Enkele vragen aan Didier Hendrickx (NGVA)

Terug naar Berichten

Enkele vragen aan Didier Hendrickx (NGVA)

Didier Hendrickx, voorzitter van NGVA (National Gas Vehicle Association) beantwoorde recent in Knack enkel vragen over rijden op aardgas.

Steeds meer automerken springen op de kar van aardgas of CNG (Compressed Natural Gas of samengeperst aardgas), een erg interessante alternatieve brandstof. Onder andere de Volkswagen-merken (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda), Fiat, Lancia, Mercedes, Toyota, Volvo en Opel verkopen al aardgasvarianten van bestaande modellen, zoals de Audi A3 g-tron of de VW Golf TGI. Maar terwijl in Duitsland en Italië al honderdduizenden auto’s op aardgas rondrijden, blijft hun aantal in België beperkt tot circa 2.500. De Vlaamse regering wil daar iets aan doen. Drie vragen aan voorzitter Didier Hendrickx van de Natural Gas Vehicle Association (NGVA). ‘Wij hebben reeds verschillende troeven voor een mooie toekomst.’

Wat zijn de belangrijkste troeven van een CNG-wagen?

Didier Hendrickx: ‘Rijden op aardgas is beter voor het milieu en beter voor uw portefeuille. In vergelijking met een conventionele auto stoot een CNG-wagen 10 tot 25 procent minder CO2, tot 70 procent minder stikstof (NOx) en zo goed als geen fijnstof uit. De klemtoon ligt vaak op CO2 – en terecht – maar in Vlaanderen hebben we echt grote problemen met NOx en fijnstof. Daar bieden wij een onmiddellijke oplossing aan.’

‘De aankoopprijs van een nieuwe CNG-wagen ligt iets hoger, gemiddeld 2.000 tot 3.000 euro, maar dat bedrag is heel snel terugverdiend. Enerzijds zijn er de fiscale maatregelen van de Vlaamse regering, zoals een vrijstelling van rijbelasting tot 2020 (niet voor leasingwagens) en een premie van de NGVA van 1.000 euro voor particulieren en 500 euro voor bedrijven. Anderzijds verbruikt een CNG-auto minder en is aardgas minstens 10 procent goedkoper aan de pomp. De meerkost is met andere woorden snel weggewerkt en al de rest is pure winst.’

‘Wat rijcomfort betreft, trilt een aardgaswagen minder en maakt hij amper lawaai. De verbranding is ook schoner, zodat er minder slijtage optreedt. Tenslotte is er amper plaatsverlies in de koffer omdat het gasreservoir is ingebouwd in het chassis, en mogen CNG-auto’s in tegenstelling tot LPG-auto’s wel ondergronds parkeren.’

In landen als Italië, Duitsland en Argentinië wordt de technologie al jaren gebruikt en rijden miljoenen aardgaswagens rond. In België blijft hun aantal beperkt. Wat is de stand van zaken rond CNG-rijden bij ons?

Didier Hendrickx: ‘Een belangrijk probleem dat nog moet worden opgelost, is de bevoorrading. In Vlaanderen zijn er nu een 40-tal stations en een 30-tal projecten voor 2016. Minister Annemie Turtelboom wil tegen 2020 zowat 308 CNG-tankstations in Vlaanderen, of één in elke gemeente. Sowieso is er geen risico om zonder brandstof te vallen: afhankelijk van de modellen bedraagt de aardgasautonomie 300 tot 800 km, dat is beter dan de meeste elektrische voertuigen. In combinatie met een benzinetank loopt de actieradius van sommige aardgashybrides zelfs op tot 1.300 km.’

‘In het kader van een Europese richtlijn uit oktober 2014 moeten de EU-lidstaten actieplannen opstellen ter ondersteuning van de infrastructuur en de voertuigen. Vlaanderen heeft al fiscale maatregelen genomen, maar er zijn nog andere maatregelen op komst. Zo ontbreekt nog reglementering. Het juridische kader moet volledig zijn, zowel voor CNG-voertuigen als CNG-stations.’

De grootste hinderpalen voor elektrische wagens, die bij ons maar niet gelanceerd lijken te geraken, zijn de beperkte autonomie en aantal laadpalen en de vaak hoge kostprijs. Hebben aardgasauto’s dan – zeker op korte termijn – meer toekomst dan elektrische wagens als alternatief aandrijfsysteem?

Didier Hendrickx: ‘Wij danken alvast van wel. CNG-wagens zijn inzetbaar voor alle segmenten. Ze zijn geen utopie, maar een onmiddellijke oplossing. Maar we vinden ook dat het nuttig is om meer alternatieve oplossingen te hebben. Elektrische voertuigen zullen ook nog evolueren, net als CNG. Er zijn steeds meer ontwikkelingen. De volgende generatie CNG-voertuigen zullen zeker meer aardgasautonomie en kleinere benzinetanks hebben.’

‘Er is nog geen perfect alternatief, maar wij hebben reeds enkele troeven voor een mooie toekomst als transitiebrandstof voor de volgende 20 tot 30 jaar. Bovendien kan aardgas nog groener worden.’

 

Bron: Alle rechten met betrekking tot dit gepubliceerde artikel behoren toe aan Knack.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten