CNG H-gas of CNG L-gas?

Terug naar Berichten

CNG H-gas of CNG L-gas?

CNG of Compressed Natural Gas is in België te verkrijgen in 2 verschillende types, H-gas en L-gas.
Onderstaande kaart geeft weer waar er in België H-gas of L-gas getankt kan worden voor je CNG-voertuig.aardgas-belgie-kaart
Bron aardgaskaart België: Fluxys

H-gas
Oost- en West-Vlaanderen, het grootste deel van Henegouwen, het Naamse, het Luikse, een groot deel van Limburg en het Groothertogdom Luxemburg worden bevoorraad met rijk gas vanuit Algerije en Noorwegen (aardgas van het type ‘H’ of rijk gas genoemd).

Of aardgas arm of rijk is, hangt af van het percentage methaan en de bijbehorende calorische waarde. ‘Rijk aardgas’ (type H) bevat 87 tot 90 % methaan, en wordt ook ‘hoogcalorisch gas’ genoemd.Rijk gas (type H) heeft een calorische bovenwaarde van ongeveer 43 MJ/ m³n, wat overeenkomt met 12 kWh/m³n. Dit hoogcalorisch aardgas is afkomstig uit de LNG-producerende landen en uit velden in onder andere de Noordzee en Rusland.

L-gas
De streek van Antwerpen en Brussel evenals een deel van Limburg en Henegouwen wordt bevoorraad met Slochteren-gas (aardgas van het ‘type L’ genoemd).

‘Arm aardgas’ (type L) bevat ongeveer 83 % methaan en wordt ook ‘laagcalorisch gas’ genoemd. Het Nederlandse aardgas is arm gas (type L) met een calorische bovenwaarde van ongeveer 35,17 MJ/m³n , wat overeenkomt met 9,8 kWh/m³n.

Groengas (Biogas L-gas in Nederland)
Groengas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het de kwaliteit van aardgas heeft. Biogas wordt geproduceerd uit onder meer slib, afval van stortplaatsen, tuinafval, resten groente en fruit en dierlijke restproducten zoals koeienmest. Groengas is dus biogas met de eigenschappen en de kwaliteit van aardgas. Groengas wordt schoon geproduceerd en kenmerkt zich door een zeer lage CO2-uitstoot en is dus geen fossiele brandstof. In Nederland vloeit groengas gewoon samen in het aardgasnetwerk. Een deel van het aardgas is dus groengas.

In België wordt biogas momenteel gebruikt in de industrie bij onder andere boerderijen, ze gebruiken dit vaak voor de verwarming van de stallen. Dit gas is dus enkel voor eigen gebruik en het is momenteel nog niet mogelijk om dit in het aardgasnetwerk te laten vloeien.

Verschil in verbruik voor je aardgaswagen

Het tanken van H-gas of L-gas voor je CNG-wagen hangt dan ook samen met het verbruik van je wagen. In de verbruikscijfers van de constructeurs wordt er steeds melding gemaakt van het aardgasverbruik op H-gas. Rekeninghoudend met de keuze tussen L-gas of H-gas bedraagt het rijbereik ongeveer tussen 15% en 25% verschil, in het nadeel van L-gas. Het H-gas heeft meer energie, waardoor je dus minder gas nodig hebt om een bepaalde energie op te wekken.Uiteraard is het verbruik altijd afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, feit is wel dat je met H-gas verder kan rijden dan met L-gas.

Afhankelijk van de plaats waar je gas tankt, kan er een andere calorische waarde van toepassing zijn.

Een voorbeeld voor de maand november 2015, de calorische waardes van enkele tankstations:

DATS Geel L-gas: 10.1521 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.86 € / kg
DATS Bree H-gas: 11.3728 kWh/m³n (CNG) –  Prijs: 1.01 € / kg
DATS Halle L-gas: 10.1488 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.86 € / kg
DATS Melle H-gas: 11.4740 kWh/m³n (CNG)  –  Prijs: 1.01 € / kg

Er is in calorische waarde 12% verschil tussen L-gas en H-gas, het prijsverschil is 17%.
Nogmaals: het rijbereik op H-gas is 15-25 % verder dan L-gas.

Deel dit bericht

Reacties (19)

  • Fabrice Reageer

    Ik tank altijd H-gas, sinds kort kan je ook H+gas tanken in Hoboken. Daar rijdt ik nog een stuk verder mee.
    Jammer dat er niet overal H-gas is in België. Over 20 jaar gaat het L-gas verminderen uit Slochteren, ik vermoed zelf dat biogas in België gaat aangemoedigd worden.

    Zie reacties
    09/12/2015 at 13:45
  • David Reageer

    Het is inderdaad nogmaar de vraag hoelang de Nederlanders het nog gaan volhouden om hun aardbevingengas te exporteren. de voorraad is er nog voor enkele decennia, maar de aardbevingen (en dus het protest) worden alsmaar sterker.

    Is het niet zo dat op vandaag H gas armer gemaakt wordt door stikstofinjectie om zo een deel van het L gasnet in België te bevoorraden? het gasnet (en de gebruikers) omschakelen naar een ander gastype doe je niet zomaar dacht ik…

    Zie reacties
    09/12/2015 at 15:25
  • ak Reageer

    Heb recent gelezen dat nederland vroeger dan 20 jaar gasexport wilt stoppen omwille va de aardbevingen. Wat dan?

    Zie reacties
    15/02/2016 at 21:40
  • Ive Missoorten Reageer

    Wel dan wordt het tijd voor biogas ed he … vandaar dat men de regelgeving daaromtrend aan het herbekijken is 🙂

    Zie reacties
    24/02/2016 at 14:34
  • HB Reageer

    Er zijn echt wel weinig tankstations in de buurt van Hasselt!
    Spijtig, wij moeten al 3,5 km , dus 7 heen- en terug , rijden om te tanken!!

    Zie reacties
    12/10/2016 at 21:11
  • marc bossens Reageer

    Je kan de wagen laten instellen op L of H gas. Hoe zit dat dan?

    Zie reacties
    06/11/2016 at 16:08
  • marc bossens Reageer

    Als je na verloop van tijd je CNG-opbouw-installatie wens te verwijderen, kan dat; en is er dan geen irreversiebele schade aan de motor (lekkende afdichtingen, …)?

    Zie reacties
    06/11/2016 at 16:11
  • marc bossens Reageer

    Mijn auto rijdt behoorlijk op CNG aan kruissnelheid, buiten een lichte delay bij het accelereren, maar bij stationair draaien (bv. aan verkeerslichten) gaat ie na enkele minuten onrustig draaien, bokken, hikken, zelfs schudden … Op benzine is dat niet of nauwelijks het geval. Is dat onrustwekkend of gewoon een vervelende bijwerking? De ontsteking is volledig vernieuwd (kaarsen en bobijnen), zonder effect.

    Zie reacties
    06/11/2016 at 16:16
    • Aardgasrijder Reageer

      Marc

      met welke wagen rij je? Hoe oud, welke km-stand? Affabriek installatie of retrofit (ombouw)?
      Er zijn geen bekende problemen wat betreft de klachten die jij aangeeft, ik denk wel spontaan aan de GDR (gas druk regelaar), echter zou je dan ook een probleem kunnen hebben bij gewoon acceleren of aan continue snelheid rijden. Wellicht dat je op het aardgasrijderforum kan registreren om zo ook feedback te vragen van andere gebruikers.

      Mvg Jurgen
      Beheerder http://www.aardgasrijder.be en http://www.aardgasrijder.be/forum

      Zie reacties
      14/11/2016 at 10:13
  • marc bossens Reageer

    Ik heb een Ford Fiesta 1.6 benzine van 03/2014, VIN-code WF0DXXGAKDDA06415(01), die ik heel graag op CNG zou zetten. Volgens de Ford distributeur kan dat niet wegens te modern (?)
    Klopt dit?

    Zie reacties
    06/11/2016 at 16:19
  • Ludo Van Rossum Reageer

    Ik rijd met een Fiat Qubo CNG. Daar ik in het Antwerpse Kempen woon maar dikwijls naar West Vlaanderen rijd, tank ik zowel L gas (Dats Malle) als H-gas (Dats W-Vlaanderen). Ik kreeg na 10000 km rijden last van veel rookuitstoot. Ging hiervoor naar de garage die contact opnam met Fiat Italië (fabriek). De informatie die ik kreeg was dat de rookontwikkeling het gevolg was van de veelvuldige omschakeling van L-gas naar H-gas en omgekeerd. Heeft nog iemand dezelfde ervaring?

    Zie reacties
    07/02/2017 at 09:56

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten