Vlaamse regering steunt rijden op aardgas

Terug naar Posts

Vlaamse regering steunt rijden op aardgas

Vlaamse regering steunt rijden op aardgas

Geen Vlaamse verkeersbelasting of inschrijvingstaks voor CNG-wagens.

De Vlaamse regering heeft beslist om nieuwe wagens die op aardgas rijden vrij te stellen van de jaarlijkse Vlaamse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling. De Natural Gas Vehicle Association Belgium (NGVA.be) juicht deze beslissing toe omdat ze de vergroening van het Vlaamse wagenpark zal stimuleren.

100.000 groene voertuigen: CNG laat toe deze doestellingen te behalen
De Vlaamse regering heeft zichzelf ambitieuze doelstellingen opgelegd voor de vergroening van het wagenpark. Vlaams Minister Turtelboom wil 100.000 groene voertuigen tegen 2020 waarvan 40.000 aardgasvoertuigen. Om de overstap naar duurzame mobiliteit aan te moedigen heeft de Vlaamse regering beslist dat voor voertuigen die op CNG (Compressed Natural Gas) rijden geen Vlaamse verkeersbelasting of inschrijvingstaks moet worden betaald tot en met 2020 (enkel voor personenwagens, voor lichte vracht gelden nog steeds dezelfde bedragen).

“Een juiste en moedige beslissing”, aldus Didier Hendrickx, voorzitter van NGVA.be, “want aardgaswagens kunnen helpen om de Vlaamse ambities sneller te realiseren. Wij staan volledig achter de aanpak van Minister Turtelboom om vervuilende emissies schadelijk voor de kwaliteit van ons leven te bestrijden. Fijn stof kost de gemiddelde Vlaming en Belg tot drie gezonde levensjaren. Dit is ook een voorbeeld voor de andere gewesten en andere Europese landen.”

CNG: duurzamer naar niet duur
Aardgaswagens zijn een pak duurzamer dan klassieke dieselwagens. Ze stoten tot 12% minder CO2 uit. De hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) is meer dan 50% lager. En de uitstoot van fijnstof is verwaarloosbaar. Maar het goede nieuws is dat aardgaswagens helemaal geen dure investering zijn voor de consument.

Een ecologisch alternatief dat voor iedereen bereikbaar is
Momenteel bieden een 10-tal bekende automerken een 30-tal CNG-varianten. Het gaat daarbij telkens om vertrouwde modellen met aardgasinjectie. De aankoopprijs is slechts licht hoger. Het rijcomfort en de actieradius zijn vaak zelfs beter dan de dieselversie. Dit in tegenstelling tot elektrische wagens die vaak een fors prijskaartje en een beperkt rijbereik hebben. Aardgaswagens zijn dus een ecologisch alternatief dat vandaag al voor iedereen bereikbaar is, zonder dat compromissen moeten worden gesloten.

Groeiend aantal aardgasstations
Elke maand openen 2 nieuwe aardgasstations in België. Tegen eind dit jaar zullen meer dan 40 stations operationeel zijn. De beslissing van Minister Turtelboom gaat de huidige uitbaters van CNG-stations (Dats24, Enora, Green Point Supplies) aanmoedigen om nog meer projecten op te zetten en nieuwkomers (CNG Net, Q8) definitief overtuigen van hun keuze om in Vlaanderen actief te worden.
Momenteel zijn er meer dan 3000 aardgastankstations in heel Europa.

Goedkoper over de hele rit, zeker met de nieuwe maatregel
CNG is goedkoper aan de pomp dan diesel. Over de hele rit bekeken is de kleine meerkost van de CNG-wagen dus snel terugverdiend. En dankzij de maatregel van de Vlaamse regering bespaart bijvoorbeeld de eigenaar van een hybride CNG-wagen met een 1600 cc motor 86,76 EUR BIV bij aankoop en 269,28 EUR verkeersbelasting per jaar. Op 4 jaar tijd is dat een extra winst van 1.163,88 EUR. “En daar moet men ook nog eens de acties van de automerken bijtellen”, stipt Hendrickx aan. “Met CNG wint dus niet alleen het milieu maar ook de consument.”

Andere gewesten en de federale overheid hebben ook een rol te spelen
NGVA.be juicht de nieuwe maatregel van de Vlaamse regering toe omdat hij een concrete aanmoediging is voor de gewone consument om in groene mobiliteit te investeren. Dit rechtvaardigt ook al de inspanningen van de aardgassector, waaronder de aardgasnetbeheerders, die fors hebben geïnvesteerd in aardgasmobiliteit met premies voor voertuigen en stations.
NGVA.be hoopt dat deze Vlaamse maatregel de andere gewesten en de federale overheid aanmoedigt om ook initiatieven te nemen, zoals soortgelijke belastingverminderingen, het stimuleren van leasewagens op CNG en investeringen in aardgasbussen.

Aardgasrijder.be heeft contact opgenomen met minister Turtelboom naar aanleiding van dit persbericht en berichtgeving in de media. De nieuwe regels voor de jaarlijkse verkeersbelasting zullen ook gelden voor reeds ingeschreven voertuigen. Dit wil concreet dus zeggen dat  voor huidige aardgasrijders in Vlaanderen, zij ook geen jaarlijkse verkeersbelastingen zullen betalen voor de periode 2016-2020. In het geval van een Skoda Octavia Combi op CNG bedraagt dit voordeel 230 € per jaar.

Deel dit bericht

Reacties (12)

  • Patrick Reageer

    Ik heb de reportage ‘voor het zelfde geld’ gezien en men maakte hierover geen melding.
    Dit is een gemiste kans om CNG te promoten.

    Leuke blog trouwens, veel info beschikbaar over cng en rijden op aardgas

    Zie reacties
    04/11/2015 at 22:08
  • Frank Reageer

    Aardgasrijder, je hebt dus op basis van fiscaliteit een goede keuze gemaakt.
    Ik ben benieuwd naar je verder bevindingen in de toekomst.

    Zie reacties
    04/11/2015 at 22:15
  • Frans Reageer

    Eindelijk goed nieuws.

    Zie reacties
    04/11/2015 at 22:19
  • Aardgasrijder Reageer

    Hallo Patrick

    Ik heb zojuist de gehele reportage online geplaatst van ‘voor het zelfde geld’:
    http://www.aardgasrijder.be/blog/voor-het-zelfde-geld-groene-wagens/

    Zie reacties
    05/11/2015 at 08:06
  • Alexander Reageer

    Subsidies voor een fossiele brandstof wordt momenteel ter discussie gesteld. Ik ben blij te lezen dat schonere voertuigen wel gestimuleerd worden door de overheid.
    Goede overzichtelijke blog trouwens

    Zie reacties
    05/11/2015 at 10:40
  • Frederik Reageer

    En wat betekenen deze maatregelen voor wagens die je nieuw aankoopt maar ook meteen laat ombouwen naar CNG?
    Worden zij ook vrijgesteld van belastingen, of geldt het enkel voor aankoop van een wagen die door de fabrikant zelf verkocht wordt als CNG?

    Zie reacties
    17/11/2015 at 13:00
    • Aardgasrijder Reageer

      Frederik, zie onderstaande reactie van het kabinet van minister Turtelboom:

      “Geachte heer,

      Wanneer u een voertuig ombouwt van benzine naar CNG zal u kunnen genieten van een vrijstelling op de verkeersbelasting.

      De Vlaamse belastingdienst baseert zich voor de inning van de verkeersbelasting en BIV op de gegevens die zij ontvangen van de federale overheidsdienst DIV.
      Een collega informeerde bij een keuringscentrum en zij bevestigen dat wanneer zij uw wagen keuren na de aanpassing voor CNG deze aanpassing wordt ingegeven in de databanken van DIV.

      Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest.

      Met vriendelijke groeten,

      Tom De Vries
      Kabinetsmedewerker Vlaams Contact Center

      Annemie Turtelboom – Viceminister-president van de Vlaamse Regering
      Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie.
      Phoenixgebouw Koning Albert II-laan 19 bus 11 – 1210 Brussel”

      Zie reacties
      16/12/2015 at 14:37
  • Aardgasrijder Reageer

    Beste Frederik, deze vraag ligt momenteel nog onbeantwoord op het kabinet van mevrouw Turtelboom. Zodra hierop een antwoord wordt geformuleerd, dan zal dit in het artikel verschijnen en hieronder als reactie. Ik zal u persoonlijk op de hoogte stellen via email, zodat u het officiële antwoord krijgt in afwachting de artikels in de media.
    Dit is overigens een zeer goede vraag waarop nog steeds geen antwoord geformuleerd wordt, ik vermoed dat men aan deze optie niet gedacht heeft bij het opstellen van het nieuwe beleid.

    Zie reacties
    18/11/2015 at 10:00
  • Katrien Reageer

    DATS doet er alles aan om iedereen op CNG te laten rijden. Ik ben zelf blij dat toch iemand de verantwoordelijkheid heeft genomen om CNG uit te bouwen in België. De overheid hinkt weer mijlenver achterop hier in België. In het buitenland staan ze veel verder met de uitbouw van tankstations.
    Zelf ben ik blij dat de overheid eindelijk de kaart van hernieuwbare energie heeft getrokken EN ook aardgas heeft gekozen, omdat aardgas toch betaaldbaarder is dan een volledig elektrische wagen. De electriteit is megaduur aan het worden, dus aardgas is een goed alternatief.
    Zelf rij ik een jaar op CNG, dus ik juich het initiatief toe om 4 jaar geen verkeersbelasting te hoeven te betalen.

    Zie reacties
    08/12/2015 at 10:46
  • Steven Reageer

    Hallo,

    Ik wou eens weten of de premie van de overheid ook telt voor tweedehands aangekochte cng-wagens in Nederland of Duitsland?

    Steven

    Zie reacties
    22/04/2016 at 19:29
    • Aardgasrijder Reageer

      Steven

      De vrijstelling van Vlaamse verkeersbelasting en inschrijvingstaks is er ook voor wagens die je uit het buitenland inschrijft in België.
      Vrijstelling is tot en met 2020.

      De aardgaspremie van 1000 euro is niet geldig op 2dehands voertuigen of voertuigen uit het buitenland, deze premie kan niet meer aangevraagd worden.

      Mvg Aardgasrijder

      Zie reacties
      23/04/2016 at 08:34
  • Stevens Reageer

    Beste,

    Kunnen jullie alle voordelen voor een CNG-vrachtwagen eens opsommen?

    MVG

    Zie reacties
    19/08/2016 at 06:24

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Posts

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten