Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/21/2017 in all areas

  1. 10 points
    2 cent duurder, niet muggeziften he. Tis hier precies hln.be al die verzuurde reacties hier. Tenminste eens een bedrijf dat de moeite doet om cng nog een voortbestaan te geven. Biogas is de toekomst. Proficiat Pitpoint! Doe zo verder!
  2. 10 points
    Gisteren schoonbroer op bezoek gehad. Heeft eindelijk een auto gekocht die bij zijn nummerplaat past
  3. 10 points
    Vandaag de golf gaan afhalen en ben meer dan tevreden van het geheel. En zeker de kleur vind ik zelf fantastisch. Verder is het zalig om geruisloos te kunnen rijden zonder enig geluidje. (Ben een 1.6tdi superb van 2014 gewoon). Dsg doet z'n ding perfect, duidelijke navigatie, ACC is nog wat wennen, pano dak met dit winterzonnetje is een luxe, de sportzetels zitten geweldig etc... Tijd om te genieten nu!!!
  4. 9 points
    Dit zijn de milieuvriendelijkste wagens volgens ADAC … en het zijn geen EV’s Mika Tuyaerts - fangio.be 30 januari 2020 13u00 Bron: www.fangio.be De Duitse automobielorganisatie ADAC houdt jaarlijks een grote ecotest. In 2019 werden 122 wagens onderzocht. En daar komt één motorisatie als grote winnaar uit … Om tot haar conclusie te komen, ging ADAC niet over één nacht ijs. De modellen werden zowel op de testbank als op de openbare weg getest volgens een vast stramien. Het gaat dus om eigenhandig en objectief verzamelde data van de automobilistenorganisatie die de uitstoot van onder andere CO2 en NOx in kaart brengen. Elektrische wagens krijgen een CO2-uitstoot die berekend wordt via de gemiddelde CO2 die wordt uitgestoot bij de elektriciteitsproductie in Duitsland. Deze ligt door een aantal koolcentrales bij onze Oosterburen wel hoger dan in België. De resultaten van ADAC eenvoudigweg extrapoleren naar onze Belgische wegen is dus net iets te kort door de bocht … Aardgas als winnaar, grote SUV als verliezer Wagens op CNG komen als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien manifesteert deze brandstof zich pertinent bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkel hybrides en elektrische wagens in de top tien, die de bovenhand nemen op de conventionele verbrandingsmotor. De eerste diesel staat op plaats elf (Citroën C4 Cactus BlueHDi 100), de eerste benzine op 15 (Skoda Fabia 1.0 TSI). Volkswagen Volkswagen Golf TGI Wie komt er slecht uit de test? Duidelijk de grote SUV. Grotere stekkerwagens als de Audi e-tron (een naar drie sterren vertaalde score) doen het opmerkelijk slechter dan lichtere, kleinere EV’s zoals de BMW i3 en Kia e-Niro (vijf sterren). Gulzige sportievelingen op hoge poten zoals de 354 pk sterke Porsche Macan bengelen logischerwijs helemaal achteraan het peloton. Alleen wagens met een uitlaatgasreinigingssysteem dat niet in alle rijsituaties even goed werkt, zoals op de snelweg in de Honda CR-V 1.5 Turbo of in de Volvo XC90 D5 AWD, scoren nog slechter dan de Macan. Al brengt de automobielorganisatie voor de Volvo de XC90 B5 als alternatief naar voor, die dankzij de verbeterde uitlaatgasreiniging aanzienlijk schoner is en drie sterren krijgt in de Ecotest. Hieronder kan je de top 20 bekijken, voor de volledige lijst sturen we je graag door naar de website van ADAC (pagina in het Duits). Plaats Merk Model Motorisatie Puntentotaal 1 Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion Aardgas 95 = Volkswagen Polo 1.0 TGI Aardgas 95 3 BMW i3 (120 Ah) Elektrisch 93 4 Seat Arona 1.0 TGI Aardgas 92 5 Kia e-Niro (64 kWh) Elektrisch 91 = Toyota Corolla 1.8 Hybrid Hybride 91 7 Kia e-Soul (64 kWh) Elektrisch 89 = Toyota Prius 1.8 Hybrid Hybride 89 9 Tesla Model 3 Standard Range Plus Elektrisch 86 10 Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion Aardgas 84 11 Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Diesel 82 12 Volkswagen Golf 1.6 TDI Diesel 81 13 BMW 320d Steptronic Diesel 80 = Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi Diesel 80 = Skoda Fabia 1.0 TSI Benzine 80 = Tesla Model 3 AWD Elektrisch 80 17 Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel Automatik Diesel 79 = Skoda Scala 1.0 TSI Benzine 79 = Toyota Camry 2.5 Hybrid Hybride 79 = Seat Ibiza 1.0 TSI Benzine 79 BRON: https://www.hln.be/auto/dit-zijn-de-milieuvriendelijkste-wagens-volgens-adac-en-het-zijn-geen-ev-s~a7acba18/
  5. 9 points
    Hoewel ik zelf met de zilveren medaille rondbol, moet ik toch zeggen dat ik een test van het ADAC veel hoger inschat dan een "test" van de VRT.
  6. 9 points
    Ik ging er vanuit dat de meeste forumleden wel voldoende technische kennis hadden (vooral omdat de injectiemethode vaker een belangrijk punt is voor gas). Ik zal dan ook even wat context geven, mijn excuses als dit off-topic gaat of een enorm lang bericht wordt, maar ik leg het graag even uit. Er zijn vier voornamelijke soorten brandstoftoevoer: carburateur (tot 1990, geen controle op de toevoer (de motor 'zuigt' de benzine aan) en dus ook niet echt op uitlaatgas) singlepoint (één injector in de inlaat, een goedkope vorm van indirecte injectie, computergestuurd en de brandstofinspuiting kan dus geregeld worden door het lambadasignaal en de geregelde katalysator, die verteld hoeveel lucht of brandstof overblijft - bijna niet gebruikt, alleen door kleinere, goedkopere auto's in begin jaren 90 of een paar Fiat's tot mid-jaren 2000, vanaf nu wordt ook helemaal geen benzine meer geïnjecteerd wanneer je de gas loslaat (voor remmen op motor bv.)) -> nadeel van deze twee is dat je geen controle hebt over hoeveel mengsel precies in de cilinder komt, één kan dus net iets te arm lopen (meer warmte) en de andere iets te rijk (verspilling). multipoint (of multiport, of poortinjectie in het Nederlands, heeft alle voordelen van singlepoint, met het bijkomend voordeel dat elke cilinder apart, voor de klep, ingespoten wordt - typisch voor elke standaard benzinemotor, wordt ook nog veel toegepast) directe injectie (zoals de TSI's, TGI's, ... de benzine wordt in de cilinder zelf ingespoten voor een hogere efficiëntie, helaas is het verschil te verwaarlozen en in combinatie met benzine is uitstoot die typisch is aan dieselwagens veel hoger (tot het punt dat ook benzineauto's roetfilters krijgen)) Grappig weetje: voor de NOx-zone's in Duitsland worden directe injectie-motoren strenger behandeld dan nog oudere poort-injectiemotoren. M.a.w. de Skoda Octavia 1.6 benzine (Euro 3) die mijn ouders in 2000 nieuw kochten mag daar wél nog binnen, en de Golf Plus 1.4 TSI benzine (Euro 4) die ze in 2009 kochten, mag dat enkel indien uitgerust met een, zoals zij het heten, 'Otto-filter', welke veel moderne benzineauto's nog steeds niet hebben. Je riskeert ook dat de kleppen helemaal aanslaan met troep (wordt niet afgewassen met benzine). Hyundai bijvoorbeeld gebruikt ook nog poortinjectie op hun directe injectie-motoren om dit te voorkomen... Ik vraag me ook af in hoeverre mate flashlube bij LPG- en CNG-auto's de inlaat vervuilen. I.v.m. gas is een poort-injectiemotor veel makkelijker en betrouwbaarder in ombouw. De benzine-injectoren worden nl. niet gebruikt, maar zitten wel middenin de explosies die continu in de motor gebeuren. Bij retrofit LPG- en CNG-installaties wordt vaak geöpteert voor gedeeltelijke benzine-injectie, wat niet echt een oplossing is (ook moeilijk correct af te stellen in de praktijk). VW gebruikt al lang FSI- en TSI-motoren, maar hun gasmotor in 2012 was nog steeds poort-injectie en exclusief (uiteindelijk) voor gas. VAG gebruikt gewoon hun TSI-motoren (directe injectie) en plaats gas-injectoren in de inlaat (poortinjectie). Dit vind ik een beetje een afterthought-oplossing (zoals bij een retrofit-installatie). Voordeel van directe-injectie is ook dat hij enorm arm kan lopen voor extra efficiëntie (diesel-achtig), dit is de S in FSI en TSI (stratified). Een poortinjectiemotor loopt (vrijwel) altijd met een stoichiometrisch mengsel (dus de juiste lucht-benzine(gas)-verhouding), omdat arm lopen niet correct kan. Bij gas zou je het risico lopen op terugslag, bij benzine ook, behalve dat benzine meestal niet volledig verdampt in de inlaat zit. De kleppen van elke VW-motor zijn héél sterk. En voor directe injectie sowieso, want de temperaturen kunnen altijd hoger oplopen en ze worden nooit gesmeerd of gekoeld door benzine. Ik weet dus niet in hoeverre mate deze nog veel verstevigd zijn, want ze zijn al van degelijk materiaal. De benzine-injectoren daarentegen, zijn exact dezelfde bij een TSI- als TGI-motor. Ja, je moet wel vaker tanken en rijdt dan even op benzine, maar toch... Je rijdt toch altijd op gas, dus je haalt helemaal de vermogensvoordelen van de directe injectie nooit, terwijl je wel een duurdere en complexere (en mogelijk gevoeligere) motor hebt. VAG zou veel stappen vooruit hebben gestaan als ze nu de gas-injectoren in de cilinder hadden geplaatst, en de benzine-injectoren in de inlaat. De kleppen krijgen extra smering, worden gespoeld voor eventuele built-up (hoewel gas natuurlijk veel schoner verbrandt). De benzine dient toch enkel als 'back-up' of 'noodgeval' en ze zouden de voordelen van een directe injectie uit een gasmotor kunnen halen (als enige op de markt!). Het verschil dat mensen nu merken in punch tussen benzine en CNG is voornamelijk omdat op CNG de motor in principe anders werkt. Maar, we moeten begrijpen dat dit natuurlijk research had gekost en ze op de huidige manier veel sneller een veel groter aanbod konden hebben, met bijna geen kosten (enkel één keer de perfecte afstelling vinden (misschien een dag werk), die overgedragen kan worden naar alle zelfde motoren, steeds dezelfde ratio en de kosten van de onderdelen). In dit geval konden ze perfect dezelfde motor met poort-injectie voor benzine gebruiken (je zou er op gas absoluut niks van merken). Dan werden je kleppen beter gespoeld, was de motor een stuk goedkoper (bij directe injectie moet de druk in de motor overwonnen worden) en minder complex en kon de CNG-wagen goedkoper aangeboden worden en sneller interessant zijn voor meer mensen! Ik zou ook denken dat, als CNG lang genoeg de nodige aandacht blijft krijgen (en het ook niet ineens onïnteressant wordt gemaakt door de overheid of in één of andere doofpot terechtkomt omdat ze er niet genoeg aan verdienen), VAG een echte CNG-motor bouwt, en niet gewoon gas-injectoren plaatst in een dure, complexe, moderne TSI-motor die vooral ontworpen was voor benzine, hoe ze nu worden uitgevoerd (misschien ook deels omdat het niet te voorspellen was in welke mate CNG zou aanslaan). Maar nogmaals: ik zeg daarom niet dat ze slecht zijn. De blokken zelf zijn gewoon degelijk. Ik vind het gewoon een onnodig risico van de injectoren. In Polen heeft VAG (of toch Skoda) samengewerkt met Prins om de 1.4 TSI op LPG te leveren met het VSI-DI-systeem (zelfde principe). Daar waren na een 5-tal jaar bij sommige mensen klachten dat de benzine-injectoren uitgedroogd waren. Daar was het natuurlijk meer een probleem, omdat de verdamperinstallaties uiteraard nog benzine nodig hadden bij het opstarten. Sommigen konden nog op drie cilinders totdat je aan 45-50° zat, dan heb je geen probleem meer. CNG verbrandt dan nog iets heter (maar de TGI's hebben wel een iets kleinere turbo tegenover TSI om de temperatuurverschillen te beperken). Tegenwoordig spuiten alle VSI-DI's ook benzine mee in (1L/100km ongeveer), maar dit is een toufferaaroplossing, zoals ik het zou noemen. Uiteraard weet ik niet of er ondertussen wijzigingen zijn doorgevoerd aan de TSI's, dat kan natuurlijk wel. Ik hou graag mijn auto's langer bij (en zeker langer dan 4 jaar), en zou dus niet met zo'n probleem willen zitten met mijn eigen geld (opnieuw: ook al gaat het misschien allemaal perfect). De enige reden voor de onnodige complexiteit nu, is omdat dit het makkelijkst en goedkoopst was om te maken. Een concern als VAG kon met weinig aanpassingen opnieuw hun eigen, moderne, goed-doordachte gasmotor maken. Maar ik heb hierboven nu uitgelegd waarom ze dat waarschijnlijk liever niet deden. Het verschil met andere CNG-fabrikanten is ook dat VAG geen poort-injectiemotoren meer aanbied. Buiten Europa wel nog FSI's, of in Europa in specialere modellen (Audi V8). Met als enige uitzondering de 1.0 MPI in de up! (en Polo?), die ook op CNG bestaat. Ik weet niet of diezelfde 1.0 TSI ook op CNG bestaat. Het is ook zeker niet omdat ik van dit specifieke concept geen grote fan ben, dat ik niet van auto's op gas kan houden. TGI ≠ alle auto's op gas, en ook zeker niet alle auto's op CNG. Dat was voor bepaalde forumgebruikers blijkbaar moeilijk te begrijpen, of althans toch zeer 'verwarrend' uitgelegd, hoewel het toch vrij simpel te begrijpen is, als ik het teruglees. Ook de yogurtvergelijking was net iets te moeilijk. Misschien dat deze personen nu minder moeite hebben met dit te begrijpen. Hopelijk begrijp je zo een beetje beter waar de gedachtengang vandaankomt, zo, @Trostomaat
  7. 9 points
    Hierbij even bevestiging dat het station geopend is. ? We produceren het CNG inderdaad uit LNG (H+) en dit wordt aan beide kanten (Noord & Zuid) afgeleverd. Onze CNG Connect trailer is ook aanwezig op de site Noord, waar hij gevuld wordt voor levering in Hoboken. Opgelet : op Zuid (richting Luik) kan je momenteel niet via elke betaalterminal CNG selecteren. De terminals dichter bij de shop hebben wel de CNG keuzemogelijkheid. Dit wordt nog aangepast. Fijn weekend aan allen, Philippe Drive Systems
  8. 9 points
    Volgens "Auto Zeitung.de" komt de Passat na zijn face lift in zomer 2019 ook op CNG beschikbaar. Dit zou heel mooi nieuws zijn! "Eine neue, auf den Betrieb mit Erdgas (CNG) ausgelegte Variante, der 1.5 TGI evo, kommt ebenfalls ins Programm." Bron: https://www.autozeitung.de/vw-passat-2019-technische-daten-preise-125355.html
  9. 8 points
