15 redenen om over te schakelen op CNG

Reactie op 15 redenen om over te schakelen op CNG door David.

Correctie:
1.43l benzine voor 1kg CNG

David Heeft ook gereageerd op

15 redenen om over te schakelen op CNG
Beste,

– betreffende de brandstofprijzen heb je gelijk. ze hebben in dik 10 jaar niet meer zo laag gestaan als vandaag. ook is dit volgens mij tijdelijk daar alles te maken heeft met wereldwijde politiek & economie. (wat zullen de chinezen binnen 2 jaar uitsteken? wat met Russen of De Saoudi’s? De BRICK landen kennen nu wat een terugval maar ooit zal de economie daar ook weer groeien. en als de Indiers ooit evenveel olie gaan nodig hebben als de chinezen…
wanneer we het energetisch bekijken, heb je 1,33 liter diesel nodig (dacht ik) voor 1kg H-gas. (en 1,43 voor 1l benzine). dus Energetisch betaal je voor uw CNG nog een stuk minder dan voor uw diesel. Nu is het wel zo dat benzine per l minder energie bevat dan diesel en toch duurder is (dank u Roverheid). de taxshift zal hier iets aan verhelpen, maar zal niet alles oplossen (dit is misschien een verklaring: http://www.brandstofprijzen.be/index.php/energievl). het is ook niet slecht dat er naast Dats nog anders spelers op de markt komen (Pitpoint, Enora, Q8) alleen met voldoende concurrentie kan Jef Colruyt pas Echt de laagste prijs garanderen 🙂

-het plaatsverlies in de koffer wil ik graag nuanceren. inderdaad, de koffer van de octavia is 8cm minder diep en er zit inderdaad geen reservewiel meer in. maar voor die 1 keer in 10 jaar dat ik lek rijd wil ik wel de pechverhelping bellen of iemand thuis een winterband laten ophalen. Met een CNG installatie Af fabriek heb je nog altijd een volwaardige koffer, dat is volgens mij het punt. het is niet zo dat je een sedan hebt (met geen al te grote koffer) die dan nog eens voor de helft verloren gaat aan een grote zichtbare gastank die achteraan erin gebouwd is. dit is vermoedelijk nog het beeld dat velen hebben aan rijden op gas.
op uw 3e punt kan ik je geen ongelijk geven. zolang een constructeur niet zeker is van de afzetmarkt maken ze liever geen ontwikkelingskosten. in dat opzicht heeft de VAG groep het goed gezien: 1 onderstel ontwikkelen op CNG = 4 CNGwagens (Leon, golf, Octavia & A3)


Recente reacties door by David

Update: 5500 km op aardgas
Dat zuur worden of die verminderde kwaliteit, is dat niet enkel bij bewaring in stalen tanks (jerrycans)?

Het lijkt mij zeker ecologischer om met minder benzine rond te rijden.40l lucht in de tank is algauw 30kg minder dat je overal meezeult


CNG aargastankstations in Amerika
Enig idee hoe groot het cng aandeel is tov de benzineslurpers?

Die moet je nu niet meer overtuigen om op diesel te rijden ?


Premie aardgas in 2016? JA !
voor de geinteresseerden:
een opzoeking in het Belgische staatsblad via deze site: http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm
zoek naar Numac 2013014083 of KB met publicatie op 05/04/2013

als je alles had willen lezen had je beter eerst een halve dag verlof genomen:)


Premie aardgas in 2016? JA !
Ondertussen even in het staatsblad gesnuisterd. (KB publicatie 5/4/2013 NUMAC 2013014083).
Daaruit blijkt inderdaad dat
– de levensduur van de tanks maximaal 20 jaar is.
– er 4jaarlijks een visuele controle hoeft te gebeuren bij een erkende CNG installateur (en zoveel zijn er nog niet)
– er wordt enkel gewag gemaakt van de groen/witte sticker dus niet van de blauw-witte of de zwart witte (jammer)

met excuses voor de eerder veroorzaakte verwarring !


Premie aardgas in 2016? JA !
voor zover ik geïnformeerd was moest een auto met CNG tanks af fabriek pas na 10 jaar zijn tanks laten keuren dacht ik. dit was 6 jaar als de tanks achteraf ingebouwd zijn.

maar ik kan natuurlijk verkeerd geïnformeerd zijn