Persbericht: Binnenkort bussen op biogas in België?

Terug naar Berichten

Persbericht: Binnenkort bussen op biogas in België?

PERSBERICHT

Binnenkort bussen op biogas in België?

Minister Turtelboom verkent openbaar vervoer op biogas in Nederland

Nijmegen, 15 februari 2016. Afgelopen vrijdag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadsbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

Turtelboom piept over de haag

Vanaf 2016 moet in alle Europese lidstaten de richtlijn ‘alternatieve brandstoffen’ van kracht zijn. Vlaanderen implementeerde de richtlijn al, maar voor de praktische uitwerking ging Turtelboom een kijkje nemen in de Nederlandse regio Arnhem-Nijmegen. Die schakelde voor de stadsbussen over van diesel op biogas, dat in de regio zelf wordt geproduceerd. Een gesloten kringloop dus. Arnhem-Nijmegen is daarmee een koploper op het vlak van ecologisch openbaar vervoer in Nederland.

Van gft naar schone brandstof: innovatieve samenwerking

Trekkers van het gesloten kringloopsysteem in Nijmegen zijn Nederlands grootste biogasproducent ARN, afvalbedrijf DAR, busmaatschappij Breng en PitPoint. Zij ontvingen minister Turtelboom en namen haar op sleeptouw: van de gft-ophaling door vrachtwagens op biogas tot de omzetting van het gft naar nieuw biogas.

Minister Turtelboom verklaarde: “In de strijd tegen vervuilende uitstoot, die schadelijk is voor mens, milieu en klimaat, kiezen we voor vergroening. Door voor het openbaar vervoer over te schakelen op schone brandstoffen, geeft de regering het goede voorbeeld aan de maatschappij. En daarbij wil ik alle mogelijkheden grondig onderzoeken.”

Rijden op aardgas- of biogas 80% lagere impact op luchtkwaliteit

Duurzaam vervoer in België? Dan denken onze vervoersmaatschappijen vooral aan diesel, Euro 6, en hybride en elektrische voertuigen. Bio- of aardgas wordt voorlopig niet ondersteund. Daardoor hinkt België achterop: in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zweden rijden bussen al jaren op ecologische brandstof.

Mét succes, want de lucht werd er beduidend schoner. Studies toonden aan dat de biogasbussen zowat twee derde minder CO2 uitstoten en 80 procent minder impact hebben op de luchtkwaliteit dan diesel. Is de stap naar aardgas gezet? Dan ligt de overstap naar biogas binnen handbereik, want men hoeft de bussen technisch niet aan te passen.

Georganiseerd door PitPoint clean fuels

Het bezoek van minister Turtelboom aan het project in Arnhem/Nijmegen werd georganiseerd door PitPoint. Dat is een toonaangevende ontwikkelaar en uitbater van tankstations voor schone brandstoffen zoals Aardgas (CNG), Biogas, LNG, Waterstof en Elektriciteit. Andere genodigden waren afgevaardigden van o.a. Fluxys, Eandis en de Belgische aardgasfederatie NGVA.

 

Artikel mogelijk gemaakt door PitPoint

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

WEURT 12-02-2015. Nijmegen, 12 februari 2016. Vandaag bezocht minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom samen met PitPoint clean fuels een openbaar vervoersproject in het Nederlandse Nijmegen. De stadbussen en vuilniswagens rijden er op biogas – geproduceerd uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) van de regio. Vervangen Belgische biogasbussen binnenkort de diesel-, Euro 6-, hybride- en elektrische voertuigen?

 

 

Deel dit bericht

Reacties (3)

  • John Reageer

    Ik weet dat er wel al enkele vrachtwagens en vrachtwagens voor vuilnisophaling in vlaanderen rijden op aardgas. Lng zijn er wel nog maar weinig van. Scania bouwt bussen en vrachtwagens op aardgas

    Zie reacties
    17/02/2016 at 19:49
  • Ive Missoorten Reageer

    Vorig jaar ben ik ook in Nijmegen deze installatie gaan bezoeken en eveneens de biogascentrale die, zoals men daar verklaarde althans, zelfs winstgevend zou zijn zonder subsidie. De technologie is vandaag veel beter dan 10 jaar geleden …. gr, Ive

    Zie reacties
    24/02/2016 at 14:15
  • bob Reageer

    hier kun je zien hoe het werkt om schoner dan elektrisch te rijden : http://www.plnkgs.nl/afleveringen.html , aflevering 7
    In Belgie krijgen de boeren subcidies om het mest te laten vernietigen .

    Zie reacties
    03/03/2016 at 22:11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten