Ervaring keuring CNG-wagen

Terug naar Berichten

Ervaring keuring CNG-wagen

Vele mensen krijgen het al benauwd als er over de jaarlijkse autokeuring wordt gesproken… wel probeer dan maar eens met een CNG-wagen door de keuring te geraken 🙂

Woendagochtend 02/08/2017 , 07:00u, ik bied mezelf en mijn prachtige aardgaswagen aan bij het keuringstation van As.
Ik ben snel aan de beurt, ik wordt opgewacht door 2 controleurs die kijken naar mijn reclamestickers van aardgasrijder.be…. “oh een aardgaswagen”, ik zeg “ja, dat wordt niet gemakkelijk”.
Ze starten hun computer op en ze zien op hun scherm allemaal velden die ze dienen in te vullen, er komt in tussentijd een handleiding aan te pas met een stappenplan voor de keuring, vervolgens komen er nog 4 andere collega’s kijken en zoeken naar het identificatieplaatje, de techniek van de motor,… Het is momenteel dan ook niet verwonderlijk dat het voor controleurs moeilijk is om een snelle keuring van een aardgaswagen te doen, er komt zo nu en dan eens een verdwaalde chauffeur aangereden op de keuring, ik neem hen dan ook helemaal niets kwalijk dat de keuring een 40-tal minuten duurde.

Er wordt lang gekeken en getwijfeld over welke benodigde data in het systeem dienen ingegeven te worden. Er dienen verschillende data te worden ingevoerd en zelf geraakte ik ook niet wijs uit het invulformulier.

Ok klaar, er wordt nog een snuffeltest gedaan van +/- 40 seconden, de motorkap staat al geruimte tijd open en er wordt duchtig gezocht naar eventuele lekken. Ook wordt bij de tankdop gesnuffeld, maar er is geen gas aanwezig rondom de motor of de vuldop. Er wordt gekeken naar de R110-nummer aan de bestuurderskant, alles in orde, zelfs mijn mooie CNG-sticker.

Dan wordt me gevraagd om naar voor te rijden, zodat ze met de sonde de uitlaat kunnen controleren… Ik geef aan dat dit bij een aardgaswagen niet nodig is, net zoals bij een benzinewagen. De controleur geeft aan dat dit wel nodig is. Ik zie hen zoeken, maar zien niet direct de uitlaat, waarna ik de opmerking maak dat deze halverwege de wagen onder de bestuurder zit, ik mag doorrijden 🙂 Lichten worden gecontroleerd, de ophanging/vering en mijn trekhaak wordt ook nagekeken.

Op de brug wordt de wagen langs onder geïnspecteerd en dit geeft me kans om ook eens snel een kijkje te nemen.
De tanks zitten mooi weggewerkt achter een beschermkap en opeens vraagt een controleur waar het nummerplaatje zit van de tanks, ze hebben merk en nummer nodig.
Ik geef aan dat het R110-nummer al werd gecontroleerd in de eerste stap en dit in orde was. Aangezien dit niet losgedraaid kan worden wordt mijn wagen goedgekeurd, ik hoorde dat ze het ook op een andere manier konden controleren/oplossen.

Het duurt enkele minuten vooraleer ik signaal krijg om door te rijden om af te rekenen. Tijdens het wachten wordt ik aangesproken door 2 andere autobestuurders die wachten op hun groene kaart en geef ik wat uitleg over rijden op aardgas, de kostprijs enzovoort.

Aangekomen bij de kassa dook er een probleem op. Blijkbaar worden niet alle gegevens in de computer ingegeven, maar wordt er voor de keuring op aardgas ook nog gewerkt met papieren formulieren. De dame aan de kassa (Nathalie) krijgt de moeilijke taak om mij een groene kaart te bezorgen. Helaas lukt het haar niet om voorbij enkele velden te geraken, waardoor de chef controleur er wordt bijgeroepen en er nog enkele extra regels moeten worden bijgeschreven. Helaas lukt het hierna nog altijd niet om een groene kaart te krijgen. Ik probeer ook te helpen door aan te geven welke nummer het eventueel zou kunnen zijn, maar gezien ze al meer dan een kwartier bezig is om het systeem op orde te krijgen geraakt ze toch een beetje gefrustreerd, want alweer ontbreekt er een gegeven op het document.

Uiteindelijk na iets meer dan een kwartier is het gelukt om een groen formulier af te drukken, waarna ik betaal en mijn weg naar werk verderzet…

Oei, aankomen bij mijn werk zie ik dat ik een foutief groen keuringsbewijs hebt ontvangen (zie bijlage).
Ik bel naar het keuringstation en inderdaad er werd bij het invullen een foute datum neergeschreven.
Bij de datum ‘geldigheid reservoir leiding’ werd een foutje gemaakt, 24/09/2015 – 24/09/2019

Dit diende  24/09/2019 (controle tanks) – 24/09/2023 (gasleidingen) te zijn. Een  vergissing is snel gemaakt, maar het toont wel aan dat er extra opleiding nodig is voor het keuringspersoneel én dat de schermen op hun computers duidelijker moeten zijn.

Geen probleem, ik heb begrip voor de hele situatie en krijg morgen een nieuw groen attest van de keuring, zodat ik in orde ben om mijn caravan te trekken.

 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten