nog erg interessante voorwaarden te hebben i.v.m. financiering, en saloncondities die als maatwerk leken te passen: significante kortingen op de Polo, een CNG-motor voor de prijs van een benzinemotor (van gelijk vermogen), betere banden en 15" i.p.v. 14" wielen. Koppel daar nog eens de kwijtschelding van BIV en 3 jaar aan wegentaks aan (nog iets waar een tweedehandswagen niet echt voordelig in is doordat het in Vlaanderen via uitstoot bepaald wordt, niet via inhoud), en het was eigenlijk een snel uitgemaakte zaak. Omdat het niet altijd goed nieuws kan zijn, bleek wel dat we te laat waren voor de DATS-actie van het jaar, gratis aardgas, maar dat mag de pret niet al te hard drukken, die 450€ zal snel genoeg terugverdiend zijn. Ook het vooruitzicht op een theoretische reikwijdte van 1100 km is aangenaam, omdat er nog steeds een volwaardige 40 liter benzinetank aanwezig is, CNG is wel de primaire brandstof, met benzine als backup. Afgelopen weekend heeft the missuhs getekend voor een Trendline Polo in "Metallic White". Verwachte leverdatum: half juli 2018. En da's lang wachten! Een lelijke CNG-sticker zal door de garage voorzien worden, maar er zal tegen die tijd al lang een bestelling geplaatst zijn voor een mooiere sticker van deze website. Wordt vervolgd!
  24. 7 points
    https://autofans.be/nieuws/officieel/39708-belgie-op-plek-3-europa-voor-cng
  25. 7 points
    Knack, nu graag een artikel dat het hele productieproces van lithiumbatterijen volgt, te beginnen in de mijn en wat zo'n mijn in haar omgeving aanricht. Oh ja, neem de ongelovige Thomassen van de BBL en consoorten ook maar eens mee naar zo'n mijn (en laat ze er liefst nog achter). In het artikel zegt men ook dat Ierland en Oostenrijk inzetten op EV's? Ik dacht net eens gelezen te hebben dat Ierland een netwerk van CNG pompen wil uitrollen, en in Oostenrijk is CNG toch ook al relatief goed verkrijgbaar. Volgens mij heeft e-gas nog een goede toekomst, aangezien het op momenten wanneer er stroomoverschot is (zonnig weer bij PV-panelen, winderig weer voor windturbines) kan worden opgewekt. Er zijn zo ook minder problemen om groen opgewekte energie te stockeren, in tegenstelling tot batterijen die momenteel hiervoor gebruikt worden (of energie-eilanden waarover men nadenkt) en om het net te stabiliseren. E-gas kan volgens mij ook makkelijk pieken in de elektriciteitsvraag mee helpen opvangen.
  26. 7 points
    Afgelopen donderdag mijn wagen gaan halen ? Super content.
  27. 7 points
    Bij deze zoals beloofd mijn A4-gtron die afgelopen vrijdag geleverd werd.... Mvg Paudi
  28. 7 points
    Nog maar 1 maal gebruikt. 160 km autosnelweg gereden, verbruik van 3,5Kg/100km. Hopelijk blijft het zo. Maar nu veel stadsverkeer.
  29. 7 points
    Tja... hoe zal ik het stellen. Het is niet gemakkelijk voor mij om toe te geven dat @muscles tegenwoordig stevig de touwtjes in handen heeft op het forum. Ik kan het niet langer wegsteken, mijn reputatie begint er stilaan onder te lijden... Sinds meer dan 2 jaar en 3 maanden was ik de absolute numero UNO op dit aardgasforum, maar zondag 15/04/2018 zal de geschiedenisboeken ingaan als de overwinning van de gespierde Truidense fitnesskampioen. Wisten jullie dat we een Hall Of Fame hebben? Een pagina waar de leden met de meeste likes en bedankjes punten kunnen scoren? Gisteren heeft Muscles mij dus voorbijgestoken en is nu de absolute nummer 1 van het forum geworden, maar ik blijf knokken om de eerste plaats te bekampen (hopelijk sprokkel ik met deze post veel likes zodat ik terug in zijn spoor kan geraken. Staan in de Hall Of Fame met de meeste likes en bedankjes: @muscles onze moderator met spieren waarvan Muscles van Brussels kan van dromen ? ? @Aardgasrijder de oprichter van het emperium ? @Koen C De meest gepassioneerde Fiat/Lancia fanaat die ik ken ? @Lange_666 Het lid dat er voor gezorgd heeft dat 'het ruitje' en de Belgische CNG-sticker werden gecommercialiseerd. Jij liet me inzien dat er nood was aan sticker ? @JoBé De rijder van de grijze groene muis (en moeite heeft met parkeren, sorry het is me altijd bijgebleven ?) @Brembos Onze slimme invoerder van buitenlandse CNG-wagens en de man met het scherpe gehoor als het gaat over fluittonen ? @Lage Emissie Zone De tabellenman die ons allen info heeft verschaft over de LEZ ? @JJR De man die Q8 Houthalen op de kaart heeft gezet met 1 simpele vraag... Hebben ze daar nu H-gas of L-gas? ? De Hall of Fame staat hier: https://www.aardgasrijder.be/forum/topmembers/ Leiders van de dag:
  30. 7 points
    Zaterdag 21 april is het zo ver, om 11 uur ga ik dan eindelijk mijn Audi A3 g-tron ophalen! Dan kan ik mij eindelijk bij alle aardgasrijders voegen!
  31. 7 points
    Ik heb mijn auto nu 11 dagen. En kan niks anders dan iets goed zeggen over mijn auto. Heel blij met mijn keuze. Rijd super comfortabel CNG, zeker als je vergelijkt met benzine. Verbruik zit rond de 5.2 kg/100km. Doe vaak gewestwegen en stad. Enige nadeel is je familie, vrienden of collega's die er niets van afweten. Dan krijg je opmerkingen van; Is dat niet gevaarlijk? Er zijn weinig tankstations (meer dan dat je denkt), Je mag niet ondergronds parkeren, etc. Elke keer weer dezelfde uitleg geven. Nu, ik heb wel al een paar mensen aan het denken gezet over CNG. Mensen die twijfelen kan ik enkel zeggen: DOEN! -Je verbruikt minder. -Goedkoper. -Vrij van wegenbelasting tot en met 2020 (ik hoop op een verlenging). Daarna zal het nog altijd laag zijn aangezien je uitstoot lager is. -Beter voor het milieu en de gezondheid. 95% minder fijne stof. -Rijd super comfortabel (wil niets anders meer, tenzij een auto op waterstof betaalbaar wordt). -Enkel vaker tanken maar dat neem ik echt met veel plezier erbij! Volgens mij de dag van vandaag de beste en voordeligste oplossing.
  32. 7 points
    kleur: Tungsten Silver Alle pack's behalve de rijhulpsystemen + verdonkerde ruiten en verchroomde dakrails. DSG
  33. 7 points
    octavia G-tec (red velvet), besteld 17/01, leveringsdatum 03/05, incl. dats24 promotie volgens bestelbon! Gisteren bij mijn dealer geweest, want huidige auto kreeg nog een nieuwe chip "dieselgate-aanpassing" ...(na aangetekende uitnodiging van invoerder ). Volgens dealer ben ik nog één van de gelukkigen: voor een "snelle" G-tec levering. ps: Als tevreden klant wordt dit mijn derde Skoda...
  34. 7 points
    Mijn naam is Philip en woon in Evergem (nabij Gent). Na veel lezen van info over CNG en dan vooral hier op het forum beslist om over te stappen op een wagen op aardgas. Vorige week een VW Caddy TGi besteld ter vervanging van onze huidige Caddy TDI. De huidige acties bij VW hebben ons over de streep getrokken, correcte overnameprijs voor ons dieseltje en meer dan serieuze korting op onze nieuwe Caddy TGI highline. Tevens kunnen we op een aantal km van ons woonplaats tanken bij dats, wat natuurlijk mooi is meegenomen. Normaal kunnen we vanaf maart onze nieuwe wagen in ontvangst nemen, we kijken er al naar uit. Van zodra de eerste km gebold zijn zal ik hier mijn bevindingen neerschrijven.
  35. 7 points
    Ondertussen telt mijn 500L al meer dan 50000 Km. Mijn vrouwtje en ik zijn nog altijd zeer tevreden over onze overstap van diesel naar CNG. Het scheelt niet alleen in de portemonnee maar we hebben ook iets van dat we toch bijdragen tot een milieuvriendelijkere wereld. Het grote nadeel aan deze wagen is zijn beperkte gastankinhoud ( ongeveer 14 kg) maar dit is misschien te wijten aan het feit dat het land van oorsprong van deze wagen vele CNG-stations telt en tanken alsdusdanig minder een probleem stelt. Ik vermoed dat mijn volgende aankoop terug een aardgaswagen zal zijn daar ik vermoed dat binnen dit en zes à zeven jaar onze infrastructuur nog niet volledig zal klaar zijn om elektrisch te rijden. Bottomline: ik heb me de aankoop van deze wagen nog niet beklaagd.
  36. 6 points
    kunde die in Wommelgem dan nog wat laten zakken??? 🤣
  37. 6 points
    Na lang, heel lang wachten heb ik vandaag eindelijk mijn Seat Ibiza TGI mogen gaan ophalen 😍 Tot aan de pomp!
  38. 6 points
    Transport van aardgas kost steeds energie, of het nu gaat in de vorm van LNG of via pijpleiding (pompstation om de x km). Net zoals transport van elektriciteit ook met verliezen te maken heeft. Productie van CNG uit LNG kost veel minder energie dan productie van CNG uit het net (geen pompverliezen, deze zijn soms aanzienlijk bij aansluitingen op het distributienet). Netto is het dus goed mogelijk dat CNG uit LNG minder energie kost dan CNG via de pijpleiding (well to tank).
  39. 6 points
    Vandaag mijn seat Arona TGI FR in ontvangst genomen. Juist nog de CNG sticker bevestigen
  40. 6 points
    Mijn huidige dieselwagen is 20 jaar oud en heeft 325000 km op de teller. En hij begon hier en daar wat te kraken bij het uitvoeren van bepaalde manoeuvres. Met het autosalon in aantocht vond ik dat het tijd was om naar vervanging uit te zien. Ik wou een milieuvriendelijker exemplaar. Maar van een elektrische ben ik nog niet helemaal overtuigd en die paste trouwens ook niet in mijn budget 😉. Bij mijn zoektocht op het internet ben ik bij ‘Aardgasrijder’ terecht gekomen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik voordien nog nooit van CNG gehoord had. De vele info die ik hier vond heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken. Volgende week wordt mijn Opel Astra 1.4 verwacht bij de dealer.
  41. 6 points
    Ik denk dat men alles deftig dient te kaderen en alle zaken in overweging dient te nemen en dan pas een deftige analyse dient te maken. Ik herinner mij toen ik pas begon te "dieselen" een gelijkaardig fenomeen. Eerst goedkoop om dan op korte tijd sterk te stijgen om dan een zeer lange tijd te stagneren of te schommelen rond dezelfde prijs. Met CNG zal het dezelfde weg opgaan. Er is ook de vraag van de markt die speelt. En eerlijk gezegd ik zie meer en meer auto's rond rijden met de CNG-sticker. Bovendien dien je ook de wegentaks die we nu niet betalen ook in het globale plaatje op te nemen wanneer je je rekening maakt. En misschien is het ook kort door de bocht om te beweren dat DATS nu "slecht" is. Vroeger waren we blij dat zij investeerden in deze nieuwe technologie en anderen nog (niet) volgden. Ook hier speelt de markt. Misschien gaan er sommigen niet akkoord gaan met mijn volgende stelling maar mijn vermoeden is dat CNG een overgang is naar nog meer ecologische oplossingen voor ons mobiliteits- en milieuprobleem. Technologie heeft de laatste jaren en maanden reuze stappen gezet in de ontwikkeling van elektrische wagens en de batterijen waarbij de actieradius aanzienlijk wordt verhoogd. We dienen juist nog af te wachten hoe onze politici "fiscaal" gaan reageren op dit plaatje. En misschien het belangrijkste: een totale mentaliteitswijziging qua mobiliteit is nodig. Nu al slibben onze wegen dicht en daar gaat geen enkele technologie (CNG, Elektrisch of waterstof) iets aan veranderen. Maar dat zal inspanning vragen van burger en politiek.
  42. 6 points
    Pitpoint rijdt kwa prijs op het DATS been zoals een geile reu op een hete teef. Droom maar verder.
  43. 6 points
    @pinoamigo @Lange_666 Er zijn wel degelijk al prijsverlagingen geweest van de CNG. Ik heb alle CNG-prijzen van H-gas (van Dats 24) vanaf januari 2015: 27 januari 2015 : 1,030 / kg 12 september 2015 : 1,010 / kg 19 december 2015 : 0,990 / kg 8 januari 2016 : 0,970 / kg 21 januari 2016 : 0,940 / kg 27 oktober 2016 : 0,990 / kg 7 februari 2017 : 1,040 / kg 15 maart 2017: 0,990 / kg 9 november 2017 : 1,020 / kg 5 april 2018 : 1,040 / kg 15 mei 2018 : 1,070 /kg 18 augustus 2018 : 1,100 / kg
  44. 6 points
    Didier, ik moet u bedanken voor de tip van de DSG. ik heb via mijn dealer dezelfde deal kunnen krijgen. (heb het wel zelf moeten aanhalen, maar toch) voor mij is de bestelling nu ook aangepast naar een 1.5 -130Pk (nieuwe motorisatie en 3 tanks ipv 2) met DSG. verwachte levering December 2018. de tankkaarten voor de DATS24 zijn blijkbaar op, maar de 365euro wordt gewoon in mindering gebracht bij de eindafrekening. we moeten wel wat langer wachten, maar krijgen er wel wat voor in de plaats.
  45. 6 points
    besteld begin december en is geleverd!!!! joepie!!!!!!!!!!!!!! eind deze week ga ik erom!!! foto's volgen ?
  46. 6 points
    Als jullie op mij stemmen (volgend jaar bij de federale verkiezingen) dan zorg ik er voor dat de vrijstelling er komt tot en met 2025 (met eventuele uitbreiding tot en met 2030) !!! ?
  47. 6 points
    Voici quelques photos de ma Seat leon tgi , version move
  48. 6 points
    Weekendje weg met het gezin naar Roompot Beach Resort in Kamperland (NL). Kom ik hier vanmorgen een Belgische Caddy met CNG tegen
  49. 6 points
    Vandaag was het zover, we hebben getekend voor de aankoop van de Audi A3 g-tron! Kosmosblauwe kleur en natuurlijk een mooi aantal opties om de auto compleet te maken! De levering staat gepland tussen 15/04 en 15/05. Eventjes geduld hebben dus! Iedereen bedankt voor de hulp! Ik zal zeker actief blijven hier voor de informatie, zeker als ik de auto in ontvangst heb genomen.
  50. 6 points
This leaderboard is set to Brussels/GMT+02:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...