    Goeie morgen beste aardgasrijders , ik ben nieuw hier en woon te west-VL in De Panne en ik word binnenkort ook een aardgasrijder dus verlang ik toch al een beetje naar ons voertuig dat reeds is besteld , dit word een nieuwe Audi A3 g-tron2020 . De reden van mijn overstap is toch al een beetje de voorliefde van LPG destijds bij ons thuis reed mijn vader ook al met een Volvo 244 op LPG dus wist ik al wat de voordelen en nadelen waren destijds , maar CNG is ook niet te vergelijken met LPG en ik merk dat er nu alleen maar voordelen zijn aan het rijden op aardgas . Mijn eerste auto was een Opel Rekord 2.0L benz 2dehands , en daarna volgden nog Peugeot 205 gti 1.6L 2dehands , Honda Civic esi 1.6L 2dehands , VW Jetta 2.0L D nieuw , VW Beetle 2.0L D nieuw en toen begon dieselgate dus was ik het allemaal een beetje zat met al het bedrog van de constructeurs alsook vadertje staat die om de haverklap draait met de wind om toch maar hun zakken te blijven vullen met het geld van de hardwerkende Vlaming of ( Belg ) door de taksen op brandstof , BIV en rijtaksen steeds hoger te gaan belasten in Belgie . Nog maar te zwijgen over de lage emissiezone voor grootsteden ! Dus dit alles zorgde ervoor van eens goed na te denken vooraleer de aanschaf van een nieuw voortuig dus wou ik zien wat er op de markt te koop was van CNG wagens , uit de tijd van mijn vader zijn Volvo wist ik dat het een beetje een log beest was die op gang kwam dus wou ik toch een voertuig met wat vermogen en naar volume toe is een middelgrote hatsback voldoende voor ons . Dus zo kwam ik bij Audi terecht een beetje tegen mijn zin vanwege de VW group en de dieselgate liet ik dit achter de rug en ik vroeg een testrit aan voor een Audi A3 1.5L g-tron s-tronic bij Audi Raes te Brugge . Het had heel wat werk in de voeten om een week voor afsluiten van het autosalon nog een testrit te bekomen vanwege een klant die gebruik maakte van dit voertuig omdat zijn wagen in herstelling was bij de dealer maar uiteindelijk was het toch gelukt oef . Dus de auto afgehaald en die 2 dagen in mijn bezit gehad mits tegen betaling want zeg nu zelf een wagen testen op 1 u tijd persoonlijk vind ik dat belachelijk weinig laat staan op een alternatieve brandstof en het gaat hier toch ook over een grote aankoop , dus de wagen uitvoerig getest en ik was uitermate verrast deels door de wagen zelf maar ook toen ik het verbruik zag op de display en het vlot optrekken en de vlot schakelende s-tronic wat trouwens mijn 1ste automatic zal zijn . Dit alles heeft me overtuigd om het voertuig aan te kopen alsook het NIET betalen aan biv en autobelasting vond ik super jammer voor vadertje staat dus kijk ik heel benieuwd uit naar de leveringsdatum ergens eind Mei . Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar extra informatie over CNG en toen kwam ik bij deze website terecht waaruit ik al heel wat informatie rijker ben . Zo dit was mijn kennismaking met jullie tot hoors .
  10. 8 points
    Helemaal akkoord. Het is een rare conclussie om te beweren dat CNG slecht is voor het milieu, omdat in Amerika methaan weglekt (notabene bij het ontginnen van olie). Meer CNG wagens zouden net een oplossing zijn voor dit probleem, en niet de oorzaak ervan. Het is omdat het methaan als 'afvalproduct' wordt 'gedumpt' dat er inderdaad een probleem is (in Amerika), maar bij een evenwichtiger verdeling tussen olieverbruik en gasverbruik in de ganse keten zou ook de industrie een incentive hebben om met het methaan wat omzichtiger om te gaan, en het niet zomaar te laten weglekken, Het stoort me ook dat men voor CNG nu plots de well-to-tank impact gaat bekijken, terwijl men ervan uit lijkt te gaan dat alle electische stroom C02-neutraal is, en alle waterstof ook via (veel) groene stroom wordt geproduceerd. De waarheid ziet er toch wel anders uit.... Spijtig dat nu ook de VRT gaat voor het simpel verhaal. Je zou beter verwachten van de openbare omroep.
  11. 8 points
    Het volgende heb ik naar de VRT gestuurd : De auto's werden stationair getest. Maar al rijdend tegen verschillende snelheden (50 -70 -90 -120) ? Optrekken en vertragen ? Ho maar ... Ivm de electrische wagen gaan jullie uit van de aanname "dat iedereen een groene stroomcontract" kan hebben. Of eigen zonnepanelen. (zelf heb ik een contract bij Ecopower, zonnepanelen voor 1800 kWh per jaar en een zonneboiler. Ik ben dus niet "tegen" :)) Maar de echte energoe-mix ? Daar zwijgen jullie over. In België is dat nog altijd meer dan 50 % kernenergie, meer dan 35 % aardgas en minder dan 10% wind/water/zon. De CO2 uitstoot van de kerncentrale rekenen jullie niet (ontginning uranium, opwerking, transport), maar jullie rekenen wel de methaanuitstoot van de installatie in de VS ? De VS met zijn vervallende infrastructuur (dixit Bjorn Soenens, jullie eigen reporter) terwijl in België vooral aardgas uit Groningen, Rusland en Noord-Afrika in gebruik is. Durven jullie Nederland met de VS vergelijken qua milieuvereisten ? CO 2 uitstoot kernenergie bedraagt 1/3 tot 2/3 van een aardgascentrale (gewone tot WKK). Op het ogenblik worden uraniumertsen gewonnen met gemiddeld zo’n 0,1 procent uranium; in 1000 kilo gesteente zit dan een kilo uranium. In deze situatie is de indirecte CO2 uitstoot van een kerncentrale 10 tot 50 % van de totale CO2-uitstoot van een gas-gestookte centrale (15% tot 85% van een warmtekracht-installatie op aardgas) http://www.co2ntramine.nl/informatie/informatie-over-kernenergie/ook-daarom-geen-kernenergie-in-17-argumenten/broeikaseffect-en-uranium/ Omgerekend : 66 gr CO2/kWh ! https://wisenederland.nl/kernenergie/kernenergie-duurzaam Een artikel hierover van jullie zelf (de VRT) : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2009/10/28/is_kernenergie_co2-neutraal-1-624882/ Jullie weten het dus wel, maar nemen het niet mee bij de berekening van jullie "klimaat" studie. Dan zwijgen we nog over de ontginning van kobalt en lithium waarvoor bossen en velden moeten wijken. Dat zijn de natuurlijke CO2 opvangers die verdwijnen. Niet meegerekend dus. In Groningen en Rusland ploegt de boer gewoon verder naast de gasinstallatie.... Als laatste : waarvan wordt waterstof gemaakt... ? Van aardgas ! Via overschot van groene eelectriciteit = toekomstmuziek. Ik zou zeggen : doe jullie berekeningen en conclusies maar opnieuw.
  12. 8 points
    Zoals ik al eerder zei: 12 Maart 2018 besteld. 28 Mei 2019 opgehaald. Oorspronkelijke bestelling was 1.4 highline met DSG. en jep we hebben de 1.5 gekregen.
  13. 8 points
    We kunnen cng tanken in Lommel. Gisteren de proef op de som genomen. Den deze is er blij mee. ??
  14. 8 points
    Autogids: Andrew Shepherd (Seat): CNG is gemakkelijk Andrew Shepherd, CNG-productexpert van Seat, Vertelde ons in een gesprek op het salon van Brussel alles over deze technologie en over de strategie van zijn merk voor deze brandstof. https://www.autogids.be/autonieuws/interview/andrew-shepherd-seat-cng-gemakkelijk-2019.html --- Ik was bij dit interview en zijn presentatie. Superinteressant, al zit er in dit artikel voor de meeste gebruikers hier weinig nieuws.
  15. 8 points
    Hahaha 2 jaar geleden ben ik op het autosalon geweest en heb ik de stand van NGVA bezocht. Ik had vrijkaarten gekregen en heb toen afgesproken met enkele mensen op het autosalon. Op de stand van NGVA stonden alle modellen met CNG samen op 1 stand. Veel bezoekers waren er die dag en ik heb veel uitleg gegeven, niet als verkoper, maar als ervaringsdeskundige. Nu komt het leuke... wist je dat op de stand van NGVA.be de CNG-kaart van huidige en toekomstige CNG-pompen van aardgasrijder.be werd getoond? Ook de kaarten van het buitenland konden er worden opgevraagd, ook via aardgasrijder.be Ik heb toen 2000 visitekaartjes achtergelaten en ik heb destijds ook een aantal mails gekregen nadat mensen een CNG-wagen hadden gekocht na uitleg gekregen te hebben van mij. Het was een leuke maar drukke en vermoeiende dag.
  16. 8 points
    Na veel info hier gelezen te hebben over CNG ben ik overtuigd geraakt van deze brandstof, ook het feit dat hier in het waasland toch wel wat tankmogelijkheden zijn is de beslissing gevallen. Een audi A5 G-tron besteld :).
  17. 8 points
    Dank jullie wel voor de talrijke reacties! Bestelbon wordt getekend!!!!!!!
  18. 8 points
    Volkswagen Golf 1.4 CNG. Besteld 28/01 Levering voorzien 28/05 Effectief afhalen 27/04 Maand eerder dus dan gepland ?.
  19. 8 points
    Vandaag 27 maart in De Standaard: Autosalon was ‘heel groot succes’ Aardgaswagen trapt gaspedaal in Terwijl diesel in het verdomhoekje zit, worden auto’s op aardgas snel populairder. D’Ieteren heeft na drie maanden al evenveel bestellingen binnen als er in heel 2017 in België werden verkocht. Van onze redacteur Ruben Mooijman Brussel Op het autosalon dat eerder dit jaar plaatsvond, was de vraag naar auto’s op aardgas groot, zegt Jean-Marc Ponteville van importeur D’Ieteren (Audi, Seat, Skoda en VW). Hij spreekt over een ‘heel groot succes’. Na krap drie maanden zijn er bij D’Ieteren al meer aardgasauto’s besteld dan bij alle importeurs in de twaalf voorgaande maanden samen. De autobestuurder wordt milieubewuster en zoekt daarom naar alternatieven voor diesel of benzine, zegt Ponteville. Gisteren zetten D’Ieteren en supermarktketen Colruyt de voordelen van CNG (compressed natural gas) in de verf door de milieuschade van een aardgasauto te vergelijken met die van een exemplaar op benzine of diesel. De zogenaamde well-to-wheel-uitstoot van CO2 ligt 16 procent lager dan bij diesel en 30 procent lager dan bij benzine. De uitstoot van stikstofoxiden en fijn stof is zelfs meer dan 70 procent lager dan bij de vloeibare brandstoffen. Fiscale voordelen Colruyt is via de tankstations van DATS 24 marktleider in CNG-verkoop. In België zijn 55 van de 92 CNG-stations van DATS 24. Het aantal stations heeft de afgelopen jaren een forse sprong voorwaarts gemaakt. De verkochte volumes stijgen mee: in februari van dit jaar verkocht DATS 24 60 procent meer dan in februari vorig jaar. En de expansie gaat door: nog vóór de zomer moeten er vijf stations bijkomen, voor het hele jaar staan er zestien nieuwe op het programma. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation. De Vlaamse overheid streeft naar één station per gemeente in 2020. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation De automobilist wordt met fiscale voordelen in de richting van het aardgas gelokt. In Vlaanderen zijn de auto’s op CNG vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse rijbelasting. Bovendien is CNG 30 tot 40 procent goedkoper dan diesel en benzine, en ligt het verbruik iets lager. CNG-auto’s zijn in aanschaf meestal wel duurder, maar dat voordeel wordt gecompenseerd door de BIV-vrijstelling. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is. Behalve de gastank is er ook altijd nog een benzinetank aanwezig. Ondergrondse garages Dat CNG als milieuvriendelijke brandstof minder aandacht krijgt dan elektriciteit, wijt Maarten Van Houdenhove van DATS 24 aan de verwarring die er soms nog bestaat over rijden op gas. ‘Mensen associëren CNG soms nog met het vloeibare gas LPG, waarmee je geen toegang hebt tot ondergrondse garages. Maar CNG is een ander product, waarmee je probleemloos ondergronds mag parkeren.’ Volgens cijfers van constructeursfederatie Febiac is de markt voor CNG-wagens sinds 2013 snel aan het groeien. In dat jaar werden er voor het eerst meer dan honderd wagens op die brandstof ingeschreven. Vorig jaar waren het er 2.487. Nog altijd maar een half procent van het totale aantal inschrijvingen, en een aantal dat vergelijkbaar is met het aantal ingeschreven elektrische wagens. In 2016 werden er zelfs meer aardgaswagens ingeschreven dan elektrische auto’s. De opkomst heeft veel te maken met de totstandkoming van een juridisch kader voor de tankstations, zegt Van Houdenhoven. Daardoor ligt het gros van de CNG-tankstations in Vlaanderen. Nu zo’n kader er ook in Wallonië is, verwacht hij daar een inhaalbeweging. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is.
  20. 8 points
    Hallo! Ik volg het forum al even, maar nu de kogel door de kerk is qua aanschaf van een CNG-wagen heb ik me ook daadwerkelijk geregistreerd. Op mijn werk (Koerier DHL) hebben we al enkele jaren de Mercedes Sprinter 316 NGT, en zo ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het rijden op CNG. Gezien mijn positieve ervaring hiermee, en de mogelijkheid om CNG te tanken zonder ook maar 100m om te moeten rijden op mijn normale woon/werk-traject, was dit uiteraard een gedachte die al een tijdje speelde bij het zoeken naar een nieuwe wagen. Na eerst nog enkele andere opties zoals elektrisch en hybride te hebben bekeken, leek de enige realistische optie richting een meer ecologische wagen in onze situatie -zowel op technisch als budgetair gebied- om te gaan voor CNG. Sinds deze week zijn we namelijk de trotse eigenaars (jawel, ik ben mijn echtgenote dankbaar om mij te volgen in deze keuze) van een Volkswagen Golf VII 1.4 TGI. Na de testrit waren we beiden meteen verkocht. Het plaatsverlies in het koffer (dubbele bodem en reservewiel kwijt aan de gastank) viel al bij al heel goed mee, iets waar we op voorhand wat schrik voor hadden. En het ronken en knorren van de 2.0 CDI in onze Mercedes B-klasse misten we geen seconde van zodra we in de fluisterstille Golf zaten voor de testrit. De platen van de nieuwe wagen zijn inmiddels onderweg, en we kijken er naar uit om afscheid te nemen van de dorstige, en niet zo propere Euro4 dieselwagen, om zo richting de toekomst te rijden met wat op dit moment voor mij de beste keuze lijkt voor zowel het milieu als ons budget. Ik hoop hier in de toekomst nog veel (hopelijk vooral positieve) ervaringen te kunnen delen, om op die manier collega-cng-rijders te kunnen informeren, en mogelijke kanditaat-cng-rijders over te streep te trekken! Gegroet, V.
  21. 8 points
    Mijn a4 avant g-tron s-tronic is gisteren opgeleverd. Rijdt fantastisch. Geen geluid dat doordringt tot in het interieur.
  22. 7 points
    De redactie van aardgasrijder.be kreeg vandaag een bericht dat langs de drukke E40 in Heverlee op de terreinen van Texaco ESSO Heverlee de eerste CNG/LNG-pompen van het land zullen worden geplaatst, direct langs de autosnelweg. De huidige tankstations van Texaco ESSO in Heverlee, zowel in de richting van Brussel als in de richting van Luik zullen worden uitgerust met LNG voor vrachtwagens en CNG voor personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens. Over de exacte details van het aantal pompen op beide tankstations is het nog even wachten maar volgende belangrijke gegevens zijn wel reeds bekend. De openingsdatum is voorzien voor maart 2019 en het aangeboden gas zal gewonnen worden uit LNG. Hiermee zal er H+ gas aangeboden worden, net zoals er reeds wordt aangeboden bij Total Kallo, Total Hoboken en Romac Fuels in Veurne. De tankstations in Kallo en Hoboken werden gebouwd door Drive Systems uit Tienen, de pompen van Texaco ESSO zullen tevens worden gebouwd door deze erkende installateur. De evolutie van CNG op de autosnelweg is hiermee wel ingezet, we hopen samen met jullie dat dit het eerste initiatief is en dat er nog vele nieuwe CNG-tankstations langs onze snelwegen mogen bijkomen. Wanneer we kijken naar de kaart met Belgische CNG-stations merken we nog een aantal blinde vlekken op. De E40 is een drukke verkeersader in België, dit tankstation is strategisch goed gelegen. Een kleine frustratie die CNG-rijders al eens kunnen hebben is het feit dat je de autosnelweg enkele kilometers dient te verlaten alvorens je kan tanken. Door de inplanting van de pompen op bestaande tankstations langs onze autosnelwegen kan deze frustratie tot het verleden behoren. https://www.aardgasrijder.be/blog/eerste-cng-tankstation-langs-de-autosnelweg/
  23. 7 points
    Hallo allemaal Zit al even op het forum, bij deze mijn wagen even voorstellen. Heb in maart 2019 een 2de hands VW Golf gekocht uit 2015. Kwam uit Zweden, met 16 000 km op de teller. Nu 1 jaar en 30 000 km later, nog altijd heel tevreden over de aankoop. Reden om voor CNG te kiezen: met veel tegenzin een auto moeten kopen voor het werk, en op zoek gegaan naar het meest betaalbare, minst vervuilende alternatief. Wat mij het meest heeft verrast is het lage verbruik tegenover benzine, en hoe stil zo'n wagen is. Het enige negatieve punt op dit moment was een reis naar Frankrijk. Ondanks voorbereiding toch terechtgekomen bij tankstations die geen CNG hadden of gesloten waren. Inhoud tank: 15 kg (bereik van 400-420 km) Gemiddeld verbruik CNG: 3,4 kg/100 km Gemiddeld verbruik benzine: 5,5 l/100 km
  24. 7 points
    Gelukkig maar, koop je dan een CNG wagen de dag voor het beruchte VRT artikel.. Ben volledig gerust gesteld, niet dat ik daarvoor ongerust was.. Nu kan ik zonder schuldgevoel lekker met onze Passat verder tuffen.
  25. 7 points
    Prijsdaling bij DATS ! 0,98 € / kg voor H-gas. 0,86 € / kg voor L- gas.
  26. 7 points
    Ik ben een fervent CNG rijder. Ik rij met een Passat 1.4tsi cng, die ik tweede hands heb gekocht bij Tavernier Zedelgem, ingevoerd uit Zweden. Ik heb er nu al 50.000km opzitten als CNG rijder. De motor is zeer stil op CNG en daardoor ga je ook rustiger rijden. Mbt verbruik, met 23 kg CNG doe ik gemakkelijk 500km en met de 31l benzine tank 450km. Met zo'n bereik heb je nooit die onzekerheid om zonder brandstof te geraken. CNG is de primaire brandstof en dit is ook meteen de goedkoopste en meest ecologische manier van rijden. Wel opletten voor het volgende: je hebt 2 brandstof systemen, nl CNG en benzine. Op benzine rijden gebeurt pas als de CNG tanks leeg zijn. Om het benzine systeem goed te laten functioneren moet je wel voldoende op benzine rijden. Anders gaat dit systeem vervuilen door aanlading; men zegt dan dat het systeem lui wordt. Wat is dan voldoende? Ik hou het zo op +/- 10pct, en af en toe op benzine ook eens op de snelweg. Dus af en toe de CNG tanks leegrijden, dit is wel belangrijk. Er zijn steeds meer CNG stations en ook apps die je toelaten om het dichtste CNG station te vinden. VW heeft nu geen Passat CNGop de Belgische markt; volgens ik op forums kan lezen, komt de nieuwe tsi 1.5 later dit jaar wel op de Belgische markt voor de Passat en daarna ook in de 1.5tsi CNG versie.
  27. 7 points
    In absolute primeur, want de knop is letterlijk vijf minuten geleden omgedraaid: de CNG-pomp bij Total Eindhout is open! ? Wie kan er als eerste een foto posten terwijl hij/zij er tankt? PitPoint - Total Eindhout Hezemeer 1 2430 Eindhout Google Maps
  28. 7 points
    Vandaag mijn seat arona demo wagen gaan halen. 450km stonden op de auto, aangename verassing.
  29. 7 points
    Niet veel, maar er verandert wel iets wanneer je van aardgas LNG maakt. Het component van aardgas waar het om gaat is methaan. Nederlands gas noemen we L-gas omdat er vrij veel stikstof in zit en dus naar verhouding weinig methaan. Om LNG te maken wordt het aardgas gekoeld tot het vloeibaar wordt. Methaan wordt vloeibaar bij -162°C. Stikstof daarentegen wordt pas bij -190°C vloeibaar. Als je dus van Nederlands L-gas LNG zou maken dan zal het stikstof nooit in het LNG terechtkomen, het zal gasvormig blijven wegens niet koud genoeg. Als je dat LNG weer verdampt krijg je H(+) gas. Het proces om van aardgas LNG te maken is impliciet een soort raffinage waarmee je een hoogwaardiger product krijgt dan datgene waarmee je startte. Vandaar dat CNG uit LNG altijd een hoge calorische waarde heeft. Dat er dan toch nog een spreiding in gaskwaliteit blijft heeft te maken met het feit dat er nog andere componenten in aardgas zitten dan enkel methaan en stikstof. Zo is er bijvoorbeeld Ethaan dat vloeibaar wordt bij -88°C en dus mee in het LNG terechtkomt. Ethaan is zelfs interessant, de calorische waarde is hoger dan die van methaan. LNG (en L-CNG) met een hoog ethaan gehalte haalt de hoogste calorische waardes. @Lage Emissie Zone: Dat is fysica, geen politieker die daar wat aan kan veranderen! ?
  30. 7 points
    Al een tijdje actief op dit forum. Maar onze bestelde wagen ging vandaag pas het verkeer in. http://nl.skoda.be/news/news-detail/milieuvriendelijk-alternatief-skoda-octavia-g-tec-nu-aanzienlijk-krachtiger-en-met-een-ruimer-rijbereik-op-cng
  31. 7 points
    Mijn huidige dieselwagen is 20 jaar oud en heeft 325000 km op de teller. En hij begon hier en daar wat te kraken bij het uitvoeren van bepaalde manoeuvres. Met het autosalon in aantocht vond ik dat het tijd was om naar vervanging uit te zien. Ik wou een milieuvriendelijker exemplaar. Maar van een elektrische ben ik nog niet helemaal overtuigd en die paste trouwens ook niet in mijn budget ?. Bij mijn zoektocht op het internet ben ik bij ‘Aardgasrijder’ terecht gekomen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik voordien nog nooit van CNG gehoord had. De vele info die ik hier vond heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken. Volgende week wordt mijn Opel Astra 1.4 verwacht bij de dealer.
  32. 7 points
    Mijn schoonbroer heeft 1-CNG-xxx op zijn dieselauto hangen ?
  33. 7 points
    Wel, wij waren tijdens Pasen een weekje weg naar een vakantiepark met de kids. En de paashaas had daar zijn chocolade smokkelwaar en klein speelgoed toch wel niet ingestoken zeker? Edit: wel nog met mijn Golf VI Variant diesel - in mijn TGI zou het ook nog gaan, maar dan moet "de paashaas" het in de randen rond de afdekplaat van de CNG tanks stoppen ?
  34. 7 points
    Inmiddels hebben wij 4000 km op de teller van onze Seat Leon ST TGI 2017 gezet, de wagen werd aangekocht toen hij 11 maand oud was en 14000 km op de klok had staan. Tijd dus om mijn ervaring te delen. Ik pretendeer hier niet een ervaren autocolumnist te zijn maar gewoon iemand die de wagen langer dan 1 dagje kan lenen om te testen. Tevens ben ik in een vorig leven zelf werkzaam geweest in de autobranche en heb ik wel wat vergelijking. Here it goes... Aan de buitenkant... De Seat is een nette wagen en vult het rijtje met de Skoda Octavia Combi en de Volkswagen Golf Variant netjes aan. De Seat oogt een stuk speelser en sportiever zoals we van het merk wel gewoon zijn. De achterkant van de wagen knipoogt ook stiekem naar het premiumsegment, aan de voorkant is de typische seat lichtsignatuur terug te vinden. Qua afmetingen kan deze wagen zich meten met de Golf Variant of zeg maar met een Ford Focus Clipper. De Octavia is dan weer een stuk groter wat zich vooral kenbaar maakt door de langere koffer. De spiegels van de Seat zijn aan de kleine kant maar passen perfect binnen het sportieve karakter van de wagen. Qua velgen is voor deze wagen gekozen voor 16 duims aluminium velgen. Groter is optioneel maar wij gingen resoluut voor comfort. En met een vrouw die heel graag de stoepranden ziet is een dikker bandje altijd mooi mee genomen. Aan de achterzijde van de wagen is onderaan een diffuser terug te vinden, vergelijkbaar met deze op de Golf Variant. Behalve de onderkant wat verhullen heeft deze echter geen enkele functie. Een uitlaat lijkt te ontbreken aan de achterzijde; liever zo dan uitlaatsierstukken zonder uitlaat zoals bij andere merken een trend geworden is. Onder de motorkap Onder de motorkap huist, de intussen afgeschreven, 1.4 TGI van Volkswagen met 110 pk aan boord. De motor hoor je in vrijloop nauwelijks in het interieur en ook tijdens het rijden lijkt het alsof je in een wagen uit het duurdere segment bent gestapt. Wanneer je het rechterpedaal vloert, laat de motor van zich horen. Het geluid is niet anders dan dat van een gewone benzinemotor. Als de wagen op benzine rijdt, dan hoor je wel het verschil. Het motorgeluid is iets sterker dan op gas. Qua vermogen is de motor zeker voldoende om het gewicht van de wagen inclusief inzittenden vlotjes uit de startblokken te krijgen. Uiteraard zonder hierbij de pretentie te koesteren om een volbloed racewagen te zijn. Vlot genoeg voor het dagelijks verkeer. Genoeg vermogen en een voelbaar vlakke koppelcurve zorgen voor een aangename rijervaring. Kwestie van dit even te kaderen, onze andere wagen heeft 215 pk op de wielen en weegt slechts 1060 kg. De Seat is gevoelig trager (hoe kan het ook anders met een 0-100 tijd van bijna het dubbele) doch besef ik dat dit een heel ander type wagen is en heb ik nog niet het gevoel gehad dat het vermogen van de Seat tekort schiet. Qua versnellingsbak viel onze keuze op de 7-traps DSG bak. Ondanks dat er op het internet veel horrorverhalen circuleren is het een erg fijne bak om mee te rijden. Schakelen gaat nagenoeg naadloos en altijd op het juiste moment. De bak verdoezelt als het ware het gegeven dat de motor slechts 110 pk heeft. De hernemingen gaan heel vlot, ook inhalen op de snelweg verloopt zonder aarzelen. Er is voor mij slechts 1 twijfelpunt in verband met de DSG. Hij lijkt heel snel op te schakelen naar zijn tweede versnelling. Hierdoor krijg je het gevoel dat de wagen in zijn twee vertrekt. In de praktijk denk ik dat dit voor onnodige slijtage zorgt aan de koppeling. De bak zorgt er immers voor dat de koppeling slipt om niet stil te vallen in de tweede versnelling. Wellicht is dit softwarematig aan te passen wat volgens mij enkel de levensduur van de koppelingsplaten ten goede kan komen. Het 'probleem' is te omzeilen door in de sportmodus te rijden, helaas schiet dan het verbruik omhoog doordat de versnellingen langer worden aangehouden. Manueel schakelen kan ook maar ik laat graag de DSG zijn werk doen en dat doet hij, afgezien van dat ene minpuntje, voortreffelijk. Interieur Ons exemplaar is voorzien van een stoffen interieur. Hier is niets bijzonders aan, het is gewoon een net interieur en aangenaam om in te vertoeven. De gebruikte materialen zijn prima al zijn hier en daar duidelijk keuzes gemaakt om de kostprijs van de wagen te drukken. Het plastic op de middenconsole voelt wat goedkoop en lijkt makkelijk te krassen, de draaiknoppen om de verwarming/airco te bedienen voelen zeker niet 'premium' aan. Ze gaan er niet zomaar afvallen maar zijn gewoon van mindere kwaliteit dan die van een volkswagen golf of audi. Het stuurwiel en versnellingspook zijn dan wel weer met leder bekleed. Het dashboard en tellerpartij is overzichtelijk, alles lijkt op de juiste plaats te zitten. Daarenboven is alles goed verlicht, tot zelfs de voeten toe. In de dakhemel zitten leeslampjes voor bestuurder en bijrijder, ook achteraan is verlichting voorzien. Alle verlichting in het interieur is LED, waardoor dit nogal 'koel' overkomt. Juist om deze reden werden in de dakhemel, in de module met de leeslampjes rode/oranje LEDs aangebracht die voor een warmer klimaat zorgen binnenin de wagen. Technologie/infotainment/snufjes De auto is helemaal mee met zijn tijd. Airco is voorzien, in optie een volautomatische dualzone. Zetelverwarming is beschikbaar doch helaas niet aanwezig op ons exemplaar. Het infotainmentsysteem is mee met zijn tijd en laat zich ook vlot bedienen. Er zijn twee fysieke knoppen aanwezig die fungeren als een soort van 'home button'. De rest is allemaal vlot te bedienen via het touchscreen. In het hoofdmenu zijn verschillende submenu's terug te vinden zoals media, radio, wagengegevens, instellingen, navigatie, enz... Het systeem werkt snel genoeg en heeft weinig tijd nodig om na te denken. De navigatie kan echter eens blijven haperen bij het ingeven van de bestemming, eens het navigeren gestart is verloopt dit ook zonder problemen. De wagen heeft tussen beide tellers een tweede display waarop heel veel terug te zien is. Scrollen door de verschillende menu's gaat makkelijk met de bediening op het stuur. De tellerpartij doet terugdenken aan die van audi. Spierwitte letters, rode wijzers. Ik vind het alleen spijtig dat de gas/benzinemeter digitaal is. Ik heb liever een analoge meter maar dit is persoonlijke voorkeur. Hoewel meer en meer merken op de LED-kar springen, blijf ik de LED-koplampen van de Seat bijzonder vinden. Ze bieden een uitstekende zichtbaarheid op de weg in verschillende omstandigheden. Ook de achterkant van de wagen is voorzien van LED-verlichting. Binnenruimte en zicht De binnenruimte vooraan is goed, niet anders dan een andere wagen binnen dit segment. Achteraan is voldoende ruimte voor passagiers, als de personen op de eerste rij niet te groot zijn. Ikzelf ben 1m78 en kan prima achter mijzelf zitten met meer dan voldoende vrije ruimte aan de knieën. Ik denk dat de problemen beginnen als de chauffeur 1m85 en meer begint te worden, dan is de beenruimte achteraan krap. Ruimte boven het hoofd is voldoende, afhankelijk van de stand van de stoelen. Deze zijn vooraan namelijk in de hoogte regelbaar. Achteraan lijkt het dak niet bijzonder af te lopen waardoor de hoofdruimte constant blijft over de hele lengte van de wagen. De achterruit van de koffer loopt relatief vlak, hierdoor verlies je wel wat ruimte in de koffer en is deze niet de ruimste binnen zijn segment. Door de gastank in de dubbele bodem van de koffer verlies je ook hier wat ruimte. Voor de gemiddelde mens is de koffer ruim genoeg, doch toch de kleinste binnen het VW-Skoda-Seat trio. Om de koffer af te sluiten is een oprolbare hoedenplank voorzien die zich vlot laat bedienen. De koffer kan je eenvoudig vergroten door aan de hendeltjes te trekken aan de zijkant, dan vouwen de stoelen zichzelf netjes neer. De laadvloer is hierbij nagenoeg vlak. Zichtbaarheid naar voor en naar de zijkanten is prima, achteraan is er wel een joekel van een C-stijl die wat roet in het eten gooit. Daarbij komt dat de binnenspiegel klein en sportief is waardoor het zicht diagonaal naar achteren eerder beperkt is. Comfort Het comfort in de wagen is goed. Hij ligt iets sportiever op de weg dan de octavia en de golf maar vlakt nog steeds netjes de oneffenheden uit het wegdek. In de bochten heeft de wagen de neiging om licht te rollen en voel je ook het extra gewicht van de CNG-tanks. Storend is het echter niet. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende verstelmogelijkheid. De bestuurdersstoel heeft een verstelbare lendensteun. Verbruik Het verbruik van de wagen is volledig naar onze verwachtingen. Seat geeft zelf een normverbruik van 5.4 kg/100 km gemiddeld. Ik kan zeggen dat wij hier in de verste verte niet aan komen. Ik teken cijfers op die, volgens de boordcomputer schommelen tussen 2.7 en 3.2. Mijn partner rijdt meestal tussen de 3.5 en 3.8. In de praktijk halen wij een verbruik van ruim onder de 4 kg/100 km. Ikzelf haal ongeveer 440 km uit een aardgastank van 15 kg. Mijn vriendin moet het doen met 380 à 400 km... Ik moet er wel bij vermelden dat wij doorgaans zuinige chauffeurs zijn en ons netjes aan de snelheidslimieten houden. Wij tanken trouwens steeds H-gas. Accessoires Wij zijn sportieve buitenmensen. Bij de keuze van onze wagen was het dus uitermate belangrijk dat naast een vervoermiddel, onze wagen tevens een trouwe metgezel zou zijn bij fietstochten, reizen en campingtrips. De wagen is uitgerust met gesloten dakrails waarop de meeste systemen probleemloos passen. Seat biedt een eigen set (prijzige) thule dakdragers aan. Een trekhaak behoort ook tot de mogelijkheden, het maximaal sleepgewicht van de wagen bedraagt 1600 kg bij een kogeldruk van maximaal 80 kg. Goeie cijfers dus voor een 'groene' wagen. Verdict De wagen voldoet volledig aan onze verwachtingen. Hij is ruim genoeg voor ons kleine gezinnetje, is zuinig en ziet er gewoon goed uit. Het is een no nonsens wagen waar weinig overbodige luxe op terug te vinden is en hij is helemaal mee met zijn tijd op technologisch en motorisch vlak. Daarbij komt dat een nieuwe Seat zijn waarde sneller lijkt te verliezen dan zeg maar een volkswagen, wat de wagen zeer interessant maakt om als jonge tweedehands te kopen. Mvg Niels Seynaeve
  35. 7 points
    Vrijdag vw polo ontvangen ??? Zeer enthousiast en tevreden.
  36. 7 points
    Ik lees al een behoorlijke tijd (anoniem) mee, en heb al erg veel informatie vergaard hier, waarvoor mijn ontzettende dank. Het is niet zonder enige trots dat ik kan melden dat er hier ten huize nu ook een aardgasrijder in spe aanwezig is. Na een poos met dieselwagens te hebben rondgereden wanneer een vierwieler nodig was (geleend van de (schoon)ouders, beiden VW Golf IV's TDI's van 2000/2001), was het moment toch aangebroken om eens over een eigen wagen na te denken voor de partner, wegens vernieuwde werksituatie van de partner. Door de demonisering van diesel was het plan om toch voor benzine te gaan, wegens goedkoper aan taksen, het geslonken prijsverschil t.o.v. diesel en lage-emissie-zones die als champignons overal opduiken. Tweedehands was het eerste plan, om voor zo weinig mogelijk geld van A naar B te kunnen gaan, maar voor een beetje degelijke tweedehandswagen tel je toch ook nog redelijk wat euro neer, je koopt toch altijd iets onbekend van iemand onbekend, er zijn vaak optiepakketten geïnstalleerd waar je zelf niet voor kiest, of nodig hebt, of juist niet beschikbaar, of... Dus geheel vrijblijvend toch eens bij een VW-garage gaan horen of een UP! niet tot de mogelijkheden behoorde. Die optie viel ook al snel af, omdat er toch wat snelwegen zullen afgemaald worden, en de UP! daar niet 100% voor geschikt is (tenzij een GTI dan). Dan bleek een Polo meer aangewezen: groter, robuuster, 4.5 volwaardige plaatsen, een serieuze koffer... en een volwaardige aardgas-optie, met een 90pk TGI-motor van 999 cm³ en 160 Nm koppel. Genoeg vermogen & koppel om vlot mee te kunnen met het huidige verkeer, zonder overdreven te zijn. Een vriend van me werkt voor de Colruyt-Group, en heeft een bedrijfwagen op CNG (VW Golf Variant van 2016-ish), en die is erg tevreden over CNG, de invloed ervan op de bankrekening en milieu en het gebrek aan negatieve impact op de rijervaring. Een testrit met een 95pk TSI Polo leerde ons dat het een erg degelijke en veilige auto is, en verbazingwekkend ruim (ik ben bijna 2 meter en 90+ kg droog aan de haak, en kan zonder enig probleem op de achterbank zitten terwijl de voorzetel niet naar voor geschoven moest worden om ook daar mijn dubbele meter kwijt te geraken). En die driecilinder bromt heerlijk bij het optrekken, en is voor de rest muisstil... Na jàren rijden eindelijk nog eens windgeruis gehoord, zonder dieselbrom. Bleek VW nog erg interessante voorwaarden te hebben i.v.m. financiering, en saloncondities die als maatwerk leken te passen: significante kortingen op de Polo, een CNG-motor voor de prijs van een benzinemotor (van gelijk vermogen), betere banden en 15" i.p.v. 14" wielen. Koppel daar nog eens de kwijtschelding van BIV en 3 jaar aan wegentaks aan (nog iets waar een tweedehandswagen niet echt voordelig in is doordat het in Vlaanderen via uitstoot bepaald wordt, niet via inhoud), en het was eigenlijk een snel uitgemaakte zaak. Omdat het niet altijd goed nieuws kan zijn, bleek wel dat we te laat waren voor de DATS-actie van het jaar, gratis aardgas, maar dat mag de pret niet al te hard drukken, die 450€ zal snel genoeg terugverdiend zijn. Ook het vooruitzicht op een theoretische reikwijdte van 1100 km is aangenaam, omdat er nog steeds een volwaardige 40 liter benzinetank aanwezig is, CNG is wel de primaire brandstof, met benzine als backup. Afgelopen weekend heeft the missuhs getekend voor een Trendline Polo in "Metallic White". Verwachte leverdatum: half juli 2018. En da's lang wachten! Een lelijke CNG-sticker zal door de garage voorzien worden, maar er zal tegen die tijd al lang een bestelling geplaatst zijn voor een mooiere sticker van deze website. Wordt vervolgd!
  37. 7 points
    https://autofans.be/nieuws/officieel/39708-belgie-op-plek-3-europa-voor-cng
  38. 7 points
    Knack, nu graag een artikel dat het hele productieproces van lithiumbatterijen volgt, te beginnen in de mijn en wat zo'n mijn in haar omgeving aanricht. Oh ja, neem de ongelovige Thomassen van de BBL en consoorten ook maar eens mee naar zo'n mijn (en laat ze er liefst nog achter). In het artikel zegt men ook dat Ierland en Oostenrijk inzetten op EV's? Ik dacht net eens gelezen te hebben dat Ierland een netwerk van CNG pompen wil uitrollen, en in Oostenrijk is CNG toch ook al relatief goed verkrijgbaar. Volgens mij heeft e-gas nog een goede toekomst, aangezien het op momenten wanneer er stroomoverschot is (zonnig weer bij PV-panelen, winderig weer voor windturbines) kan worden opgewekt. Er zijn zo ook minder problemen om groen opgewekte energie te stockeren, in tegenstelling tot batterijen die momenteel hiervoor gebruikt worden (of energie-eilanden waarover men nadenkt) en om het net te stabiliseren. E-gas kan volgens mij ook makkelijk pieken in de elektriciteitsvraag mee helpen opvangen.
  39. 7 points
    Afgelopen donderdag mijn wagen gaan halen ? Super content.
  40. 7 points
    Bij deze zoals beloofd mijn A4-gtron die afgelopen vrijdag geleverd werd.... Mvg Paudi
  41. 7 points
    Nog maar 1 maal gebruikt. 160 km autosnelweg gereden, verbruik van 3,5Kg/100km. Hopelijk blijft het zo. Maar nu veel stadsverkeer.
  42. 7 points
    Tja... hoe zal ik het stellen. Het is niet gemakkelijk voor mij om toe te geven dat @muscles tegenwoordig stevig de touwtjes in handen heeft op het forum. Ik kan het niet langer wegsteken, mijn reputatie begint er stilaan onder te lijden... Sinds meer dan 2 jaar en 3 maanden was ik de absolute numero UNO op dit aardgasforum, maar zondag 15/04/2018 zal de geschiedenisboeken ingaan als de overwinning van de gespierde Truidense fitnesskampioen. Wisten jullie dat we een Hall Of Fame hebben? Een pagina waar de leden met de meeste likes en bedankjes punten kunnen scoren? Gisteren heeft Muscles mij dus voorbijgestoken en is nu de absolute nummer 1 van het forum geworden, maar ik blijf knokken om de eerste plaats te bekampen (hopelijk sprokkel ik met deze post veel likes zodat ik terug in zijn spoor kan geraken. Staan in de Hall Of Fame met de meeste likes en bedankjes: @muscles onze moderator met spieren waarvan Muscles van Brussels kan van dromen ? ? @Aardgasrijder de oprichter van het emperium ? @Koen C De meest gepassioneerde Fiat/Lancia fanaat die ik ken ? @Lange_666 Het lid dat er voor gezorgd heeft dat 'het ruitje' en de Belgische CNG-sticker werden gecommercialiseerd. Jij liet me inzien dat er nood was aan sticker ? @JoBé De rijder van de grijze groene muis (en moeite heeft met parkeren, sorry het is me altijd bijgebleven ?) @Brembos Onze slimme invoerder van buitenlandse CNG-wagens en de man met het scherpe gehoor als het gaat over fluittonen ? @Lage Emissie Zone De tabellenman die ons allen info heeft verschaft over de LEZ ? @JJR De man die Q8 Houthalen op de kaart heeft gezet met 1 simpele vraag... Hebben ze daar nu H-gas of L-gas? ? De Hall of Fame staat hier: https://www.aardgasrijder.be/forum/topmembers/ Leiders van de dag:
  43. 7 points
    Zaterdag 21 april is het zo ver, om 11 uur ga ik dan eindelijk mijn Audi A3 g-tron ophalen! Dan kan ik mij eindelijk bij alle aardgasrijders voegen!
  44. 7 points
    Ik heb mijn auto nu 11 dagen. En kan niks anders dan iets goed zeggen over mijn auto. Heel blij met mijn keuze. Rijd super comfortabel CNG, zeker als je vergelijkt met benzine. Verbruik zit rond de 5.2 kg/100km. Doe vaak gewestwegen en stad. Enige nadeel is je familie, vrienden of collega's die er niets van afweten. Dan krijg je opmerkingen van; Is dat niet gevaarlijk? Er zijn weinig tankstations (meer dan dat je denkt), Je mag niet ondergronds parkeren, etc. Elke keer weer dezelfde uitleg geven. Nu, ik heb wel al een paar mensen aan het denken gezet over CNG. Mensen die twijfelen kan ik enkel zeggen: DOEN! -Je verbruikt minder. -Goedkoper. -Vrij van wegenbelasting tot en met 2020 (ik hoop op een verlenging). Daarna zal het nog altijd laag zijn aangezien je uitstoot lager is. -Beter voor het milieu en de gezondheid. 95% minder fijne stof. -Rijd super comfortabel (wil niets anders meer, tenzij een auto op waterstof betaalbaar wordt). -Enkel vaker tanken maar dat neem ik echt met veel plezier erbij! Volgens mij de dag van vandaag de beste en voordeligste oplossing.
  45. 7 points
    kleur: Tungsten Silver Alle pack's behalve de rijhulpsystemen + verdonkerde ruiten en verchroomde dakrails. DSG
  46. 7 points
    octavia G-tec (red velvet), besteld 17/01, leveringsdatum 03/05, incl. dats24 promotie volgens bestelbon! Gisteren bij mijn dealer geweest, want huidige auto kreeg nog een nieuwe chip "dieselgate-aanpassing" ...(na aangetekende uitnodiging van invoerder ). Volgens dealer ben ik nog één van de gelukkigen: voor een "snelle" G-tec levering. ps: Als tevreden klant wordt dit mijn derde Skoda...
  47. 7 points
    Mijn naam is Philip en woon in Evergem (nabij Gent). Na veel lezen van info over CNG en dan vooral hier op het forum beslist om over te stappen op een wagen op aardgas. Vorige week een VW Caddy TGi besteld ter vervanging van onze huidige Caddy TDI. De huidige acties bij VW hebben ons over de streep getrokken, correcte overnameprijs voor ons dieseltje en meer dan serieuze korting op onze nieuwe Caddy TGI highline. Tevens kunnen we op een aantal km van ons woonplaats tanken bij dats, wat natuurlijk mooi is meegenomen. Normaal kunnen we vanaf maart onze nieuwe wagen in ontvangst nemen, we kijken er al naar uit. Van zodra de eerste km gebold zijn zal ik hier mijn bevindingen neerschrijven.
  48. 7 points
    Ondertussen telt mijn 500L al meer dan 50000 Km. Mijn vrouwtje en ik zijn nog altijd zeer tevreden over onze overstap van diesel naar CNG. Het scheelt niet alleen in de portemonnee maar we hebben ook iets van dat we toch bijdragen tot een milieuvriendelijkere wereld. Het grote nadeel aan deze wagen is zijn beperkte gastankinhoud ( ongeveer 14 kg) maar dit is misschien te wijten aan het feit dat het land van oorsprong van deze wagen vele CNG-stations telt en tanken alsdusdanig minder een probleem stelt. Ik vermoed dat mijn volgende aankoop terug een aardgaswagen zal zijn daar ik vermoed dat binnen dit en zes à zeven jaar onze infrastructuur nog niet volledig zal klaar zijn om elektrisch te rijden. Bottomline: ik heb me de aankoop van deze wagen nog niet beklaagd.
  49. 7 points
    Hallo, Manuele versnelling A4 G Tron besteld midden maart zou nu onderweg zijn naar de garage. Het lijkt wat de produktie en levering betreft er nu eindelijk ... gas gegeven wordt.
  50. 7 points
    Ben 21 jaar lang Brandweerman geweest en heb 17 jaar met de 100-wagens gereden. De 'minieme' kans is er altijd. Maar het is altijd grotere miserie als het wel misloopt en je alles zelf kan bekostigen, laat staan leven met datgene wat je hebt aangericht en of 'verergerd' .... . Een ongeluk kan altijd, het zijn de extra bezwarende elementen die altijd en overal de miserie veroorzaken. En dan is het ineens grote spijt en het kon niet anders ... etc etc ... . Na al die jaren ben ik niet verzuurd, maar zuurder voor zij die alleen maar aan 'ik' denken.
This leaderboard is set to Brussels/GMT+02:00
×
×
  • Create New...