Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. gisteren, maandag 14/10, 1. om 12.30u, een bruine skoda octavia combi g-tec, ruitvormige sticker, Marine Basis Zeebrugge (zie foto) 2. om 16.20u, een zwarte vw caddy (bestickering Maxicon), officiële sticker, E11, thv achterhaven Zeebrugge, richting Brugge 3. om 16.40u, een donker bruine vw golf variant, officiële sticker, aan de CNG pomp Q8 Zedelgem
  3. Yesterday
  4. Gisteren in Duitsland op de A60 van Wittlich naar Luik bergop en Duitse snelheden gaf de olietemperatuurmeter 113°C aan. Vond het toch ook aan de hoge kant en hoger dan ik ooit heb opgemerkt. Er stond wel een stevige wind in de rug, hoewel ik niet weet of dat er zoveel met te maken heeft (minder rijwindkoeling). Olie staat na laatste onderhoud nog steeds iets onder maximum. Koelvloeistof staat ergens middenin tussen minimum en maximum. Volgens info op het web zou het echter geen enkel probleem zijn. In België op de autosnelweg vaak tussen de 100 en 106°C... Ben benieuwd of de verhoogde warmteafgifte op langere termijn nadelig gaat zijn voor de motor. Las laatst dat een te snel opwarmende motor ook niet goed was i.v.m met de thermische spanning die dan in het blok ontstaat...
  5. @Aardgasrijder Op deze site kan je verschillende reviews lezen van echte gebruikers van de Vredestein Quatrac 5 (4,2 punten van 66 beoordelingen). En op dezelfde site vind je ook reviews van de Nexen N'Blue 4 Season (3,7 punten van 11 beoordelingen)
  6. De banden van mijn VW Touran beginnen stilaan op zijn einde te lopen. Met het oog op de komende winter denk ik dan ook best al nieuwe banden te kopen. Welke all season banden raden jullie aan? Iedere test van magazines geeft andere resultaten ! En dan bedoel ik echt uiteenlopende resultaten. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Vredestein Quatrac 5 (met sneeuwvloksymbool) of Nexen Blue 4 Season (zonder sneeuwvloksymbool).
  7. @JJR ik denk in jouw geval echt aan een probleem met de injectoren. Vervuilde injectoren door (oudere) benzine. Een benzineflush / reiniger zou soelaas kunnen brengen zoals Jan Robert schrijft. Ik heb dit vorige maand gebruikt bij onze dieselwagen en ook bij onze CNG-wagen. Ik heb Eurol gebruikt en Wynn's. Het storingslampje dat jij aanduidt, duidt op een algemene storing in het motormanagementsysteem, met een OBD lezer zou dit makkelijk moeten uitgelezen kunnen worden. Ofwel zelf, ofwel door een garage. Welke km-stand heb je trouwens?
  8. De olietemperatuur wordt weergegeven. Ik heb ooit koelvloeistof zien koken bij een Audi S6, hopelijk is dit niet het geval bij onze aardgasmotoren.
  9. In plaats van private netwerken te maken zouden ze het beter openbaar maken zodat "iedereen" er kan tanken zonder een partijkaart te moeten hebben.
  10. Zowel in Porto als in Lissabon de nodige bussen op gas gezien. In Lissabon toch regelmatig zonder sticker volgens mij, of ik moest er over gekeken hebben.
  11. Reactie ROMAC: Bedankt voor de info. Is dankzij clienten zoals jou dat we ons netwerk kunnen verbeteren. Nieuws ontvangen van Air Liquide => erkennen het probleem van dit weekend in Crepy en Valois => aanpassing is doorgevoerd via hun betalingssysteem zou nu moeten werken. Normaal binnenkort nog enkele nieuwe partijen in Frankrijk. Hierdoor sluit het netwerk beter aan.
  12. Reactie Air Liquide: Bonjour, Je fais suite aux échanges que vous avez eus (…) et à votre message concernant l'impossibilité de vous servir en station de Crepy avec votre carte Romac. Un point a été fait avec nos équipes techniques et l'entreprise Tokheim qui assure la compatibilité de ces cartes avec nos stations. Un défaut de lecture des cartes Romac a effectivement été détecté à Crépy, il est désormais résolu. Je vous confirme que votre carte est maintenant fonctionnelle sur l'ensemble de notre réseau en France y compris à Crepy (cf carte en PJ). Toutes nos excuses pour la gêne occasionnée. Cordialement, Business developer, CH4 Mobility Market Advanced Business & Technologies Europe Air Liquide bioNGV network France[4119].pdf
  13. @JJR In augustus dit jaar heb ik ook problemen gehad met rijden op benzine (met lege cng tanks); starten ok, maar geen kracht tijdens eerste km (ook niet met wat dieper pedaal in te duwen), dan schokkerig en plots wel kracht en verder geen merkbare problemen. Heb ik kunnen oplossen met tunap 794 (additief om injectoren te reinigen), zie tunap in de zoekfunctie van dit forum. dit ter info, misschien proberen waard.
  14. Dat deed ik toen ik op vakantie vertrok en ging tanken in Merl. Ik heb toen zonder schokken gereden, maar wel nagenoeg aan relatief constante snelheid op de snelweg. Toen was er ook nog geen sprake van lichtjes die brandde. Toen reed ik de eerste kilometer na het tanken ook nog uit op benzine ( met schokken). Ik dacht toen dat het aan de beperkte liters benzine lag. (Nog reserve voor een 30 km en benzine ongeveer een half jaar oud). Toen ik in Merl tankte was mijn CNG net op en had ik nog benzine voor 20 km. Nu zou ik zelfs mijn CNG niet meer durven leeg rijden. Aangezien hij meteen (na een tiental meters) benzine uitschakelt en naar CNG over gaat na het tanken.
  15. Zo verkoop je toch minder CNG. Maw, als niemand een Romac kaart heeft komt er niemand tanken. Hoe ze dit economisch (lees verdienmodel) ten gelde maken snap ik dus niet. En ik een Romac kaart aanschaffen om wat CNG te tanken... vergeet het maar. Dan liever op naft.
  16. Vanmorgen (rond 8u30) probleempje met de slang van CNG pomp 7 - wilde niet aankoppelen/vergrendelen. Pomp 8 bleek wel oké. DATS ingelicht via website contactformulier.
  17. wat gebeurt er als je alleen op benzine rijdt, nl met lege CNG tanks ?
  18. Last week
  19. Bij doorgeven op de snelweg gaat hij tot 110graden en 140-150km/h.
  20. Hoe warm werd je olie bij afstanden van meer dan 250 km aan 1 stuk? ( snelheden afwisselend 80 - 100 - 120 - 130 km/h op Nederlandse snelweg ) Bij mij 103 graden Celsius. LIjkt mij aan de hoge kant, bij diesel is de olietemperatuur rond de 82 graden Celcius. Is een aardgasmotor geijkt op 120 graden Celcius ? Garage beweert dat ik op volledig synthetische olie rijd.
  21. @Aardgasrijder mijn auto schokt zolang hij (beperkte tijd) op benzine rijdt. Na het tanken kom ik niet meer aan 100m op benzine. Hij schakelt meteen over. Het waarschuwingslampje uitzetten is dus geen meerwaarde.
  22. +/- 09.45 uur, Ring rond Brussel - verkeerswisselaar naar Leuven : blauw-groene VW Caddy.
  23. Ik nam eind september per e-mail contact op met Air Liquide en ze lieten me weten dat de ROMAC-kaart aanvaard zou worden. Gewone betaalkaarten werken er niet. Ik ging er gisteren langs. Het station in Crépy-en-Valois is een mooi en vrij groot station, gelegen in een doodlopende straat in een industriezone. De pistolen voor personenvoertuigen zijn van het type zoals ze bij ons in de DATS- en PitPoint-stations meestal te vinden zijn. Maar helaas: tanken hebben we er niet kunnen doen. Onze ROMAC-kaart werd niet herkend door de automaat. Ik nam ter plaatse -via een praatpaal- contact op met de permanentiedienst van Air Liquide. Ze erkenden het probleem, ze lieten weten dat ROMAC-kaarten wel degelijk toegelaten worden maar vanop afstand konden ze het euvel niet verhelpen. Ze zouden het in de loop van volgende week bekijken en opvolgen... Voor mij was tanken er meer een test dan een noodzaak. Ik ben op CNG vertrokken en teruggekeerd. Maar Frankrijk blijft dus een probleem, zelfs als er vooraf afspraken worden gemaakt.
  24. Deze zondagmorgen om 09:40 een witte VW Eco Up aan de CNG-pomp van Q8 in Houthalen.
  25. @JJR zelf heb ik afgelopen maand dit lampje ook op het dashboard gekregen bij mijn VW touran uit 2010. Het is aangegaan nadat ik even op benzine heb gereden. Ik heb met een OBD-scanner de foutcode gewist en het is sindsdien niet meer teruggekomen. De oorzaak weet ik echter niet. Wel toevallig dat jij hetzelfde hebt na tanken van benzine.
  26. @Kloeffe Is jouw probleem met de katalysator ondertussen van de baan? En weet je wat het probleem was? Ik krijg ook een melding bij mijn Caddy Maxi. ( @Aardgasrijder het betreft het tweede symbool dat je liet zien.) Sinds enkele maanden schokt de auto bij vertrek vlak na het tanken. De laatste twee maanden is het betreffende lampje beginnen branden bij vertrek na het tanken. Hij probeert even op benzine maar gaat nagenoeg onmiddellijk over op CNG. Sinds gisteren blijft het lampje constant branden (Nog wel geel). Ik ben verleden woensdag op onderhoud geweest bij Delorge in Hasselt (110.000km). Ik heb het probleem daar gemeld. Ze hadden daar nog en Caddy Maxi met dezelfde kleur en hetzelfde probleem gehad en dachten dat het terug gekomen was. Ze zouden nakijken wat ze toen gedaan hadden. Bij afhalen van de auto was enkel het onderhoud gedaan en de achterremmen waren vervangen. Ze hadden het probleem met de katalysator gemeld aan D'Ieteren en zullen me iets laten weten. Heeft iemand van jullie een idee waarover het zou kunnen gaan?
  1. Load more activity
  • Create New...