Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/21/2017 in all areas

  1. 10 points
    Vandaag de golf gaan afhalen en ben meer dan tevreden van het geheel. En zeker de kleur vind ik zelf fantastisch. Verder is het zalig om geruisloos te kunnen rijden zonder enig geluidje. (Ben een 1.6tdi superb van 2014 gewoon). Dsg doet z'n ding perfect, duidelijke navigatie, ACC is nog wat wennen, pano dak met dit winterzonnetje is een luxe, de sportzetels zitten geweldig etc... Tijd om te genieten nu!!!
  2. 9 points
    Ik ging er vanuit dat de meeste forumleden wel voldoende technische kennis hadden (vooral omdat de injectiemethode vaker een belangrijk punt is voor gas). Ik zal dan ook even wat context geven, mijn excuses als dit off-topic gaat of een enorm lang bericht wordt, maar ik leg het graag even uit. Er zijn vier voornamelijke soorten brandstoftoevoer: carburateur (tot 1990, geen controle op de toevoer (de motor 'zuigt' de benzine aan) en dus ook niet echt op uitlaatgas) singlepoint (één injector in de inlaat, een goedkope vorm van indirecte injectie, computergestuurd en de brandstofinspuiting kan dus geregeld worden door het lambadasignaal en de geregelde katalysator, die verteld hoeveel lucht of brandstof overblijft - bijna niet gebruikt, alleen door kleinere, goedkopere auto's in begin jaren 90 of een paar Fiat's tot mid-jaren 2000, vanaf nu wordt ook helemaal geen benzine meer geïnjecteerd wanneer je de gas loslaat (voor remmen op motor bv.)) -> nadeel van deze twee is dat je geen controle hebt over hoeveel mengsel precies in de cilinder komt, één kan dus net iets te arm lopen (meer warmte) en de andere iets te rijk (verspilling). multipoint (of multiport, of poortinjectie in het Nederlands, heeft alle voordelen van singlepoint, met het bijkomend voordeel dat elke cilinder apart, voor de klep, ingespoten wordt - typisch voor elke standaard benzinemotor, wordt ook nog veel toegepast) directe injectie (zoals de TSI's, TGI's, ... de benzine wordt in de cilinder zelf ingespoten voor een hogere efficiëntie, helaas is het verschil te verwaarlozen en in combinatie met benzine is uitstoot die typisch is aan dieselwagens veel hoger (tot het punt dat ook benzineauto's roetfilters krijgen)) Grappig weetje: voor de NOx-zone's in Duitsland worden directe injectie-motoren strenger behandeld dan nog oudere poort-injectiemotoren. M.a.w. de Skoda Octavia 1.6 benzine (Euro 3) die mijn ouders in 2000 nieuw kochten mag daar wél nog binnen, en de Golf Plus 1.4 TSI benzine (Euro 4) die ze in 2009 kochten, mag dat enkel indien uitgerust met een, zoals zij het heten, 'Otto-filter', welke veel moderne benzineauto's nog steeds niet hebben. Je riskeert ook dat de kleppen helemaal aanslaan met troep (wordt niet afgewassen met benzine). Hyundai bijvoorbeeld gebruikt ook nog poortinjectie op hun directe injectie-motoren om dit te voorkomen... Ik vraag me ook af in hoeverre mate flashlube bij LPG- en CNG-auto's de inlaat vervuilen. I.v.m. gas is een poort-injectiemotor veel makkelijker en betrouwbaarder in ombouw. De benzine-injectoren worden nl. niet gebruikt, maar zitten wel middenin de explosies die continu in de motor gebeuren. Bij retrofit LPG- en CNG-installaties wordt vaak geöpteert voor gedeeltelijke benzine-injectie, wat niet echt een oplossing is (ook moeilijk correct af te stellen in de praktijk). VW gebruikt al lang FSI- en TSI-motoren, maar hun gasmotor in 2012 was nog steeds poort-injectie en exclusief (uiteindelijk) voor gas. VAG gebruikt gewoon hun TSI-motoren (directe injectie) en plaats gas-injectoren in de inlaat (poortinjectie). Dit vind ik een beetje een afterthought-oplossing (zoals bij een retrofit-installatie). Voordeel van directe-injectie is ook dat hij enorm arm kan lopen voor extra efficiëntie (diesel-achtig), dit is de S in FSI en TSI (stratified). Een poortinjectiemotor loopt (vrijwel) altijd met een stoichiometrisch mengsel (dus de juiste lucht-benzine(gas)-verhouding), omdat arm lopen niet correct kan. Bij gas zou je het risico lopen op terugslag, bij benzine ook, behalve dat benzine meestal niet volledig verdampt in de inlaat zit. De kleppen van elke VW-motor zijn héél sterk. En voor directe injectie sowieso, want de temperaturen kunnen altijd hoger oplopen en ze worden nooit gesmeerd of gekoeld door benzine. Ik weet dus niet in hoeverre mate deze nog veel verstevigd zijn, want ze zijn al van degelijk materiaal. De benzine-injectoren daarentegen, zijn exact dezelfde bij een TSI- als TGI-motor. Ja, je moet wel vaker tanken en rijdt dan even op benzine, maar toch... Je rijdt toch altijd op gas, dus je haalt helemaal de vermogensvoordelen van de directe injectie nooit, terwijl je wel een duurdere en complexere (en mogelijk gevoeligere) motor hebt. VAG zou veel stappen vooruit hebben gestaan als ze nu de gas-injectoren in de cilinder hadden geplaatst, en de benzine-injectoren in de inlaat. De kleppen krijgen extra smering, worden gespoeld voor eventuele built-up (hoewel gas natuurlijk veel schoner verbrandt). De benzine dient toch enkel als 'back-up' of 'noodgeval' en ze zouden de voordelen van een directe injectie uit een gasmotor kunnen halen (als enige op de markt!). Het verschil dat mensen nu merken in punch tussen benzine en CNG is voornamelijk omdat op CNG de motor in principe anders werkt. Maar, we moeten begrijpen dat dit natuurlijk research had gekost en ze op de huidige manier veel sneller een veel groter aanbod konden hebben, met bijna geen kosten (enkel één keer de perfecte afstelling vinden (misschien een dag werk), die overgedragen kan worden naar alle zelfde motoren, steeds dezelfde ratio en de kosten van de onderdelen). In dit geval konden ze perfect dezelfde motor met poort-injectie voor benzine gebruiken (je zou er op gas absoluut niks van merken). Dan werden je kleppen beter gespoeld, was de motor een stuk goedkoper (bij directe injectie moet de druk in de motor overwonnen worden) en minder complex en kon de CNG-wagen goedkoper aangeboden worden en sneller interessant zijn voor meer mensen! Ik zou ook denken dat, als CNG lang genoeg de nodige aandacht blijft krijgen (en het ook niet ineens onïnteressant wordt gemaakt door de overheid of in één of andere doofpot terechtkomt omdat ze er niet genoeg aan verdienen), VAG een echte CNG-motor bouwt, en niet gewoon gas-injectoren plaatst in een dure, complexe, moderne TSI-motor die vooral ontworpen was voor benzine, hoe ze nu worden uitgevoerd (misschien ook deels omdat het niet te voorspellen was in welke mate CNG zou aanslaan). Maar nogmaals: ik zeg daarom niet dat ze slecht zijn. De blokken zelf zijn gewoon degelijk. Ik vind het gewoon een onnodig risico van de injectoren. In Polen heeft VAG (of toch Skoda) samengewerkt met Prins om de 1.4 TSI op LPG te leveren met het VSI-DI-systeem (zelfde principe). Daar waren na een 5-tal jaar bij sommige mensen klachten dat de benzine-injectoren uitgedroogd waren. Daar was het natuurlijk meer een probleem, omdat de verdamperinstallaties uiteraard nog benzine nodig hadden bij het opstarten. Sommigen konden nog op drie cilinders totdat je aan 45-50° zat, dan heb je geen probleem meer. CNG verbrandt dan nog iets heter (maar de TGI's hebben wel een iets kleinere turbo tegenover TSI om de temperatuurverschillen te beperken). Tegenwoordig spuiten alle VSI-DI's ook benzine mee in (1L/100km ongeveer), maar dit is een toufferaaroplossing, zoals ik het zou noemen. Uiteraard weet ik niet of er ondertussen wijzigingen zijn doorgevoerd aan de TSI's, dat kan natuurlijk wel. Ik hou graag mijn auto's langer bij (en zeker langer dan 4 jaar), en zou dus niet met zo'n probleem willen zitten met mijn eigen geld (opnieuw: ook al gaat het misschien allemaal perfect). De enige reden voor de onnodige complexiteit nu, is omdat dit het makkelijkst en goedkoopst was om te maken. Een concern als VAG kon met weinig aanpassingen opnieuw hun eigen, moderne, goed-doordachte gasmotor maken. Maar ik heb hierboven nu uitgelegd waarom ze dat waarschijnlijk liever niet deden. Het verschil met andere CNG-fabrikanten is ook dat VAG geen poort-injectiemotoren meer aanbied. Buiten Europa wel nog FSI's, of in Europa in specialere modellen (Audi V8). Met als enige uitzondering de 1.0 MPI in de up! (en Polo?), die ook op CNG bestaat. Ik weet niet of diezelfde 1.0 TSI ook op CNG bestaat. Het is ook zeker niet omdat ik van dit specifieke concept geen grote fan ben, dat ik niet van auto's op gas kan houden. TGI ≠ alle auto's op gas, en ook zeker niet alle auto's op CNG. Dat was voor bepaalde forumgebruikers blijkbaar moeilijk te begrijpen, of althans toch zeer 'verwarrend' uitgelegd, hoewel het toch vrij simpel te begrijpen is, als ik het teruglees. Ook de yogurtvergelijking was net iets te moeilijk. Misschien dat deze personen nu minder moeite hebben met dit te begrijpen. Hopelijk begrijp je zo een beetje beter waar de gedachtengang vandaankomt, zo, @Trostomaat
  3. 8 points
    Mijn a4 avant g-tron s-tronic is gisteren opgeleverd. Rijdt fantastisch. Geen geluid dat doordringt tot in het interieur.
  4. 7 points
    Ondertussen telt mijn 500L al meer dan 50000 Km. Mijn vrouwtje en ik zijn nog altijd zeer tevreden over onze overstap van diesel naar CNG. Het scheelt niet alleen in de portemonnee maar we hebben ook iets van dat we toch bijdragen tot een milieuvriendelijkere wereld. Het grote nadeel aan deze wagen is zijn beperkte gastankinhoud ( ongeveer 14 kg) maar dit is misschien te wijten aan het feit dat het land van oorsprong van deze wagen vele CNG-stations telt en tanken alsdusdanig minder een probleem stelt. Ik vermoed dat mijn volgende aankoop terug een aardgaswagen zal zijn daar ik vermoed dat binnen dit en zes à zeven jaar onze infrastructuur nog niet volledig zal klaar zijn om elektrisch te rijden. Bottomline: ik heb me de aankoop van deze wagen nog niet beklaagd.
  5. 6 points
    2 jaar geleden m'n VW Caddy Maxi gekocht - net terug van 4 weken kriskras Frankrijk te doorkruisen (Van noorden A'pen tot col de Tourmalet en terug). Vooraf op dit forum goede tips opgedaan, notities genomen en hier dankbaar gebruik van gemaakt. Uit dankbaarheid me nu geregistreerd om op mijn beurt verslag te doen. Gebruik gemaakt van 2 apps: PitPoint (gratis) en Gibgas CNG (betalend, eenmalig € 4). Geven eigenlijk quasi dezelfde locaties aan. Gibgas misschien iets gedetailleerder (up-to-date qua prijzen). Overal met Mastercard betaald. Noord-Frankrijk - Total op 400 m van A1, Rue des Hauts de France, Hénin-Beaumont (nabij Lens-Arras), getankt voor minder dan € 1/kg. Vriendelijke mensen. Je moet je wel eerst gaan aanmelden en zeggen voor hoeveel kg je ongeveer gaat tanken (was voor mij moeilijk te zeggen, dus zei meer dan ik verwachtte). Ik zat er niet veel naast en moest gewoon de correcte hoeveelheid betalen. Gekke werkwijze, maar was oké. 100% aardgaskwaliteit. Aanrader. Blois - Rue Robert Nau (AS24 CNG station), industrieterrein, gemakkelijk te vinden. Hier heb ik me aan mispakt, want was er speciaal voor omgereden om lange afstand te kunnen overbruggen. Mispakt omdat je aan dit gloednieuw, net tankstation enkel met tankkaart voor professionelen kan tanken. Limoges - Avenue de la Révolution 19, vrij centraal gelegen (grauwe stadsbuurt), maar moeilijk te vinden. Niet aangegeven. Geen echt pompstation. Nummer ingegeven in je GPS? Tweede toegangspoort (komende van richting waarbij station aan je rechterzijde gelegen is) nemen i.p.v. 1ste (dat dus jouw GPS aangeeft). Zeer weinig druk op pomp (1 pomp, Engie). Slechts voor 3/4 kunnen tanken. 4 pogingen ondernomen (telkens kaart erin, pistool aansluiten, op knop blijven drukken tot er werkelijk niets meer bijkan). Wel 100% aardgaskwaliteit. Montbartier - Industrieterrein Les Graves, gelegen langs Route Nationale, gloednieuwe AVIA, naar verluidt slechts 2 maanden in werking. € 1,26/kg, Gemakkelijk te vinden, van ver zichtbaar. 100% aardgaskwaliteit. Villeneuve Les Bouloc - Rue Euclide, Engie, gemakkelijk te vinden. Modern, onbemand station. € 1,128/kg. 100% aardgaskwaliteit. Ibos (nabij Tarbes, net voor Lourdes) - Rue d'Estaube 10, Ecowgaz. Industrieterrein, naast autostrade gelegen. € 1,16/kg. 100% aardgaskwaliteit. Limoges (Beaune-Les-Mines) - op A20, net boven Limoges (belangrijk: enkel richting Parijs, mispak je dus niet aan de apps die dit niét weergeven!) Avia. Opletten waar je je auto zet, want verschillende CNG-pompen. Eentje heeft 'n breder pistool, voor grotere aansluitingen dus. 100% aardgaskwaliteit. Rouen (Sotteville-lès-Rouen) - Boulevard Industriel 57. Drukke baan, stoplichten, vrachtverkeer, maar korte oprit naar deze Total. € 0,98/kg, dus zeker ommetje waard. 100% aardgaskwaliteit. Samengevat: met CNG door Frankrijk kruisen, blijft een uitdaging. Zaak is je goed te informeren vooraf op fora als deze, een goede app voor de juiste locaties te downloaden en toch op tijd te tanken. Ik tankte regelmatig om zeker niet zonder te vallen omdat ik vooraf niet wist of de volgende pomp wel zou werken. Op één uitzondering na (Blois), werkten ze allemaal en kon ik tevreden verder. Door die Blois-ervaring heb ik een 5-tal km op benzine moeten rijden, da's al. In totaal tankte ik voor € 148,18 om 3150 km af te leggen. Opvallend: overal 100% aardgaskwaliteit, da's toch ook al iets.
  6. 6 points
    PitPoint België ondersteunt de groei van het CNG-netwerk met de bouw van zes nieuwe CNG-stations. De nieuwe CNG-stations, waarvoor de plannen zijn goedgekeurd, komen op locaties in Aalter, Kortrijk, Luik, Anderlecht, Eindhout en Charleroi. Country manager Geert Degroote: “Het uitbouwen van een breed CNG-netwerk is onze allergrootste prioriteit, en met de plannen voor deze nieuwe stations zetten we een grote stap in die richting. We werken hiervoor samen met belangrijke partners als Total, Lukoil en VD Energie, die dezelfde doelen nastreven als PitPoint. Zo maken het samen nog makkelijker om op aardgas over te schakelen, voor zowel privé- als professionele klanten.” Het nieuwe CNG-station in Aalter wordt op donderdag 5 april officieel geopend, de exacte locaties en openingsdata van de andere stations worden zo snel mogelijk gecommuniceerd. https://www.pitpoint.be/6-nieuwe-cng-stations/
  7. 6 points
    Het gaan rond rijden om te kunnen tanken kan binnenkort voor mij ook beginnen :). Begin januari gaan uitkijken naar een gezinswagen om de Peugeot Partner lichte vracht diesel te vervangen (nu deze nog aantrekkelijk op de markt zijn, de lichte vrachten pesten ze voorlopig nog niet). Dat het een benzine zou worden was zeker, mijn vriendin werkt maar 10 km van huis en mijn sociale leven speelt zich vooral af in het geboortedorp 5 km verder. Bij Toyota voor stationwagen hybride gaan luisteren omdat het verbruik van deze wagens zo verlekkerd klinkt, maar na nader inzien moet je hiervoor toch echt als een hybride-rijder gaan rijden wil je wat goeikoper uitkomen, en dat zal mij nog niet lukken met mn 26 jaar. Cng toen nog niet aan gedacht omdat ze bij mij op het werk recentelijk ook cng wagens hebben (Opel combo lichte vracht) en daar rijbereiken hoorde van maar 200 km. Toen ik hoorde dat een hybride maar 300 kg mag trekken was het al gauw einde verhaal . Toch maar eens cng ingetypt op tweedehands om te zien welke prijsklasse we hier hadden. Onmiddellijk een caddy op cng zien staan rond de €20.000, al half verkocht, maar dan zag ik deze ergens anders te koop staan als handelaar, terwijl hij op 2dehands stond als particulier, op de radio zag ik een rare taal staan, de pk’s stond 125 terwijl dit van tsi is en geen 110 zoals tgi. Met het salon op een zondag eens binnengewandeld bij VW om te informeren wat een caddy zou kosten compleet naar onze zin, en dat viel eigenlijk goed mee, in de zin van dat een Toyota net iets meer koste nieuw, maar we beide net geen €24000 voor een auto wel heel veel geld vonden voor twee snottepieten van 26 jaar en ik al met een hypotheek zit ook . Ik zag het al volledig zitten, gewoon om geen stationwagen te zullen hebben. Ik probeer links en rechts nog wat elektriciteitswerken bij te doen, ga heel veel mountainbiken en heb bovendien al altijd met gelijkaardige modellen gereden maar dan van het Franse front. Dus terug een auto van hetzelfde caliber was sowieso al een tof gedacht, en dan de bijkomende luxe van een auto met opties t.o.v. de Fransmannen ervoor :). De caddy die we hadden laten samenstellen (denk rond 24 januari) had toen leverdatum eind april. De drie dagen erna alle doemscenario’s en twijfelgedachten nog uit mijn vriendin haar hoofd moeten praten en ergens de laatste dagen van januari de laatste dingen laten aanpassen en getekend: ik las iets van 4 sleutels voor een €80 extra, gezien dat achteraf stukken van mensen kost heb ik die optie er nog laten bijzetten, de motoraanduiding achteraan er niet op was gratis dus dat er ook nog laten inzetten en dan toch maar gekozen voor vaste trekhaak af fabriek, de prijzen om het achteraf zelf te doen waren te onduidelijk van hoe compleet de installatie dan zou zijn, dus maar op zeker gespeeld. De nieuwe leverdatum was opeens 24 mei geworden, dus laat ons hopen dat het niet later is, want de enigste auto is ondertussen al verkocht. Details: Caddy dark&cool uitvoering, optie sound en optie comfort erbij, parkeersensoren achteraan, adaptieve CC, vaste trekhaak, van radio weet ik de naam niet meer juist maar is de app Connect en zo maar zonder navigatie. Laten we hopen zoals velen van jullie dat de tankstations nog sterk groeien, want we wonen in Wiekevorst, dus de vriendin zal na het werk in Tongerlo zo'n tweewekelijks ongeveer eventjes moeten omrijden langs Geel. H-gas zal hij voor het eerst waarschijnlijk niet gaan zien
  8. 6 points
    Waard(v)oor bestaat dit forum?... Om van info/mening te wisselen of niet soms. Dat hier de kennis zit is uit de bocht... in het allerbeste geval enkele ervaringsdeskundigen van eeuhh groot Vlaanderen. Een auto aanschaffen blijft wikken en wegen, het waarom, nut, grootte, luxe, de opties, reikwijdte, soort brandstof, het financiële en last but not least: het milieu zijn enkele ingrediënten om hier zoal op te noemen. Ieder bepaalt voor zich het belang en de uiteindelijke som hiervan. Zin of onzin ?? : te voet, fiets, met paard en kar (supermilieubewust) of openbaar vervoer. Met geduld, wat ongemak is alles toch even ver. Nu is hier de km-vreter een dieselauto. Zo eentje met toeters en bellen. Hij kan 1200 km ontspannen afhaspelen met maar 1 tankbeurt. Hij kan zomaar zonder zorgen op elke "hoek" worden getankt (als 't effe kan zo goedkoop mogelijk, want keuze genoeg). Om de 30.000 km heeft hij een budgetvriendelijk onderhoud, effe snel naar de keuring en ja, hij rijdt weer voor een hele tijd verder. Eenvoudig, gemakkelijk en no problems. Zo'n Cng-station heeft zoals reeds bekend niet iedereen in zijn buurt ( zoek prijs - concurrentie? ) en hoe verder naar het zuiden, hoe moeilijker het is om er eentje "à tout cas" te vinden. Juist om "maar" die 2 weken, is mij een zorgeloze vakantie belangrijk! Meer negatieve CNG-aspecten (zie forum) duwen de weegschaal de "neen bedankt"-richting uit.. Toch ligt er nu voor mij ( thx forums) een bestelbon van een nieuwe G-tec op tafel. Goed zot zekers hé??? Denkelijk ga ik nu tegen de stroom inzwemmen, moet ik mij (niet te veel) aanpassen en doe uiteindelijk iets milieubewust. Hoop zoals de meesten op dit forum; dat de regering blijvend "positieve" maatregelen treft... de onderhoudskosten acceptabel blijven en de Cng-tankkeuring eenvoudiger wordt. Met als resultaat: 't aantal aardgasrijders en forumleden hier vertienvoudigd, minstens! Verder zou een toffe sticker en een prijsgunstige CNG-pomp om de hoek meegenomen zijn. De rest is bijzaak
  9. 6 points
  10. 6 points
    Ik heb mijn maandelijkse factuur gekregen van DATS24. Mijn brandstofbudget werd gehalveerd in vergelijking met het dieselbudget. En de vorige wagen was kleiner (A3 Euro6 Diesel) !
  11. 5 points
    Omdat er op het forum door sommigen geopperd wordt dat er in het nieuwe C-LNG tankstation van Bruno in Tessenderlo gas van mindere kwaliteit of zelfs laagcalorisch gas wordt geleverd, was een vergelijkende test met een wetenschappelijke waarde (van lik-mijn-vestje) wenselijk (en natuurlijk ook om de tijd tussen het geboren worden en het sterven te doden). Ik heb deze test gisteren onder zo gelijk mogelijke omstandigheden uitgevoerd. Volgens de jongens/meisjes/x'en van het KMI bleven de omstandigheden qua wind en temperatuur redelijk gelijk gedurende de avond/nacht. De windmolens naast het traject zijn gedurende de test ook blijven draaien bij een matige wind uit wat ongeveer het zuiden leek. De opzet was om met dezelfde hoeveelheid gas van beide tankstations eenzelfde traject af te leggen onder gelijkwaardige omstandigheden. Voor de start waren de CNG-tanks leeg, de auto en banden warm en de instellingen van de verwarming ongewijzigd (25° C zonder airco). Ik had gedacht om in Eindhout te starten en daar genoeg laagcalorisch gas te tanken om via de E313 naar Luik te rijden, daar te keren en zo bij Bruno Tessenderlo te geraken (131 km). Echter tankte ik veel te weinig gas en viel op de terugweg richting Antwerpen al voor Tongeren zonder CNG. Om te vermijden dat er te grote verschillen zouden ontstaan in het gewicht van de wagen door benzinegebruik heb ik 2 kilogram gas getankt in Bilzen en daarmee gereden richting Bruno tot de CNG-tanks volledig leeg waren (wat best nog wel een opgave was). Daarna getankt bij Bruno. Ook deed ik daar een kleine en een grote boodschap. Dit verschil in gewicht van de bestuurder en de gebruikte benzine heb ik gecompenseerd door er een grote, veel te dure fles water te kopen (1,5 liter) waarvan ik niet heb gedronken gedurende de rit. Om 22.54 uur ben ik vertrokken bij PitPoint Eindhout. De E313 was toen al heel erg rustig. Ik heb gedurende de twee trajecten niet hard moeten vertragen of versnellen. De snelheidsregelaar heb ik beide keren ingesteld op dezelfde snelheid (145 km/uur) en op enkele kleine keren na enkel moeten beroeren om in Luik te keren (en Geel-Oost na het tanken bij Bruno). Omdat het logisch zou zijn om met het L-CNG van Bruno verder te rijden ben ik na het tanken bij Bruno eerst richting Antwerpen gereden en gaan keren te Geel-Oost, waar de pomp van PitPoint in de buurt is gevestigd. Dit omdat het stukje van Geel-Oost naar Tessenderlo al enige hoogteverschillen kent en aangezien het van Luik naar Antwerpen bergaf gaat; en dit een vertekend beeld zou kunnen geven door eventueel minderverbruik (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Zo werd er beide keren zo goed als hetzelfde traject afgelegd. PitPoint Eindhout: CNG-getankt: 5,23 kg (22:42 u, 17° C, niet gekeken naar kwaliteitsmeter boordcomputer) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 81 km afgelegde afstand; 0:39 h; 122 km/h; 5,6 kg/100 km. Bruno Tessenderlo: CNG-getankt: 5,17 kg (00:25, 16,5° C, 100% kwaliteit) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 102 km afgelegde afstand; 0:48 h; 127 km/h; 5,1 kg/100 km. Het kleine verschil in gemiddelde snelheid kan verklaard worden door het feit dat ik voor het vertrekken in Eindhout nog even met stationair lopende motor op mijn telefoon ben bezig geweest om onder andere te trachten eventuele naheffingen van een belasting op snelheid te vermijden en de korte tijd die ik voor de verkeerslichten doorbracht. Conclusie: in Eindhout en Tessenderlo wordt zeker niet uit hetzelfde vaatje getapt, de test was nog nauwkeuriger (en eenvoudiger) geweest indien ik 7 kilogram gas had getankt op beide plaatsen, volgende keer op mijn gsm klooien voor het aanvangen van de test (hoewel dat slechts weinig verandert aan de uitkomst ervan).
  12. 5 points
    Ook met huisstickers? dat doet er geen ene. dat zou eens iets zijn voor de verkopers: caddy gekocht? Wil meneer ineens aardgasrijder—account afsluiten?
  13. 5 points
    Hobbymatig speel ik (bas)gitaar. Voornamelijk de bas, maar aangezien basturbatie (basgitaar spelen op je eentje) nogal snel een saaie bedoeling kan worden, speel ik ook gewoon gitaar . Misschien dus toch een ideetje om deze sticker op de achterruit te kleven. Daarnaast lukt het me om mijn immer uitzettende bierspier in bedwang te houden door te rijden met een koersfiets. Ik ben wel iemand van het type "if it ain't broken, don't fix it", daarom dat ik nog altijd rondrij met een Guerciotti uit 1974. 12kg droog aan de haak, met 2x5 versnellingen (de keuze uit ZWAAR, ZWAAR en zwaar van verzet). En hoewel een beetje gedateerd, werkt deze als een naaimachine, en erg betrouwbaar bovendien. En het blijft natuurlijk gewoon leuk om mensen op hele dure moderne carbon-framed fietsen met 3x11 versnellingen (elektronisch aangestuurd uiteraard) in te halen op een lang recht stuk, of op een van de smerige (kassei)hellingen hier in de streek met iets dat technisch gesproken uit het Pleistoceen komt... om bij het moment van voorbijsteken even een paar tanden zwaarder te schakelen. Qua interesses: wat (smartphone)fotografie, bieren van spontane gisting en oude vliegtuigen.
  14. 5 points
    Wel een beetje opletten hé dit is een openbaar forum ?
  15. 5 points
    Gegroet aardgasrijders, Na een kleine 2 maand wachttijd ben ik mijn Golf TGI dit weekend gaan ophalen bij de dealer. Na 15 jaar gedieseld te hebben, is deze motor qua lawaai een verademing, zo stil!!!. Ook voldoende trekkracht, enz... Het tanken verloopt zeer vlot. Nu een goeie 300 km op de teller, hopende dat ik nog veel leuke km's met deze wagen ga kunnen doen. Ik heb de officiële Belgische sticker wat bijgesneden zodat ie minder groot uitvalt (was op advies van de dealer). De keuring zal niet moeilijk doen binnen 4 jaar hoop ik... Ik volgde al een tijdje het forum hier. Bedankt aan de initiatiefnemers van dit forum voor alle info omtrent CNG, die geholpen hebben aan mijn keuze.
  16. 5 points
    Plezant nieuws voor wie op een Caddy wacht, ik heb er één besteld begin januari en kreeg als leverdatum de 4de van april. Vandaag, 27 februari, bericht gekregen dat de auto binnen is en mag afgehaald worden. ikke . Dat is dan 5 weken vroeger, dus de andere bestellingen volgen waarschijnlijk ook enkele weken vroeger.
  17. 5 points
    Ik heb vorige week een mail naar onze burgemeester van Dendermonde gestuurd met een heus pleidooi om het cng-station van verko open te stellen voor het publiek. Het zijn bijna verkiezingen hé ?
  18. 5 points
    En hierbij nog de operatie propagandasticker. Besteld op gibgas.de, groengas.nl (gratis maar te groot en niet zo mooi) en natuurlijk aardgasrijder.be. Onderaan het eindresultaat: een Tsjechische auto met Nederlandse nummerplaat en een Duitse en Belgische sticker
  19. 5 points
    Ik heb ergens van @Aardgasrijder opgevangen dat hij overweegt om CNG-stickers te gaan verkopen die voorzien zijn van ruitewissers naar het voorbeeld van de koplampwissers, speciaal voor in de winterperiode
  20. 5 points
    Al die heisa over een sticker.... Ik ken zo ook een LPG rijder die geen sticker kleeft en dan in de ondergrondse garage parkeert waar dit eigenlijk niet toegelaten is.... Ik heb hem eens op de gevaren gewezen maar hij ligt er blijkbaar niet van wakker dat hij in staat is om een gans kantoorgebouw op te blazen. Laat het mij zo stellen (een beetje uit ervaring) als je betrokken bent in een ongeval is het voor de hulpverleners van levensbelang dat ze weten met welke brandstoffen ze bezig zijn. In eerste plaats voor hun eigen veiligheid. Hetzelfde probleem stelt zich ook met de elektrische hybride wagens (er was hier onlangs nog een topic over) Langs de andere kant zouden we fier moeten zijn om met zo een sticker rond te rijden. Het bewijst aan de maatschappij dat er toch nog mensen zijn die inzitten met ons milieu
  21. 4 points
    Eerste indruk na 2000 km: Top: verbruik, rijgeluid, uitrusting Verbruik: Met 4 kg per 100 km kom ik makkelijk rond. Elke 400 km passeer ik bij het tankstation voor een 16 kg. Ik rij defensief en houd me aan de snelheidslimieten. Opvallend is dat de schakelindicator vaak de vijfde versnelling overslaat. Misschien kan ik mijn verbruik verlagen door niet meer te remmen op de motor en stil te staan voor rood licht ipv zacht uit te bollen. Heeft iemand daar een gedacht over? Laat het dan vooral weten! Rijgeluid: De motor is heel stil en ook het rolgeluid is volgens mij uitstekend. Ik wou laatst een dashcam installeren en merkte dat de wagen zeer goed afgewerkt is zodat het heel moeilijk is om de bedrading voor de dashcam weg te werken. Uitrusting: Ik kocht de move versie en wist zelfs niet dat ik een remassistent, cd speler, sd kaart lezer kreeg in het pakket. Buiten de gierigheid van d'ieteren om de licentie van de android-connectiviteit te betalen heb ik geen klachten. Natuurlijk zijn er ook punten ter verbetering: 1. Stoelen zijn mijns inziens te vlak en dun, een beetje meer vulling en ergonomie zou leuk zijn. 2. Middenarmsteun is iets te ver naar achter geplaatst; 3. Usb poorten voor zijn slecht bereikbaar. Overall zeer tevreden, maar hoe fantastisch zou het zijn als in de achteruitkijkspiegel en kofferdeksel een usb poort zou zijn voor dashcams? Mijn vrouw was voor aankoop heel sceptisch tov cng, maar is nu helemaal om; als ze de kans heeft om mijn wagen te nemen gritst ze hem mee ! Ik hoor jullie ervaringen graag, dus post gerust!
  22. 4 points
    Bedankt! Ja dat is 'm zeker. Staandaard heeft de FR 17inch, in een pack kan je dan 18inch krijgen en met nog een beetje opleg heb je deze "machined performance" 18inchers.
  23. 4 points
    Welkom op het forum. Ik rij niet met een Caddy Maxi op aardgas maar met een Skoda Octavia Combi op aardgas. Ikzelf ben daar mee beginnen te rijden op 2 september 2015, splinternieuw gekocht. Op dit ogenblik heb ik meer dan 238.000 km afgelegd, probleemloos. Het gaat hier ook over exact dezelfde motor als in de Caddy. Op Spritmonitor kan je CNG-auto's terugvinden die meer dan 400.000 km en inderdaad zelfs 600.000 km gehaald hebben. Op 2dehands staat een Volvo V70 CNG van 2010 met 210.000 km, een VW Passat 1.4 CNG van 2014 met 243.000 km, een VW Touran 1.4 CNG van 2013 met 208.000 km.
  24. 4 points
  25. 4 points
    14 April: 1. Vorselaar 2. Seat Ibiza 3. ugly sticker
  26. 4 points
    Ik heb gekozen voor de Astra sports tourer innovation op cng omdat deze wagen voor ons qua prijs, zitruimte (ik 1.90m en mijn vrouw 1.80m en dochter van 6 die niet klein is ?) en opties het meest voordelig overkwam. Ik heb de dab+ radio met ingebouwde GPS, trekhaak, set winterbanden, keyless entry systeem, elektrische kofferklep, extra USB aansluitingen achter e.d. er gratis bijgekregen. Moest ik dezelfde combinatie met de Skoda Octavia combi, Seat Leon ST of VW Golf Variant hebben besteld, dan was ik tussen de 7.500 à 10000 euro meer kwijt geweest. Ook al heb ik een kozijn van mij die in een VW garage werkt en waardoor ik extra korting kreeg... Wat betref de overname van Opel door PSA Group heb ik geen schrik daar ik al 12 jaar met Peugeot rijd zonder enig probleem te hebben gehad... Ik hoop dat de overstap van diesel naar cng goed zal meevallen, mijns inziens zal enkel de tankfrequentie verhogen, waar ik nu 1x in de 2 weken moet tanken zal dit naar 1 of meer keren per week gaan.
  27. 4 points
    P-magazine lezen voor de autorecensies is hetzelfde als Kerk&Leven lezen voor de spannende verhalen...
  28. 4 points
    In Italië zijn sinds gisteren de prijzen bekend van de Leon met de nieuwe 1.5 motor. De auto is sinds gisteren daar ook bestelbaar. De Seat krijgt 3 tanks waarvan de twee onder de kofferbak van composiet zijn. De extra derde tank is een stalen die op de plek van de oude (grote) benzinetank komt. De benzinetank wordt verkleind naar 9 liter. De Leon komt als hatchback en station tevens de keuze voor handbak of DSG.
  29. 4 points
    Wel, Ik heb vandaag dus een cng vw caddy 1,4 aangekocht. Man man ma wat een zoektocht was dit. Mijn vw caddy diesel 1,9 Tdi van 2008 heeft met een teller van 280000 nu teveel herstelkosten. Dus we gaan voor een nieuwe caddy. Dit jaar 40 000 km afgelegd. En diesel is geen optie meer. Dus we gaan voor CNG. Echter hét probleem we vetrekken in januari nog op vakantie naar oostenrijk dus we zoeken een stock model. Maar echt niets beschikbaar he. Wel op het internet offerte al getekend blijkt dat de wagen 2x verkocht was. Grrrrrr Dan gekeken wat er in belgie nog beschikbaar was. Helaas nada. Directiewagens nope. En uiteindelijk toch nog een vw caddy gevonden. Dus nu mag ik me gaan inlezen alvorens we op vakantie vertrekken naar oostenrijk.
  30. 4 points
    Keep on pushin'... rondje linkjes plaatsen en kijken wie eerst opgeeft.
  31. 4 points
    Voor de geïnteresseerden, na een positieve testrit en een goed bod van de Seat garage in Herent op mijn Astra, heb ik de Seat Ibiza op CNG in Herent gekocht. Levertijd helaas wel pas in mei 2019. Iets om naar uit te kijken!
  32. 4 points
    Hier is al een fotoreportage, die ik gisteren gemaakt heb.
  33. 4 points
    Op die eerste vraag is er een duidelijk antwoord: een auto is niet alleen een middel om van punt A naar punt B te gaan. Maar een 'ding' dat idd dat doet en dat er voor moet zorgen dat dit veilig en 'comfortabel' gebeurt. Voor elk type gezin bestaan er meerdere modellen die kunnen voldoen aan diverse eisen om een deel van hun transport-noden op te vullen. Dat je niet continu met een mobilhome moet rondrijden is duidelijk maar het mag toch met iets meer plaats dan wij heden bv met een schoentrekker onze 3 kinderen moeten 'plaats' laten nemen op een achterbank ( tegenwoordig steeds 2.5 plaatsen ipv 3 ) en onze spullen niet kunnen meenemen om elders comfortabel ons rond te begeven. Dat was bij ons de start naar een 'andere' oplossing. Dat dit zich vertaalt in oa grotere ( lees vooral 15cm bredere ) voertuigen en bv suv's om dit met enig comfort te doen. Die voertuigen wegen ook iets meer, zijn iets langer, breder en dan komt die motor op de proppen ... al eens getracht een camion met een 2cv motor te laten rijden, het zal wel lukken ooit maar of het 'gezond' is voor die motor is een andere kwestie . Die kleinere motoren worden heden hier gemaakt omdat dit financieel beter is ( lees verkoopt vlotter ), niet 'groener' hoor ... . En ik behoor ook tot het 'werkvolk' dat eigenlijk liever niet met een camionette wil rondrijden maar ook wel van een beetje comfort hou als ik met mijn gezin op stap ga/ben. ( en om aan te tonen dat er grote gezinnen zijn die wel nadenken: wij hebben elektrische fietsen waaronder een bakfiets voor kleinere uitstapjes ... en dus ook duurzaam kunnen denken ) Mijn eindconclusie is : -Voor elk type gezin/persoon bestaat een ideale auto/voertuig voor een bepaalde 'verplaatsing'. -Men moet ook niet jaloers zijn op die 'grote' en 'dure' bakken, dat zijn de pioniers van bepaalde technologieën van toekomstige zaken die u dan later in een 'kleinere' auto ( en wil dat niet denigrerend gebruiken .. maar eerder echt maatgebonden ) zal terugvinden eens die goedkoper kan gemaakt worden . gr, Ive
  34. 4 points
    Wordt het geen tijd dat ... we dat geldverslindend maar zo weinig realiserend Europa opdoeken? Hallo verkiezingen? ?
  35. 4 points
    Nijet jong, da was in de tijd van Gaston en Leo.
  36. 4 points
    Hoe weet jij dat het een g-tron was ? ? Hoe weet jij dat daar een seksshop "ligt"? ?
  37. 4 points
    Hallo Forum, mein im Oktober bestellter Audi A4 Avant sport g-tron 2.0 TFSI 125(170) kW(PS) S tronic Lackierung: Scubablau Metallic ist nunmehr ENDLICH am 06.06.2018 produziert worden und befindet sich jetzt auf einem Waggon der Deutschen Bahn. Wahrscheinlich Zulassung und Übergabe in der kommenden Woche! Gruß und viel Spaß mit euren bestellten Fahrzeugen! -DIRK- _____________________________________________________________________________________________________ Hallo forum, mijn bestelling in oktober Audi A4 Avant sport g-tron 2.0 TFSI 125 (170) kW (pk) S tronic Verf: Scuba blue Metallic is nu definitief geproduceerd op 06.06.2018 en staat nu op een wagen van Deutsche Bahn. Waarschijnlijk goedkeuring en levering in de komende week! Groeten en veel plezier met je bestelde voertuigen! -Dirk-
  38. 4 points
    Geen hobby maar meer een doel. Ik ben sinds september 2016 gestopt met roken door middel van de e-sigaret, na 43 jaar gerookt te hebben. Momenteel vape ik nog, maar zonder nicotine. Ik denk dat ik mag stellen dat ik nu van het roken af ben (niet meer afhankelijkvan nicotine)maar, ik ben 20 kilo aangekomen. Ik probeer dat nu terug in orde te krijgen door te fietsen, fitnessen (thuis op hometrainer, crosstrainer, oefeningen rugspieren.....)
  39. 4 points
    We hebben het helemaal niet gehad over de CNG-sticker omdat die man nog maar twee maanden met zijn CNG-auto rondrijdt, was hij geïnteresseerd hoeveel kilometers ik al gedaan had (172.500 km) en of ik problemen gehad had met de motor (neen). Ik heb gezegd dat ik heel tevreden ben van mijn aardgasvoertuig. We hadden het verder nog over de huidige benzineprijzen en dieselwagens. De enige opmerking die hij had, was dat hij om de twee dagen moest tanken. Elke dag legt hij namelijk honderd kilometer af. Verder heb ik ook nog reclame gemaakt voor deze site. "Waarvoor?" vroeg hij. "Om meer kennis op te doen", antwoordde ik.
  40. 4 points
    nooit naar "allo allo" gekeken zekers ??
  41. 4 points
    VW golf variant TGI Besteld 25/01/2018 Voorziene leverdatum 25/04/2018 Afhalen bij dealer 23/04/2018. Laat dat nu juist mijn verjaardag zijn.?
  42. 4 points
    @Koen C dat komt toch wat gedramatiseerd over, betreffende de kleine benzinetank. Ik rijd met 12 liter in mijn b-klasse. Dit is in de praktijk voldoende. Ook op lange reizen naar bv Italië (zelf twee keer gedaan). Veel andere CNG-rijders geven ook aan de benzine weinig te gebruiken. Bij een voldoende grote CNG-tank gaat het prima. Landen als Frankrijk zijn inderdaad wat lastig. Maar ook daar breidt het netwerk zich uit.
  43. 4 points
    met een volle tank, 15.7kgs Hgas van Aral - Merl in Luxembourg, 438 autosnelweg kms heb ik kunnen doen, onderweg naar Ardeche. Met ons 4 en een volle koffer, geen dakkoffer.
  44. 4 points
    Heb 2 januari 2018 VW polo 2018 CNG besteld, levering half april 2018. Ben er snel bij geweest zodat ik de Dats actie wel heb kunnen krijgen met de andere voordelen zoals biv erbij hopelijk kan VW zich aan de leveringsdatum houden.... Sticker heb ik vandaag besteld
  45. 4 points
    Vandaag op één na Iedereen Beroemd. Tekst: "Iedereen rijdt binnenkort op aardgas, hè. 't Is maar dat ge het weet, hè."
  46. 4 points
    Net gaan tanken bij den Emiel. Toen ik het pistool van pomp 11 van de pomp nam stelde ik vast dat dit helemaal bevrozen was. Een blik op de pompmeter zei genoeg: de vorige "tanker" had zo maar eventjes 74kg in zijn tanks gepompt... In mijnen bak zou dat goed zijn voor +/- 1950km...
  47. 4 points
  48. 4 points
    Daar werven ze mij voor aan: ik rij met mijn plooifiets van leeg voertuig tot voertuig om er dan mee gaan te tanken.
  49. 4 points
    Gisteren omstreeks 17.20 te Opitter, geloof het of niet, maar een Suzuki Vitara op CNG gezien ! (vlakbij de woning van Kim Clijsters ) De eerste keer dat ik deze gespot heb.
  50. 4 points
    Nieuws. Ik heb vandaag mijn dealer bezocht en hij vertelde me dat mijn A5 g-tron op vrijdag 18 augustus in België is aangekomen (" we zijn er zeker van"). Ze zijn bezig met de DIV deze week. En normaal zullen ze de levering aan het begin van september organiseren.
This leaderboard is set to Brussels/GMT+02:00
×
×
  • Create New...