Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf     

1. Afgelopen uur
  2. JJR

CNG rijder gespot 3.0

Straffe blik, Muscles. Gisteren getankt in Houthalen. Witte Caddy met blauwe sticker.
  3. Gisteren
  4. Na lang, heel lang wachten heb ik vandaag eindelijk mijn Seat Ibiza TGI mogen gaan ophalen 😍 Tot aan de pomp!
  5. Heeft er iemand ervaring met het tanken van CNG in Estland, Letland of Litouwen ?
  6. https://www.iottechtrends.com/with-autonomous-features-making-cars-safer-will-we-ever-see-self-driven-cars/ Voor zij die geen Engels verstaan: Google Translate, of https://www.deepl.com/translator
  7. Afgelopen week
  8. Gisteren (dinsdag 18 juni 2019) gezien in het nieuws van 18 uur op Eén in de reportage van Bpost test levering van pakjes rechtstreeks in je autokoffer: daar staat een donkerblauwe Audi A4 Avant met de mooie CNG-sticker !
  9. Deze avond rond 17:30 een grijze golf Variant aan tankstation Enora in Brugge. Officiële sticker.
  10. Het is dat ene straatje (Groenveldstraat) dat dwars uitkomt op de voorsorteerstroken, zonder verkeerslicht, en in een blinde hoek. En raad eens in welke straat het DATS tankstation ligt?
  11. Toch, een beetje meer "oomph" op de pomp zou mooi zijn!
  12. 89ct voor 13.0kg brengt me even ver als 99ct voor 10.4kg. Bij Dats kost me dat 11.75€ (0.89x13), bij Esso kost me dat 10.30€ (0.99x10.4). Wel degelijk meer dan een euro/beurt goedkoper, ondanks de lagere vulgraad. En als bijkomend voordeel dat ik er niet echt voor moet omrijden, want op traject woon-werk (ga op/af de snelweg in Haasrode, wegens woonachtig aan die kant van Leuven). Voor DATS is het 200 meter korter volgens WAZE, maar dan moet ik wel 1/3 Leuvense Ring trotseren, het gezigzag aan de IJzermolenstraat, het vreemde kruispunt van de Tervuursepoort,...
  13. Is toch gewoon een optie bij aankoop om type van de achterkant te laten? Dacht zelfs gratis optie.
  14. 1.5 tgi staat er niet meer op, wel de officiële sticker die wettellijk verplicht wordt bij cng wagens ik zie ook bij diesels dat veelal 1.6tdi of 2.0tdi er ook niet meer op staat de keuze van de energiebron blijkt een statement te worden en sommigen willen "anoniem" rondrijden als je een beetje oplet zie je het wel, maar toch....het is een tendens.
  15. Aahn ik dacht dat kloppen hetzelfde was als die LSPI (wat uiteindelijk toch ook zelfontbranding is). Maar bij CNG hoef je voor beiden niet te vrezen, aangezien het octaangetal van methaan 120 RON is.
  16. De motor van mijn CNG Touran is daarom voorzien van 'klop'sensoren. Het motormanagement grijpt dan idd in. Kloppen is niet te verwarren met LSPI, dat grote schade aan de motor kan veroorzaken. LSPI kan voorkomen in kleine turbomotoren met directe injectie, die op lage toerentallen veel koppel moeten leveren (optrekken, zwaar bedrijf.. het moderne rijden). Regelmatig een brandstofadditief toevoegen, motor flush gebruiken bij oliewissel, as-arme (C..) motorolie gebruiken. En : door de zuivere verbranding van CNG zijn deze motoren er minder gevoelig voor !
  17. de milieubijdrage is eigenlijk een verdoken belasting; belastingen heffen op belastingen kan nl niet. net zoals je in je belastingsaangifte ook geen belastingen als kosten kan inbrengen.
  18. vandaag torhout/sint niklaas/torhout voor een seminarie rond veiligheid op het werk, en jawel met de nodige files terhoogte van destelbergen heen en terug onder de vele wagens en nog meer "bumper aan bumper rijdende vrachtwagens", vlgde cng wagens gespot 1/skoda octavia combi g-tec, zwart (firma Durabrik), officiële sticker, op de E40 richting Gent thv Aalter 2/vw caddy cng, donker bruin, officiële sticker, op de E40 richting Gent thv Baarle 3/op de terugweg, een opel zafira cng, licht bruin, officiële sticker, op de E17 in de file thv Destelbergen. 4/skoda octavia combi g-tec, donker grijs, nrplaat 1-WAY-xxx, officiële sticker, op de E40, reed voor me vanaf Gent richting Brugge, tot afslag Oostkamp.
  19. Er klopt iets niet aan jouw redenering. Als de totale reikwijdte exact hetzelfde is als bij DATS Heverlee, dan kan je beter bij DATS tanken want daar kost de CNG slechts € 0,890 per kg.
  20. Het is eigenlijk alleen de vervanging van de bougies dat een verschil maakt met een benzinemotor. Voor de rest is het onderhoud hetzelfde.
  21. Ook een oplossing, zal het moeten navragen. Maar dan is de vraag nog welke niet officiële garages al met CNG kunnen werken..
  22. Grijze golf, oprit Roeselare richting Brugge.
  23. Daarstraks aan de Dats van Heverlee, een gigantische (anonieme) IVECO bus met JBC chauffeur, met huissticker, en een Seat break zonder sticker.
  24. Zaterdag eens aan de noordkant gaan tanken. De zuil "siste" een beetje, maar ik kon geen gas ruiken, normaal? Vuldruk is daar hetzelfde als aan de zuidkant, zijnde: lager dan bij DATS, Total,... waardoor de totale reikwijdte hetzelfde is als een tankbeurt bij DATS Heverlee. Wel goedkoper, dat dan weer wel.
  25. Wettelijk gezien is er ook maar één model verplicht - een andere sticker, zoals die blauwe of zoals de Europese CNG-sticker is niet geldig en dus in overtreding van het KB van 7 maart 2013. (Er is een KB van dezelfde datum voor LPG, eentje voor CNG.) Sanctie is (behoudens vergissing, ik heb dat destijds eens heel snel opgezocht voor een bevriende brandweerman): 8 dagen tot drie maanden gevangenisstraf, en/of 10 BEF tot 10.000 BEF boete. (BEF lezen als EUR, en vermenigvuldigen met 8, zijnde de geldende opdeciemen. ) Het niet hebben van die sticker kan je dus, naast het afkeuren van de wagen, een boete opleveren.
  26. Zo kan je het bekijken... Belangrijkste is: meer kilometers voor minder €'s.
  27. Ben beetje laat ivm dit topic, maar de bestelling in januari maakte gewag van levering begin mei, en dat is zeer goed gerealiseerd geweest ivm Fiat Doblo Cargo Maxi SX.
  1. Laad meer activiteit
  • Nieuwe aanmaken...