Waarom een wagen op aardgas gekozen?

Reactie op Waarom een wagen op aardgas gekozen? door Aardgasrijder.

Beste Sepp

Je kan de ervaringen wat betreft de VW Caddy op CNG lezen op het aardgasrijderforum http://www.aardgasrijder.be/forum

Vw Caddy Maxi cng-verbruik:
http://www.aardgasrijder.be/forum/index.php?/topic/16-verbruik-vw-caddy-maxi/

Aardgasrijder Heeft ook gereageerd op

Waarom een wagen op aardgas gekozen?
Beste Tom

Ik raad je aan om hiervoor een onderwerp te starten op het forum www.aardgasrijder.be/forum , geef dan ook even aan met welke wagen je rijdt, ieder merk kan een ander onderhoudsinterval hebben.
Op het forum kunnen eigenaars van dezelfde wagen je meer info verschaffen over hun onderhoudsinterval en onderhoudsprijzen (wij versturen geen SPAM, dus registreren is geheel zonder risico).

Wat betreft meer onderhoud kan ik je alvast het volgende vertellen, ik neem mijn Skoda Octavia als voorbeeld (dit geldt trouwens voor alle wagens uit de Volkswagen-groep).
De wagen dient iedere 15.000 km of jaarlijks (wat eerst komt) een olieverversing te krijgen. Dit omwille van het feit dat de olie die in je aardgaswagen gebruikt wordt ‘gewone’ olie is, en geen longlife (die 2 jaar houdbaar is, of 30.000 km). De olieverversing is dan ook om een aardgaswagen een stuk goedkoper dan de olieverversing van longlife-olie. Waarom? De temperatuur in de motor loopt flink op, waardoor een snellere olieverversing wordt aangeraden. Er loopt hierover ook al een onderwerp op het forum.
Wat betreft de bougies, hierbij wordt aangeraden, iedere 60.000 km, niet 30.000 km.

Kostprijs van mijn klein onderhoud:
Klein onderhoud, incl antivries, dichtring voor de olie, nieuwe oliefilter en 4 liter olie (geen details van oliespecificaties).
Klein onderhoud op 15.000 km kostte met in totaal 133,77 € incl BTW

Kan je even aangeven waar je gehoord hebt dat de bougies om de 30.000 km vervangen zouden moeten worden of zelfs eerder?
Alvast bedankt voor de opening van een onderwerp op het forum, of meer info te verschaffen in een reactie op dit bericht, dit kan ons allen helpen om sommige misverstanden uit de wereld te helpen. 🙂

Mvg Jurgen
beheerder www.aardgasrijder.be


Waarom een wagen op aardgas gekozen?
Best kan je er niet te veel aandacht aan besteden en gewoon de parking inrijden, geen slapende honden wakker maken.
Hoe groot is de kans dat je wordt staande gehouden? Er zit heus niet continu iemand de schermen in de gaten te houden als er iemand met een CNG of LPG-auto binnen komt gereden.
Tip: parkeer met je kont naar de muur, dan zien ze alvast de sticker niet als ze zouden rondlopen in de rijgangen 😉


Waarom een wagen op aardgas gekozen?
Beste Annelies

Bedankt voor je bericht.
In tegenstelling tot LPG mag je met een wagen op CNG gewoon parkeren in ondergrondse parkeergarages.
Volgende berichtgeving is verschenen in 2002 naar aanleiding van een vraag in de kamer van volksvertegenwoordigers:

“De regels inzake het parkeren van LPG-voertuigen (Liquefied Petroleum Gas) in gesloten parkeergebouwen zijn vastgelegd in het koninklijk besluit van 17 mei 2007 tot vaststelling van de maatregelen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gesloten parkeergebouwen moeten voldoen om LPG-voertuigen te parkeren. Er is nu een nieuw fenomeen, met name de voertuigen die rijden op CNG (Compressed Natural Gas/ gecomprimeerd aardgas). Er bestaat nu al een ruime keuze aan CNG-wagens. Zowel personenwagens, bestelwagens, bussen als vrachtwagens kunnen op aardgas rijden. In de toekomst zal het aanbod alleen maar toenemen. Voor deze voertuigen bestaan echter geen regels met betrekking tot parkeren in ondergrondse parkings en andere.
1. a) Zijn er al regels beschikbaar met betrekking tot ondergronds parkeren voor voertuigen die rijden op CNG? b) Indien niet, wanneer mag zo’n regeling dan verwacht worden?
2. a) Moeten CNG-wagens op dezelfde wijze behandeld worden als LPG-wagens? b) Zo neen om welke redenen niet?”

Antwoord:
1. a) Met betrekking tot de beveiliging tegen brand en ontploffing zijn er momenteel geen regels voor het parkeren van CNG-voertuigen in parkeergarages.
b) Onlangs besliste de Hoge Raad voor de beveiliging tegen brand en ontploffing om de reglementering over parkeergarages in het algemeen te onderzoeken. Een werkgroep vatte deze maand de werkzaamheden aan en op basis van hun resultaten zal de Hoge Raad mij een advies uitbrengen. Gelet op de complexe materie van brandveiligheid in parkeergarages zal die analyse toch geen concrete resultaten op korte termijn brengen. Ik heb er bij mijn administratie op aangedrongen om de problematiek van CNG-voertuigen met hoogdringendheid te behandelen.
2. a) Het is weinig waarschijnlijk dat we CNG-voertuigen op dezelfde wijze kunnen behandelen als LPG-voertuigen.
b) Eén van de meest voor de hand liggende redenen is dat het om twee totaal verschillende soorten gassen gaat. LPG dat vrijkomt, zakt naar de grond, terwijl CNG opstijgt. Dat alleen al maakt dat bijvoorbeeld detecteren van het vrijkomende gas op fundamenteel verschillende wijze dient te gebeuren.

Vlaamse regering (8/11/2002):
De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuig en tot ondergrondse parkings uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren.

Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico’s leidt. Deze wijzing van de reglementering kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik, van LPG als milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w.)

Wel dienen de uitbaters van deze parkeergarages zich in regel te stellen met verscheidene aanpassingen zoals gasdetectie en ventilatie.

Onlangs heeft Dhr Dewael in de lacune van de wet voorzien in zijn ‘Ontwerp tot Koninklijk Besluit betreffende de maatregelen voor de preventie van ontploffing en brand waaraan de gesloten gebouwen moeten voldoen om LPG voertuigen te parkeren’.

Met de goedkeuring van dit ontwerp zou de volledige problematiek geregeld worden.
In parkeergarages waar alle wettelijke maatregelen voor toelating van LPG-CNG wagens, genomen zijn, worden LPG-CNG wagens toegelaten.
Parkeergarages die niet in orde zijn met deze wetgeving blijven taboe voor LPG-CNG wagens en zijn te herkennen aan het verbodsbord, aan de buitenzijde van de parkeergarage.


Recente reacties door by Aardgasrijder

Premie aardgas in 2016? JA !
Claude, de verhouding liter LPG en kg CNG is wel totaal verschillende 😉
Dus je voorbeeld is niet correct.
Rekeninghoudend met mijn wagen, een Skoda Octavia Combi met een verbruik van 4 kg/ 100 km gemiddeld genomen met een rustige, soms vlotte rijstijl en ik rij al eens met een dakkoffer, zou ik 600 kg aardgas moeten tanken aan (momenteel) 0.99€ / kg bij Dats, er zijn goedkopere alternatieven op de markt (H+gas of H-gas van een andere aanbieder), die kost komt dan op 594 € euro uit, inderdaad duurder als LPG. Dit is een feit dat ik niet kan en zal tegenspreken.
Hou er wel rekening mee dat inderdaad er geen wegentaks wordt aangerekend, wat wel zo is bij een LPG-wagen. Je gaat dan richting breakeven hoor 🙂


Beveiligd: Order – January 20, 2017 @ 06:08 AM
Order status changed by bulk edit: Bestellingsstatus gewijzigd van In behandeling naar Afgerond.


Beveiligd: Order – januari 20, 2017 @ 06:17 AM
Bestelstatus gewijzigd door bulkbewerking: Bestellingsstatus gewijzigd van In behandeling naar Afgerond.


Beveiligd: Order – januari 19, 2017 @ 03:02 PM
Bestellingsstatus gewijzigd van In behandeling naar Afgerond.


Audi A4 Avant G-tron CNG
Pascal bedankt voor je reactie. Hij is bestelbaar, maar je kan hem nog niet configureren via de audi website.